Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Regulator grzałki BT139-800 - przestaje regulować

nonejm 29 Mar 2012 12:55 8810 21
Bosch
  • #1
    nonejm
    Level 10  
    Witam,
    zdziałałem sobie regulator grzałki 1500W ze stronki http://regulator.3-2-1.pl/
    Miał być bardzo prosty i działający.
    Zamiast podanego tam triaka dałem BT139-800.
    Po zrobieniu, sprawdzałem na grzałce 2000W (czajnik elektryczny)
    i było wszystko ok, można było utrzymać np. powolne gotowanie wody.
    Niestety złamałem nogę triaka, więc kupiłem drugi.

    Kiedy przyszło do testów praktycznych okazało się, że po kilku chwilach
    (do minuty) regulator przestaje regulować (daje maksymalną moc).
    Wymieniłem triak na kolejny, akurat tylko miałem BT138-600 i też to samo.
    Przy sterowaniu wiertarką, czy innym silnikiem małej mocy wszystko jest OK.

    Co mogło pójść nie tak, elementy RC sprawne, wcześniej przy pierwszym triaku działało a teraz już nie chce.
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Bosch
  • #2
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Do wymiany kondensator 330n/400VDC na 330n/275VAC. Sprawdzić należy diak i potencjometr.
  • #3
    nonejm
    Level 10  
    Potencjometr nowy, wymienię jeszcze diak i sprawdzę kondensatory.
    Dam znać.

    Dodano po 2 [godziny] 36 [minuty]:

    Kondensator jest 330n/275VAC, czyli OK.
    Został w takim razie diak, spróbuję go przetestować.
    Najwyżej kupię drugi.

    Dodano po 2 [godziny] 55 [minuty]:

    Sprawdziłem diak.
    Przy obciążeniu układu żarówką 100W, na minimalnej mocy (czyli 100kOhm na potencjometrze) na diaku jest 25V~.
    Od jakichś 90Ohm - 10Ohm - jest 20V~
    Od 10Ohm - 0Ohm - 19V~ i spada do 8V~.

    Czy takie wartości są prawidłowe? A może spróbować obciążyć 1500W i sprawdzać dopiero napięcia na diaku?
  • Bosch
  • #4
    figa_miga
    Level 19  
    Jeśli po jakimś czasie daje pełną moc to sprawdź jaka jest w tedy temperatura triaka- gdy jest przegrzany to będzie się "zawieszał".
  • #5
    nonejm
    Level 10  
    Hejka,
    dzisiaj testowałem układ bez żadnych zmian (no może poza kosmetycznymi poprawieniami lutów), na grzałce 2KW bojlera. Przez kilka minut sterowałem od min do max, i nic się nie działo. Czy grzałka zimna a taka nagrzana ma znaczenie przy sterowaniu, bo może tu jest problem?
    Dzięki kolego za info, sprawdzę przy najbliższym użyciu temperaturę, jeśli się znowu zawiesi. Dodam że stosuję spory radiator od Pentium4 i pierwszym razem, jak zostawiłem układ na 100% przez regulator, to radiator był po czasie dość gorący.
    W ostatnich momentach, zawieszanie było przy zimnym radiatorze.
    W każdym razie będę wiedział gdzie co sprawdzać.

    Aha, regulując dzisiaj grzałkę bojlera, to miała ona diodę LED. Gdy regulowałem mocą, to dioda zmieniała natężenie światła. Chciałem coś takiego do swojego regulatora, ale nie bardzo mam pomysł jak to zrobić, przydałoby się to bo bez np. włączonej żarówki razem z obciążeniem, nie wiem czy przypadkiem triak się nie zawiesił.
  • #6
    nonejm
    Level 10  
    Niestety problem regulatora powraca.
    Jakiś czas temu kilkanaście godzin poprawnie regulował
    moc dla grzałki 1500W.

    Zachciało mi się podłączyć pod pilarkę ręczną, celem obniżenia
    obrotów. Po włączeniu brak regulacji. Chyba znowu padł triak.

    Czytałem, że na takie problemy pomaga dołożenie dławika i układu RC,
    ale że ze mnie kiepski elektronik, to nie bardzo mam pomysł gdzie
    to wmontować oraz jakie parametry dławika i RC dobrać.

    Czy mógłby ktoś pomóc i zerknąć na schemat i podpowiedzieć?
  • #7
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Są gotowe zmontowane filtry: np: Link
    Poczytać można też tu: Link
  • #8
    nonejm
    Level 10  
    Dzięki za pomoc.
  • #9
    nonejm
    Level 10  
    Witam,
    zastosowałem cewkę i kondensator, czyli układ LC.
    Wartości dobrałem z innego projektu regulatora.
    Mimo tego i zastosowania triaka BT26-600B
    regulator działał spoko na wiertarce, ale po podłączeniu
    do grzałki 1.4kW, sterowanie padło po niecałej 1h.

    I teraz nie wiem, czego to wina. Ampery triaka są w nadmiarze,
    LC zastosowany, a pomimo tego poprzednim razem triak był mniej amperowy,
    ale na większe napięcie 800V, to układ chodził z grzałką godzinami (powyżej 30h).
    Natomiast padł od razu przy urządzeniu typu pilarka (sprzęt ze szczotkami).

    Nie wiem co z tym fantem zrobić, ampery zwiększane, może szukać coś z mocniejszymi voltami? np na 1200V?
    A może olać to i inny budować regulator, zależy mi na sprawdzonym regulatorze
    mocy dla grzałki, a przy okazji wiertarki itp.

    Jeszcze jedna uwaga, mam UPS podtrzymujący jedno pomieszczenie z piecem i solarami. Gdy działa regulator (nie jest spalony triak), to UPS bzyczy, jakby trafo tyrkotało/bzyczało.
    Jak się spalił triak, to UPS przestał bzyczeć. Może to UPS'a wina?
  • #10
    Dar.El
    Level 40  
    Za duże przepięcia. Jaką cewkę zastosowałeś i jak to połączyłeś.
  • #11
    nonejm
    Level 10  
    Podłączyłem tak, nie wiem czy będzie wiadomo ze zdjęć, jak coś to opiszę szerzej:

    Regulator grzałki BT139-800 - przestaje regulować
    Regulator grzałki BT139-800 - przestaje regulować
    Cewka 18 zwoi, czyli powinna mieć 0.5mH, a kondziołek miałem tylko 100nF 250VAC.

    Oczywiście połączenie triaka na dolnym obrazku, to elementy u góry na górnym obrazku. Tak jakby dolny obrazek (płytkę) zamknąć do dołu w obudowie.
  • #12
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    Można spróbować troszkę inaczej:
    Dławik z dwiema cewkami (dla obu anod triaka) .
    Kondensator 100n/257VAC z szeregowo połączonym rezystorem 100Ω/2W i ten RC włączone tak, aby dławik był bliżej triaka.
    Dodatkowo dolutować do samych anod triaka, warystor 300V (oznaczenie np. 10N471K w celu uniknięcia przepięć).
  • #13
    nonejm
    Level 10  
    Kupiłem i dołożyłem warystor. Pytałem w sklepie, jak on właściwie działa i co robi, to sprzedawca odpowiedział, że w przypadku skoku napięcia, zwiera fazę do zera i przepala bezpiecznik. Czy to aby na pewno tak?

    Poza tym niewiele sprawdziłem, bo zamiast triaka sprzedano mi tyrystor. Dlatego po podłączeniu nie wiedziałem czemu regulowana żarówka "mruga".
    Czy zamiast triaka można zastosować np. 2 tyrystory, czy to całkiem inny układ musi wtedy być?

    A co do przepięć, tak sobie myślałem o tym fakcie. Skojarzyłem, że po zakupie HotAir'a i podłączeniu do gniazdka, czasem np. lutując lutownicą, czy włączając światło, HotAir pomimo że wyłączony, wzbudza się. Przy innych urządzeniach nie zauważyłem tego efektu. Podczas pracy regulatora HotAir zwykle był wyłączony z sieci.
  • #14
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    BT139/ BTB (BTA) 24 - to triaki. W większości przypadków z dwóch tyrystorów uzyskamy triaka (tyrystor jest "jednokierunkowy", a triak "dwukierunkowy").
    Gdy użyjesz tyrystora zamiast triaka, to pół połówki sinusoidy zostanie "stracone".
  • #15
    nonejm
    Level 10  
    A jak spiąć 2 tyrystory, żeby robiły jako triak w użyciu do mojego regulatora?
    Bo z tego co czytam, to triak tylko dodatnią połówkę przepuszcza, więc jak ujemną przepuścić?

    A z tymi przepięciami i wzbudzaniem się HotAir'a, to czy jest jakieś urządzenie czym by można takie przepięcia namierzyć, i ewentualnie wyeliminować.
  • #16
    Dar.El
    Level 40  
    Nie da się w prosty sposób zastąpić triaka dwoma tyrystorami.
    Dławik może się nasycać przy dużych prądach a wtedy mogą powstawać duże przepięcia. Czy jesteś pewien tego dławika?
  • #17
    nonejm
    Level 10  
    Dławika pewien nie jestem, można jeszcze inny próbować.
    A co do wzbudzania, to chodzi mi o to, że takie wzbudzanie się
    HotAir'a zauważyłem czasami. Jeszcze nie miałem regulatora wtedy.
    I zastanawiam się, czy to w sieci (gniazdku) coś nie tak jest,
    czy może to sprawa HotAir'a, że tak się wzbudza.
    Inne urządzenia wpięte w to gniazdko, nie wzbudzają się.

    Tak właśnie czytam, że tyrystora się nie da łatwo wpiąć.
    Choć z tego co patrzyłem kilka schematów, wychodziło,
    że 2 tyrystory spięte ze sobą są odpowiednikiem triaka.

    Regulator grzałki BT139-800 - przestaje regulować

    Regulator grzałki BT139-800 - przestaje regulować
  • #18
    nonejm
    Level 10  
    Zakupiłem zestaw Jabel J-219.
    Zmontowałem, dodałem cewkę i kondensator.
    Na razie chodzi prawidłowo. Zobaczymy jak będzie dalej.

    Porównam konstrukcję regulatora ze strony z tym J-219,
    może dojdę co jest nie tak.
  • #19
    MARCIN.SLASK
    Home appliances specialist
    nonejm wrote:
    Zakupiłem zestaw Jabel J-219.
    Zmontowałem, dodałem cewkę i kondensator.
    Na razie chodzi prawidłowo. Zobaczymy jak będzie dalej.

    Porównam konstrukcję regulatora ze strony z tym J-219,
    może dojdę co jest nie tak.


    Tylko uważaj na prąd triaka (BTP136 to max 4, a TIC225 to 6A).
  • #20
    nonejm
    Level 10  
    Oryginalny bezpiecznik 3.15A mi zjarało, musiałem zawatować.
    Później chodziło ok kilka godzin. Grzałka 1400W to niby około 6A,
    ale się nic nie działo. Czy w razie co, można do układu podpiąć
    większy mocniejszy triak bez zmiany innych elementów układu ?

    Zauważyłem bzyczenie cewki dławika bodajże przy maksimum mocy.
    Natomiast przy połowie mocy, ledwo, ledwo bzyczy trafo w UPS'ie.
    Mam wrażenie, że zastosowany przeze mnie dławik mało filtruje.

    W jednym z postów ktoś pisał o zastosowaniu dławika 100mH i kondziołka 100nF.
    Kondziołek taki zastosowałem, a cewka to w okolicach 0.5mH. Poszukam, może z czegoś wydobędę większa cewkę.
  • #21
    Dar.El
    Level 40  
    Ciekawe jak wyglądał by dławik 100mH na prąd 10A :!: Proszę nie fantazjować, piszesz na forum technicznym.
    Zwiększanie prądu spowoduje nasycenie dławika i problemy zaczną się od nowa.