Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes Atego 1222 MP II, skrzynia telligent, szarpie przy ruszaniu

GrzesiekCK 19 Jun 2014 14:11 5157 11
Texa Poland
  • #1
    GrzesiekCK
    Level 10  
    Witam,
    Mam problem ze swoim Mercedesem i jego półautoamtyczną skrzynią 6 biegową (bez pedału sprzęgła), mianowicie moment pierwszego zasprzęglenia na 1 i R przy ruszaniu jest z dużym szarpnięciem. Potem z 1 na 2 też przełącza zero jedynkowo zamiast płynnie.
    Nie ma żadnych błędów i procedure przyswajania małą i dużą robi bez problemu.
    Brak jakich kolwiek błędów w komputerze.
    Problem pojawił się po wymianie sprzęgła (we wcześniejszym wyłamało blachę na słoneczku docisku). Zmienione zostały tarcza i docisk na nowe zamienniki Sachs'a. Wysprzęglik pozstał stary gdyż na oko nie budził zastrzeżeń.
    Zastanawiam się czy może to kwestia zapowietrzonego układu, ale szczerze mówiąc nie dokońca mam pewność jak go odpowietrzyć, a nie udało mi się też znaleźć tak owej nigdzie informacji.
    Po nocy pierwsze ruszenie robi płynnie i ładnie, ale po przejechaniu krótkiego odcinka jak się nagrzeje to są objawy jak powyżej. Aha i jak jest rozgrzany to na N słychać dziwne "łopotanie" tak jakby blachy na docisku tudzież sprężyny na tarczy (raczej mi to wygląda na taki urok zestawu sprzęgłowego, ale może się mylę).
    Będę wdzięczny za podpowiedź w czym może być problem i jak to naprawić oraz za informację jak odpowietrzyć sprzęgło.
    Ja próbowałem tak: Zał. zapłon, wbita 1, nacisnąć kilka razy gaz, a następnie popuszczałem odpowietrznik. Olej "sikał" równo i bez powietrza. Nie wiem czy to poprawne działanie z mojej strony i czy właśnie tym sobie nie zaszkodziłem oraz jak ewentualnie teraz naprawić swój błąd.
    Z góry bardzo dziękuję za pomoc
  • Texa Poland
  • #2
    Gerri
    Mercedes specialist
    Według programu serwisowego WIS odpowietrzanie odbywa się
    samo po włączeniu zaplonu. Otwieramy odpowietrznik sprzęgła i powinno wypłynąć ok 0.3 litra płynu. Zalecają odpowietrzanie i nauczanie powtórzyć kilkakrotnie. Co tam wlales do układu ? W komputerze Star Diagnosis są dla tej skrzyni dwa punkty dotyczące adaptacji sprzęgła po naprawie lub wymianie.
  • #3
    GrzesiekCK
    Level 10  
    Narazie nic mu nie wlałem, ani nie dolałem poza tym na czym był oryginalnie. Oleju w zbiorniku wydaje się być OK, jest jakieś 4/5 zbiorniczka. Z tego co wiem to olej typu HCL powinien tam być. Do Star Diagnosis nie mam dostępu (chyba że podjadę do jakiegoś warsztatu). Adaptację robiłem kilku krotnie.
    Co do odpowietrzania, to właśnie też wolałbym się upewnić jak ono ma wyglądać punkt po punkcie, bo może tu coś robie źle?
  • Texa Poland
  • Helpful post
    #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    GrzesiekCK
    Level 10  
    Jestem po regulacji poprzez Star Diagnosis, uzupełniony olej Pentosil (Czy jak tam się to pisze). Jest lepiej, ale nadal niestety nie idealnie.
    Po nocy auto kilka ruszeń robi plynnie i delikatnie, w miarę jak się zagrzeje to niestety 1 i R szarpie. Konkretnie pierwsza fazę zasprzęglenia szarpie, zwłaszcza wyczówalne na 1. Wyższe biegi już zmienia płynnie i bez problemu. Nie wiem już czy taki urok tego sprzęgła czy dalej coś nie tak.
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    GrzesiekCK
    Level 10  
    No nic już narazie nie zrobię. Przyzwyczajam się i liczę że w miarę upływu kilometrów i zużycia sprzęgła to wszystko jakoś się ułoży. Dziękuję póki co za wszelką pomoc i radę.
  • #8
    krzysiekkotlarz
    Level 8  
    witam,
    czy problem który opisywałeś ustapił.
    Mam taki sam przypadek,samochód szarpał wymieniliśmy kompletne sprzęgło problem ustapił na 50tyskm teraz znowu powrócił, mysle ze to może być wysprzeglik.... byłbym wdzięczny gdybys napisał jak sprawa się skonczyła
    dziekuje, napisz labo zadzwon proszę 601456539
  • #9
    GrzesiekCK
    Level 10  
    Witam,
    Przepraszam, że tak późno odpisuje...
    Podsumowując:
    Ze sprzęgłem zeszło nam długo, a problem ustąpił w zeszłym tygodniu i nie wiem jaki ma to związek ale pomogło.
    Najpierw okazało się, że w sklepie dobrane z katalogu sprzęgło rózni się od tego co wychodzi po nr VIN. I tak po kolejnym rozebraniu sprzęgła różnice okazały się w "grubości, wysokości" docisku.
    Poprawiło się, ale nadal agresywnie wykonywał pierwsze zasprzęglenie. Kolejne biegi zmieniał już akcpetowalnie, ale nadal daleko od ideału.
    Został wymieniony olej od sprzęgła - nadal oryginalny. Nadal nic.
    Wszelkie synchronizacje sprzęgła (skrócona i pełna) nic nie dawały.
    W końcu pod komputer, nowe ustawienia sprzęgła. Nadal nic.
    Poddaliśmy się i tak jeździłem prawie dwa lata.
    W zeszłym tygodniu padły akumulatory. Zostały założone nowe i problem ustąpił. Skrzynia pracuje pięknie i delikatnie, aż chce się jeździć. Stare Akumulatory z różnych powodów w międzyczasie były odpinane wielokrotnie i nie miało to wpływu. Dlatego dla mnie związek dość dziwny, ale najwyraźniej jest.
  • #10
    adamis2006
    Level 2  
    Witam.
    Miałem podobny problem przez ostatnie 2 lata ,kupiłem atego 1222L i przez ostatnie 2 lata przejechałem ok 200 tyś km. Auto od zakupu ruszało z większym lub mniejszym szarpnięciem, przy zakupie sprzedający powiedział że sprzęgło było wymienione profilaktycznie bo auto jeżdzi za granice a kierowca że mercedes tak ma, i faktycznie to się potwierdziło w zeszłym tygodniu. Jadąc na załadunek 500m przed firmą musiałem zwolnić i gdy przerzucał bieg bodaj z 3-4 zaczął migać cyfra biegu i piszczenie, ja próbowałem manetką zmienić bieg , przełączyć na manual ale bez skutku, dopiero po zatrzymaniu i ponownym włączeniu biegu dojechałem na miejsce. Po zatrzymaniu nie dało się właczyć R tylko 1.Zresetowałem skrzynie ale nie udała sie kalibracja do końca i wyświetliło G-12. Został tylko 1 bieg i nie chciał przerzucać dalej, odpiąłem kleme z aku na 15 min po czym wrucił do życia , niestety na 2 skrzyżowaniu czar prysł i została tylko 1. Przestałem ok 14 godzin do następnego dnia i po zapaleniu okazało się że R wchodzi i skrzynia dała się zresetować bez błędu. Przyjechałem 300 km do domu w większości starając sie jechać na manualu bez problemu. Wyjęta skrzynia tarcza valeo 10 mm grubości luz na " tulejce " wchodzącej na wałek sprzęgła i patrząc pod światło punktowo przebarwiony docisk, wysprzęglik ok. Po zamontowaniu kpl sachs i wysprzęglik nowy płyn do układu i odpowietrzeniu po kalibracji komputerem Jaltest ta się nie udała wyskoczył bład 12. Próba ruszenia strzał ze sprzęgła do przodu i tyłu oraz w czasie jazdy.Odpiąłem aku do następnego dnia. Rano odpalam auto i szok, rusza lepiej niż osobówka a jazda bajka , ale radość nie trwała długo bo po wyjężdzie w trase przejechałem bez problemu ok300 km w tym 180 km s8 do wrocławia gdzie nawet raz nie zmienił biegu i po zjeżdzie do ronda przy redukcji znowu w okolicy 3-4 zwariował i sytuacja cały czas cyklicznie się pojawia.Postoi kilka godzin znowu jedzie po czym znowu problem. Byłem na diagnostyce komputerowej u fachowców od elektroniki i powiedzieli że nie ma żadnych błędów sterownika. Brakuje mi pomysłu co jest grane, proszę o radę co może być albo namiar na kogoś kto naprawi bo męcze się 2 tydzięń.
    Z góry dzięki za pomoc
  • #11
    Gregor_123
    Level 14  
    Przy zdejmowaniu skrzyni biegów pomyłka w zapięciu wtyczek czujnika temperatury skrzyni z czujnikiem obrotów wałka da podobne objawy. Sprzęgło będzie szarpało, ale będzie jechał, czasem źle dobierze biegi.
  • #12
    komarkutno
    Level 1  
    adamis2006 wrote:
    Witam.
    Miałem podobny problem przez ostatnie 2 lata ,kupiłem atego ................

    Czy udało ci się naprawićskrzynie? Bo mi też skrzynia swiruje po kilkudziesięciu kilometrach?