Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Radio AM - 225 kHz Polskie Radio Program I

1Te 08 Cze 2013 01:21 3345 9
  • #1 08 Cze 2013 01:21
    1Te
    Poziom 2  

Witam to mój 1 post na tym forum . Jestem początkującym "elektrykiem"
    (w trakcie nauki) i potrzebuje pomocy w doborze kondensatora i cewki do tego schematu (w załączniku) , by wyłapał częstotliwość 225 kHz

znam tylko przybliżone wartości : 1nF i 400-800 uH , lecz nie jestem co do nich pewny a sprawa jest pilna :)

z góry dziękuje za pomoc

0 9
  • #3 08 Cze 2013 06:28
    mikstu2
    Poziom 27  

Możesz zastosować np. taki wzór dla obliczenia indukcyjności L obwodu rezonansowego przy założonej pojemności C:
    L=25300/(C*f^2)
    gdzie:
    L - indukcyjność w µH
    C - pojemność w pF
    f - częstotliwość w MHz

Dobrze by było aby C mogła być regulowana w jakimś zakresie celem dokładnego dostrojenia do stacji.

0
  • #4 08 Cze 2013 08:29
    wkd
    Poziom 18  

Takie radio jak na schemacie przedstawiłeś nigdy nie będzie działać poprawnie, bowiem obwód równoległy LC zostanie znacznie stłumiony przez obwód szeregowy diody i głośnika (słuchawek). No a poza tym nic nie napisałeś o antenie. "Goły" obwód równoległy (przy C=1 nF) powinien mieć indukcyjność L= 500,4 uH.

0
  • #5 08 Cze 2013 11:08
    Olek II
    Moderator

Tamten układ autora nie będzie pracował. Poniżej schemat pracującego radia detektorowego.

0
  • #6 08 Cze 2013 11:21
    c2h5oh
    Moderator

Podstawa sukcesu to wysokoomowe słuchawki (dobre 2 kΩ lub więcej) i długa antena (co najmniej 10 m) zawieszona na izolatorach na "słusznej" wysokości.

0
  • #7 08 Cze 2013 11:24
    mikstu2
    Poziom 27  

Odbiornik powinien działać poprawnie, pod warunkiem podłączenia go do możliwie długiej i wysoko umieszczonej anteny zewnętrznej no i uziemienia.
    Dioda powinna być germanowa.