Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dokręcanie śrub- odpowiedni moment

01 Kwi 2013 14:49 32442 17
  • Poziom 17  
    Witam, może trochę głupie pytanie ale każdy kiedyś zaczynał, co to znaczy że śrubę M10x 35 trzeba dokręcić momentem 30 Nm +90stopni. Wiem że na kluczu trzeba ustawić tą wartość tu nie ma problemu, ale o co chodzi z tym +90stopni? Z góry dziękuje za odpowiedź.
  • Poziom 40  
    Dokręcasz daną śrubę lub nakrętkę 30 Nm a następnie dowolnie ustawionym kluczem dokręcasz jeszcze o kąt równy 90°.
    Tak przeważnie podają jak dokręcać głowicę
    1. 20 Nm
    2. 90°
    3. 90° czyli najpierw kluczem dynam. 20 Nm a potem dwa razy po 90° (obowiązuje jeszcze kolejność).
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Czasem podawany jest jeszcze czas między kolejnymi krokami.
  • Poziom 17  
    Dokładnie chodzi mi o dokręcenie tego amortyzatora Link, czyli muszę dokręcić to siłą 30 Nm i potem jeszcze obrót zwykłym kluczem o kąt 90 stopni?
    Czy muszę dokręcać to kluczem dynamometrycznym ? Mogę dokręcić to normalnie ręką? Jakie są konsekwencje dokręcenie normalnie ręką amortyzatora?
  • Poziom 40  
    witek567 napisał:
    Dokładnie chodzi mi o dokręcenie tego amortyzatora Link, czyli muszę dokręcić to siłą 30 Nm i potem jeszcze obrót zwykłym kluczem o kąt 90 stopni?
    Czy muszę dokręcać to kluczem dynamometrycznym ? Mogę dokręcić to normalnie ręką? Jakie są konsekwencje dokręcenie normalnie ręką amortyzatora?


    Człowieku ty wiesz co piszesz, wiesz co to jest 30 Nm przy tak krótkim ramieniu, tu Sylwester z Arnoldem nie dadzą rady tego przykręcić bez kluczy.
    Albo się za to nie bierz bo Cię widzę przerasta, albo rób tak jak piszą.
    Te 90° to to dowolny klucz z dość długim ramieniem.
  • Poziom 17  
    @up
    Dlatego o to mi chodziło, bo nie wiem czy zakupić ten klucz, czy ta wartość 30Nm jest duża czy nie, czyli wychodzi na to że musze kupic klucz.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 40  
    giepetto napisał:
    Żeby ten klucz nie był droższy niż usługa wymiany :D
    Zaproś sobie kogoś kto zajmował się cokolwiek mechaniką, dokręci te śruby bez żadnych dynamometrów...

    Dodano po 2 [minuty]:
    .


    Z pierwszym zdaniem zgadzam się, ale drugie to typowa mechaniczna ignorancja.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    witam,co do twoich rozważań to napisze jak to robie ja-górna część mocowania amortyzatora(nasadka przedłużka grzechotka i max z wyczuciem-podejrzewam że nie zerwiesz a odkrecić sie nie odkręci)dolna tak samo i będzie git-zaufaj mi tam nie działaja bezpośrednie siły,więc się nie odkręcą


    a co do arnolda to siłę 30Nm masz w ręce i normalnej grzechotce

    pozdrawiam
  • Poziom 40  
    dan1974 napisał:



    a co do arnolda to siłę 30Nm masz w ręce i normalnej grzechotce

    pozdrawiam


    Wiesz jaką musiałby mieć "parę" w rękach, przeczytaj jego post ze zrozumieniem, on chciał to przykręcić gołą ręką, a wtedy jakim dysponujesz ramieniem - centymetr, dwa.
  • Poziom 10  
    witek567 napisał:
    Dokładnie chodzi mi o dokręcenie tego amortyzatora Link, czyli muszę dokręcić to siłą 30 Nm i potem jeszcze obrót zwykłym kluczem o kąt 90 stopni?
    Czy muszę dokręcać to kluczem dynamometrycznym ? Mogę dokręcić to normalnie ręką? Jakie są konsekwencje dokręcenie normalnie ręką amortyzatora?



    myślisz że dosłownie chodzi o dokręcenie ręką-czy kluczem w ręce

    poczekajmy na odpowiedz pytającego
  • Poziom 17  
    Oczywiście, że chodziło mi o to że dokręcę te śruby zwykłym kluczem, a nie ręką:) Więc ostatecznie musi być ten klucz dynamometryczny? Bo pojawiają się różne zdania.
    EDIT
    Jeszcze ostatnie pytanie, czy po założeniu nowych osłon trzeba ustawiać zbieżność?
  • Poziom 10  
    Wiesz jaką musiałby mieć "parę" w rękach, przeczytaj jego post ze zrozumieniem, on chciał to przykręcić gołą ręką, a wtedy jakim dysponujesz ramieniem - centymetr, dwa.[/quote]


    niezły z ciebie czytelnik ze zrozumieniem :-;

    Dodano po 2 [minuty]:

    niema potrzeby ustawiania zbieżności ponieważ są to tylne amortyzatory

    dokręć śruby na maxa i jazda
  • Poziom 39  
    Dobrze widać, że wszystko da się skomplikować. W początkowym pytaniu kolega w zasadzie jest gotów do realizacji wymiany lecz potrzebuje wyjaśnienia mechanizmu. Więc konieczność dokręcenia określonym momentem nie pozostawia wątpliwości. Gorzej z uzupełniającym dokręcaniem o 90 . I chyba instrukcje jest nieco przedobrzona jak na te potrzeby. Jako, że taką zasadę stosuje dla śrub o dużej dokładności pracujących przy cyklicznym obciążeniu (bardzo teoretycznie amortyzator tak ma). W teorii i czasem w praktyce podczas tego uzupełniającego dokręcania wprowadza się założone odkształcenia śruby i powierzchni ciernych. Wielkość jest ustalana doświadczalnie i trudna do określenia wielkością momentu z racji zmieniających się warunków. W przypadku amortyzatora to jednak nieco przerost formy na d treścią I zupełnie wystarczy dokręcanie określonym momentem., właściwym dla wymiaru i rodzaju śruby.
  • Poziom 40  
    Do dan1974 - jeżeli ktoś pisze "normalnie ręką" zamiast napisać "normalnym kluczem" to ja rozumie samą ręką, tak jak dokręca się filtr olejowy, wstępnie śruby, nakrętki.
    W słownictwie mechanicznym istnieje takie pojęcie "ręką" tzn bez użycia żadnych narzędzi.
    A może gość jest jakimś tytanem i rwie gołą ręką 18.

    Co do używania klucza dyn. to używam go zawsze do : świec iskrowych i żarowych, wtryskiwaczy, głowica.

    Te 30 Nm + 90° to zajeb..cie dużo.
  • Poziom 10  
    Kupisz uszczelke głowicy tam masz wszystko napisane.Ja mam 26Nm i 2 razy po 90 stopni w swoim.Ale jak nigdy z tym nie robiłeś to nawet sie za to nie bierz.Potem musisz wałki wkrecic,rozrząd ustawić i jeszcze dużo rzeczy zrobić.Zrobisz orobisz sie a za pare km ci ja wydmucha.Oddaj auto do mechanika bo czarno to widze.