Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napisałem poradnik- zmiana podświetlenia zegarów(LED)

jaceqp 08 May 2005 13:12 18640 14
lampy.pl
  • #1
    jaceqp
    Level 11  
    ... dotyczy to mojego opla astry ale posiadacze innych samochodów też być może chętnie skorzystają...

    Obecnie znajduje się na klubowej stronie: http://astra.autokacik.pl w dziale TUNING... (artykuł nazywa się "zmiana podświetlenia zegarów..." )

    Mam nadzieję że się wam przyda! Pozdrawiam 8-)
  • lampy.pl
  • Helpful post
    #2
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Pochwalić ładny kawał roboty!
    I łopatologiczne wyjaśnienie też!
    Oczywiście każdy zrobiłby coś troszkę inaczej. Ja na pewno bym lutował, bo drgania moga rozwalić niejedno połaczenie. I nie męczył się z diodami 3 mm pod wskazówki, tylko wstawił diody smd.
    Pomysł stożka na diodzie ciekawy. Ja spotkałem się z podobnym rozwiązaniem, tylko stożek był "odwrócony", tj. kształt stożka był w diodę, tak jakby ktoś nawiercił od przodu ostrym wiertłem.
  • lampy.pl
  • #3
    c2h5oh
    Moderator
    Cześć !

    Gdy to zobaczyłem , natychmiast opuściłem stronę .... :(

    Cytat :

    "A skoro już o zasilaniu mowa to być może przyda się wam schemat ilustrujący zasady łączenia równoległego i szeregowego"
  • #4
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    c2h5oh
    tu będe bronił kolegi, bo dla niektórych nawet tak oczywiste rzeczy to czarna magia. W swojej "karierze serwisanta" spotykałem się czasem z podobnymi przypadkami totalnej nieznajomości tematu.
  • #5
    jaceqp
    Level 11  
    c2h5oh wrote:
    Cześć !

    Gdy to zobaczyłem , natychmiast opuściłem stronę .... :(

    Cytat :

    "A skoro już o zasilaniu mowa to być może przyda się wam schemat ilustrujący zasady łączenia równoległego i szeregowego"


    Hmm - niebardzo rozumiem o co ci chodzi... Dokładnie kilka dni temu dałem ten sam rysunek na tym forum z zapytaniem czy połączenia są dobrze rozrysowane - i niby było ok... - jest coś źle?
  • Helpful post
    #6
    Yaro126
    Level 20  
    Wszystko jest ok, tylko musisz nadmienić że opornik musi mieć moc dla 5 diód ok 1,5W żeby poprostu się nie grzał... Zegary bardzo fajne:):)...
    Pozdrawiam!!!
  • #7
    jaceqp
    Level 11  
    Yaro126 wrote:
    Wszystko jest ok, tylko musisz nadmienić że opornik musi mieć moc dla 5 diód ok 1,5W żeby po prostu się nie grzał... Zegary bardzo fajne:):)...
    Pozdrawiam!!!


    A więc o to chodzi... Faktycznie nie wspomniałem o doborze mocy opornika. Ale sam schemat nie dotyczy sam w sobie 5 diód - on ma za zadanie łopatologiczne pokazanie jak wygląda poł. szeregowe i równoległe :|
  • #8
    katoda
    Level 20  
    Ja w swoim scoupe zrobiłem to prościej. W każde gniazdo od żarówek wlutowałem po 5 LED 3mm z rezystorami , zostawiłem ok 1 cm nużek aby potem muc odpowiednio ustawić diody w odpowiednich kierunkach. Obyło się bez rozbierania zegarów a efekt wyszedł super. Pozatym w każdej chwili mogę wyjąć diody i włożyć żarówki lub przygotować drugi komplet gniazd z ledami w innym kolorze. Oczywiście główki ledów spiłowałem. W fordzie miałem więcej zabawy bo musiałem zeszlifować zieloną farbę z cyferblatu od spodu co niestety wiąże się z całkowitym rozebraniem zegarów. Pozatym w fordzie wskazówki są podświetlone żarówką z góry zegara więc wskazówki pomalowałem białą farbą fluorescencyjną i podświetliłem diodami UV :)

    To takie moje rozwiązania :)
  • #9
    c2h5oh
    Moderator
    Cześć !

    :arrow: "jaceqp" tu masz odpowiedż:

    katoda wrote:
    ...Ja w swoim scoupe zrobiłem to prościej. W każde gniazdo od żarówek wlutowałem po 5 LED 3mm z rezystorami ...


    To jest prawidłowe rozwiązanie !

    Dlaczego ? ..... Poszukaj informacji na temat równoległego łączenia LED-ów .
  • #10
    jaceqp
    Level 11  
    katoda wrote:
    Ja w swoim scoupe zrobiłem to prościej. W każde gniazdo od żarówek wlutowałem po 5 LED 3mm z rezystorami , zostawiłem ok 1 cm nużek aby potem muc odpowiednio ustawić diody w odpowiednich kierunkach. Obyło się bez rozbierania zegarów a efekt wyszedł super. Pozatym w każdej chwili mogę wyjąć diody i włożyć żarówki lub przygotować drugi komplet gniazd z ledami w innym kolorze. Oczywiście główki ledów spiłowałem. W fordzie miałem więcej zabawy bo musiałem zeszlifować zieloną farbę z cyferblatu od spodu co niestety wiąże się z całkowitym rozebraniem zegarów. Pozatym w fordzie wskazówki są podświetlone żarówką z góry zegara więc wskazówki pomalowałem białą farbą fluorescencyjną i podświetliłem diodami UV :)

    To takie moje rozwiązania :)


    Inne zegary - inne rozwiązania. Podświetlenie z góry zawsze najłatwiej zmnienić. A do wyglądu standardowego też mogę dość łatwo powrócić - wystarczy że odłączę zasilanie diód i włożę spowrotem żaróweczki :wink:
  • #11
    Aciu
    Level 14  
    c2h5oh masz racje co do łączenia równoległego led-ów
  • #12
    Top Gun
    Level 20  
    blad (jesli mozna to tak nazwac) w podlaczeniu na rysunku jest taki, ze rezystor przy odpowiedniej ilosci diod jest niepotrzebny (jak dioda na 3V to 4 diody szeregowo i juz nic nie trzeba)
  • #13
    freddd
    Level 16  
    Załużmy że mamy diody na napięcie 2.8-3.3V.

    Podłączamy 4 szeregowo i max napięcie jakie można na nie zapodać to 13.2V. A w samochodzie może być podczas pracy silnika wyższe napięcie np. 14.5V i wtedy wszystkie 4 diody się spala.

    A jak damy 5 diód zamiast czterech, to np. przy napięciu akumulatora 12V, na każdą diodę przypadnie po 2.4V czyli będą słabiutko świeciły.

    To tylko teoria , nie wiem jak w praktyce to wygląda, a tez przymierzam się do wymiany żaróweczek na diody.

    Co lepiej zrobić, rezystory czy szeregowo łączyć?
  • #14
    Top Gun
    Level 20  
    no niby masz racje ale z doswiadczenia wiem ze nawet jak zasilisz diode napieciem 4V to tez tak szybko sie nie spali - bedzie po prostu jasniej swiecic.
  • #15
    neon121
    Level 18  
    Jakiś tydzień temu przerobiłe sobie podświetlenie w Vectrze na niebieskie, a wskazówkie na czerwone. Efekt jest niesamowity, lepszy niż aucie mojego starego Vw T4 gdzie ma standardowo niebiesko-czerwone. Roboty było z tym dwa dni, ale warto było.
    Diody zeszlifowałem na stożki, tak jak znalazłem to w którymś opise z elektrody i na tym się wzorowałem. Łączyłem je szeregowo po 3 szt., ponieważ 4 jakoś gorzej świeciły i dawałem rezystor, tak dobrany, aby prąd był płynący przez te 3 diody był równy ok. 16mA, nie pamiętam już jaka to była wartość, ale chyba coś koło 100ohm lub mniej. Te diody mają dość duże spadki napięcia. Z drutu porobiłem mocowania diodom i je przyklejałem. Najwięcej roboty było ze wskaźnikami paliwa i temp. poniważ diody trzeba było zmieścić w takich kubkach, w których jest bimetal, który odkształca się pod wpływem temp i jest tam niewiele miejsca. W niektórych miejscach na tarczach trzeba było zdrapać maskę tłumiącą światło, która jest tam dla równomiernego oświetlenia zegarów przy podświetlaniu żarówkami. Do podświetlenia wskazówek dałem diody SMD największe jakie udało mi się kupić i dawałem po 4 na prędkościomierz i obrotomierz i po 1 jednej na paliwo i temp., ale muszę dołożyć żeby było dwie bo pod tymi dwoma wskaźnikami bo trochę są bledsze, a tamte krwisto czerowne.
    Całość zasilana ze stabilizatora który przyklejiłem do środka tak na wszelki wypadek, zeby nie było żadnych skoków napięcia.
    Najwięcej roboty jest z rozbieraniem zegarów a później zakładaniem wskazówek tak aby dobrze wskazywały, bo u mnie teraz prędkościomierz zawyrza o o ok. 10-15km/h, ale już mi nie chce się tego za bardzo ruszać, bo przy zdejmowaniu wskazówek jest naprawdę ryzyko jej złamania i trzeba uważać, a najlepsze do tego są nożyczki.

    Pozdrawiam