Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szkolenia elektronika Udemy
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes Sprinter 2.1 cdi 2008r.Po kilkuminutowym postoju w korku kopci.

maty966 09 Lip 2016 11:39 2457 10
  • #1 09 Lip 2016 11:39
    maty966
    Poziom 4  

    Witam.Nie jestem pewien czy na dobre forum trafiłem ale sprobuje. Mianowicie od dłuzszego czasu mam problem z moim sprinterem, bowiem kiedy ruszam po kilkuminutowym postoju(auto w tym czasie pracuje np.w korku) mam bardzo duzo dymu niebiesko-biały(czuc nie spalona rope) Podczas jazdy jest juz dobrze dopiero kiedy znowu stane problem sie powtarza. Na dzien dzisiejszy został usuniety DPF,wtryski zregenerowane(przy czym dwa wtryski byly tak uszkodzone ze nie dalo sie ich naprawic sa dwa nowe(tak mi powiedzieli).Jedyny blad jaki jest w tej chwili to czujnik temp.spalin(jest odłaczony dlatego pewnie jest bład). DPF został usuniety poniewaz auto kopcilo juz wczesniej tyle ze spaliny przelatujac przez DPF wtedy miały biały kolor i inny zapach(pewnie spalaly sie w dpf) Pytanie moje to gdzie moge szukac przyczyny jeszcze. Posiadam program do diagnostyki DELPHI.

    1 10
  • Szkolenia elektronika Udemy
  • #2 09 Lip 2016 12:28
    sebap
    Poziom 40  

    Po wycięciu DPF program w sterowniku silnika był modyfikowany?

    0
  • #3 09 Lip 2016 12:33
    maty966
    Poziom 4  

    Tak był. Tyle ze przed modyfikacja było podobnie tez kopcil tylko inny zapach spalin.

    0
  • #4 09 Lip 2016 12:42
    sebap
    Poziom 40  

    Czyli oszukali cię z wtryskami. Któryś leje na 100% ale nie za dużo bo jakby już lał ekstremalnie to by było czarno za autem.

    0
  • Szkolenia elektronika Udemy
  • #5 09 Lip 2016 12:56
    maty966
    Poziom 4  

    Niestety nie widziałem jak pyla,czyli nie mam pewnosci czy te dwa stare co zostały sa dobre.Mowil ze sa praweie ze idealne. Fakt faktem mialem czasami problem z odpalaniem teraz odpala tak jak powinien. Mysle nad tym czujnikiem temp.spalin sa one odłaczone moze powinny byc jednak podłaczone. Na chłopski rozum jezeli sa odłaczone to cały czas daje duza dawke ropy bo mysli ze jest zimny czyz nie.

    0
  • #6 09 Lip 2016 14:21
    KotBury2
    Poziom 18  

    maty966 napisał:
    Mysle nad tym czujnikiem temp.spalin sa one odłaczone moze powinny byc jednak podłaczone. Na chłopski rozum jezeli sa odłaczone to cały czas daje duza dawke ropy bo mysli ze jest zimny.
    Dobrze rozumujesz, ale nie do końca... Czujnik temperatury pod autem, czyli w okolicach "bywszego" DPF, nie steruje bezpośrednio wtryskiem paliwa, jak się wydaje, tylko ewentualnie procesem wypalania DPF. Zatem dym nie pojawi się na postoju, czy na biegu jałowym, tylko podczas jazdy, ponieważ wyłącznie w tej fazie komputer wypala DPF. Należy wobec tego odrzucić tę opcję jako nierealną.

    Jeżeli pominiemy tak proste sprawy jak złej jakości paliwo (różne nieciekawe dolewki typu denaturat, rozpuszczalnik, wywołujące dymienie na wolnych obrotach), a także mechaniczne uszkodzenie silnika (szybki test kompresji się kłania) - to przyczyną niedomagania mogą być następujące rzeczy:

    1. Układ recyrkulacji spalin + przepływomierz powietrza - jest to tandem wzajemnie na siebie wpływający, tzn. im przepływomierz wskazuje "większą" masę powietrza zamiast "mniejszą" (do komputera dociera większy sygnał z przepływomierza zamiast mniejszy), tym więcej spalin EGR wpuści komputer do świeżego powietrza. Silnik dostaje zbyt dużo spalin i to na wolnych obrotach dlatego, że czujnik źle wskazuje (tu zawyża masę powietrza). Jeżeli na próbę odłączymy wtyczkę elektryczną przepływomierza i silnik przestaje dymić, oznacza dokładnie przypadłość, o której mowa.

    Dzieje się tak dlatego, że przy wyłączonej wtyczce komputer traci sygnał masy powietrza (sygnał 0 Volt), na podstawie której dozuje spaliny EGR. Jeżeli traci sygnał, to komputer momentalnie zamyka zawór dozujący EGR, ponieważ nie wie, ile wpuszczać tych spalin. Nie będzie wpuszczał byle jak i byle gdzie.

    Z kolei gdy po wypięciu wtyczki nic się nie dzieje, czyli silnik kopci tak jak kopcił, oznacza niekontrolowany przeciek spalin do świeżego powietrza, mimo doskonale działającego przepływomierza, a także całego układu wtryskowego paliwa. Wszystko jest w absolutnym porządku, jedynie "zacięty" jest zawór dozujący spaliny w pozycji "otwarty" zamiast "zamknięty". Należy poszukać miejsce niechcianego przecieku spalin i być może po usunięciu niedomagania silnik wróci do normalności.

    2. Źle ustawiony, "rozjechany" rozrząd, szczególnie przy zbyt luźnym łańcuchu łączącym wałki rozrządu. Zatem wstępne ustawienie rozrządu na znakach oraz czujnikowe są OK, ale przykładowo, napinacz automatyczny jest uszkodzony i stąd powstaje luz. Sytuacja ujawnia się dopiero wtedy, gdy silnik pracuje na wolnych obrotach, a więc gdy komputer przesuwa automatycznie fazę wtrysku na "późny wtrysk" (kilka stopni po GMP). Zawory wydechowe i dolotowe nie są wtedy szczelnie zamknięte, ale "leciuteńko" uchylone. Stąd dymienie, a przy większych odchyłkach kąta wtrysku, nierównomierne obroty, a nawet gaśnięcie. Sytuacja wraca do normy z chwilą naciśnięcia na gaz i rozpoczęcia jazdy. Komputer przesuwa samoistnie fazy wtrysku paliwa na "wcześniejsze" (kilka, kilkanaście stopni przez GMP). Wówczas mimo luzu na łańcuchu zawory są szczelnie zamknięte, itd.





    3. Inne uszkodzenia w dolocie powietrza to np. nieprawidłowe działanie i sterowanie przepustnicami powietrza. Przyczyny są rozliczne, z których najczęstszą jest zwyczajne zapchanie tłustymi sadzami, co obrazuje przykładowa fotka poniżej.
    Mercedes Sprinter 2.1 cdi 2008r.Po kilkuminutowym postoju w korku kopci.
    Jeżeli coś takiego odkryjesz na przepustnicy, to z całą pewnością zawalony sadzami jest cały układ dolotowy powietrza oraz wydechowy. Czym prędzej należy wszystko pieczołowicie umyć "od krańca do krańca", najlepiej ropą, po czym wysuszyć. Obecność sadzy "osłabia" przelot powietrza nawet o 50% i więcej. Nic dziwnego, że silnik dymi na wolnych obrotach, ponieważ wtedy najsilniej jest odczuwalne zakłócenie w spalaniu typu "za mało powietrza". Jeżeli jest za mało powietrza, w dodatku z nadmierną ilością spalin EGR, co jest możliwe w "systemie naczyń połączonych", to nawet idealnie wtryśnięta dawka paliwa przez wtryskiwacze nie ulega prawidłowemu spaleniu tylko silnie zdefektowanemu. Dlatego czuć smród niedopalonego paliwa i następuje obfite dymienie w różnych kolorach.

    PS
    Jeżeli posiadasz diagnoskop zewnętrzny do codziennego użytku, to w/w wskazówki możesz łatwo i szybko skonfrontować udając się na przejażdżkę po ulicy z laptopem na kolanach. Wówczas pobierasz pełną gamę parametrów bieżących silnika po stronie paliwa, powietrza i spalin. Skoro bowiem komputer całkowicie silnikiem steruje od momentu włożenia kluczyka do stacyjki, to również go na bieżąco monitoruje, a więc wykrywa wszelkie bolączki. Wystarczy je zanotować w pamięci trwałej i następnie odczytać przy stoliku, porównując wartości zadane z rzeczywistymi zarówno po stronie nastawników jak i czujników. Jeśli, przykładowo, przepływomierz ma wartość zadaną (znamionową) niższą, a rzeczywistą wyższą, oznacza prawie na pewno jego uszkodzenie, o czym mowa w pkt 1, itd.

    Czytaj też podobne tematy tutaj i tutaj.

    Pzdr KotBury2

    0
  • #7 09 Lip 2016 16:50
    maty966
    Poziom 4  

    Dzieki za podpowiedz.Dzisiaj powalcze z nim. Dam znac jak to wszystko wygladalo.Pozdro.

    Dodano po 2 [godziny] 16 [minuty]:

    Podłaczyłem kompa pokazal bład 2195 podgrzewanie sondy przed katalizatorem:sygnał przerwany. Oraz temperatura katalizarora jest cały czas 35C

    0
  • #8 09 Lip 2016 18:39
    KotBury2
    Poziom 18  

    maty966 napisał:
    (-) Podłączyłem kompa pokazal bład 2195 podgrzewanie sondy przed katalizatorem:sygnał przerwany. Oraz temperatura katalizatora jest cały czas 35C.
    Wykasuj wszystkie błędy, bo być może są przestarzałe i zacznij jeździć po ulicy z laptopem na kolanach i pobierz jak najwięcej danych według tabeli, którą wkleiłem. Musisz sobie wyrobić obraz, jak rzeczywiście pracuje obwód wtryskowy paliwa, doładowania powietrza i wylotu spalin. Zatem powinieneś wejść w posiadanie co najmniej kilkudziesięciu parametrów podczas jazdy ze średnimi prędkościami, na pełnym obciążeniu oraz gdy silnik jest zimny i ciepły.

    Możesz też odczytać pełne dane na biegu jałowym. Zwłaszcza wtedy, gdy jednostka zaczyna kopcić. Wówczas bardzo ważna będzie korekcja wtryskiwaczy (wiersze 7-10), jako że można ją zmierzyć tylko na niskich obrotach. Podczas jazdy po ulicy i powyżej 1500 obr/min korekcja nie działa, gdyż wtryskiwacze są poza progiem mierzalności różnic w "szybkości" poszczególnych cylindrów (zróżnicowana kompresja każdego cylindra).

    O ile ani Ty, ani żaden mechanik w okolicy nie potraficie przeanalizować uzyskanych danych, to prześlij je na forum, tak jak masz pokazane w wylinkowanych tematach. Może wtedy coś więcej wykombinujemy. Błąd P2195 może świadczyć o uszkodzeniu komputera, bo przecież nie powinien działać DPF, a tymczasem zachowuje się tak, jakby miał pełną władzę nad nieistniejącym elementem... Równie dobrze czujniki temperatury mają zablokowane sztywne dane, tzn. sugerujące komputerowi, że wszystko jest OK. Gdyby zaczęły się zmieniać ich wartości, to dopiero paliłaby się choinka błędów na pulpicie itd.

    Na ten temat raczej kieruj się do profesjonalnego programisty lub tunera zajmującego się sterownikami samochodowymi. W najgorszym razie bowiem trzeba byłoby wstawić całkowicie nowy komputer wtryskowy z oprogramowaniem przystosowanym do sterowania silnikiem bez DPF itp.

    Pzdr KotBury2

    0
  • #9 10 Lip 2016 13:35
    maty966
    Poziom 4  

    Witam Ponownie. Wczoraj troche posiedziałem i napewno musze wrocic tam gdzie robiłem program.Na dzien dzisiejszy brak jakiegokolwiek napiecia w sondzie lambdzie oraz temperatura w układzie wydechowym dochodzi tylko do 35C a z tego co wiem to jest powiedzmy ze extremalnie goraco kiedy silnik jest rozgrzany. Powinno byc raczej 350C .Teraz wtryski dostaja duzo paliwa kiedy komp. mysli ze jest cały czas zimny i dlatego pewnie przelewa.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Wracajac do sondy wiazka kabli sprawdzona od wtyki do wtyki przejscie jest.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jesli chodzi o mechanikow to sam jestem mechanikiem,lecz nie programista do komputerow mam tylko jednego, bede musial wrocic na poprawke.W sumie uprzedzal mnie ze nie łatwo jest przerobic Sprintka. Ale nic poczekamy zobaczymy bede u niego dopiero w piatek.

    0
  • #10 20 Lip 2016 11:10
    maty966
    Poziom 4  

    Witam. Wracajac do tematu. Byłem u mojego guru od elektroniki wgralismy stary program do auta.Niestety roznicy brak auto dalej kopci. Nastepna czynnasc sprawdzenie czy czasami nie jest to jedna olej w kominie za turbina faktycznie bylo troche mokro wiec długo nie myslac podzwonilismy i wymienilem turbine na nowa niestety ayto dalej kopci jak kopcilo. Nadzien dzisiejszy czeka mnie jeszcze wymiana tych dwoch wtryskow co zostaly stare zekomo w bardzo dobrym stanie. Z tego co sie dowiedzialem to u przecietnego pompiarza mozna tylko spawdzic je na przelew bo z pyleniem to jest roznie. Powiem szczeze ze juz mam dosyc tego badziewia.

    1
  • #11 12 Sie 2016 22:34
    maty966
    Poziom 4  

    Zamykamy temat. W aucie wymienilem turbine, głowica została zregenerowana wynik auto dalej kopciło. Zdecydowałem wymienic na nowe pozostale dwa wtryski, auto chodzi jak zegarek. Usterka wadliwe wtryskiwacze. Dzieki wszystkim za informacje mam nadzieje ze komus sie przyda moja przygoda.Pozdrawiam.

    3