Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie wentylatorem. Układ regulacji obrotów.

mmgryc 22 Gru 2004 09:25 2658 11
  • #1 22 Gru 2004 09:25
    mmgryc
    Poziom 22  

    Posiadam kilka wentylatorów typu 4656Z firmy PAPST. Problem jest tego typu że niezawsze potrzeba wykożystywać ich pełną siłę wyciągową. Potrzebujęwienc układ regulacji orotów takiego wentylatora. Jest to wentylator zasilany wprost z sieci 230V~ 50Hz i pobiera prąd 115mA i 19W, a przy 60Hz pobiera 105mA i 18W (tak na nim pisze).
    Ja osobiście zastanawiałem się nad jakimś układem na triaku ale niejestem w tym mocny wienc woę spytać. No i niewiem czym sterować czy napięciem czy częstotliwośćią??

    0 11
  • #2 22 Gru 2004 10:10
    kolczasty
    Poziom 13  
  • #3 23 Gru 2004 03:09
    janto
    Poziom 23  

    Według mnie sterować obrotami można tylko zmieniając częstotliwość; co prawda, zmniejszanie napięcia też wpłynie na obroty ale silnik będzie dość mocno grzał.

    0
  • #4 23 Gru 2004 08:23
    kolczasty
    Poziom 13  

    Witam, (no cóż jak ktoś bardzo chce to morze podpisać umowe z energetyką o zmianę czestotliwości w sieci przesyłowej :not: ). Prostym przykładem jest wiertarka wyposarzona w regulację obrotów, uzyskuję się to przez zmiane napięcia i jakoś silnik się od tego nie przegrzewa. :sm6:

    0
  • #5 23 Gru 2004 09:43
    krzychol66
    Poziom 24  

    kolczasty napisał:
    Witam, (no cóż jak ktoś bardzo chce to morze podpisać umowe z energetyką o zmianę czestotliwości w sieci przesyłowej :not: ).
    Tego akurat nie może. Ale może sobie zmienić częstotliwość lokalnie, stosując falownik...
    Tyle, że stosowanie fabrycznego falownika do silnika 18W jest rozwiązaniem ekonomicznie takim sobie... już lepiej dławić przepływ.
    Cytat:
    Prostym przykładem jest wiertarka wyposarzona w regulację obrotów, uzyskuję się to przez zmiane napięcia i jakoś silnik się od tego nie przegrzewa. :sm6:

    Może dane Ci było zauważyć w tym prostym przykładzie, że wiertarka jest wyposażona nie tylko w regulator obrotów, ale również w silnik z komutatorem. Wentylator niestety nie...

    0
  • #6 23 Gru 2004 15:24
    mmgryc
    Poziom 22  

    A czym się różni ściemniacz od regulatora obrotów?? Czy tylko podłączonym obciążeniem czy czymś jeszcze?? A i zastanawiałem się nad wykożystaniem tyrystora i sterowania go przez potencjometr zasilany z tego zamego źródła. Czy to dobry pomysł??

    0
  • #8 23 Gru 2004 22:53
    janto
    Poziom 23  

    Witam,
    Oczywiście stosowanie fabrycznego falownika jest niesensowne ale mógłbyś spróbować zrobić jakiś prosty generator z regulacją częstotliwości np. na 555, i z niego sterować wentylator. Możliwe są dwie wersje: z generatora sterować klucze MOSFET podłączone do niskiego napięcia i nimi sterować transformator dający na wyściu 230V lub prostować napięcie z sieci i mosfetami sterować bezpośrednio wentylator. Trzeba pamiętać, że nie można w obu przypadkach schodzić z częstotliwością zbyt nisko bo w tych układach nie ma regulacji napięcia i przez silnik płynąłby zbyt duży prąd.

    Korzystając z okazji, życzę wszystkim spokojnych świąt i aby w przyszłym roku wszystkie układy działały od pierwszego uruchomienia.
    janto.

    0
  • #9 26 Gru 2004 20:13
    mmgryc
    Poziom 22  

    Dzięki kolczasty to mi duużo rozjaśniło. Teraz banalne pytanie, jaki typ tyrystora mam urzyć?? Obciążenie to jak pisałem 19W (50hz) ale tak chyba trzeba dać większą czyli 20 - 25W. Czy znacie takie tyrystory? Ale żeby były popularne i łatwe ew zdobyciu :D

    0
  • #10 29 Gru 2004 01:07
    krzychol66
    Poziom 24  

    kolczasty napisał:
    Witam, zgadzam się że silnik z komutatorem a klatkowy to dwie różne sprawy.
    No, to fajnie, że to wiesz.
    Cytat:

    Ale skoro wiesz, to czemu z uporem maniaka wpychasz chłopaka w układ tyrystorowy czy tam triakowy typu "ściemniacz" do regulacji obrotami silnika klatkowego tudziez reluktancyjnego?
    Przecież ten układ nawet poprawnie wykonany nie pozwoli na obniżenie prędkości o więcej niż jakieś 20%. Potem silnik stanie...
    Przyjrzyj się charakterystykom silników, a nie budowie tyrystora...

    0
  • #11 29 Gru 2004 17:23
    kolczasty
    Poziom 13  

    Witam, stąd też mój nick. (Może się czymś zasugerowałem albo co)
    Ale wracając do tematu w miedzy czasie co nieco poszperałem a to pare linków

    http://www.elektroda.net/uzytkowa/plmiscelektr/1998_10/10_98434.htm
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1868&start=60
    i firma która się specjalizuje w podobnych rzeczach
    http://www.besel.pl/conow_d.htm

    a tu schemat
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1868.html
    :sm6:

    0
  Szukaj w 5mln produktów