Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ile należy eksplaatowac opony zimowe?

IWKA1176 01 Wrz 2012 19:19 20784 29
  • #1 01 Wrz 2012 19:19
    IWKA1176
    Poziom 9  

    Mam w swojej Skodzie10 letnie opony zimowe firmy Pirelli.Opony mają bardzo głęboki bieżnik.Na bokach są lekko przyparciałe.Jedna z nich ma od strony wewnętrznej mały guzik.Zastanawiam się czy nie są one już za stare na jazdę?Może powinienem na tą zimę kupic nowe zimówki?!Proszę o poradę.

    0 29
  • #2 01 Wrz 2012 19:36
    lelczak
    Poziom 2  

    opony powinno się wymieniać max co 5 lat

    0
  • #3 01 Wrz 2012 20:04
    robokop
    Moderator Samochody

    10 letnie opony nadają się na huśtawkę, nie do jeżdżenia na nich. Dotyczy to wszystkich opon.

    1
  • #4 02 Wrz 2012 11:59
    MoniTOX
    Poziom 24  

    Miałem kiedyś takie opony, duży bieżnik a jeździły prawie jak letnie. Założyłem nowe i różnica niewyobrażalna.
    Opony zimowe muszą być miekkie, a tamte teraz są pewnie twarde a co mówić w niskiej temp.

    1
  • #5 19 Wrz 2012 22:36
    skoczon
    Poziom 12  

    Musze potwierdzić - stare opony (szczególnie zimowe) nie nadają sie do eksploatacji. Miałem okazję jeździć na takich - bieżnik super, nawet z parkingu często nie dało się wyjechać. Zmieniłem i różnica była kolosalna.

    1
  • #6 20 Wrz 2012 13:54
    sobiepanmirek
    Warunkowo odblokowany

    Dziesięć lat to sporo pora powoli pomyśleć o wymianie.

    0
  • #7 01 Paź 2012 16:15
    vinci
    Poziom 25  

    nie powoli tylko szybko, na przyszłośc taka rada, nie zaszkodzi jeździć cały rok na zimówkach wtedy szybciej się zużyją i nie będzie szkoda wyrzucać z takim bieżnikiem. Trzeba tylko uważąć w lecie na śliskiej nawierzchni :)

    1
  • #8 01 Paź 2012 16:50
    pipałosia
    Poziom 25  

    Ciekawy pomysł ale bym nikomu nie polecał takiego wyjścia. Szkoda jak szkoda gdy zależy na tym żeby spełniały swoją rolę to niestety lepiej co max 5 lat wymienić lub i wcześniej jak ktoś ma na tyle oszczędności.

    0
  • #9 01 Paź 2012 20:09
    2077864
    Użytkownik usunął konto  
  • #10 02 Paź 2012 11:14
    vinci
    Poziom 25  

    .sk napisał:
    vinci napisał:
    Trzeba tylko uważąć w lecie na śliskiej nawierzchni :)

    A to na letnich oponach na śliskiej nawierzchni uważać na nic nie trzeba ? :lol:

    trzeba uważać.. na tych co jadą na zimowych :D

    0
  • #11 02 Paź 2012 11:45
    2077864
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 02 Paź 2012 13:14
    robokop
    Moderator Samochody

    .sk napisał:
    Zawsze myślałem, że na mokrej nawierzchni najważniejsza jest głębokość bieżnika...


    Też, ale nie tylko - ważna jest jego rzeźba, czyli wzór, który bezpośrednio odpowiada za to, żeby woda była odprowadzana spod opony - nie może dopuszczać do tworzenia klina wodnego, odrywającego koło od asfaltu - bo wtedy surfujesz, a nie jedziesz. Tu jest troszkę wyjaśnione, odnośnie działania opony zimowej http://www.oponix.pl/allegro/img/jak_dziala_opona_zimowa.pdf

    0
  • #13 03 Paź 2012 13:50
    ellkej
    Poziom 9  

    Opony zimowe mają inną mieszankę gumy aniżeli letnie. Głębokość bieżnika w zimówce nie jest równoznaczna z tym że opona nadaje się do dalszego użytku. Pewnie masz jeszcze duże ząbki, ale jak je chwycisz palcami to pewnie są bardzo twarde jak kamienie. Taki samochód lata nawet na odśnieżonej jezdni z lekką warstwą świeżego śniegu.

    Z kolei jeśli chodzi o użytkowanie zimowych opon w sezonie letnim, to gdzieś słyszałem że najgorsza opona letnia jest lepsza latem od najlepszej zimowej użytkowanej latem... mowa właśnie o zachowaniu na deszczu i ogólnie dłuższej drodze hamowania.

    Moja rada - kup nowe zimówki :-) kosztem kilkuset złotych możesz oszczędzić swoje lub czyjeś życie

    0
  • #14 03 Paź 2012 13:59
    kulmar
    Poziom 25  

    ellkej napisał:

    Z kolei jeśli chodzi o użytkowanie zimowych opon w sezonie letnim, to gdzieś słyszałem że najgorsza opona letnia jest lepsza latem od najlepszej zimowej użytkowanej latem... mowa właśnie o zachowaniu na deszczu i ogólnie dłuższej drodze hamowania.

    [/u]


    Ciekawa teoria. Bo ja dojeżdżam opony zimowe latem, zanim je wyrzucę. I jedyny sensowny argument przeciwko używaniu "zimówek" w lecie jaki słyszałem, to taki, że opony zimowe, zrobione z miękkiej gumy błyskawicznie zużywają się latem w wysokich temperaturach.

    0
  • #15 03 Paź 2012 14:10
    ellkej
    Poziom 9  

    Kiedyś na TVN Turbo jakiś tam ekspert się wypowiadał i jakoś mi to utkwiło w pamięci. Chyba że to propaganda. Ale to już temat rzeka bo w internecie jest masę "teorii spiskowych" producentów głoszących o tym że mamy różne opony wyłącznie z powodu nabijania im kasy, więc nie chcę się na ten temat sprzeczać.

    -1
  • #16 03 Paź 2012 14:17
    kulmar
    Poziom 25  

    Tak na zdrowy rozum: jeśli na "zimówkach" jeździ się jesienią (opady, ale jeszcze bez ujemnych temperatur), wczesną wiosną (jw), to jak można zakładać, że ich bieżnik nie jest przystosowany do dobrego odprowadzania wody? Natomiast faktem jest, że guma "zimówek" nie lubi wysokich temperatur i "płynie". Ale jedyny efekt to ZWIĘKSZENIE przyczepności na suchej nawierzchni i bardzo szybkie zużycie opon. Wystarczy potrzeć o kartkę papieru gumką miękką i bardzo twardą. Różnica w sile tarcia jest wyraźnie wyczuwalna.

    0
  • #17 03 Paź 2012 14:47
    cefaloid
    Poziom 30  

    kulmar napisał:
    Ciekawa teoria. Bo ja dojeżdżam opony zimowe latem, zanim je wyrzucę. I jedyny sensowny argument przeciwko używaniu "zimówek" (...)

    I nie zauważyłeś jak takie auto pływa latem w zakrętach?
    Ja miałem kilka razy 'przyjemność' prowadzenia czyjegoś auta na oponach zimowych latem i uważam że róznicę czuć natychmiast. W ogóle się nie trzyma asfaltu.
    Do spokojnej jazdy może i się tak da, o ile ktoś Cię nie zmusi do gwałtownego hamowania, a tu hamowania nie ma.

    kulmar napisał:
    Natomiast faktem jest, że guma "zimówek" nie lubi wysokich temperatur i "płynie". Ale jedyny efekt to ZWIĘKSZENIE przyczepności na suchej nawierzchni

    Trata tata teoria nie poparta próbą pojeżdżenia sobie z takimi oponami. Guma zamiast się złapać asfaltu i trzymać, to się ściera a auto pływa gdzie chce.

    2
  • #18 03 Paź 2012 14:50
    kulmar
    Poziom 25  

    To przypomnij sobie, co robią z oponami kierowcy Formuły 1 tuż przed startem. Pewnie też lubią "pływać" na zakrętach.

    0
  • #19 03 Paź 2012 14:53
    cefaloid
    Poziom 30  

    Oni rozgrzewają opony by były lepkie i nie uslizgiwały, a zimowa się nie rozgrzewa tylko ściera uślizgując własnie. To chyba delikatna róznica?
    Chyba że uważasz że ich mieszanka jest podobna do zimowej....

    Mam praktykę w jeżdżeniu latem z oponami zimowymi i wierz mi że za kazdym razem myślałem coś mało pochlebnego o właścicielu auta, zwłaszcza kiedy jazda np. rondem z normalną prędkością powodowała popiskiwania i poślizgi.

    0
  • #20 03 Paź 2012 15:03
    kulmar
    Poziom 25  

    A po co się rozgrzewa?
    Sprawdzałeś, że ci, co "piszczą" to ci zimowi? Ja "piszczę" jak mam źle ustawioną zbieżność. A "twarda" opona nie "piśnie". Tylko się poślizgnie.

    0
  • #21 03 Paź 2012 15:07
    cefaloid
    Poziom 30  

    kulmar napisał:
    A po co się rozgrzewa?
    Sprawdzałeś, że ci, co "piszczą" to ci zimowi? Ja "piszczę" jak mam źle ustawioną zbieżność. A "twarda" opona nie "piśnie". Tylko się poślizgnie.

    Sprawdzałem bo to byłem ja. Czytaj ze zrozumieniem. Weż kolego nie pisz teorii. Napisz na jakimś forum rajdowym o rozgrzewaniu opon cywilnych to pękną ze śmiechu.

    Cytat:
    Drogowe opony - rozgrzanie nic Ci nie da, mozesz sobie co najwyzej zakrecic aby pozbyc sie z nich syfu (piasku, kamyczkow itp.)

    Link -powyżej koledzy Ci napisali co możesz osiągnąć "rozgrzewając' takie opony :D

    Cytat:
    Jak podaje ADAC, droga hamowania ze 100 km/h do zatrzymania na oponach zimowych bywa nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich, a prędkość na "zimówkach" w miejscu zatrzymania się pojazdu na letnim ogumieniu jest przy tym wystarczająca do zabicia pieszego albo zdemolowania samochodu z przodu.

    Link - jakoś dziwnym trafem ADAC potwierdza moje doznania z jazdy. Ale może Ty wiesz lepiej. To OK.

    Ja swoje powiedziałem, poparte własnymi wrażeniam pływania takich opon i z mojej strony EOT.

    0
  • #22 03 Paź 2012 15:16
    kulmar
    Poziom 25  

    Pływanie (na zakrętach) może być spowodowane zbyt wysokim bieżnikiem mało zużytej opony zimowej i wysoką temperaturą. Miękki bieżnik zacznie się odkształcać. Toteż nie zalecam kupować nowej opony zimowej po to, żeby założyć ją latem. Ja dojeżdżam takie, których bieżnik nie kwalifikuje się do jazdy zimowej.

    Ten cytat brzmi mniej więcej tak:
    "Jak podają producenci masła, jedzenie margaryny może być przyczyną wielu groźnych schorzeń. W tym zejść śmiertelnych".

    0
  • #23 03 Paź 2012 15:49
    ellkej
    Poziom 9  

    cefaloid napisał:
    jazda np. rondem z normalną prędkością powodowała popiskiwania i poślizgi.


    Tak, zgadzam się z powyższą wypowiedzią. Sam miałem możliwość jazdy na zimówkach w sezonie letnim i faktycznie piszczą. Gdy zdarzyło się hamować gwałtowniej to szybciej wchodziły w poślizg i pisk. Stańcie na rondzie i posłuchajcie ile samochodów popiskuje

    1
  • #24 03 Paź 2012 15:57
    kamil907
    Poziom 28  

    Kolego kulmar, nie wykłucaj się tak bo niestety nie masz racji. Opony zimowe na suchej nawierzchni w ogóle nie trzymają przyczepności. Mam z tym sporo doświadczenia bo między innymi właśnie przez zimowe opony wypadłem z zakrętu przy niewielkiej prędkości i skończyo się dachowaniem. ten sam zakręt na dobrych, letnich oponach biorę spokojnie z prędkością wyższą o 50% i nie ma nawet najmniejszego problemu z przyczepnością. Z hamwaniem na zimówkach jest ten sam problem. Jadąc cudzym autem nie wiedziałem, że jest na zimówkach i hamując przed światłami niestety przeleciałem na czerwonym.

    1
  • #25 03 Paź 2012 20:42
    kulmar
    Poziom 25  

    "Zastrzegam sobie opłatę licencyjną w wysokości 1zł od każdej sprzedanej opony od każdej firmy, której działalność będzie polegała na wprowadzaniu na rynek zużytych opon zimowych z przeznaczeniem do jazdy w sezonie letnim, a która to (firma) użyje w stosunku do swoich klientów argumentacji przedstawionej w tym wątku:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2370919&highlight=
    i w szczególności będzie tą argumentację firmowała moim nazwiskiem".

    Mariusz Kulawiński

    0
  • #26 18 Paź 2012 13:20
    vinci
    Poziom 25  

    kamil907 napisał:
    Opony zimowe na suchej nawierzchni w ogóle nie trzymają przyczepności. Mam z tym sporo doświadczenia bo między innymi właśnie przez zimowe opony wypadłem z zakrętu przy niewielkiej prędkości i skończyo się dachowaniem. ten sam zakręt na dobrych, letnich oponach biorę spokojnie z prędkością wyższą o 50% i nie ma nawet najmniejszego problemu z przyczepnością.


    masz racje, ale :
    spokojnie, noga z gazu, trzeba wyjechać 10 minut wcześniej i zajedzie się, nawet na zimówkach.

    0
  • #27 22 Paź 2012 21:41
    piotrek power
    Poziom 27  

    Dorzucę coś od siebie.

    Opony zimowe latem.

    Tutaj należy wyszczególnić czy jeździmy na nowych zimówkach w lecie, czy takich stwardniałych, i jakiej rzeźby bieżnika.

    Stare zimówki stwardniałe 7letnie w lecie mogą się lepiej spisywać niż nowe 1-3 letnie.

    Tak czy inaczej, większe opory toczenia = większe zużycie paliwa.
    Na zimówkach pali więcej, a już szczególnie w lecie.

    Czytałem gdzieś artykuł że jadąc na zimówkach przy temp -15st.C samochód spali 0,4l benzyny więcej/100km niż na oponach letnich, zaś jadąc na zimówkach przy +35st.C nawet 2,5l więcej.

    Ciekawi mnie czy prawdą jest, że jadąc w lecie na zimówkach taka opona szybciej twardnieje i w zimie nie jest już tak sprawna (miękka) ?

    0
  • #28 03 Lut 2013 15:32
    CC_Bartek
    Poziom 8  

    Witam.

    Poniżej 4 mm opony do wymiany.
    Po 5 latach niezależnie od zużycia.

    1
  • #29 03 Lut 2013 19:14
    krocze
    Poziom 25  

    Wedle ostatnich testów, przeprowadzonych przez jeden z motoryzacyjnych portali, zauważalny jest duży spadek właściwości opony poniżej 6 milimetrów, wszystkie opony zimowe o bieżniku poniżej 6 milimetrów wypadły w teście niemal jednakowo, nawet te o 4 milimetrach. Nie przypuszczam, aby to była kryptoreklama zachęcająca do zakupu nowych opon. Co do wpływu wieku na mieszankę opony, jest to uzależnione od warunków przechowywania. Inaczej wyglądają opony, które trzyma się w suchym pomieszczeniu w optymalnych warunkach, inaczej te które spędzają czas pod chmurką, w wilgoci i na słońcu.

    Oczywiście nie trzeba przypominać, że na suchym i mokrym asfalcie przewagę maja letnie opony, a na lodzie nie ma żadnej prawie różnicy między oponami. Wystarczy zobaczyć test opon Dębica Frigo 3 na podłożu innym, niż śnieg.

    0
  • #30 08 Mar 2013 16:55
    tolder126
    Poziom 10  

    10 lat do wymiany natychmiastowej

    1