Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie silnika od pralki polar

Boxer King 16 Lut 2013 18:17 13080 14
  • #1 16 Lut 2013 18:17
    Boxer King
    Poziom 9  

    Witam posiadam niesprawną pralkę polar PTL 1109 z której chce wykorzystać silnik chcę go podłączyć bez pralki i zrobić szlifierkę tylko nie wiem jak musiał bym go podłączyć. Silnik był podłączony do płytki sterowniczej poprzez 6 przewodów wszystkie są czarne a płytki niestety nie posiadam ponieważ została spalona przez poprzedniego właściciela i wyrzucona. Na silniku znalazłem schemat który dołączam tylko go za bardzo nie rozumiem proszę o wyrozumiałość ponieważ jestem amatorem w tej dziedzinie i wszystkiego oczywistego nie wiem.
    Z tego co wyczytałem na podobnych forach to silnik taki posiada jak by w sobie dwa silniki do wirowania jeden i jeden do prania normalnego. Przesyłam schemat proszę o pomoc według mnie to miedzy 7 a 6 wejściem jest transformator jakiś miedzy 5 a 4 jest chyba włącznik ale nie wiem co to jest te R oraz nie wiem co jest miedzy 3 i 2 czy to rezystor czy coś innego???
    Podłączenie silnika od pralki polar
    Podłączenie silnika od pralki polar

    0 14
  • #2 16 Lut 2013 19:21
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    Chcesz sobie krzywdę sobie albo komuś zrobić?
    Ten silnik rozpędza się do ponad 13000 obrotów / min (normalnie szlifierka ma około 2800 obr/min).

    0
  • #3 16 Lut 2013 19:53
    bagrowski59
    Poziom 15  

    Szlifierkę to możesz zrobić z silnika od pralki Frani lub podobnej.A z tym silnikiem to naprawdę nie kombinuj tak jak pisze p. Marcin a ma on 3 rodzaje obrotów którymi steruje płyta

    0
  • #4 16 Lut 2013 23:02
    Boxer King
    Poziom 9  

    Szlifierki nie będę robił już z tego silnika, wybiłem sobie to z głowy, ale mam pytanie jak można uruchomić ten silnik abym na przykład mógł go zainstalować w innej pralce, w której silnik podobny uległ awarii? Ponieważ chcę przetestować ten silnik i w ogóle nauczyć się jak uruchamia się takie silniki z tego co wiem, to będzie mi potrzebny kondensator do uruchomienia?

    1
  • #5 16 Lut 2013 23:25
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD

    To silnik komutatorowy. Żadnego kondensatora rozruchowego nie potrzebuje.
    Podstawowo ma 6 wyprowadzeń: 2 rotor (wirnik), 2 stator (stojan), 2 tacho (prądnica tachometryczna) - ona informuje elektronikę sterującą jakie silnik ma obroty, a elektronika reguluje obroty napięciem.
    Przeważnie łączy się stator z rotorem szeregowo. Kierunek obrotów zmieniamy poprzez zmianę początku i końca uzwojenia (np. statora).

    Dla prób i bezpieczeństwa silnik możesz zasilić niskim napięciem (12-24V).

    2
  • #6 17 Lut 2013 09:28
    bagrowski59
    Poziom 15  

    Zgadzam się z Marcinem. Dobrze jak byś miał regulator napięcia prądu zmiennego .A zmianę początku i końca uzwojenia uzyskujemy przez zamianę przewodów doprowadzających napięcie (w gwarze potocznej prąd !!)Więc jak jesteś początkujący to uważaj bo po podaniu napięcia silnik szarpnie więc musi być umocowany do czegoś stabilnego.czym większe podasz napięcie na start silnika tym mocniej szarpnie.

    0
  • #7 17 Lut 2013 10:02
    Boxer King
    Poziom 9  

    Dzięki za pomoc Koledzy, czyli jak dobrze rozumiem, to jeśli podłącze to według schematu co poniżej się znajduje że dam mostek miedzy wejściem 3 i 4 aby było połączenie szeregowe między statorem i rotorem a na wejście 2 i 5 podam napięcie i silnik powinien ruszyć? I teraz jak zamienię plus z minusem na schemacie, to silnik będzie mi się kręcił w druga stronę? Mam jeszcze pytanie odnoście prądnicy tachometrycznej czyli na razie w celu pierwszego uruchomienia nie jest ona potrzebna?
    Podłączenie silnika od pralki polar

    0
  • #8 17 Lut 2013 10:32
    313094
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 17 Lut 2013 11:05
    bagrowski59
    Poziom 15  

    I oto chodzi dobrze podłączyłeś i dobrze rozumujesz po zmianie fazy i zera Będziesz miał odwrotne obroty.

    Moderowany przez ROBSON33:

    bagrowski59 napisał:
    i dobrze rozumujesz po zmianie fazy i zera Będziesz miał odwrotne obroty.


    Kolego zastanów się co piszesz, a jak nie do końca wiesz to poczekaj niech się inni wypowiedzą :idea:

    A regulamin mówi zabronione jest:
    3.1.11. Publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu

    Czyli dziś zarobił Kolega ostrzeżenie :|

    0
  • #10 17 Lut 2013 13:32
    zhudomel
    Specjalista AGD

    bagrowski59 napisał:
    po zmianie fazy i zera Będziesz miał odwrotne obroty
    - od kiedy?

    1
  • #11 17 Lut 2013 15:49
    bagrowski59
    Poziom 15  

    No faktycznie chodzi o zamianę jednego przewodu zasilającego z jednym z przewodów mostka moja kulpa SORY

    1
  • #12 17 Lut 2013 18:37
    Boxer King
    Poziom 9  

    Dzięki koledzy działa tylko od razu szybko startuje czy znacie jakiś tani sposób regulacji obrotów takich silników. Sądzę że można to zrobić za pomocą falownika ale zaglądałem na rożne strony i widziałem że takie urządzenie jest drogie może ktoś zna tani sposób na regulacje obrotów, albo gdzie można kupić tanie falowniki jestem otwarty na wszystkie pomysły.

    1
  • Pomocny post
    #13 17 Lut 2013 19:28
    movzx
    Poziom 39  

    Boxer King napisał:
    Sądzę że można to zrobić za pomocą falownika
    Sądzę, że nie mozna. Jak nie wierzysz to podłącz pod prąd stały.
    Kup sobie najprostszy regulator obrotów silnika na triaku, albo nawet przerób ściemniacz.
    Oczywiście to nie zapewni dobrej regulacji przy zmiennym obciążeniu - wtedy potrzebujesz np. TDA1085 i wykorzystujesz prądniczkę tachometryczną.
    Nie wiem dlaczego klepiemy temat po raz kolejny, niedawno była podobna dyskusja. Albo nawet kilka.

    1
  • #14 18 Lut 2013 11:36
    Boxer King
    Poziom 9  

    Znalazłem gotowy regulator AVT1007 B REGULATOR OBROTÓW SILNIKA ELEKTRYCZNEGO tym bym mógł regulować obroty silnika ale teraz interesuje mnie kwestia czy da się za pomocą tego albo jakiegoś innego urządzenia sterować ten silnik ale tak aby można było to robić za pomocą sterownik PLC ponieważ posiadam taki sterownik firmy moeller i chciałbym skonstruować sterowanie takiego silnika za pomocą PLC może panowie mają jakieś propozycje?
    Podłączenie silnika od pralki polar

    2
  • #15 18 Lut 2013 19:52
    movzx
    Poziom 39  

    Pewnie można. Pomiar częstotliwości napięcia z prądniczki tachometrycznej jako wejście (ew. po wzmocnieniu), kąt załączenia triaka jako wyjście. Ewentualnie sterowanie potencjometrem cyfrowym włączonym zamiast obecnego mechanicznego w układzie powyżej.

    0