Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

UNIMA 5373 - Spadek napięcia przy podłączeniu obciążenia

V126 19 Sie 2013 19:07 2046 5
  • #1 19 Sie 2013 19:07
    V126
    Poziom 13  

    Witam, podczas usprawniania zasilacza 5373 natknąłem się na zastanawiający mnie problem, a mianowicie, zasilacz działa, tylko generalnie wymaga regulacji. Postępując zgodnie z instrukcją doszedłem do punktu 7 kalibracji. W jednym kanale nie zaświeca się czerwona kontrolka (świeci się cały czas zielona) i niema żadnej reakcji na regulację potencjometrem R23, a w drugim świeci się czerwona, a gdy kręcę potencjometrem R23, to na miliamperomierzu wskazówka trochę się wychyla i za chwilę cofa (zasilacz stabilizuje prąc na 0) i niema możliwości przeprowadzenia omawianej regulacji. Czy ja coś robię źle, czy tam coś jest uszkodzone?

    Kolejny problem, to zawyżone wskazania wbudowanych amperomierzy wzlgędem zewnętrznego (dla prądu 0,31A jeden kanał ma 0,45, a drugi 0,37). Co za tym idzie coś chyba w zasilaczu podżera napięcie za stabilizatorem. Bez obiciążenia dla prądu ustawionego na 0 napięcie na jednym kanale nie rośnie, a na drugim tak, przy czym jeśli podregulować tym R23, to urośnie na obu. Co może kraść prąd? Kondensatory C10 i C11 zostały sprawdzone mostkiem RLC, pojemność trzymają, ale stratność mają w okolicy 0,1. C11 podmieniałem, ale nie pomogło. Z góry dziękuję za pomoc.

    P.S. W załączniku zamieszczam serwisówkę 537X z kompletnie nieczytelnym schematem oraz 535X czyli połowę 537X, ale w tej schemat jest czytelny.

    0 5
  • Pomocny post
    #2 19 Sie 2013 22:58
    adamantan
    Poziom 16  

    Na początek kilka porad praktycznych:
    - popraw luty boczników mikroamperomierzy oraz ich połączenia z całością (nie żałuj kalafonii).
    - popraw luty połączenia wspólnej masy i ogólnie wszystkie, które mogą "wyglądać" na zimne luty.
    - ponieważ jest to leciwy sprzęt usuń wszystko ze ścieżek, co wygląda na "wąsy cynowe".
    - przeczyść lub wymień na nowe, potencjometry montażowe, którymi trzeba regulować
    - tam gdzie nie zaświeca się czerwona kontrolka sprawdź tranzystor T7.

    Po tym nasuwają się pytania:

    1.) Czy wszystkie napięcia stabilizatorów się zgadzają?

    2.) Co do:

    Cytat:
    Kolejny problem, to zawyżone wskazania wbudowanych amperomierzy względem zewnętrznego (dla prądu 0,31A jeden kanał ma 0,45, a drugi 0,37)

    Czy Twój multimetr na wybranym zakresie pomiarowym natężenia prądu ma specyfikację dokładności, co najmniej tak dobrą jak (0,2% + X digits)?

    0
  • #3 21 Sie 2013 14:23
    V126
    Poziom 13  

    Dziękuję bardzo za rady, oczywiście zastosuję poza jedną, a mianowicie czyszczeniem/wymianą potencjometrów. Ich czyszczenie jest trochę ciężkie do przreprowadzenia, gdyż są to zabudowane potencjometry precyzyjne. Prysnąłem konatem ile się dało przez nieszczelności obudowy,ale ile tam doleciało, to nie wiem. Wymiana ich jest także cokolwiek trudna, gdyż z tego co ktoś pisał w innym temacie o tych zasilaczach, to potencjometry są niedostępne.

    Multimetr to UNI 21 o klasie dokładności 1,5%, ale przy zakresie 250mA, to to jest +/- 3,75mA, ale chodzi mi o troszeczkę coś innego, a mianowicie: Obciążyłem wyjście żarówką samochodową 12V 5W (niby 5, bo dla 5W powinien być prąd 0,42A, a było inaczej i w szereg z żarówką podłączyłem amperomierz. Na jednym kanale amperomierz zewnętrzny wskazywał 0,31A (więc coś z tymi 5W jest nie do końca, ale mniejsza o to), a wbudowany amperomierz tego kanału wskazywał 0,45A. Później żarówkę podłączyłem pod drugi kanał (też szeregowo z amperomierzem) i amperomierz zewnętrzny wskazywał również 0,31A, a wbudowany amperomierz dla tego kanału pokazywał 0,37A. Co za tym idzie chodziło mi o to, że coś kradnie prąd, bo przy takim samym obciążeniu obu kanałów powinien płynąć identyczny prąd na jednym i na drugim kanale, a tak nie jest. Poprawię to wszystko jak radziłeś, możliwe, że gdzieś są zimne luty i one kradną prąd.

    Co do napięć stabilizatorów, to zasilacz prądu odniesienia ma trochę większe napięcie niż deklarowane 6.3V (chyba 6,55V, ale nie pamiętam). Zasilacz prądu pomocniczego powinien dawać +/-15V, daje około +/-16V, a zasilacz roboczy około 79V (nie wiem ile powinien). Z pomiarem napięć jest trochę krucha sprawa, bo nie wiadomo gdzie jakie napięcie być powinno, gdyż na schemacie, ani w instrukcji niema nic podanego (jest tylko w instrukcji to 6,3V i +/-15V)

    0
  • #4 29 Sie 2013 21:42
    V126
    Poziom 13  

    Tranzystor T7 jest sprawny, luty poprawione (jakby nieco lepiej, ale ciężko mi mierzyć, bo zasilacz stoi na do góry panelem i te mierniki wbudowane nie pokazują idealnie, ale napięcie najlepiej ze wszystkich (sprawdzone skalibrowanym oscyloskopem). Natężenie natomiast oba multimetry pokazują podobnie 0,33A Natomiast amperomierz w zasilaczu pokazuje coś około 0,4A, więc jeśli to była żarówka 12V, 5W, to wskazuje w miarę poprawnie.

    Druga rzecz, to to nieprawidłowo działające przełączanie prądu. Po przekręceniu napięcia i natężenia na 0 nie zaświeca się czerwona kontrolka, tylko zielona. (Generalnie układ stabilizacji prądu i przełączania pomiędzy stabilizacją prądu i napięcia działa, bo jeśli przy tnie się prąd na przykład do 0,2A przy podłączonym obciążeniu, to zasilacz się przełącza na stabilizację prądu i świeci się czerwona kontrolka).

    Niestety, dalej nie wiem jak przeprowadzić tą kalibrację, punkt 7 mnie przerasta. Gdy ustawię napięcie i prąd na 0, to na wyjściu jest 0mA i kręcenie R23 nic nie daje. Na jednym kanale na chwilę wzrasta prąd, ale stabilizator od razu go przycina i znów spada do 0, a na drugim (tym z niepoprawnie działającym przełączaniem) kręcenie R23 nie daje kompletnie nic.

    0
  • #5 05 Wrz 2013 21:09
    V126
    Poziom 13  

    Sprawa wygląda tak, kanał I pokręciłem R23 i ustawiłem prąd na 0mA na wyjściu dla zerowego prądu i napięcia zadanego. Problem w tym, że na wyjąsiu niema napięcia. Gdy się zwiększy prąd do około 0,05A to napięcie rośnie (amperomierz podskoczy na moment, a później opada), ale zmniejszamy prąd, to napięcie spada.

    Kanał II regulacja R23 niewiele daje, amperomierz wskazuje przypadkowe wartości 0-0,04mA (i to tak czasami jest tyle, a czasami tyle). Gdy napięcie i prąd są na 0, to świeci się zielona kontrolka (bez względu czy jest obciążenie, czy nie), a powinna czerwona. Gdy bez obciążenia podnoszę napięcie przy prądzie na 0 to napięcie zwyczajnie rośnie i wciąż świeci się zielona kontrolka. Gdy z obciążeniem chcę podnieść napięcie, to wtedy zaświeca się czerwona kontrola, a prąd nie rośnie.

    Nie mam pojęcia co go boli, jeszcze najgorsze jest, że oba kanały różnie działają i chyba żaden poprawnie :\ Prosiłbym o jakieś wskazówki. Z góry dziękuję

    Czym mogę obciążyć zasilacz do kalibracji prądu 2A

    0
  • #6 16 Paź 2013 15:34
    V126
    Poziom 13  

    Po długiej walce z zasilaczem jestem bliski kapitulacji...

    Sprawdziłem wszystko co tylko się dało, wszystkie tranzystory i diody są sprawne, elektrolity wymienione, a nieoryginalne oporniki sprawdzone pod kątem tego czy mają właściwy opór.

    Podmieniłem nawet układ S1 (zastosowałem µA 741 PC bo oryginalnego SFC 2741 EC nieda się zdobyć). Wciąż to samo. Na wyjściu jest 0mA prądu stałego, zasilacz pracuje w trybie stabilizacji napięcia, a regulacja potencjometrem R23 (potencjometr od regulacji zerowego prądu) nic nie zmienia. Zasilacz nie reaguje na niego.

    Proszę o jakąś wskazówkę gdzie szukać problemu. Z góry dzięki.

    0
  Szukaj w 5mln produktów