Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mechaniczna skrzynia nawrotnika (revers box). Skąd, jak, od czego itp.?

fred77 21 Cze 2013 12:46 3147 10
  • #1 21 Cze 2013 12:46
    fred77
    Poziom 12  

    Poszukuję pewnej przekładni.
    Chodzi o przekładnię umożliwiającą jazdę jakimkolwiek pojazdem - w tym przypadku własnoręcznie wykonaną drezyną - z tą samą prędkością do tyłu co do przodu z wykorzystaniem tej samej skrzyni biegów.
    Znane jest to na świecie jako "revers box".


    Może macie jakieś pomysły jak zdobyć taką skrzynkę lub może od czegoś dopasować? Może jakaś maszyna rolnicza ma w sobie taką przekładnię?

    Cały czas chodzi mi po głowie rozwiązanie rewersu/nawrotnika do drezyny.
    Nie do mojej, bo mojej nie da się już przerobić ale np.: do jakiejś nowej konstrukcji.

    Tak sobie myślę o połączeniu dwóch skrzyń biegów czterobiegowych od
    Żuka/Nysy.
    Są też trzybiegowe ale czterobiegowa trochę lepsza, bo ma cztery biegi synchronizowane oraz te same przełożenia biegu pierwszego i wstecznego.

    Myślałem nad połączeniem takich dwóch skrzyń biegów ze sobą wałkami
    głównymi czyli tymi, do których przykręca się wał napędowy.
    Wałki sprzęgłowe trzeba by przerobić.

    W tej skrzyni bieg IV jest biegiem bezpośrednim czyli oba wałki, sprzęgłowy i główny, obracają się z tą samą prędkością.

    Aby jechać do przodu to w drugiej skrzyni ustawiam bieg IV, a pierwszą
    normalnie przełączam biegi i jadę.

    Aby jechać do tyłu z tą samą prędkością co do przodu to w pierwszej
    skrzyni włączam bieg wsteczny, a w drugiej skrzyni wówczas biegi mam
    odwrotnie, czyli najwolniejszy jest IV bieg, a najszybszy I bieg.

    Obie skrzynie, jak wspominałem, byłyby połączone wałkami głównymi i
    umieszczone w przygotowanej specjalnie do tego celu sztywnej ramie, do
    której byłyby solidnie przykręcone. Rama posiadałaby również
    dodatkowe wsporniki z łożyskami podtrzymującymi oba wałki
    sprzęgłowe.
    Całość byłaby po prostu jednym dużym elementem w postaci nowej większej skrzyni biegów.
    Fakt, że byłoby to trochę ciężkie ale wówczas nie miałoby to większego znaczenia z uwagi na to, że nie trzeba by wówczas obracać drezyny na torze.

    Same skrzynie biegów są tanie i jeszcze można swobodnie je dostać na allegro lub złomowiskach.

    Jako oś napędową można by wykorzystać tylny most od Żuka/Nysy. Wał napędowy też można zaadaptować od Żuka/Nysy. Nowsze Żuki i Nysy miały montowany już wał dzielony, składające się z dwóch wałów. Można wykorzystać jeden krótki wał.

    Najbardziej jednak zależy mi na znalezieniu skrzynki nawrotnika (wspomniany revers box), którą w prosty sposób można by wkomponować w klasyczny układ napędowy np.: z samochodu Lublin.

    0 10
  • #2 21 Cze 2013 15:18
    2222198
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 21 Cze 2013 20:08
    fred77
    Poziom 12  

    Moc około 50kW przy około 4000obr/min, moment około 145Nm przy około 2500obr/min.

    Dodam, że to ma być wykorzystane w pojeździe szynowym gdzie prędkości są niewielkie, rzędu maksimum 40 do 50km/h oraz niewielkie opory toczenia.

    0
  • #4 16 Lis 2013 19:45
    fred77
    Poziom 12  

    Ponawiam pytanie. Może ktoś pomóc? Taka skrzynka jak na zdjęciach jest do kupienia w stanach za ponad 1000$.

    Dlatego chciałbym coś znaleźć tutaj. Może jest coś takiego w jakejś maszynie rolniczej czy jakimś nietypowym pojeździe leśnym, terenowym itp.

    Pomóżcie.

    0
  • #5 17 Lis 2013 11:31
    jarekstryszawa
    Poziom 20  

    Rewers jest ciągniku T25, ale w obudowie skrzyni, nie jako osobny podzespół.

    0
  • #6 29 Lis 2013 09:30
    agrafek
    Poziom 17  

    Zamiast montowania drugiej ciężkiej skrzyni nie wystarczy Ci wykorzystać np mechanizm różnicowy od żukato, zespawać mu ładną obudowę z blachy 8mm s355nl ?

    0
  • #7 20 Lut 2015 11:05
    konderix
    Poziom 8  

    Agrafek w jaki sposób można zaadoptować mechanizm różnicowy jako nawrotnik ?
    Mam ten sam problem co w temacie. W drezynie wykorzystalem skrzynie biegow od żuka
    do zmiany kierunku, jednak jadac na wstecznym jest dużo wolniej niż na jedynce.

    0
  • #8 01 Gru 2017 09:48
    myszam2
    Poziom 1  

    Witam. Też jestem zainteresowany tematem. Bo w planach mam budowę quada

    Dodano po 48 [sekundy]:

    Witam. Też jestem zainteresowany tematem. Bo w planach mam budowę quada

    0
  • #9 03 Gru 2017 05:48
    saskia
    Poziom 38  

    myszam2 napisał:
    Witam. Też jestem zainteresowany tematem. Bo w planach mam budowę quada

    Dodano po 48 [sekundy]:

    Witam. Też jestem zainteresowany tematem. Bo w planach mam budowę quada

    Najprosciej to chyba przerobic dyferencjal jakiegos malego auta.
    zdemontowac zebatki polosiek, osadzic na jednej z polosiek w odstepie pozwalajacym na zamontoowanie poprzecznie do nich jednej z satelit na walku napedzajacym, a przesuwajac zebatki polosiek zazebiac jedna albo druga z ta zebatka satelity.
    Bezpieczniej bylo by uzyc dwustronnego sprzegla klowego osadzonego na walku na wieloklinie a zebatki polosiek swobodnie obracajace sie na osce, zazebione na stale z zebatka napedzajaca satelity.

    Mechaniczna skrzynia nawrotnika (revers box). Skąd, jak, od czego itp.?

    0
  • #11 17 Sty 2018 02:14
    saskia
    Poziom 38  

    Ladna robota.
    Pewnie o tym wiesz, ale tak na wszelki wypadek zwroce ci uwage na tzw. luz miedzyzebny, bo jesli zazebienie sie zebow przekladni, zwlaszcza katowej jest zbyt ciasne , to po nagrzaniu sie calej przekladni podczas obciazenia moze ja po prostu rozsadzic, a w najlepszym wypadku lozyska beda sie szybko zuzywaly mimo dobrego smarowania.
    Ja przy niektorych przekladniach stosuje montarz w nieznacznie mimosrodowych tulejach dzieki ktoorym moge taki luz ustawic, bo nie zawsze da sie idealnie wymierzyc rozstawienie otworow na lozyskowanie, zwlaszcza w precyzyjnych przekladniach slimakowych i robie to podobnie, choc z mniejsza mimosrodowoscia jak przy rozlaczaniu przekladni podzielnicy katowej.

    1