Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zwrotnica - prosze o pomoc w budowie

14 Lut 2005 18:02 5164 16
  • Poziom 18  
    Witam
    Chcialem zrobic zwrotnice do glosnika ale nie zabardzo wiem jak sie za to zabrac. Glsoniki w kolumnie to kolejno:
    -niskotonowy Tonsil GDN 20/40 8Ω
    -sredniotonowy Tonsil GDW 9/15 8Ω
    -wysokotonowy Tonsil 5/40 8Ω
    Jestem poczatkujacy jesli chodzi o budowanie kolumn a te do ktorych chcem zwrotnice beda do uzytku domowego
    Z gory dziekuje Budzik
  • Poziom 36  
    GDW 9/15 8Ω to nie jest głośnik średniotonowy tylko wysokotonowy. Zaszła pomyłka czy rzeczywiście chcesz go użyć jako średniotonowy ?
    Za zwrotnicę zabierz się jak ustalisz dobry zestaw głośników, bo tu coś nie gra. Efektywnością są dopasowane, ale GDW 9/15 jako średniotonówka to nie jest dobry pomysł :). Lepiej użyć np. GDM 10/60/2 i zrobić częstotliwości podziału np. 800-1000 Hz i 6kHz.
  • Poziom 18  
    wiem mam jeszcze do uzycia GDM 10/60 wsumie masz racje ale prosze napisz jak zrobic ta zwrotnice :]
  • Poziom 36  
    Moge ci podać schemat zwrotnicy jaką zrobiłem do zestawu Space 86' Tonsila. Albo możesz użyć właśnie zwrotnicy od tych kolumn. Podam wartości elementów i schemat mojej zwrotnicy, ale ilość zwojów w cewkach zależy od tego, jakie masz na nie materialy (szpulki) i np. jaki gruby drut do dyspozycji.
    Częstotliwości podziału to 700Hz i 7kHz.
    Wartość L1 = 340µH, niewyraźnie wyszło.
  • Poziom 36  
    Nie wiem czy można kupić, ja nawijałem sam. Ewentualnie dowiedz się jakie są dostępne to sie trochę tą zwrotnicę przerobi.
    Kondensatory to koszt poniżej 5 zł na kolumnę, ten 30 µF można zastąpić elektrolitycznym 33µF bipolarnym. Co do cewek to już nie wiem, drut mnie kosztował poniżej 10zł na kolumnę ale brałem z hurtowni :).
  • Poziom 13  
    Cewki można kupić np. w Dexonie:
    www.dexon.pl (w wyszukiwarce po lewej stronie wpisz cewka)
    - sam tam kupowałem i polecam, bardzo ładne i solidnie wykonane, a przy tym tanie (jeśli nie masz taniego drutu, to może wyjść nawet taniej, niż gdybyś sam nawijał). Cewki pod linkiem, który podałeś, nie są przeznaczone do zwrotnic głośnikowych. Pozdrawiam.
  • Poziom 19  
    budzik88 napisał:
    A czy takie cewki mozna kupic a ile wyniesie mnie jedna zwrotnica?

    http://czescirtv.szczecin.pl/oferta.php?funkcja=grupa&grupa=17&a=0

    i czy sa tutaj te czesci :] naprawde jesli chodzi o kolumny jestem nowicjuszem :]


    Cześć!
    Te cewki się nie nadają do zwrotnic. One są na malutkie prądy - mA. Ten sklep nie sprzedaje cewek do zwrotnic w odróżnieniu od tego który podają koledzy.

    Pozdrawiam!
    Alfrednovi
  • Poziom 10  
    Widze ze juz jest temat o zwrotnicy i zalozyl go rowniez poczatkujacy uzytkownik, tak wiec nie chcac robic niepotrzebnie nowego tematu, podepne sie tutaj. ;]

    Sprawa wyglada tak:
    W wiezy wymienilem basy i pozostaly mi teraz 2xTonsil GDN 20/40 8Ω i postanowilem je jakos zagospodarowac (po co maja lezec w szafie, jak jeszcze cos moze z tego byc).

    Wzmacniacz mam Unitra PW8010, niby na 2 zestawy glosnikowe (czyli 4 glosniki), tylko ze ja chcialbym zrobic z tych niskotonowcow co mi zostaly, cos jakby subwoofer, tylko ze nie taki jak do kina domowego, aktywny, z jakimis cudami w srodku itp... Po prostu ma byc to jakby kolumna, ktora podlacze dodatkowo do wzmaka, zeby go troche bardziej pomeczyc i miec wiecej "lupania". Teraz jednak pierwszy problem - zebym na wzmacniaczu mial jakis most or smth, to jakos by szlo, ale on ma tylko takie wyjscia:

    Zwrotnica - prosze o pomoc w budowie
    (to z jakiejs aukcji, ale ten sam wzmacniacz, nic lepszego nie znalazlem)

    Zawsze moge zrobic jakby dwa oddzielne "subo-kolumny" (po jednym na te wyjscia czarno-czerwone), tylko czy cos takiego przejdzie.. no bo przeciez wzmacniacz daje na kanal cale pasmo, wiec gdzie sie podzieja te wszystkie wysoki i srednie tony? Any ideas? I Czy w ogole przeszlaby taka zwrotnica z wyjscia pierwszego (tj. dwa glosniki niskotonowe w jednym pudle, jako kolumna), tj. podwojna, ale nie na wysokie i niskie tony, tylko 2x na niskie.. Nie wiem.. Jakies inne pomysly moze, do zagospodarowania tych biednych GDN 20/40 8Ω?
  • Poziom 36  
    Ten wzmacniacz ma wyjścia na 4 głośniki ale niestety nie jest 4 kanałowy, tylko zwykłe stereo. Co oznacza, że możesz go traktować jakby miał tylko dwa wyjścia. 4 wyjścia są używane jak masz 4 jednakowe głośniki i wtedy we wzmacniaczu są łączone szeregowo.
    Z tych GDN'ów możesz zrobić subwoofer na dwa głośniki albo dokupić średniotonowe i wysokotonowe i zrobic kolumny. Na początek możesz dać tylko kondensatory, albo kupić gotowe zwrotnice. Jeżeli zrobiłbyś subwoofer (2 głośniki w jednej obudowie) to trzeba dać cewki albo zwrotnice i do tego jakies male kolumny.
  • Poziom 11  
    Witam.

    Również jestem początkującym elektro-akustykiem dlatego ośmieliłem się napisać.
    Chciałem poprosić o jakiś dokładny opis(lub schemat+zdjęcia) zwrotnicy,bo co mi z tego że mam cewkę(tak jak zostało to opisane wcześniej)?Niestety nic mi to nie mówi. Wiem że mało jeszcze wiem ale z czasem to się zmieni i właśnie dlatego prosze o pomoc!

    Potrzebuję zrobić zwrotnicę do kolumy głownej jak to zrobił Przemek:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=189639&sid=9145f7ede435d19631f89dfa0cb53b7d

    Przemek zastosował gotową zwrotnicę,ale ja jednak chce zaoszczędzić na pieniądzach(a to dlatego ponieważ jest to mój pierwszy projekt i nie mam ochoty ładować w niego kupe kasy) Bardzo liczy się dla mnie praktyka,którą posiądę jedynie poprzez własnoręczne wykonanie zwrotnicy.

    Liczę na szybką odpowiedź gdyż chwilowo mam czas aby troche pomajsterkować. Z góry dziękuję!
  • Poziom 10  
    Ptolek napisał:
    Ten wzmacniacz ma wyjścia na 4 głośniki ale niestety nie jest 4 kanałowy, tylko zwykłe stereo. Co oznacza, że możesz go traktować jakby miał tylko dwa wyjścia. 4 wyjścia są używane jak masz 4 jednakowe głośniki i wtedy we wzmacniaczu są łączone szeregowo.
    Z tych GDN'ów możesz zrobić subwoofer na dwa głośniki albo dokupić średniotonowe i wysokotonowe i zrobic kolumny. Na początek możesz dać tylko kondensatory, albo kupić gotowe zwrotnice. Jeżeli zrobiłbyś subwoofer (2 głośniki w jednej obudowie) to trzeba dać cewki albo zwrotnice i do tego jakies male kolumny.


    Aha, czyli mialbym zrobic niejako cos a'la zestaw 2.1? To moze bym zrobil suba do kompa? Ale wtedy musialby byc aktywny, a takie raczej nie umiem zrobic :/...
  • Poziom 43  
    lepiej zrób porzadne kolumny, a potem się zastanow na subwooferem. Poczytaj na forum, a znajdziesz darmowe linki do oprogramowania, które pomoże Ci policzyć obudowe dla ewentualnych głośników, ktore złożysz.

    no ale temat jest o zwrotnicach. Zatem zwrotnice projektuje się wg kilku założeń : Buterfortha, Czebyszewa, Bessela Linkwitz-Rilleya i jest kilka mniej popularnych. W internecie znajdziecie wzory. Ale jest gotowy program Audua Speaker Workshop i on wszystko liczy jak mu ustawicie. Wg powyższych załozeń. Tak dobraną zwrotnice najlepiej po testach wykonanych z mikrofonem (porównawczych) trzeba uzgodnić, tak żeby głośniki miały ta samą skutecznosć, zazwyczaj wysokotonowce maja wyższa skuteczność, wtedy trzeba przytłumiac sygnał wychodzacy na nie. To tez możecie wyliczyć w Audua Speaker Workshop L-Pad.

    jesli jednak chcecie miec najbardziej profesjonalnie, bo okresloną cewke ciężko wykonać. To zamowcie w internecie zwrotnice podając parametry głośników marke symbol itp. Zrobią Wam oczywiście nie tanio.
  • Poziom 10  
    A skoro juz o wzmacniaczu wspomnialem (PW8010), to moglbym do niego podlaczyc tylko jeden glosnik np.?

    Mysle nad zakupem Altusow 200 (ma grac ladnie i glosno, ale audiofilski sprzet to tez byc nie ma, a w tej kategorii cenowej to chyba dobre rozwiazanie?) i sie zastanawiam, zcy byloby sens je podlaczac do aktualnego wzmacniacza (czy by dzialaly)? Czy konieczny jest nowy wzmacniacz (ktory jednak kosztuje troche)?
  • Poziom 13  
    jasne ze mozesz podlaczyc tylko jeden glosnik ale tylko do jednego kanalu tzn. drugi zostanie wolny.

    altusy 200 tez moszesz podlaczyc do tego wzmacniacza ale nie wykorzystasz calego ich potencjalu i nie wiadomo czy wzmak bedzie mial nad nimi wystarczajaca kontrole .... ale powinno grac tylko ze nie bedzie to 200W tylko tyle ile da wzmacniacz...czyli cos kolo 25W chyba.
  • Poziom 10  
    A tak w ogole, to korzystny zakup pod wzgledem cena/jakos te Altusy 200? Moze dozbierac jeszcze te 2 stowki i kupic 300-setki, albo jakies inne kolumny?