Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zafira A - X18XE1 - Nierówne wolne obroty, gaśnie w czasie jazdy, błąd:0130 0131

powa 21 Jun 2014 22:07 4971 5
  • #1
    powa
    Level 16  
    Zafira A, rok 1999, silnik 1.8 benzynka o symbolu X18XE1.

    Samochodzik ma nierówne wolne obroty - po odpaleniu nierówno chodzi. Podczas jazdy - zwłaszcza kiedy mocniej pocisnę - potrafi zgasnąć. Ale jeśli pozwolę mu się toczyć i trzymam pedał gazu wciśnięty - silnik po kilkunastu sekundach ożywa i mogę jechać dalej. Najczęściej nie łapie żadnego błędu - ale jeśli już to: 0131 i 0130 a nawet 0135.

    P0130 Regulacja poza zakresem / nieprawidłowy sygnał sondy ? l
    P0131 Regulacja poza zakresem / sygnał sondy ? l za niski - mieszanka za uboga
    P0135 Uszkodzenie w obwodzie grzania sondy ? l

    Teoretycznie z numerów błędów wynika, że błędami rzuca sonda lambda. Ale czy aby na pewno odpowiada ona za zgaśnięcia silnika?

    Byłem na analizatorze spalin: na obrotach wysokich(około 3 tysiące) spaliny są idealne. Kiedy obroty spadną lambda utrzymuje się nadal w dobrym zakresie, ale zaczyna rosnąć ilość węglowodorów w spalinach - rośnie do wartości kosmicznych. Jeśli zrobię wtedy przegazówkę - znowu wszystko jest ok. A kiedy wezmę nogę z gazu - znowu ilość węglowodorów rośnie pod niebiosa.

    Świece są nowe, cewka jest ok(sprawdzone 2 sztuki - na każdej jest tak samo), rozrząd ustawiony prawidłowo.
  • #2
    Rudy25
    Level 12  
    Badałeś sonde oscyloskopem jaki daje sygnał? Wydaje mi sie , że pasowałoby to zrobić wtedy zobaczysz. Jeśli mieszanka jest uboga to sygnał-napięcie ma małą wartość.
  • #3
    jurekk55
    Level 36  
    P0135 kwalifikuje sondę do wymiany ,jeżeli grzałka nie ma przejścia , sprawdź też zasilanie grzałki.
    Pozostałe błędy do dokładnej analizy stan zasilania w powietrze , obieg spalin , czujnik temperatury
  • #4
    powa
    Level 16  
    Mialem dzisiaj rano okazje na krotka chwile podlaczyc samochod do komputera OPCOM. Niestety udalo mi sie tylko sprawdzic, ze Wskaznik temperatury wydaje sie byc ok - ecu jak i wskaznik na desce pokazuja tyle samo. Sygnal z sondy lambda zmienia sie od 1-5 voltow. Blad 0135 nie wystapil ponownie. 0130 i 0131 oczywiscie sie pojawily.

    Filter powietrza jest nowy - pomiedzy nim a przepustnica niema nieszczelnosci.

    I jeszcze takie dodatkowe pytanie: mam mozliwosc porzyczyc na kilka dni CDP+(Nie wiem czy orginal czy klon). Czy ten interface wspolpracuje jakos sensownie z moim samochodem? Czy jednak OPCOM jest lepszy?
  • #5
    lukash3
    Level 16  
    Jak na wysokich obrotach jest idealnie (małe podciśnienie, lub brak), a na wolnych kuleje to przede wszystkim należy się skupić na nieszczelnościach.
  • #6
    powa
    Level 16  
    A teraz co się okazało:
    - przestawiony był rozrząd o jeden ząbek na wałku;
    - komputer był od vectry b - nie miały szans działać wentylatory - bo w zafirze mają inne sterowanie;
    - niedrożne odpowietrzenie zbiornika paliwa;
    - zawór EGR wymagał czyszczenia.
    Z tematem uwinęli się mechanicy z Krakowa ze Stoczniowców.