Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie liniowe położeniem - osi mechanizmu opartego na silniku DC (do CIVIC)

rdzenny 06 Wrz 2013 12:39 1515 1
  • #1 06 Wrz 2013 12:39
    rdzenny
    Poziom 11  

    Witam szanowne grono forumowiczów,

    Pokrótce, sterowanie nagrzewnicą w samochodzie honda CIVIC VII gen. wykonane jest w dwóch wersjach mechanicznie (linki/cięgna) i elektrycznie silnik DC + potencjometr -> układ elektroniki -> potencjometr jak układ zadający (auto z kilimą).
    Niestety w moim aucie jest mechaniczne w którym ciągle spada / urywa się linka.

    Zdobyłem psełdo serwo od auta z klimą - przekładnia ślimakowa + potencjometr 3.2kO i tu napotkałem na problem...jak to wysterować. Mam pomysł jak to zrobić na ATMegach / mostek "H" itd. ale nie wydaje mi się aby panowie z hondy tak to utrudniali a i ja słabo w analogówce stoję i może takie rozwiązanie jest już gotowe.

    Wydaje mi się że można by to zbudować na komparatorze (dwóch opcja histerezą): jeżeli napięcie na potencjometrze sterującym jest niższe od tego które jest odczytane z silnika kręć w lewo jak wyższe kręć w prawo...tylko jak zmieniać kierunek skoro na wyjściu z komparatora będzie pseudo logiczne 0 lub logiczna 1?
    Jak zrobić zatrzymanie danej pozycji aby układ nie działał ciągłej pętli regulacji czyli ciągłego podawania napięcia na silnik (raz w prawo raz w lewo)?

    Pseudo " hondowskie serwo" jest sterowane biegunowością i ma wyprowadzone zaczepy od potencjometru obrotowego. Jak osiągnie krańcowe wartości ścieżki na płytce przerywają obwód tylko tak aby można było kręcić w druga stronę.

    Pozdrawiam

    Sterowanie liniowe położeniem - osi mechanizmu opartego na silniku DC (do CIVIC)

    0 1
  • #2 22 Wrz 2013 12:50
    rdzenny
    Poziom 11  

    Witam ponownie...urlop...ale widzę że brak odpowiedzi.
    Udało mi się odnaleźć w manualu opis wyprowadzń jednak samej jednostki sterującej nie ma opisanej.

    Zdjęcia w załącznikach.

    Sądząc po tym iż w wersji z klimą system posiada autodiagnostykę poprzez mrugające kontrolki wydaje mi się że jednak zaprzęgli tam mikrokontroler...i chyba tak będę też musiał zrobić lub zakupić układ od wersji z klimą i dorobić nieistniejące wiązki połączeń co się chyba jednak mija z celem nie dając gwarancji powodzenia całej operacji (może komunikuje się z ECU samochodu lub brakuje mi jakiegoś modułu, ale nie widać tego na schematach połączeń?)

    Ponawiam pytanie i proszę moderatora o przeniesienie do odpowiedniego działu - może źle zamieściłem.
    Czy ktoś się spotkał z podobnym rozwiązaniem (analogowym) sterowania nadążnego ze sprzężeniem zwrotnym rezystancyjnym (potencjometry)?
    Czy zostaje mi tylko i wyłącznie cyfrówka lub swap wersji z klimą (CIVIC VII 2001-2004)?

    0