Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seat Toledo II 1,8 20V LPG - Szarpie na benzynie, wzroslo spalanie LPG

slawomirbrzoza 13 Dec 2013 00:21 6078 21
  • #1
    slawomirbrzoza
    Level 9  
    Od 3 tygodni szukam informacji i po chwilowych wzlotach w postaci wrażenia posiadania wiedzy dochodzę do wniosku że już nic nie wiem.

    A więc seacik z LPG IV generacji zaczął jakiś czas temu strasznie się dusić na benzynie NA ZIMNYM silniku. W momencie przełączenia na gaz od razu dostaje kopa i hula normalnie (chociaż nie do końca bo zaczął palić o 2 litry więcej LPG).
    Na rozgrzanym silniku wszystko w miarę ok.

    Po przeczytaniu wszystkiego na temat koneksji sonda lambda - ECU - LPG, zaryzykowałbym stwierdzenia następującej treści:

    - walnięta jest sonda lambda a przede wszystkim grzałka w niej (dlatego na zimnym prawie nie da się jechać)
    - LPG może i bierze informacje z sondy lambda, ale sterownik LPG na tyle ten sygnał "obrabia", że nie ma to aż tak dużego wpływu na prace silnika jak przy benzynie - dlatego zaraz po przełączeniu na LPG przestaje szarpać i chodzi dość normalnie (tylko to zwiększone spalanie).

    Dobrze kombinuje? Może tak być?
    Może coś innego daje podobne objawy? Pompa paliwa (ale wtedy na ciepłym też by szarpał), może jeszcze coś innego? Przepływomierz powietrza?

    Niestety nie miałem jeszcze okazji choćby sprawdzić voltomierzem lambdy, ale nie mogę się doczekać kiedy wpełznę pod auto. Póki co czytam, instaluje ELSE (żeby wiedzieć jaką sondę kupić jakby co).
    Tymczasem uniżenie proszę o sugestie.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    6slaw1
    Level 11  
    Podepnij pod Vaga i zobacz błędy silnika.
  • #4
    siewcu
    Level 34  
    slawomirbrzoza wrote:
    Póki co czytam, instaluje ELSE (żeby wiedzieć jaką sondę kupić jakby co).

    Wystarczy podejść do ASO i zapytać o numer części i cenę.

    Zakręć gaz jak kolega wyżej pisał, odepnij sterownik LPG i dolej do benzyny jakiegoś preparatu czyszczącego wtryskiwacze - potrafią się zapiec od jeżdżenia na LPG.

    Co to w ogóle za instalacja? Coś więcej jesteś w stanie napisać?
  • #5
    slawomirbrzoza
    Level 9  
    VAG pokazal:
    18010 Napięcie zasilania sterownika silnika 30 za niskie
    brak osprzętu / nie związany ze sprzętem - BŁĄD SPORADYCZNY
    16518 Sonda lambda brak zmian napięcia (strona 1 czujnik 1)
    brak osprzętu / nie związany ze sprzętem - BŁĄD SPORADYCZNY

    Problem z ta instalacja LPG bo ni w cholere nie ma zadnej konkretnej informacji w dokumentacji, ani co to za sterownik... tylko certyfikat z butli i ksiazka serwisowa z ogolnymi informacjami.Probowalem tez dojrzec czegos pod maska ale w sumie nawet nie wiem gdzie szukac sterownika wiec ciezko cos stwierdzic. 4-ta generacja w kazdym razie.

    2 paliwa na raz - to cos nowego. Nie pomyslalm o tym.
    Ale tez gdyby tak bylo to szarpanie ujawnialo by sie chyba po kazdym odpaleniu, a jak silnik jest zagrzany to jedzie normalnie ten kawalek na benzynie...
    Podkreslam tez ze generalnie wzroslo spalanie gazu o min 2l. Moze kwestia regulacji, ale nie chce jechac do gazownika dopoki nie wyjasnie czy to sprawa lambdy czy cos stricte gazowego.
  • #6
    slawomirbrzoza
    Level 9  
    Ok pierwszy blad to od odlaczenia aku (odlaczylem).

    Drugi jednak wskazuje na to zeby jednak sprawdzic lambde. Mam nadzieje ze jutro mi sie uda dorwac jakis kanal.

    W elsie tez (nie)stety trafilem na opis koniecznosci ustawienia przepustnicy (a dokladniej "dopasowanie sterownika silnika do zespolu sterowania przepustnicy") po "twardym' resecie w postaci odlaczenia zasilania... Nie wiem moze za duzo czytam... :)
  • #7
    dob12
    Level 21  
    Jak masz Vaga ,to czemu nie podejrzysz sondy podczas pracy na benzynie??
    Też można vagiem sprawdzić stan adaptacji przepustnicy.
  • #8
    slawomirbrzoza
    Level 9  
    Spoko wlasnie sie naczytalem w Elsie jak to zrobic. Jutro bede probowal.
  • #9
    siewcu
    Level 34  
    Adaptację przepustnicy wykonuje się po jej czyszczeniu. Powtórzę się, ale ja zacząłbym od całkowitego odłączenia instalacji LPG(np przez odłączenie sterownika) i sprawdzenia zachowania samochodu - jeśli coś będzie niesprawne w układzie zasilania benzyną, wtedy LPG nie będzie pracować poprawnie.
  • #10
    ociz
    Moderator of Cars
    slawomirbrzoza wrote:
    LPG może i bierze informacje z sondy lambda, ale sterownik LPG na tyle ten sygnał "obrabia"

    Sterownik LPG nie potrzebuje żadnych informacji z sondy i nic nie obrabia.
    To właśnie instalacja gazowa nie działa poprawnie i przez wyuczone korekty zimny na benzynie źle pracuje.
    Żeby to potwierdzić wystarczy że pojeździsz kilkadziesiąt km tylko na benzynie i zobaczysz jak się wtedy zimny będzie zachowywać.
  • #11
    slawomirbrzoza
    Level 9  
    Pod VAGiem wypluwa caly czas ten sam blad od sondy przed katalizatorem a w tescie pokazuje caly czas stala wartosc napiecia sondy ok.0,29V i na benzynie i na gazie.
    W czasie testow vagiem ze 3 razy wprawdzie zanotowalem maly skok napiecia lambdy,ale generalnie bez zmian.A testowalem kilka razy i bardzo dlugo.

    Chetnie sprawdzilbymvoltomierzem chociazby obwod grzalki, ale nie mam kanalu:/

    Ps. Pojezdzilem na zakreconym gazie, ale szarpanie na benzynie takie samo, wiec to nie podwojne paliwo.
  • #12
    ociz
    Moderator of Cars
    Grzałki to sprawdzać nie musisz, bo sterownik sam sobie z tym radzi i od razu wywala błąd jak coś z nią nie tak.
    Sondy masz 2? Jeśli tak to ta pierwsza pewnie szerokopasmowa.
  • #13
    slawomirbrzoza
    Level 9  
    Grzalki sa 2 przed i za katalizatorem ale blad jest od tej przed katalozatorem.
    Grzalki nie musze mierzyc, ale tak z ciekawosci chcialem.
  • #14
    dulik62
    Level 15  
    Witam. Czy poziom płynu chłodniczego jest dobry?
  • #15
    slawomirbrzoza
    Level 9  
    Poziom ok.Ostatnio uzupelnialem.
    Test zgodnie z wymogami opisanymi w Elsie: powyzej 85 stopni.
  • #16
    siewcu
    Level 34  
    ociz wrote:
    Jeśli tak to ta pierwsza pewnie szerokopasmowa.

    Na szerokopasmowej były niektóre sterowniki w silnikach 1.8 turbo.
  • #17
    slawomirbrzoza
    Level 9  
    Ato ma jakies znaczenie czy jest szerokopasmowa czy nie? Grunt ze najprawdopodobniej jest walnieta i trzeba wymienic...
  • #18
    siewcu
    Level 34  
    Nie, w tym przypadku nie ma to znaczenia. Główna różnica jest taka, że sonda szerokopasmowa pozwala dokładnie określić skład mieszanki - mogłoby się to przydać przy ewentualnym dostrajaniu instalacji LPG, natomiast w seryjnym samochodzie nie robi to żadnej różnicy.
  • #19
    6slaw1
    Level 11  
    Wymień sondę,zalewa ci silnik paliwem.Wykręć świecę zobacz jaki ma kolor,powinna być beżowo-brązowa nie czarna okopcona.
  • #20
    slawomirbrzoza
    Level 9  
    Udało mi sie dorwac kanal. Mam jedna sonde przed katem, 4 kable z czego 2 biale to grzalka. Obwod grzalki przerwany...

    Jedno pytanie. Sa szanse ze te chinszczyzny z Allegro za ~60pln beda fungowac? Auto jest w takim stanie ze nie ma co inwestowac w jakiegos Bosha za 2 stowy. Tak byle dojezdzic do wiosny...
  • #21
    slawomirbrzoza
    Level 9  
    Pora na podsumowanie.

    A wiec jednak sonda lambda.
    Jak wyciagnalem stara to sie okazalo ze wogole miala upalona koncowke (czyli pewnie zostala gdzies tam w ukladzie wydechowym).
    Pomimo tego VAG-COM pokazywal na tej walnietej sondzie napiecie ~0,29V (ze sporadycznimi skokami o 0,05V).

    Wlozylem nowa sonde (zamiennik firmy MAXcostam za 110zl) i od razu nie to auto.Mam wrazenie jakbym nowy silnik wsadzil. VAG tez pieknie pokazuje skoki napiecia kilka razy na sekunde w wiadomym zakresie.

    Wszystko wskazywalo na sonde i pewnie dawno bym sie za to zabral gdyby nie "fachowcy". Dzwonilem do jednego drugiego trzeciego (miedzy innymi do fachmanow ktorzy zakladali gaz w tym aucie - najleszy zaklad w okolicy) z prostym pytaniem:
    "dusi mi sie na zimnym i na benzynie, pali wiecej gazu - czy to moze byc sonda lambda albo przeplywka?"
    - "nie absolutnie nie bo to instalacja IV generacji wiec na gazie tak samo by sie dusilo, to moze wtryski moze pompa paliwa trzeba przywiezc i diagnozowac".
    Czytajac fora tez w sumie pol na pol - jedni mowia ze sygnal z lambdy jest brany pod uwage przy jezdzie na LPG, inni ze nie. I badz tu madry.

    Biorac pod uwage wszystko powyzsze ja podtrzymuje moje stwierdzenia z pierwszego wpisu w tym watku (patrz wyzej).

    Bardzo dziekuje wszystkim, ktorzy pisali sensowne informacje, ktore pozwolily mi zdiagnozowac i usunac usterke. Malo ktora rzecz tak cieszy :))
  • #22
    siewcu
    Level 34  
    slawomirbrzoza wrote:
    Wlozylem nowa sonde (zamiennik firmy MAXcostam za 110zl)

    Szykuj się lepiej na kupno kolejnej, tym razem polecam oryginał BOSCH, i przypadkiem nie jakaś uniwersalna - maxgear na długo nie wystarczy.