Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania R440 2008r. - Klimatyzacja przestaje działać.

kwantor 24 Jul 2013 20:05 8391 10
  • #1
    kwantor
    Level 38  
    Witam.
    To jest klima 2 generacji (auto)
    Kod błędu 25, info z ECU- 1891042 / 1748564 B0.5
    Klimatyzacja jest napełniona prawidłowo i pracuje po pierwszym uruchomieniu kilkadziesiąt minut, potem sie wyłącza w trakcie jazdy, po odczekaniu kilkudziesięciu minut znowu można ja uruchomić i pracuje kilka minut.
    Ciśnienia prawidłowe- cóż to może być, bo komunikat błędu jawi: klimatyzacja nie pracuje efektywnie.. To wiem bez komunikatu.
    Coo jest czysty.
    Podwozie: 5221654

    Ciśnienia: HP-12 Bar
    LP- 2,5 Bar
    Ilość czynnika w/g danych 1150 G- było dodane 50 i nie przyniosło zmiany.


    pozdrawiam.
  • Helpful post
    #2
    miler80
    Level 34  
    A jaki błąd klimy wyświetla z poziomu samodiagnostyki na wyświetlaczu, bo chyba jakimś testerem ją czytałeś? Stawiałbym na panel sterowania (czasem czujnik temp. w nim zachodzi kłakami i kurzem) , podmień go łatwo się wyjmuje. Mimo że trzeba go dopisywać do auta będzie działał bezproblemu.
  • #3
    kwantor
    Level 38  
    Właśnie podałem z samodiagnostyki z deski. Autocomem to samo.
    Czujniki sprawdzałem- temp. i zbyt niskiej temp. odparowania. Styk klapyB2 też sprawdziłem.
    Pomału zaczynam podejrzewać zawór rozprężny ( przytykanie)- w trakcie jazdy są wysokie obroty sprężarki i LP może spadać. Ale koordynator nie rejestruje tego faktu..
    Na postoju pracuje godzinami bez zastrzeżeń.
    Nie mam VCI 2- bo bym podmienił panel, ale może ktoś odczyta w SDP3 ten błąd?
    Ja nie mam zaktualizowanego i nie mam tych nr. części.
  • #4
    miler80
    Level 34  
    Trochę wysokie ciśn. na HP zawsze mam 8 do 10 bar na postoju, jutro sprawdzę w SDP3 opis do tego błędu chyba że ktoś ci wcześniej podrzuci. Wymiana zaworu tragedia: długie śruby, skorodowane w aluminiowym zaworze pół dnia dłubaniny :-)
    Panel bez programowania też śmiga, podmieniaj śmiało!
  • #5
    kwantor
    Level 38  
    miler80 wrote:
    8 do 10 bar na postoju

    Jest ok, przecież jest upalnie.
    W skrajnych sytauacjach nawet dopuszczelne jest 20 Bar i zdarza się to na postoju po uruchomieniu rozgrzanego silnika, gdy skraplacz ma np 60 st. i tyle samo jest w zamkniętej kabinie na słońcu. Wentylator przy 500 obr/min stwarza minimalny ciąg.
    Poczekam na ten opis błędu, zanim zacznę wymontowywac zawór- wcześniej i tak przeprowadzę jazdę z podłączonymi manometrami i podmienię panel.
  • Helpful post
    #6
    szaman108
    Level 31  
    Tytuł
    Klimatyzacja
    Usterka

    Klimatyzacja nie działa skutecznie.
    Przyczyna

    Usterka sprężarki układu klimatyzacji.
    Usterka przewodów lub złączy komunikacji CAN lub usterka jednostki sterującej sprężarką układu klimatyzacji.
    Ciśnienie w układzie klimatyzacji jest za niskie lub za wysokie. Mógł wystąpić przeciek w układzie.
    Uwagi

    Układ kontynuuje sterowanie układem klimatyzacji, tak jak gdyby nie było żadnej usterki.
    Układ przełącza się w tryb sterowania temperaturą bez układu klimatyzacji.
    Klapa recyrkulacji powietrza jest ustawiona w położeniu dopływu świeżego powietrza.
    Czynności zaradcze

    Sprawdź, czy w koordynatorze zostały zapisane jakieś kody usterek związane z układem klimatyzacji.
    Sprawdź, czy w jednostce sterującej silnika (EMS) zostały zapisane jakieś kody usterek związane z układem klimatyzacji.
    Sprawdź, czy przełącznik ciśnieniowy/czujnik ciśnienia oraz jego przewody elektryczne są nieuszkodzone.
    Sprawdź komunikację CAN, aby upewnić się, czy jednostka sterująca ACC, koordynator i jednostka sterująca silnika komunikują się z sobą.
    Upewnij się, że przewody elektryczne sprężarki są nieuszkodzone.
    Sprawdź, czy sprzęgło elektromagnetyczne sprężarki układu klimatyzacji jest nieuszkodzone. Sprawdź pasek i cewkę sprzęgła oraz sprawdź, czy wirnik i koło pasowe znajdują się we właściwej odległości. Opis czynności znajdziesz w Multi 18-75.
    Sprawdź, czy skraplacz jest nieuszkodzony.
    Sprawdź, czy czujnik temperatury parownika i czujnik temperatury powietrza są prawidłowo zamontowane.
    Sprawdź szczelność układu klimatyzacji.
    Jeśli nie znaleziono innych usterek, wymień sprężarkę układu klimatyzacji.
  • #7
    kwantor
    Level 38  
    Czyli wszystko co związane z klimatyzacją bez mała- tu Scania nie wysiliła się z ułatwieniem.
    Cóż, trzeba ryć po kolei.
    Dziękuję Szaman 108.

    Dzisiaj "ryłem" przy podobnym przypadku i pomocny okazał się.. młotek. :|
    Trzeba było tym czujnikiem "przyfastrygować" w wierzchołki trójkątnej blachy mocującej sprężyste blachy sprzęgła działające na bezzwłoczne rozłączenie po odstawieniu zasilania cewki.
    Działanie doraźne, jednak przy +37st C i braku czasu na doktoraty, nie ma mowy o konwenasach- kierowca jest bardzo zadowolony, bo klimatyzacja działa perfekcyjnie.
    Ja zaś piję chłodne piwo dziękczynne. :D
  • #8
    habi7
    Level 15  
    Co do ciśnień pracy sprawnej klimatyzacji to
    LP 1-2 bar
    HP 7-17 bar.
  • #9
    kwantor
    Level 38  
    habi7 wrote:
    Co do ciśnień pracy sprawnej klimatyzacji to
    LP 1-2 bar
    HP 7-17 bar.

    Dzisiaj auto zjechało, złapalo 40 razy błąd "25" na trasie 3000km.
    Przeleciałem okablowanie do sprężarki, sprawdzilem ciśnienia- tak wachają się w zależności od obciążenia cieplnego, czytaj: obroty dmuchawy, pozycja klap cyrkulacji, temperatura otoczenia, obroty silnika, sprężarki i wentylatora na skraplaniu.
    Mieszczą się w calej rozciągłości podanej przez ciebie (widać masz do czynienia).
    Przy znikomym obciążeniu cieplnym, TZR elegancko moduluje otwarcie, przy spadku odparowania do 0st. sprzęgło rozłącza- tak ma być.
    Panelu nie podmieniłem, bo nie miałem takiej floty na kanale dzisiaj..
    Jeszcze do sprawdzenia styk kalibracji pozycjonowania rozdziału powietrza- bo widzę na podglącie parametrów: raz aktywny, raz nie- ale niezależnie od tego na warsztacie klimatyzacja pracuje bez zastrzeżeń 2 godziny raz na obrotach 1000/min, raz 800- ile mam spalić tego paliwa, aby doczekać się wyłączenia awaryjnego..
  • #10
    piotrm204
    Level 2  
    Drobna uwaga, może po rozgrzaniu silnika, klimatyzacja przestaje działać bo zawór wodny przepuszcza gorący płyn do nagrzewnicy i wskutek tego miesza się zimne powietrze z ciepłym i wtedy klima staję się nieefektywna. Sam kiedyś miałem taki przypadek tylko, że o ile pamiętam nie było żadnego błedu.
  • #11
    kwantor
    Level 38  
    Nie, zawór zamyka szczelnie i ciepła ciecz nie krąży w obwodzie nagrzewnicy.
    Temat nieco zasypia, bo z nastaniem chłodów kierowca przestał nudzić..
    Pewno temat wróci późną wiosną.