Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HELUPOWER
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik komutatorowy jednofazowy szeregowy

06 Kwi 2005 15:17 8499 1
  • Poziom 9  
    potrzebne mi sa materialy na etn temat bede baaardzo wdzeczny za okazana mi pomoc z gory dziekuje wszystkim ktorzy pomoga mi w tym problemie
  • HELUPOWER
  • Pomocny post
    Poziom 28  
    Uzwojenie wzbudzające i uzwojenie twornika przez komutator i szczotki łączone są szeregowo. Cały obwód magnetyczny stojana i wirnika wykonany jest z blach prądnicowych izolowanych między sobą ze względu na występujące przy prądzie przemiennym prądy wirowe i zjawisko histerezy magnetycznej. Prąd przepływający wytwarza, strumień magnetyczny, zmiana znaku napięcia przemiennego zasilającego powoduje zmianę kierunku prądu twornika i strumienia wzbudzenia. Wirnik wiruje w tym samym kierunku. Napięcie zasilające silnik kompensowane jest przez spadki napięć na reaktancjach uzwojeń IX, rezystancjach uzwojeń IR, i przez SEM rotacji Er.

    b) charakterystyka mechaniczna: W miarę wzrostu obciążenia na wale silnika przy niezmiennej wartości napięcia zasilania prędkość obrotowa szybko maleje.
    c) regulacja prędkości kątowej: Dokonuje się przez zmianę napięciu zasilania, wykorzystując do tego celu autotransformator. Regulacja ta może być także dokonywana przez opornik o zmiennej rezystancji włączony szeregowo z uzwojeniami silnika lub przez zmianę liczby zwojów uzwojenia wzbudzenia.
    d) zmiana kierunku obrotów: Uzyskuje się przez przełączenie względem siebie uzwojeń stojana i wirnika. Jednak ze względu na prawidłową komutację szczotki są nieco przesunięte, należy wtedy zmienić ich położenie.
    e) zalety i wady silnika:
    Zalety - mogą pracować zarówno przy zasilaniu prądem przemiennym jak i prądem stałym, jeżeli urządzenie, wymaga stałej prędkości obrotowej niezależnie od rodzaju napięcia należy stosować silniki z uzwojeniem wzbudzenia wyposażonym w specjalny zaczep, który będzie wykorzystany przy zasilaniu silnika napięciem przemiennym.
    Wady- obecność komutatora i związane z nim iskrzenia na szczotkach powoduje powstawanie zakłóceń radiowych. Dla ochrony przed tymi zakłóceniami konieczne jest stosowanie filtrów przeciwzakłóceniowych.