Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

IFA (kompresor) - Budowa kompresora oraz kilka pytań o silnik

10 Sty 2015 18:19 5373 24
  • Poziom 6  
    Witam. Mam zamiar zbudować kompresor ze sprężarki która pochodzi od samochodu IFA, butla to około 60l. W związku z tym mam kilka pytań,

    1. Może mi ktoś powiedzieć jaką ona ma wydajność?
    2. Jaki najlepiej silnik do niej założyć i jakie przełożenie?

    oto zdjęcie sprężarki oraz silnika ale nie wiem jakie on ma parametry ponieważ nie ma tabliczki ale wiem że: waga to 28kg oraz grubość wałka 28mm. Jak by ktoś wiedział to by prosił aby napisał ile ma kw oraz jak obliczyc ile ma ob\min
  • Poziom 22  
    Na obudowie sprężarki poszukaj oznaczeń -wytłoczone. Jest to prawdopodobnie popularna sprężarka HS11 lub HS23. Zaprzęgnij wyszukiwarkę.
  • Poziom 6  
    sprężarka jest na 100 % od silnika IFY gdyż sporo czasu spędziłem przed laptopem w poszukiwaniu jakichkolwiek informacji na ten temat ale jedyne co ustaliłem to jej pochodzenie, a
  • Poziom 22  
    Napisałem, że według mnie HS11 lub HS23 bo różnią się one sposobem smarowania - ciśnienie lub rozbryzg a to nie wynika z załączonego zdjęcia. Wpisz w Google "sprężarka HS" i dużo się wyjaśni.
  • Poziom 6  
    IFA (kompresor) - Budowa kompresora oraz kilka pytań o silnik IFA (kompresor) - Budowa kompresora oraz kilka pytań o silnik IFA (kompresor) - Budowa kompresora oraz kilka pytań o silnik IFA (kompresor) - Budowa kompresora oraz kilka pytań o silnik


    Zdjęcia sprężarki, może coś pomogą w rozwiązaniu problemu.
  • Poziom 22  
    Z załączonych zdjęć wynika, że sprężarka ze smarowaniem rozbryzgowym bo ma bagnet poziomu oleju i to dobrze. Tego typu sprężarki projektowane są na obroty max 3000/min. Moc zapotrzebowana zależy od ciśnienia maksymalnego ale nie powinna przekroczyć 1,5 - 2 kW. Przełożenie zależne od obrotów silnika. Może być takie aby sprężarka pracowała przy około 1500 obr/min i wg mnie będzie dobrze. O ile masz tą podstawę od sprężarki z regulacją naciągu to sprawa budowy znacznie się upraszcza.
  • Poziom 6  
    Dzięki za odpowiedz,

    Sprężarkę nabyłem wraz z tą podstawą co jest napinacz i już jest zamontowana na butli z którą będzie współpracowała. Tylko że ma założony za mały silnik bo 0.7 KW i obroty to 970. Chciałbym zmienić na ten co jest w załączonych zdjęciach ale nie ma tabliczki i nie wiem jaki to jest.
    Czytałem na forum że jak się poda wagę silnika i grubość wałka to da się ustalić na podstawie tych danych ile ma kw.
    I jak możecie to podajcie jak można ustalić ile ma ob/min
  • Poziom 20  
    Sprężarka ma ok. 150 ccm pojemności.
  • Poziom 22  
    Z zamieszczonych zdjęć silnika trudno cokolwiek określić poza tym, że kondycja silnika jest słaba. Na znanym portalu silnik 1,5-2,2 kW zakupisz za niewielkie pieniądze. Skalkuluj wszystko bo może się okazać, że korzystniej jest zakupić gotową kompletną sprężarkę.
  • Poziom 6  
    Jak na razie to ona wyniosła mnie 0 zł, prawie wszystko poniewierało się w garażu,
    Silnik mam jeszcze jeden 3 Kw 2800 ob/min, po moich obliczeniach sprężarka z tym silnikiem i tymi szajbami miała by około 1400 ob, tylko nie wiem czy taki silnik będzie dobry,
    mam jeszcze pytanie; na połączeniu sprężarki z butlą lepiej złączyć to zbrojonym wężem czy zlutować za pomocą palnika i cyny rurkę z miedzi??
  • Poziom 22  
    Wg mnie ten 3 kW możesz spokojnie wykorzystać. Nie będziesz miał problemu ze startem sprężarki przy wyższym ciśnieniu w butli a silnik nie będzie już bezużyteczny. Odpadnie sprawa dekompresji przy uruchamianiu. Jeżeli chodzi o połączenie pomiędzy sprężarką a butlą to powinno (może) ono zawierać chłodnicę, którą stanowić może rura łącząca. Łączenie cyną odpada bo na wylocie sprężarki masz dosyć wysokie temperatury oraz drgania (na próbę możesz wykonać). Nie zapomnij o zaworze bezpieczeństwa i wyłączniku ciśnieniowym np. typu LC jak w hydroforach.
  • Poziom 20  
    Możesz wykorzystać złączki zaciskowe do miedzi.
  • Poziom 6  
    Wyłącznik ciśnieniowy już mam(leży w garażu), muszę jeszcze dokupić zawór bezpieczeństwa,
    Widziałem kilka sprężarek które były połączone rurką miedzianą ale nie wiem czym były one zlutowane. A tą chłodnice to na jakiej zasadzie zrobić ??
  • Poziom 22  
    Chłodnica niekoniecznie zależy do czego będziesz używał sprężarki. Tą chłodnicę stanowić może rurka połączeniowa sprężarki z butlą. Są nawet takie rozwiązania, że na tej rurce wykonuje się kilka zwojów taką pętlę i umieszcza się ją w pobliżu wentylatora. Jak napisałem możesz na próbę polutować złączki cyną albo lepiej twardym lutem ale najprostszym rozwiązaniem są złączki jak napisał kolega @tomek70. Nie zapomnij także o manometrze i ewentualnie zaworze u dołu zbiornika do odwadniania zbiornika.
  • Poziom 6  
    Dzięki wielkie za odpowiedzi, bardzo dużo mi rozjaśniliście,
    Dopiero coś podłubie na weekendzie przy sprężarce, jak będę miał jakieś pytania to będę pisał :)

    Sprężarkę będę używał przedewszystkim do malowania we własnym zakresie oraz może do piaskarki ale zdaje sb sprawę że jest to troch za mały kompresor,
    A co do obliczania ob kompresora to dzieli się obroty silnika przez srednice kola pasowego sprezarki i mnozy sie przez srednice koła silnika elektrycznego??

    mam w planach to wszystko porobić co napisaliście ale dopiero później jak wszystko podobieram i przetestuje,
  • Poziom 20  
    Skoro masz silnik 3 kW , to pomyśl nad dokupieniem drugiej takiej sprężarki i zamontuj dwie na butli.
  • Poziom 6  
    A nie będzie trochę za mała ta butla??
    Mam jeszcze 4 sprężarki (1 od c330, 1 hs 14, 1 hs 11 oraz jescze jedna tylko nie wiem od czego ona jest)
    Ale jak bym zamontował dodatkowo którąś z nich to by pociągneła piaskarke??
  • Poziom 20  
    n1esmakk napisał:
    Ale jak bym zamontował dodatkowo którąś z nich to by pociągneła piaskarke??
    Raczej nie , ale szybciej dobije powietrze. Z odpowiednim pistoletem mógłbyś już spokojnie lakierować.
  • Poziom 6  
    mam pistolet hvlp jak dobrze pamietam, niskociśnieniowy
  • Poziom 20  
    Jeżeli masz Satę to pomalujesz 2-3 elementy i zabraknie powietrza. Jeżeli coś chińskiego to być może nie będziesz miał problemu z wiatrem.
  • Poziom 6  
    Sico tools albo bronze

    Ta sprężarka na silniku 3kw będzie miała wydajność około 270l/min, a może pokuszę się o założenie jeszcze dodatkowej. Myślę że nie będę miał problemu z niedoborem powietrza,

    Możecie mi powiedzieć co to za sprezarka ze zdjęć??
  • Poziom 7  
    Witam żeby znów nie zaśmiecać dopytam mam sprężarkę hs 11 butle tak ok 100-120 l może ciut więcej po kompresorze niemieckiej marki jaki mogę dobrać slinik do tego tak żeby nie rozwalić sprężarki za wysokimi obrotami ?? Dodatkowo czy presostat mogę podłaczyć jak na schcemacie
    tj presostat podlaczam ja na zalaczonym rysunku i czy to nie bedzie przeszkadzac ze jest tam to kolanko
    Dodatkowo butla po kompresorze veb niemieckiej firmy z 1970 roku i czy moge spokojnie ustawic presostat na 8 barow
  • Poziom 10  
    Aby nie zakładać nowego tematu w sprawie części to chciałbym zapytać czy trzeba montować zawór zwrotny zapobiegający cofaniu powietrza ze zbiornika do sprężarki? Pytam bo w jakimś starym który chcę naprawić tego nie ma.
  • Poziom 22  
    Kolego @Zibi W jeżeli nie ma odrębnego zaworu zwrotnego to jego rolę pełni zawór wylotowy sprężarki. O ile ten zawór jest sprawny i szczelny to dodatkowego zaworu zwrotnego nie trzeba.
    Praktycznie dodatkowy zawór zwrotny przed butlą jest niezbędny gdyby stosować kilka butli albo gdy chcemy przez dłuższy czas "przechowywać" sprężone powietrze. W przypadku stosowania dodatkowego zaworu możemy także wykonać np. przegląd sprężarki bez upuszczania powietrza z butli. W małych agregatach sprężarkowych na ogół dodatkowego zaworu nie stosuje się.
  • Poziom 10  
    Dziękuję za odpowiedź.Pytałem bo wymieniam sprężarkę w starym kompresorze (na sprężarkę Z-2070) i wcześniej zaworu nie było.