Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Fabia 1.9 sdi - nie działa klimatyzacja (rocznik 2003)

Fidelis 23 Kwi 2014 12:54 6699 27
  • #1 23 Kwi 2014 12:54
    Fidelis
    Poziom 16  

    Mam problem z klimatyzacją.
    Bezpiecznik sprawny, wentylatory działają, jednak sprężarka w ogóle nie reaguje na załączenie przycisku "AC", tzn. przycisk świeci się po jego załączeniu, ale zimne powietrze nie leci. Gaz jest. Żadnych alarmów o usterkach.
    Co więcej, zauważyłem, że sprzęgło na kompresorze cały czas obraca się, bez względu, czy "AC" załączony, czy nie oraz bez względu, czy bezpiecznik jest załączony, czy wyjęty.
    Niestety, nie mam możliwości sprawdzenia, czy napięcie jest podawane bezpośrednio na sprężarkę...

    Co może być w tym modelu prawdopodobną przyczyną usterki? Uszkodzone sprzęgło? Kompresor? Konektor? A może coś innego? Do tej pory z klimą nie było żadnych problemów (i w ogóle po przejechaniu 190 tys. z samochodu jestem zadowolony, bo problemem była jedna drobna "eksploatacyjna" sprawa).
    Proszę o wskazówki.

    0 27
  • #2 23 Kwi 2014 13:53
    robert1.5 dci
    Poziom 13  

    Za mało gazu w układzie zbyt niskie cisnienie i kompresor sie nie włączy
    na początek propnuje sprawdzić i uzupełnić czynnik w ukladzie

    1
  • #3 23 Kwi 2014 14:16
    matrixs
    Poziom 25  

    Może być brak zasilania na sprężarkę.

    1
  • #4 23 Kwi 2014 15:01
    Fidelis
    Poziom 16  

    Gaz jest.
    A obracające się sprzęgiełko nie jest jakąś wskazówką?

    0
  • #5 23 Kwi 2014 15:17
    jaek1970
    Poziom 16  

    Ale ta sprężarka nie ma przepiękną obraca się cały czas a obciążenie zmienia zawór wydatku umieszczony z tylu sprężarki

    0
  • #6 23 Kwi 2014 15:27
    jakubirl
    Poziom 10  

    Jak podłączysz maszynę zobacz jakie ciśnienia są w układzie . Zobacz czy zawór jest wysterowany miernikiem sprawdzisz .

    0
  • #7 23 Kwi 2014 16:00
    robert1.5 dci
    Poziom 13  

    Co znaczy gaz jest? Byl sprawdzany maszyną. ? Ma być odpowiednia ilość nie wystarczy coś tam.
    Schłychać jak, się załącza sprężarka ?
    czuć obciążenie na silniku?
    Może wogole się nie załącza

    0
  • #8 23 Kwi 2014 16:05
    Fidelis
    Poziom 16  

    Niestety, nie mam żadnej "maszyny", więc jej nie podłączę i szukam póki co po omacku potencjalnej usterki/rozwiązania. Poza tym dojście do sprężarki jest trochę utrudnione i choć i tak sporo w tym samochodzie już samodzielnie naprawiłem, to były jednak drobiazgi.
    A już żaden z nich nie wiązał się z koniecznością np. rozszczelnienia instalacji.

    Oczywiście we właściwym czasie pojadę do mechanika, ale póki co chcę namierzyć przynajmniej miejsce, gdzie ewentualnie poszukiwać usterki, bo już różne rzeczy czytam... zatarta sprężarka, uszkodzone sprzęgiełko, uszkodzony czujnik temp. zew. (u mnie pomiar temp. zew. działa), uszkodzony bezpiecznik, zaśniedziałe styki kostki, elektrozawór itd...

    Przypomniała mi się jeszcze jedna rzecz, być może nie mająca w ogóle związku:
    któregoś razu miałem już wrażenie, że klima nie pracuje, więc (aby się upewnić) przekręciłam na max pokrętło temperatury na maksymalne grzanie a potem na maksymalny chłód i klima "zaskoczyła".
    Okazało się, że rzeczywiście do samochodu dostawało się powietrze o temp. otoczenia (jak wentylacja) a nie schłodzone.

    Dodano po 50 [sekundy]:

    jaek1970 napisał:
    Ale ta sprężarka nie ma przepiękną obraca się cały czas a obciążenie zmienia zawór wydatku umieszczony z tylu sprężarki


    A możesz napisać jeszcze raz i "wolniej"? Jak laikowi :-)

    1
  • #9 23 Kwi 2014 16:11
    robert1.5 dci
    Poziom 13  

    Pierwsze jedz sprawdź czynnik bo pewno jest go za mało
    Czynnik czeba uzupełnić co jakiś czas to nie jest tak ze jak niema dziury to on jest
    auto ma 10 lat i pewno nikt tego nie robił
    a uklad ma mieć minimalne cisnienie jeśli go niema to klima się nie załączy

    Dodano po 1 [minuty]:

    A czy ty widzisz jak sprzęgło sie załącza?

    1
  • #10 23 Kwi 2014 16:17
    Fidelis
    Poziom 16  

    robert1.5 dci napisał:
    Pierwsze jedz sprawdź czynnik bo pewno jest go za mało
    Czynnik czeba uzupełnić co jakiś czas to nie jest tak ze jak niema dziury to on jest
    auto ma 10 lat i pewno nikt tego nie robił
    a uklad ma mieć minimalne cisnienie jeśli go niema to klima się nie załączy

    Dodano po 1 [minuty]:

    A czy ty widzisz jak sprzęgło sie załącza?


    Jeśli już pojadę, to na pewno zweryfikuję WSZYSTKO (w tym ciśnienie), choć trudno mi uwierzyć, aby czynnik ot tak sobie uleciał bez nieszczelności. Naprawiałem kiedyś lodówkę na R134A, więc wiem ile było dziur w aluminiowej rurze. Niestety, Ariston tak lodówkę skonstruował, aby wytworzyło się ogniwo na styku aluminium rury i kapilary miedzi a w ślad za tym dziury po 3...4 latach, a lodówka? Do kosz! Takie czasy. Echhhh, kapitalizm... Nie muszę dodawać ile osób kierowało mnie do tzw. napełniaczy, choć układ miał dziurę na dziurze i napełnienie/dopełnienie pomaga na chwilę i nie jest absolutnie rozwiązaniem.
    Rury usunąłem, wymieniłem na miedź i lodówka dalej pracuje. Ale to tak na marginesie.

    No, ale w skodzie raczej (raczej!) jest to wykluczone.

    Nie wiem, czy dobrze patrzę, ale - tak jak napisałem - w mojej ocenie sprzęgło cały czas się obraca, czy wyciągam bezpiecznik, czy też nie.

    0
  • #11 23 Kwi 2014 16:23
    robert1.5 dci
    Poziom 13  

    Każdy pierwszy lepszy mechanik pierwsze sprawdzi ile jest czynnika
    A pozniej zacznie grzebać
    Przecież będą go uzupełniać wiec zapłacisz nie za całą klime tylko jakieś 50 zł

    1
  • #12 23 Kwi 2014 16:28
    Fidelis
    Poziom 16  

    robert1.5 dci napisał:
    Każdy pierwszy lepszy mechanik pierwsze sprawdzi ile jest czynnika
    A pozniej zacznie grzebać
    Przecież będą go uzupełniać wiec zapłacisz nie za całą klime tylko jakieś 50 zł

    Być może. Jeszcze nie wiem, do kogo pojadę i jaką mechanik przyjął kolej rzeczy w robocie. Wsadziłem bolec do zaworu, to ciśnienie jest, że hoho, więc wróży dobrze.

    Usterka jest taka, że niestety trzeba chyba sprawdzać krok po kroku.
    Ale nawet jak za całą instalację klimy, to to są groszowe ilości... (130g)
    Mam nadzieję, że przy wieku samochodu będzie to opłacalna naprawa...
    Trochę mi po prostu szkoda tej fabii. Nigdy mnie nie zawiodła :-)

    0
  • #13 23 Kwi 2014 16:34
    robert1.5 dci
    Poziom 13  

    Zacznij od tego

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jedz napełnił a później okaże sie ze mam rację to

    0
  • #14 23 Kwi 2014 16:50
    Fidelis
    Poziom 16  

    A co ze sprzęgłem? Prawidłowo się zachowuje, jeśli na okrągło jest załączone? (według mnie)

    0
  • #15 23 Kwi 2014 17:01
    robert1.5 dci
    Poziom 13  

    Co znaczy całe sie obraca?
    Środek też?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Czy ty widzisz od przodu kompresor
    czy tylko z boku

    0
  • #16 23 Kwi 2014 17:33
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam
    Sprawdź czy dochodzi napięcie do sprzęgła sprężarki ,czy słychać wyraźne kliknięcie jak włączysz klimę.Koło pasowe będzie się oczywiście kręcić ,tylko zobacz czy płytka sprzęgła też się kręci.Oczywiście powinny zmienić się minimalnie obroty silnika.

    0
  • #17 23 Kwi 2014 17:54
    Fidelis
    Poziom 16  

    robert1.5 dci napisał:
    Co znaczy całe sie obraca?
    Środek też?

    Środek też. Bez względu na to, czy klimę "załączę", czy też wyłączę (albo wyciągnę w ogóle bezpiecznik) - środek koła pasowego kręci się na okrągło.

    robert1.5 dci napisał:
    Czy ty widzisz od przodu kompresor
    czy tylko z boku

    Raczej pod kątem z boku, przez wyjętą zaślepkę halogena.

    nikusert napisał:
    ,czy słychać wyraźne kliknięcie jak włączysz klimę.

    Wiem o czym piszesz i kiedyś wyraźnie słyszałem takie "kliknięcia", kiedy klima faktycznie załączała się do pracy (czyli chłodzenia). Teraz takich kliknięć nie słyszę.
    Niestety, nie bardzo mam jak sprawdzić, czy napięcie dochodzi, bo nie mam konkretnego podnośnika samochodu. A przy pomocy tego do wymiany koła na zapasowe, to przecież nic nie zdziałam (nie zdejmę osłony silnika). Trzeba by było demontować cały pas przedni z wentylatorami chłodnicy, żeby dobrać się do kostki sprężarki. Słowem, od d... strony. A to trochę bez sensu.

    0
  • #18 23 Kwi 2014 20:11
    robert1.5 dci
    Poziom 13  

    A czy odczuwaleś ze klima jest coraz slabsza?
    Czy odrazu stanęła

    Dodano po 1 [minuty]:

    Oczywiście nie masz klima tronik a tylko reczne sterowanie

    0
  • #19 24 Kwi 2014 00:16
    jaek1970
    Poziom 16  

    Jeszcze raz ta sprężarka nie ma sprzęgielka - ma tylko kolo pasowe które obraca się cały czas - wysterowanie jej odbywa sie zaworem zmiennego wydatku

    0
  • #20 24 Kwi 2014 07:43
    robert1.5 dci
    Poziom 13  

    To by sie mogło zgadzać z moja teoria

    0
  • #21 24 Kwi 2014 09:36
    Fidelis
    Poziom 16  

    robert1.5 dci napisał:
    A czy odczuwaleś ze klima jest coraz slabsza?
    Czy odrazu stanęła

    Raczej stanęła od razu.
    Piszę raczej, bo przez jakiś czas (ubiegłej jesieni) myślałem, że rzeczywiście jest słabsza. Ale nie wnikałem. Potem, jak zacząłem dochodzić, okazało się, że nie jest słabsza a po prostu w ogóle nie działa a wentylator nawiewa chłodne (lub ciepłe) powietrze atmosferyczne. Słowem, otworzenie okna nie zmieniało temp. w samochodzie.

    robert1.5 dci napisał:
    Oczywiście nie masz klima tronik a tylko reczne sterowanie

    Nie mam climatronic.

    jaek1970 napisał:
    Jeszcze raz ta sprężarka nie ma sprzęgielka - ma tylko kolo pasowe które obraca się cały czas

    Tego nie wiedziałem. Znalazłem sporo ofert na allegro, gdzie sprzedawane są do sprężarki klimy fabii koła pasowe w zestawie jako RÓWNIEŻ sprzęgła. Ponoć w tym modelu, w tym roczniku, montowane były dwa różne typy sprężarek klimatyzacji. Ale skąd mnie laikowi to wiedzieć...? Widziałem też jak działa to sprzęgło na YT, więc byłem przekonany, że też mam takie. Pomyślałem też, że te słyszane kiedyś "kliknięcia", to właśnie załączanie/wyłączanie sprzęgła sprężarki...

    robert1.5 dci napisał:
    To by sie mogło zgadzać z moja teoria

    niskie ciśnienie R134a? Czy uszkodzony ten zawór?

    0
  • #22 24 Kwi 2014 13:22
    jaek1970
    Poziom 16  

    Albo mało czynnika - lub uszkodzony zaworr

    0
  • #23 25 Kwi 2014 20:37
    krzysztof 18
    Poziom 10  

    Witam.
    Powinieneś przeprowadzić diagnostykę komputerowa układu klimatyzacji tzn. sprawdzenie wartości rzeczywistych oraz ciśnienia w układzie wystarczy KTS.

    0
  • #24 25 Kwi 2014 20:53
    jaek1970
    Poziom 16  

    Diagnostyka komputerowa :-) Kts - co pokaże?

    0
  • #26 25 Kwi 2014 21:13
    jaek1970
    Poziom 16  

    Ciśnienie jakieś jest skoro sprzęgło załącza - przy takich temp powinna schłodzić. Ale właściciel nie wie jaką ma sprezarke. Więc sprawa się rypla

    0
  • #27 25 Kwi 2014 21:29
    krzysztof 18
    Poziom 10  

    Witam.
    Nie wiemy czy sprężarka się załącza - jakieś ciśnienie nie wystarczy

    0
  • #28 29 Kwi 2014 13:30
    Fidelis
    Poziom 16  

    Byłem u mechanika. Czynnika było połowę ilości, która być powinna.
    W takim stanie odłączyliśmy sprężarkę od akumulatora z instalacji samochodowej i podłączyliśmy na krótko do akumulatora warsztatowego. Po załączeniu silnika klima schłodziła wnętrze, że aż miło. Po podłączeniu do instalacji samochodowej - nie podjęła działania.

    Mechanik zaczął przeglądać kabel zasilający i okazało się, że tuż za wtyczką sprężarki w kierunku akumulatora kabel masowy był przetarty i co gorsza ukryty pod "peszelkiem", którego krawędź końcówki właśnie najprawdopodobnie kabel przetarła. Sama naprawa kabelka trwała 10 minut, ale co się naszukaliśmy, to nasze - w fabii tak instalacja jest ukryta, że trzeba wyjąć i akumulator i filtr powietrza, aby prześledzić jej bieg. W nowszych samochodach ponoć jest poupychane jeszcze bardziej :-)
    Czynnik naturalnie uzupełniony. Ale jego ilość nie była przyczyną nie działania sprężarki.

    Sprawa prosta i do samodzielnego wykonania (w części dotyczącej zasilania). Pod warunkiem, że dysponuje się dostępem do kanału i minimalnym zestawem narzędzi.

    Swoją drogą, sprzęt do serwisowania klimatyzacji robi naprawdę wrażenie :-)

    Dzięki za wszystkie wskazówki.

    0