Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fust Novamatic WT 1207 E - Przy starcie obracania bębnem - wybija bezpieczniki.

13 Lip 2014 13:14 3171 9
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich,
    w ramach koleżeńskiej przysługi zmagam się z zepsutą pralko-suszarką Fust Novomatic WT 1207 E.Kolega kupił ją na jakiejś aukcji no i okazało się, że nie pierze.Silnik napędu bębna jest ponoć taki sam jak w pralce Foron WT 1261A, jeśli to cokolwiek pomoże.
    Jest to pralko-suszarka, rok produkcji 2006, działa ona 40-60 sekund, po czym w domu wybija bezpiecznik 10A.
    Objawy :
    Pralka daje się włączyć (temperatura prania ustawiona na 40st.C), napuszcza wodę, po czym w momencie kiedy kiedy bęben pralki zaczyna się obracać (lub po wykonaniu 2-3 obrotów bębna) wybija bezpiecznik.

    Wstępna diagnoza:
    1.Po ściągnięciu obudowy stwierdziłem że wszystkie kable i wtyczki są na swoim miejscu, żaden nie jest przegrzany ani uszkodzony, ślady wyższej temperatury są wyłącznie na 1 pinie złącza które prowadzi do grzałki (lekkie zbrązowienie białej wtyczki koło tego 1 pinu).Grzałkę sprawdziłem, nie ma przebicia, rezystancja wynosi jakieś 40 Omów.Odpięcie grzałki nic nie zmienia - tzn. nie ma to wpływu na czas, po jakim następuje zadziałanie bezpiecznika.
    2.Płytki z elektroniką też nie są w widoczny sposób uszkodzone , elementy wyglądają prawidłowo.
    3.Tropy wiodą do głównego silnika - po jego odpięciu bezpiecznik nie jest wybijany.
    Silnik nie nosi śladów uszkodzeń, posiada listwę zaciskową, do której podpiętych jest 9 przewodów - widoczne na zdjęciu:
    Fust Novamatic WT 1207 E - Przy starcie obracania bębnem - wybija bezpieczniki.
    Silnik nosi następujące oznaczenia - 512021501 1BA6765-0MB 40/91 335/05 249.Typ silnika (przypuszczalnie) - 1BA6765-0MB :
    Fust Novamatic WT 1207 E - Przy starcie obracania bębnem - wybija bezpieczniki.
    Zmierzyłem tylko czy nie ma przebicia do obudowy na którymś ze styków - nie ma.
    Znalazłem fotkę identycznego silnika w sieci - jest poniżej:
    Fust Novamatic WT 1207 E - Przy starcie obracania bębnem - wybija bezpieczniki.
    Teraz pytania :
    1.Jaka jest konstrukcja tego silnika (połączenia wewnętrzne itd.)?
    2.Jak zmierzyć, czy trzyma parametry, no i jakie orientacyjnie powinien mieć parametry?
    3.Czy można sprawdzić jeszcze inne komponenty elektryczne w prosty sposób?
    Nie chcę mu kazać wymontowywać silnika i wozić do serwisu, jeśli ma się okazać że silnik jest jednak ok, a winna jest jednak elektronika która szwankuje pod jego obciążeniem czy też jakiś kondensator.
    4.Czy są jakieś typowe konstrukcje (układy) elektroniki sterującej silnikiem w pralce automatycznej?Gdzie je znaleźć?

    Dzięki z góry za wszelkie wskazówki, pozdrawiam, rider3
  • Specjalista AGD
    A stan szczotek sprawdzony?
  • Poziom 9  
    Witam,
    nie sprawdzałem szczotek, przyjrzę się im jutro.
    Ale nie bardzo rozumiem, jak zły stan szczotek (a więc słabe przewodzenie prądu - mały prąd) może doprowadzić do wybijania bezpiecznika (ewidentnie zbyt duży prąd).
    Możesz to objaśnić?
    Pozdrawiam, rider3
  • Pomocny post
    Admin grupy AGD
    Typowy, boszowski silnik. Całkiem niezły, ale czasem wirnik lub stojan są uszkodzone.
    Do wymiany silnik.
    Sprawdzenie przebicia silnika do masy nic nie da. Należy wymontować silnik na zewnątrz, zasilić z autotransformatora i podłączyć się z amperomierzem obserwując pobór prądu. Wtedy będzie wszystko jasne.
  • Poziom 9  
    Cześć,
    dzięki za info.Niestety nie mam do dyspozycji autotransformatora.
    Parę pytań:
    1.Czy da się go przemierzyć jakoś inaczej ?
    2.Do czego służą poszczególne styki - możesz opisać?Jakbyś miał jakiś przykładowy schemat, to rzuć tutaj, byłoby super również dla następnych forumowiczów.Ja nie siedzę w sprzęcie AGD, to okazjonalna sprawa.
    3.Czy mogę wyjść z założenia, że pary czerwonych, czarnych i szarych kabli służą do zasilania uzwojenia?
    4.Jakie orientacyjnie wartości rezystancji powinny mieć poszczególne pomiary?
    5.Co z prądniczką tachometryczną - jeśli on ją posiada, to które to styki?
    6.Jakie są typowe usterki tego "typowego boszowskiego silnika" - na czym polegają i jak je zdiagnozować?
    Dzięki z góry za pomoc,
    pozdrawiam, rider3
  • Poziom 9  
    Witam ponownie,
    wielkie dzięki za pomoc i linka , wydrukowałem to sobie, a dzisiaj wyciągnąłem silnik i trochę pomierzyłem .
    A więc styki są (licząc jako 1 od lewej na zamieszczonym wcześniej zdjęciu):
    1.D3 (oznaczenie wewnętrzne) - styk cewki stojana (podwójny kabel między stykiem listwy przyłączeniowej a 2 osobnymi stykami D3)
    2.prądniczka tachometryczna 1
    3.prądniczka tachometryczna 2
    4.D1 (oznaczenie wewnętrzne) - styk cewki stojana
    5.czujnik termiczny 1
    6.czujnik termiczny 2
    7.szczotka 1
    8.szczotka 2
    9.D2 (oznaczenie wewnętrzne) - styk cewki stojana

    Teraz rezystancje:
    1->4 : 1.0 Ohm
    1->9 : 2.1 Ohm
    4->9 : 3.0 Ohm
    7->8 : 3.0 Ohm

    1->8 : przerwa
    1->7 : przerwa
    4->7 : przerwa
    4->8 : przerwa
    9->8 : przerwa
    9->7 : przerwa

    Te rezystancje wydają mi się trochę małe, a do tego rezystancje stojana są niesymetryczne.Oczywiście do wyliczenia teoretycznego poboru prądu liczy się też impedancja, której jednak zmierzyć ani wyliczyć nie mogłem, bo nie znam indukcyjności cewek.Dodatkowo swój wpływ ma też obciążenie mechaniczne, jednak podczas sprawdzania ręką zarówno bęben jak i wirnik obracały się lekko i swobodnie.
    Nie miałem możliwości podłączenia go wg sposobu podanego w poprzednim linku (warunki domowe).
    Szczotki wyglądały na bardzo dobre, komutator absolutnie ok, bez nadmiernego zużycia ani przebarwień.Wizualnie w silniku nie stwierdziłem też żadnych dodatkowych uszkodzeń czy śladów przeciążenia.
    Prądniczka tachometryczna (nieobciążona) podczas obracania ręką generowała ok 1V napięcia.
    Pomiędzy stykami termika było zaledwie 0.1Ohm.

    Pytania:
    1.Czy można coś z tego wywnioskować?
    2.Co jeszcze można sprawdzić bez zasilania go przez autotrafo?
    3.Jakieś dodatkowe podpowiedzi/wskazówki?

    Pozdrawiam, rider3
  • Specjalista AGD
    A jakby tak wymienic bezpiecznik 10A na 16 A ?
  • Admin grupy AGD
    rider3 napisał:

    3.Jakieś dodatkowe podpowiedzi/wskazówki?

    Wszystko pięknie i ładnie, ale czy mierzyłeś upływność wirnika do masy?
    Boszowskie silniki mają za długą linkę w szczotkach i powodują spustoszenie komutatora, niejednokrotnie uszkadzając elektronikę.

    axxx napisał:
    A jakby tak wymienic bezpiecznik 10A na 16 A ?

    A może zamiast bezpiecznika wstawić gwoździa?... :D
  • Pomocny post
    Specjalista AGD
    rider3 napisał:
    3.Jakieś dodatkowe podpowiedzi/wskazówki?

    Rozbierz silnik i zajrzyj pod szczotkotrzymacze - czasem któryś ma wytopiony plastik i zwiera do obudowy silnika.