Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

NOx - pytanie o NOx scania man daf

turfa8 03 Apr 2015 00:13 14610 50
Texa Poland
  • #1
    turfa8
    Level 18  
    Witam!
    Posiadam kilka czujnikow nox zapewne uszkodzonych, i chcialbym sie dowiedziec czy jest jakas firma lub osoba zajmujaca sie regeneracja takich układów?
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Texa Poland
  • #2
    szaman108
    Level 30  
    Witam

    Kiedyś na allegro widziałem same czujniki do kupienia.Z tego co mi wiadomo to pada sam czujnik i można go wymienić,płytka nie ulega uszkodzeniu.Ze trzy lata temu w scaniach wymieniałem na potęgę całe czujniki z płytką,większość była na gwarancji więc nikt się tym nie przejmował.
  • Texa Poland
  • #3
    turfa8
    Level 18  
    Czy możliwe jest kupno tego czujnika u nas w kraju?
  • #4
    miler80
    Level 34  
    Często pada tez płytka elektroniczna. Objawia się błędem braku komunikacji CAN z czujnikiem wiec teoretycznie sonda byłaby dobra i wtedy można ją wykorzystać.
  • #5
    turfa8
    Level 18  
    Czyli jest szansa na złożenie przynajmniej jednej. A jak sprawa wygląda z wymiennością tych czujników np. z dafa na mana?
  • #6
    tolo
    Level 34  
    miler80 wrote:
    Często pada tez płytka elektroniczna. Objawia się błędem braku komunikacji CAN z czujnikiem wiec teoretycznie sonda byłaby dobra i wtedy można ją wykorzystać.


    Można jakieś foto takiej płyty :?: Jeśli brak komunikacji po CAN-nie to być może da się to naprawić.
  • #8
    tolo
    Level 34  
    Patrząc na tą płytkę to myślę, że brak komunikacji CAN jestem w stanie naprawić.
  • #9
    miler80
    Level 34  
    Wymienić kontroler nie problem.
  • #10
    tolo
    Level 34  
    Należy prześledzić całą drogę magistrali Can, nie koniecznie kontroler jest uszkodzony. miler80 wymieniałeś może już kontroler :?:
  • #11
    miler80
    Level 34  
    Raz kiedyś, siedział wtedy TJA 1040.
  • #12
    turfa8
    Level 18  
    Dziś znalazłem w Chinach sondy lambda do SCANII w dość przystępnej cenie wizualnie są identyczne ale czy to będzie działać, bo nie jestem pewien NOx
  • #13
    szaman108
    Level 30  
    Nie spróbujesz nie będziesz wiedział.Oryginał jest chyba NGK.
  • #14
    zulw
    Level 10  
    Płytki - oryginał kiedyś Siemiens VDO, później VDO sprzedane do Continentala. Końcówki NGK, może nawet w Gliwicach robi (ma ktoś wejście? ;) )

    U mnie jakoś końcówki ciągle padają (najpierw błąd na zwarcie - EMS 8706, później oczywiście na otwarty obwód EMS 8704). Błędy na samą płytkę to chyba raczej 4106 i kolejne, niech mnie ktoś poprawi, jeśli się mylę. Coś słyszałem, że Scania ma aktualizację softu, w której jest jakieś zabezpieczenie dla czujnika NOx - może tu ukierunkuje magików-elektroników (zabezpieczenie przed czym hmm? skoki napięcia zasilającego w pewnych sytuacjach? ciekawe co spierniczyli).

    Pytanie mam natomiast następujące: kombinował ktoś z zakładaniem innych końcówek do płytki Scanii? Z dowolnej ciężarówki włożyć już będzie taniej, a co dopiero z osobówki.... Sama końcóweczka do założenia z oryginalną płytką, damy radę? Scania ma chyba końcówki NS11A, wujek google twierdzi, że to samo w Audi (?!)

    Edit:
    No i znalazłem trochę o nowym sofcie z 2013...
    Quote:
    Background
    A new software for updating vehicles with the S6 engine management system and SCR is available. For vehicles that have or risk having problems with cracked SCR catalytic converters, a software function PHCE (Periodic HydroCarbon Evaporation) has been introduced in production. PHCE protects the exhaust gas aftertreatment system. This update is recommended for vehicles that run in a cold climate or run for long periods at idle and in driving conditions that result in low
    temperatures in the catalytic converter. The following engine types also have increased protection for the NOx sensor...


    Czyli nie pomyśleli, że sadza zawala czujniki, zawalony czujnik nie daje odczytu, co jednostka sterująca interpretuje jako problem na obwodzie, dobrze to rozumiem? Znalazłem też info na zachodnim forum o osobowych, że użytkownicy sami wpadli na pomysł okresowego czyszczenia końcówek poprzez przedmuchiwanie + rozpuszczanie osadu + ponowne dmuchanie. Ponoć skuteczne, o ile wykonywane w odpowiednim czasie. Wypalanie w innym przypadku, pomysły jak? Mam nadzieję, że się komuś przyda i podzieli się wtedy spostrzeżeniami. Badam temat dalej, "bo zdzierstwa nie zniese".
  • #15
    turfa8
    Level 18  
    ja bede niedługo sprawdzał czy sonda od bmw da rade bo dokopałem się do pewnych ciekawostek ale musze je sprawdzić żeby nie wprowadzić nikogo w błąd
  • #16
    zulw
    Level 10  
    I jak kolego sonda z bmw, ciekaw jestem tych ciekawostek? Na dniach dam znać czy z audi sonda gra :)

    Natomiast odnośnie ciągu dalszego moich poszukiwań sensu w scr, takie spostrzeżenia:
    A) - może i wypalanie bądź innego rodzaju oczyszczanie sondy działa, ale u mnie było najwyraźniej za późno
    B) - bardziej oczywiste źródło problemu ujrzałem zdejmując w akcie bezsilności tłumik (scaniowski, czyli zintegrowany) a w nim: 1) zapchany katalizator; 2) dwa miejsca przedmuchu - wewnętrznego i zewnętrznego (niewielkie, ale...);
    Nie wnikam w tym momencie, co było skutkiem, a co przyczyną, ale wspomnę że do tego aktu desperacji skłonił mnie magik z komputerem diagnostycznym. Nic nie znalazł, nic nie naprawił, ale udało się przez ramię dojrzeć, że po godzinie rozgrzewki jazda/postój czujnik temperatury spalin pokazywał 85 Celsjuszy. No to jak ma to działać? i gdzie poszła temperatura? - to akurat trafione, bo wydech z katem się właśnie czyści (wkład ładny, odżyje). Zobaczymy co dalej.
    C) bardziej na gruncie przemyśleń po różnorakiej lekturze, niż za sprawą empirii, muszę stwierdzić, że czujniki NOx jakie znamy z SCRów to czujniki inteligentne. I to bardzo przewrotnie - nauczy się taki inteligent, że coś się psuje, i już go tego trudno oduczyć bez zostawiania kasy magikom z komputerami (a i to nie zawsze...). Jakieś sposoby na reset tej dewiacji bez magika?
  • #17
    turfa8
    Level 18  
    Niestety dopiero dzisiaj przekaże sondę w ręce mechaników więc jeszcze sam czekam z niecierpliwością na rezultaty
  • #18
    turfa8
    Level 18  
    Dowiedziałem, się że testy nastąpią w ciągu 2 tygodni, bo Scania nieoczekiwanie uległa awarii na obcej ziemi, więc trochę czasu to potrwa.
  • #19
    zulw
    Level 10  
    Po czasie wnioski następujące:
    1) końcówki NS11A można spokojnie podmieniać i działają jak powinny
    2) używki np. z Audi dostępne m.in. na Allegro w cenach 200-300 pln, nowe końcówki są na alibabie za 1300pln
    3) używki padały mi po pół roku, oryginał wytrzymywał do roku
  • #20
    nicram1941
    Level 17  
    Czyszczenie i przedmuchiwanie daje dobre rezultaty, przynajmniej połowa do uratowania (głównie robię MB). Sam czujnik i jego moduł niczego się nie uczy, tylko zapisuje się usterka w odpowiednim sterowniku, którą można usunąć tylko odpowiednim testerem diagnostycznym, lub sama się usunie, gdy system będzie działał prawidłowo przez odpowiednią liczbę cykli (różnie to wygląda, czasami gaśnie po ok 100km, ale dokładnej wiedzy na ten temat nie mam, zawsze kasuję to diagnoskopem). Same czujniki działają na podobnej zasadzie jak szerokopasmowa lambda, ich wadą jest bardzo mały zakres pomiaru wartości prądu. Dlatego do tego czujnika jest dołączony moduł (w miarę blisko), który przetwarza sygnał na cyfrowy. Myślę, że same sondy są takie same. Spróbuję podmienić z MB do Volvo. Jednak trzeba wziąć pod uwagę, że mogą się różnić charakterystyką. Trzeba by klika czujników pomierzyć oscyloskopem....
  • #21
    zulw
    Level 10  
    @nicram1941 - ja po prostu spojrzałem na oznaczenie czujnika i na tej podstawie wygooglowałem dalej... dostępność j.w. i działało, ale to Scania, nie MB. Z tym "uczeniem", racja, bzdury napisałem - dziękuję za poprawienie.

    Zastanawiałeś się może nad delikatną kombinacją z miejscem osadzenia czujnika, tak aby był mniej narażony na zapychanie i ewentualne "wybuchy" nagromadzonej sadzy? (jegomość z ASO twierdzi, że to jest często powód uszkodzenia - ale ja już z rezerwą do nich po paru perypetiach...). Mam na myśli dorobienie jakiegoś "kołnierzyka", zmianę kąta, przesunięcie, etc. Tak, aby cząstki stałe w mniejszym stopniu wpadały do środka.

    Jak na mój nieserwisancki rozumek (stwierdzam to ze szczerą pokorą), zasada działania czujnika powinna pozwolić na takie kombinacje. Grunt by połowa była otoczona spalinami, a druga połowa powietrzem otoczenia.

    Jeden sensor rozbebeszyłem, ale tam ewidentnie problemem była dwustronnie drukowana płytka wzdłuż czujnika, która zwyczajnie zaczęła korodować najwyraźniej po rozszczelnieniu zabezpieczenia.
  • #22
    Frenzel
    Level 14  
    Najczęstszym uszkodzeniem czujnika NOx z jaką się spotykam, jest dostanie się wilgoci pod wtyczkę czujnika. Dalej już nie muszę mówić co się dzieje, wtedy trudno o naprawę, nie mając gniazda wtyczki w najlepszym przypadku.
  • #23
    nicram1941
    Level 17  
    Nie można zmieniać położenia czujnika. Ilość spalin mysi być ściśle określona. Jak będę w domu to wkleję zasadę działania czujnika.
  • #24
    Dark soldier
    Level 10  
    czym najlepiej wyczyscic plytke noxa z tego kauczuku? ma ktos jakis pomysl
  • #25
    turfa8
    Level 18  
    niestety tylko mechanicznie
  • #26
    kwantor
    Level 38  
    Rozpuszczalnik nitro rozmiękcza nieco do pewnej głębokości, to ułatwia skrobanie. I tak kilka razy nasączać po kilka godzin. Końcowa faza jest ważna, bo drapiąc i dłutując, możesz uszkodzić elektronikę.
  • #27
    Dark soldier
    Level 10  
    Ok dziekuje za informacje. Czy ktoś bawił sie w naprawe takiej elektroniki, udalo wan sie.
  • #28
    turfa8
    Level 18  
    Tak naprawiamy już takie sondy polecam poszukać na OLX
  • #29
    Dark soldier
    Level 10  
    napisz na pw link to zerkne
  • #30
    sebotrucker
    Level 11  
    Witam posiadam 2 konwertery wraz z sondami obydwie sondy uszkodzone 5533-10 5534-10 czyli element grzejny czujnika nox. Teraz obecnie mam już założoną trzecią używkę. I już sporadycznie zaczyna rzucać 5533-07 lub -10.
    Nowa sonda wraz z konwerterem to wydatek 2000 zł netto więc cena z kosmosu.
    Widziałem też regenerowane sondy wraz z konwerterem, ale dają na to tylko 3 miesiące gwarancji.
    Nie chcę tez bawić się w emulatory.
    Z tego co się już zorientowałem do ciężarówek i osobówek np. Audi idą takie same sondy NGK NS11A.
    Próbował ktoś podmianki sondy np. z audi do konwertera z mana?
    Pytam bo konwertery mam wszystkie dobre tylko uszkodzone sondy. A taką sondę nową do audi można już kupić za 400zł więc gra warta świeczki.