Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kompresor - silnik buczy, nie chce ruszyć podłączony na krótko

Talar866 25 Jun 2014 12:41 8718 33
  • #1
    Talar866
    Level 8  
    Witajcie, jestem nowym użytkowiniem tego forum i jest to mój pierwszy temat, a zarazem post. Szukałem odpowiedzi po tym forum, ale niestety jej nie znalazłem. A, że elektrykiem nie jestem paru rzeczy też nie rozumiałem. Ale wracając do problemu.



    Ostatnio ojciec przywiózł mi z zakładu drobiarskiego gdzie tata pracuje, stary kompresor, który kilkanaście lat temu napędzał cały zakład. Jednak z tego co mi wiadomo ostatnio raz chodził około 3 lata temu i było wszystko okej.

    Kompresor jest chyba czeski, nie pamiętam już. Trzy tłokowy z silnikiem 7,3kW. Do tego oczywiście skrzynka i cała instalacja. - Termik sprężarki, włącznik ciśnieniowy, stycznik, bezpiecznik termiczny do silnika. Ale co do problemu. Skrzynkę doprowadziłem do ładu i krążąc po internecie wszystko wygląda, że jest dobrze podłączone. Po włączeniu poprzez całą instalację silnik zaczął buczeć, tak jakby nie było jednej fazy. Bezpieczników mi nie wywaliło, wszystkie 3 fazy do silnika dochodziły. Ominąłem skrzynkę bo chciałem dowiedzieć się czy to w niej leży problem. Jednak po wpięciu wtyczki pod puszkę silnika i włączenie go na krótko poprzez wtyczkę te same objawy. W czym tu może leżeć problem? Jutro ze znajomym będziemy mierzyć silnik bo ja o tym nie mam pojęcia. Silnik może chodzić tylko w podłączeniu trójkąt. I jeszcze jedna uwaga, podczas spinania go na krótko wtyczki z wtyczką dwa bolce od faz spaliły się, to znaczy przypaliły no zczerniały. Prosiłbym o pomoc.
  • #2
    anet870
    Level 26  
    W jaki sposób mierzyłeś że są obecne wszystkie fazy na silniku?Najlepiej zrobić pomiar na tz. przejścia między uzwojeniami oraz pobierany prąd przez nie.Upewnij się że dobrze są spięte zaciski ewentualnie wstaw zdjęcie razem z informacjami tabliczki znamionowej.
  • #3
    Talar866
    Level 8  
    Skrzynka.
    Kompresor - silnik buczy, nie chce ruszyć podłączony na krótko

    Cały kompresor.
    Kompresor - silnik buczy, nie chce ruszyć podłączony na krótko

    Tabliczka na sprężarce.
    Kompresor - silnik buczy, nie chce ruszyć podłączony na krótko

    Tabliczka na rurze chłodzącej powietrze, lecz nie jest to główna tabliczka całego kompresora, jej podstawa zerdzewiała i musiała już dawno odpaść.
    Kompresor - silnik buczy, nie chce ruszyć podłączony na krótko

    Tabliczka na silniku.
    Kompresor - silnik buczy, nie chce ruszyć podłączony na krótko

    Kompresor - silnik buczy, nie chce ruszyć podłączony na krótko

    Czy muszę rozebrać silnik do pomiarów?
  • #4
    dabu
    Level 32  
    A patrzałeś czy silnik obraca się swobodnie?
  • #5
    HeSz
    Electrician specialist
    Poproś o pomoc elektryka! Zdjęcia dowodzą całkowitego braku profesjonalizmu ( zwłaszcza ostatnie). Nie ryzykuj swojego życia!
    Pozdrawiam.
  • #6
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Na zdjęciu nr 3 bracia z czech napisali " kontrolujte olej " po nakrętce widać że tam ani ten pies z tej budy nie zaglądał . Rozłączyć silnik od pompy i sprawdzić na luzie .
  • #7
    Talar866
    Level 8  
    Olej sprawdzany był kilkakrotnie po poruszaniu silnikiem jak i przed, jest okej. Co do obracania to można to swobodnie zrobić ręcznie, nic nie blokuje.

    Co do tego Pana, który mnie przestrzega. Jestem tego świadom, nie wystawiam kogo innego, aby robił to za mnie. Gdybym miał wzywać elektryka to nie wchodziłbym na to forum, nie zakładał konta i nie prosił o pomoc. Jeżeli jesteś chętny mi pomóc za darmo zapraszam do Krakowa, niestety nie mam znajomego elektryka. Jeszcze prosiłbym o wyjaśnienie co oznacza brak profesjonalizmu.
  • #8
    kosmos99
    Level 38  
    A czemu podłaczyłes tylko dwie fazy?
  • #9
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Talar866 wrote:
    Czy muszę rozebrać silnik do pomiarów?

    Wystarczy odłączyć zasilanie i napisać ile Ω mają uzwojenia silnika i jaki jest jego stan izolacji
  • #10
    Talar866
    Level 8  
    Co do tej fazy niepodłączonej to odłączyłem specjalnie bo chciałem sprawdzić czy silnik dalej będzie buczał, lecz nastała cisza. Jeżeli chodzi o sprawdzenie oporności to jak to mam zrobić? Czerwony do U1 a czarny do W2? Czy U1 do U2?
  • #11
    Akrzy74
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Talar866 wrote:
    Jeżeli chodzi o sprawdzenie oporności to gdzie to mam po dotykać multimetrem?

    Kolega raczy żartować!- czy nie wyraziłem się jasno? ->
    Akrzy74 wrote:
    Tak kolego- podstawą są pomiary silnika napięciem pomiarowym 500V, i z pewnością nie jest to zwykły multimetr. O rzetelnie wykonanym pomiarze napięcia zasilania nie wspominając.

    Link
    Talar866 wrote:
    Co do tego Pana, który mnie przestrzega. Jestem tego świadom, nie wystawiam kogo innego, aby robił to za mnie.

    Nie jesteś świadom zagrożenia, co widać na ostatnim zdjęciu- ochrona przeciwporażeniowa, o której jak sądzę nie masz kolego "zielonego pojęcia". Nie masz również pojęcia, że silnik o tej mocy nie może być włączany bezpośrednio do sieci publicznej, ot taki szczegół...
  • #12
    Talar866
    Level 8  
    Ten post mi gdzieś zniknął, ale jak wspominałem jestem nowy na tym forum i wybacz, że nie wiem gdzie znaleźć posta, który został usunięty z mojego tematu. Dlatego też nie przeczytałem Twojej notki. Zamiast pisać, że multimetrem tego nie sprawdzę mógłbyś mi powiedzieć czy potrzebuję jakiś sprzęt i jak to pomierzyć. Skoro też nie podłącze tego silnika na krótko to prosiłbym o podpowiedz co muszę jeszcze do niego dołączyć. Jeżeli nie chcesz mi pomóc to nic nie pisz. Może ktoś inny z chęcią pomocy mi pomoże.
  • #13
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Talar866 wrote:
    to odłączyłem specjalnie bo chciałem sprawdzić czy silnik dalej będzie buczał, lecz nastała cisza

    Wyjścia są dwa albo kolega nie ma fazy zasilającej, lub silnik ma przerwę na cewce .
  • #14
    Akrzy74
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Talar866 wrote:
    Jeżeli nie chcesz mi pomóc to nic nie pisz. Może ktoś inny z chęcią pomocy mi pomoże.

    Może kolega nie wie, ale w tym dziale nie toleruje się naruszenia min. p. 3.1.17 regulaminu! Przyjemność szukania i korzystania z wyszukiwarki pozostawiam Tobie. Taki minimalny wkład pracy własnej...

    Ps. Przypominam, bo chyba nie zauważyłeś "szczegółu"...
    Talar866 wrote:
    Ostatnio ojciec przywiózł mi z zakładu drobiarskiego gdzie tata pracuje, stary kompresor

    Akrzy74 wrote:
    ... silnik o tej mocy nie może być włączany bezpośrednio do sieci publicznej, ot taki szczegół...

    Bezpośrednio, czyli bez zastosowania np. przełącznika γ/Δ ze względu na występujące prądy rozruchowe wprowadzające do sieci stany zakłóceniowe.
    Talar866 wrote:
    Trzy tłokowy z silnikiem 7,3kW

    Jeśli już, to z silnikiem 7,5kW.
  • #15
    robert 79
    Level 13  
    Jak chcesz go puścić na raz w celu sprawdzenia, to przepnij blaszki na tabliczce- z pionowej opcji na poziomą , na zaciski bez blaszek podłącz napięcie i spróbuj załączyć- w gwieździe będzie słabszy, ale będzie brał dużo mniejszy prąd i nie polecą ci bezpieczniki, jak dalej buczy to lepiej oddaj silnik do fachowca, który oceni co jest grane, być może motor jest spalony i sam nic z tym nie zrobisz
  • #16
    Talar866
    Level 8  
    Dzięki za podpowiedzi, jeszcze dodam, że gdy go włączałem to troszku się obrócił i dopiero zaczął buczeć.
  • #17
    Talar866
    Level 8  
    robert 79 wrote:
    Jak chcesz go puścić na raz w celu sprawdzenia, to przepnij blaszki na tabliczce- z pionowej opcji na poziomą , na zaciski bez blaszek podłącz napięcie i spróbuj załączyć- w gwieździe będzie słabszy, ale będzie brał dużo mniejszy prąd i nie polecą ci bezpieczniki, jak dalej buczy to lepiej oddaj silnik do fachowca, który oceni co jest grane, być może motor jest spalony i sam nic z tym nie zrobisz


    Podłączyłem to tak jak mówiłeś i działa. Jest to podłączenie w gwiazdę, tak? Na silniku jest napisane, że może chodzić tylko w trójkącie. To oznacza, że ten silnik potrzebuje tzw. wolny rozruch na gwieździe, a potem mam go przełączyć na trójkąt? Potrzebuję do takiego podłączenia przełącznika na 3 pozycje?

    Czy może jest wina czego innego, że on nie chce chodzić, tak jak był podłączony gdy go przywiozłem? I skoro go uruchomiłem to znaczy, że wszystkie uzwojenia są ok?

    Dodano po 20 [minuty]:

    EDIT: Z tego co się dowiedziałem takie przełączenie na 400V następuje po około 15 sekundach. Za sprawą czego to się dzieje? Obstawiam, że muszę u mnie coś takiego zrobić.
  • Helpful post
    #18
    kosmos99
    Level 38  
    Przekaźnika czasowego, a sterowanie jest wtedy na stycznikach.
  • Helpful post
    #19
    nikusert
    Level 40  
    Jeżeli podłączyłeś go w gwiazdę ,czy na osobnym przewodzie czy styczniku kompresora?.By zrealizować układ o którym piszesz musisz posiadać 3-styczniki (właściwie 2,bo jeden już masz) i przekaźnik gwiazda/trójkąt
  • #20
    Talar866
    Level 8  
    Czyli potrzebuję przekaźnik czasowy gwiazda trójkąt i jeszcze 2 styczniki? Podłączyłem go w gwiazdę zmieniając blaszki w puszce silnika z pionowych na poziome.
  • #21
    nikusert
    Level 40  
    To połączenie sprawdzałeś na osobnym przewodzie ,czy styczniku w kompresorze.
  • #23
    nikusert
    Level 40  
    nikusert wrote:
    By zrealizować układ o którym piszesz musisz posiadać 3-styczniki (właściwie 2,bo jeden już masz) i przekaźnik gwiazda/trójkąt

    Napisałem przecież że potrzeba 3-styczniki ,a jeden przecież już ma w kompresorze.
  • #24
    arekkrasnal
    Level 20  
    Przepraszam że się wtrącam ale na tabliczce jest jasno tylko praca w trójkącie.
    Na obrazku schemat połączeń w silniku (może być przesunięcie lub lustrzane odbicie - chodzi o sposób)

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przepraszam że się wtrącam ale na tabliczce jest jasno tylko praca w trójkącie.
    Na obrazku schemat połączeń w silniku (może być przesunięcie lub lustrzane odbicie - chodzi o sposób)
    Kompresor - silnik buczy, nie chce ruszyć podłączony na krótko
    Przepraszam ale nigdy nie dodawałem ... to mój pierwszy raz
  • #25
    nikusert
    Level 40  
    Tak ,tylko kolega Talar866 ma zamiar złagodzić rozruch silnika ,stosując układ gwiazda/trójkąt.
  • #26
    arekkrasnal
    Level 20  
    Jeżeli silnik miałby działać w układzie gwiazda/trójką to na tabliczce byłoby to zaznaczone

    Moderated By kkas12:

    Może kolega wyjaśni jak owa informacja wygląda.

    3.1.11. Zabronione jest publikowanie wpisów nie zawierających merytorycznej treści, zawierających szkodliwe porady, porady nie będące próbą rozwiązania problemu oraz publikowanie identycznych wpisów następujących po sobie lub powtarzających informacje ujęte w toku dyskusji.

  • #27
    Talar866
    Level 8  
    Z tym, że zaistniał taki problem, iż silnik nie ruszy na trójkącie bo buczy. Myślę, że jeżeli zastosuję układ podłączenia gwiazda trójkąt to będzie wszystko okej. Jeżeli chodzi o włączenie silnika w gwieździe to robiłem to poprzez całą skrzynkę, czyli stycznik, bezpiecznik przeciążeniowy itd.
  • #28
    arekkrasnal
    Level 20  
    Najpierw odłącz zwory miedziane i sprawdź połączenie cewek silnika, prawdopodobnie są zamienione końce cewek na podłączeniu patrz rysunek przesuniecie musi wynosić o 1 w danym kierunku na górnym rzędzie względem dolnego.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Jeśli zamienisz np. dwa końce na dolnym rzędzie między sobą uzyskasz dziwne podłączenie silnika w którym jedna cewka będzie działała na przeciw reszcie i silnik będzie buczał.
  • #29
    nikusert
    Level 40  
    arekkrasnal wrote:
    Jeżeli silnik miałby działać w układzie gwiazda/trójką to na tabliczce byłoby to zaznaczone

    Przecież jest okreslone że ma pracować w trójkącie,czyli można mu zrobić rozruch gwiazda/trójkąt.Może być tak jak pisze kolega Arekkrasnal ,to też należy brać pod uwagę,gdyż mógł ktoś mieszac połączeniami uzwojeń na listwie.
    Talar866 wrote:
    Jeżeli chodzi o włączenie silnika w gwieździe to robiłem to poprzez całą skrzynkę, czyli stycznik, bezpiecznik przeciążeniowy itd.

    Należy połączenia sprawdzić.
  • #30
    Talar866
    Level 8  
    Czyli ustawić blaszki pionowo tak jak było i zamienić jeden czarny przewód z drugim? Tak jak na zdjęciu? I wtedy może obejść się bez bawienia się w styczniki i robienie podłączenia gwiazda trójkąt?

    Kompresor - silnik buczy, nie chce ruszyć podłączony na krótko