Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak zrobić miernik ładowania

IW 09 Sty 2005 13:26 3955 11
  • #1 09 Sty 2005 13:26
    IW
    Poziom 2  

    Witam po raz pierwszy.
    Jak zrobić układ oparty na amperomierzu z zerem po środku, podający stan ładowania akumulatora. Chodzi mi o wizualne pokazanie w którą stronę płynie prąd do czy z aku i ewentualnie orientacyjną wielkość. Zapewne rozwiązanie jest banalne (bywa chyba w starych autach)
    Czy ktoś je zna?
    Amperomierza nie wepnę w szereg przy rozruchu poszedłby z dymem.

  • Sklep HeluKabel
  • #2 09 Sty 2005 13:57
    Łokasz
    Poziom 16  

    Witam. Jaki chcesz zastosować amperomierz linijkowy? Możesz zastosować dwa amperomierze linijkowe, tylko połączyć je odwrotnie, wtedy uzyskasz zero w środku. Jeden będzie pracował, gdy prąd będzie płynął do akumulatora, a drugi gdy prąd będzie płynął z akumulatora. Możesz go wpiąć za stacyjką, tylko pomiń obwód rozrusznika, aby nie poszedł z dymem :). Pozdrawiam

  • Sklep HeluKabel
  • #3 09 Sty 2005 14:05
    oloolo
    Poziom 24  

    A po co chcesz mierzyc prąd.
    Mierzy sie napiecie ladowania a nie prad.
    Zrób zwykły mienik napiecia i bedziesz wiedział kiedy jest dobre a kiedy złe

    A takie roziązanie z wskazówką pośrodku to było w ruskich ciągnikach, ale
    to tez jest zrobione na podstawie napiecia. To jest zwykły miernik napiecia
    z kreską pośrodku. 0 to jest 14 V, jesli wskazówka opada ponizej zera to znaczy ze napiecie ładowania spada ponizej 14 V.
    A zakres tego miernika to 12-16V.

  • #4 09 Sty 2005 15:12
    IrekKo
    Poziom 32  

    Widzę ,że koledzy powyżej nie umieją ci pomóc.

    Jak najbardziej włączamy amperomierz szeregowo w obwód!
    Oczywiście nie włączasz go w obwód rozrusznika, a na przewód idący z alternatora do akumulatora.
    Musisz mieć wskażnik z zakresem ok. +/-20-30A.
    Jeżeli amperomierz nie ma rezystora wewnętrznego (choć powinien mieć) to należy zastosować rezystor włączony szeregowo w obwód ładowania, a do niego równolegle podłączyć wskaźnik.
    Taka jest ogólna zasada podłączenia wskaźnika.
    Jak chcesz szczegóły to pisz.

  • #5 09 Sty 2005 17:52
    P.Artek
    Poziom 21  

    Taki miernik ladowania byl opisany chyba w elektronice praktycznej,mierzyl napiecie na polaczeniu aku.z masa samochodu(na jednym wzmacnaczu operacyjnym).Pokazuje ladowanie,zero i rozladowanie faktyczne nie zalezne od napiecia aku.Poszukaj na elektrodzie.

  • #6 09 Sty 2005 18:08
    Zbysław
    Poziom 24  

    Rozsądna cena, ładna obudowa, sprzedaż wysyłkowa

    http://www.conrad.pl/index.php?serch=1

    Jeżeli chcesz robić sam, to amperomierz z zerem pośrodku i do niego należy obliczyć bocznik (prawo Kirchhoffa i Ohma)

    pozdrawiam

  • #7 09 Sty 2005 18:47
    wojtek 888
    Poziom 14  

    miałem coś takigo w Maluszku , fajna sprawa (na początku) potem się troche znudziła i żadko się na to patrzyło.Zamontowany miałem tak jak pisze kolega IrekKo i działa na 1000%.
    należy pamiętać o zachowaniu przekroju kabla (tego orginalnego). :sm2:
    Pozdrawiam

  • #8 09 Sty 2005 21:05
    Breżniew
    Poziom 21  

    Myślę że nikt z was nie ma racji odnośnie podłączenia aperomierza z zerem po środku.W starszych pojazdach gdzie była prądnica prądu stałego, ale spotykałem też z alternatorem vide Żuk- był taki ampromierz montowany fabrycznie . Jak należy go podłączyć? Do zacisku +akumulatora dochodzą dwa przewody -zasilanie rozrusznika o dużym przekroju i cieńszy do zasilania reszty instalacji pojazdu. w ten drugi właśnie wpinasz miernik.Trzeba pomiętać tylko o odpowiedniej biegunowości . Przy nie pracującym silniku prąd płynie z aku do reszty włączonych odbiorników np świateł i amperomierz wkazuje na - części skali . W momencie ładowania przez prądnicę wskazówka przechodzi na +.Przy wzroście obciązenia i pracującym silnku wskazówka przechodzi w pobliże 0 a nawet może na - coświadczy o niewydolności prądnicy.Taki układ miałem w Zuku i Syrenie. Spisywało się to znakomicie.pzdr

  • #9 11 Sty 2005 11:37
    IW
    Poziom 2  

    Dzięki wszystkim

    Pomyślę jak to wykonać. Chcąc zamontować taki wskaźnik na tablicy nie za bardzo chcę prowadzić grube przewody, pomysł z porównywaniem napięć do rozważenia.

  • #10 11 Sty 2005 12:39
    mczapski
    Poziom 38  

    Gdyby to doradzający zapoznali się z instalacją samochodu w miarę współczesnego to chyba zamilkliby. O ile wiem w większości przypadków zacisk alternatora, rozrusznika i akumulatora to jeden punkt galwaniczny. Zmiana tego układu i włączanie bocznika zupełnie bez sensu. A więc pozostaje pomiar napięcia, który dość dobrze obrazuje stan instalacji elektrycznej (oczywiście przy sprawnym akumulatorze). Można pobawić się układy analizy stanów. W końcu są samochody z tzw magistralą sterowania, gdzie biegają sygnały cyfrowe.

  • #11 11 Sty 2005 14:06
    IrekKo
    Poziom 32  

    Mczapski - my tu tylko teoretyzujemy.
    Czy padło gdzieś zdanie, że to do nowoczesnego auta?
    Poza tym autor postu pisał o pomiarze prądu, a nie napięcia (oczywiście prąd mierzymy jako spadek napięcia).
    Co ci powie pomiar napięcia o ładowaniu akumulatora?
    Tylko tyle, że jest lub nie ma.
    A jak ktoś chce wiedzieć jaki prąd aktualnie płynie z altrnatora do akumulatora?
    Ja nie widzę problemu z włączeniem bocznika w obwód alternatora.
    Np: