Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Soundcraft Si Expression 3 paching

07 Lut 2017 09:37 1575 8
  • Poziom 9  
    Witam,
    Muszę na szybko ogarnąć konsolę Expression 3, a nikt się na tym nie zna u mnie w pracy, bo dostaliśmy ją skonfigurowaną i było ok, ale ostatnio się ktoś z zewnątrz się do niej dorwał i jest problem z pachingiem.
    Potrzebuję umieć wejścia zpaczować z wyjściami przez te suwaki-tłumiki. Ogarniałem konsolę do oświetlenia Congo to jakoś poszło z instrukcją, a tutaj nie rozumiem jej wcale. Znalazłem w niej jak bez pośrednio podpiąć wejście do wyjścia, ale to musi iść przez tłumiki....

    Więc na razie mam tak:
    warstwa A: tłumiki od 1-10 to mikrofony a od 17 do 28 to urządzenia typu odtwarzacze DVD, CD itp.
    warstwa C: tłumiki od 1-9 to wyjścia na wzmacniacze i dalej na głośniki.
    W/w podpięte i nic nie potrzebuje z tym robić.
    Czyli rozumiem: warstwy A i B to są wejścia, C i D wyjścia.

    I teraz potrzebuje np. zrobić wejścia 17 i 18 (stereo z chyba DVD) -> przez tłumiki C: 1-9 ->i potem wszystko przez jakiś inny tłumik który będzie sumą i pozwoli mi wyciszyć wszystkie wyjścia na raz lub konkretne wejście.
    Może mi ktoś krok po kroku napisać jak to uczynić?
    Bo teraz np gra wejście 20 i idzie przez wyjścia 1-9, ale jak je wyciszę tzn A20 w dół tłumik to i tak mi to dalej gra w dwóch głośników....
    Z góry dzięki!

    Muszę zaznaczyć też, że nie rozumiem filozofii tego stołu, tzn chyba jest coś takiego jak matryca wejść/wyjść. Są szyny mono i stereo, ale one obie są podpięte do wyjścia czy jak? No nie rozumiem...

    Także za wszelkie wskazówki bardzo dziękuję!
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Moderator Akustyka
    Generalnie filozofia tych stołów nie jest zbyt skomplikowana. Mam SI Impact, mogą być nieco różnice w sofcie, ale z tego co patrzę po manualu będzie tak samo. Znajdziesz go tutaj

    Generalnie to co masz na warstwach możesz sobie sam zdefiniować. Domyślnie jest tak jak piszesz (instr. str 16), czyli na warstwie A i B są wejścia na dalszych warstwach są wyjścia, mixy itp.

    Patrz str 18. Żeby zmienić funkcję tłumika na danej warstwie to ją wywołujesz, w menu klikasz na "FADER SETUP", klikasz na SEL tłumika który chcesz zmodyfikować, i z menu dobierasz mu funkcje. W każdym miejscu możesz osadzić sobie tłumik wejścia, wyjścia grupy itp.
    Tym samym możesz sobie poukładać tłumiki jak Ci wygodnie na danej imprezie, i pousuwać te których nie będziesz używał.

    Dalej, ten stół mówiąc o kanałach, nie mówi o tłumikach. Bo kanał nie musi być przyporządkowany do tłumika w ogóle (nie będzie w tedy dostępny z blatu stołu, a będzie dostępny z ipada przez wifi).
    Kanał i jego patching możesz edytować (str 40.). Klikasz SEL nad tłumikem kanału i z menu wybierasz "INPUTS". I tu na ekranie możesz sobie go zedytować, nadać mu nazwę, zlinkować dwa do pracy stereo, i przede wszystkim w podmenu Patchs przyporządkowujesz mu wejścia (analogowe, lub cyfrowe), oraz ewentualnie wyjście bezpośrednie DirectOut Patch, to głównie do nagrań jak masz kartę USB.
    To dość ważne miejsce bo możesz sobie zrobić że np tłumik kanału 1 będzie czytał wejście analogowe 9 itd. Tutaj też definiujesz czy wysyłka na miksy 1-16 jest przed czy za tłumikiem.
    Tak samo definiujesz wyjścia, tylko na blacie klikasz SEL na kanale wyjściowym (LR, Mono, Mix czy MTX) i z menu wybierasz "OUTPUT", i tam W Patching ustawiasz sobie wyjścia (analogowe lub cyfrowe). Strona 44.

    I teraz jak przyporządkujesz sobie fizyczne wejścia do kanałów, następnie kanały poukładasz pod suwakami zajmujesz się miksem.
    dbs123 napisał:
    Bo teraz np gra wejście 20 i idzie przez wyjścia 1-9, ale jak je wyciszę tzn A20 w dół tłumik to i tak mi to dalej gra w dwóch głośników....

    Z głośników które są podpięte do których wyjść? Domyślnie pierwsze bodajże 8 miksów są PRE (przed tłumikiem) a pozostałe POST (za tłumikiem). To te ostatnie będą kontrolowane tłumikiem tego co idzie na sumę, a pierwsze nie. Możesz to zmienić dla danego kanału w menu "inputs", dając dany mix na post.

    dbs123 napisał:
    teraz potrzebuje np. zrobić wejścia 17 i 18 (stereo z chyba DVD) -> przez tłumiki C: 1-9 ->i potem wszystko przez jakiś inny tłumik który będzie sumą i pozwoli mi wyciszyć wszystkie wyjścia na raz lub konkretne wejście.

    Nie do końca rozumiem co chcesz zrobić. Na pewno wyłączanie większej ilości kanałów można zrobić prze grupy mutujące. Ale to jest przełącznik włącz wyłącz. (str 72). Klikasz na przycisk setup (nad przyciskami warstw) następnie na przycisk grupy mutującej (1-4) i wybierasz kanały dla tej grupy. Po wyciśnięciu setupu, wciśnięcie przycisku mutującego wyciszy ci wszystkie przyporządkowane kanały. Podpowiedź można sobie z jednego zrobić tzw Panic Button, i w przypadku sprzężenia, szybko wyciszyć wszystkie odsłuchy (na miksach), bo sumy chyba się tym nie da, albo np wszystkie wejścia mikrofonowe.

    Niestety ten mikser nie ma VCA, to żeby jednym tłumikiem kontrolować kilka kanałów, sygnał trzeba by przepuścić przez jeden z miksów stereo. Czyli zrób sobie jeden miks stereo (np 15-16 możesz to zdefiniować w menu OUTPUTS), i po kliknięciu SEL na jego suwaku zaznacz pod pokrętłem panoramy przycisk LR (czyli skieruj go na sumę). Następnie na każdym kanale który chcesz przepuścić przez grupę ustaw żeby ten mix był POST, po kliknięciu na przycisk MIX15 ustaw suwak kanału na 0dB, następnie klikając na kanał SEL odznacz przycisk LR (ten pod panoramą). Tym samym robisz to że sygnał z kanału nie idzie już na sumę tylko na MIX15-16, że jest POST i ustawiłeś na 0dB sterujesz nim normalnie suwakiem jak na sumę LR, ale głośność będzie jeszcze zależeć od tłumika MIX15. Teraz taki tłumik za pomocą FADER SETUP możesz sobie ustawić na której warstwie Ci będzie pod ręką.
  • Poziom 9  
    Siedziałem teraz nad tym stołem z polską instrukcją, ale nic nie udało mi się zdziałać. Tzn. już widzę że jak mam warstwę A i B wybieram Input to mogę nadać nazwę, i wybrać wejście dla danego tłumika i wybrać czy ma być mono czy stereo razem z następnym kanałem. Podobnie Output już widzę co tam się dzieje, ale menu FADER SETUP to jeszcze nie rozumiem co tam się dzieje.
    Z angielskim trochę kuleję, ale spróbuje jeszcze przetrawić linki od Was i opis Adambyw.

    I tak jeszcze pytanie na szybko co to jest MIX? jak piszesz mix tzn masz na myśli te przyciski na konsoli od 1 do 14?
    I apropo MIX1-14, jak nie mam klikniętego żadnego na stole to grają jedne głośniki, a jak sobie wybiorę których z tych 14 to już wyjścia jakoś inaczej są wysterowane. Tzn te mixy to są jakby nakładki łączące kanały?
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Mixy to inaczej wysyłki Aux. Są niezależne od szyny głównej (main) i stosowane przeważnie do miksowania odsłuchów.
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    dbs123 napisał:
    ale menu FADER SETUP to jeszcze nie rozumiem co tam się dzieje.

    To jest menu do konfigurowania warstw. W nim możesz sobie ustawić gdzie jaki tłumik chcesz mieć. Jak pisałem wyżej, wciskasz FADER SETUP, następnie SEL nad suwakiem, i z menu wybierasz sobie czym dany suwak ma być. Czy wejściem, czy mix outem, czy efektem czy może być nieaktywny. To co masz tam do wyboru z menu.
    Chodzi o to że suwak np kanału 1 nie jest na stałe przypisany do warstwy A pierwszego tłumika. Możesz go przestawić lub zdublować sobie na warstwę np C 8. Albo możesz go sobie ustawić na każdej warstwie, bo musi być cały czas pod ręką, bo tak Ci w danej sztuce wygodniej. To pozwala Ci na zbudowanie własnej kolejności tłumików, niezależnie od fizycznych wejść.

    dbs123 napisał:
    I tak jeszcze pytanie na szybko co to jest MIX? jak piszesz mix tzn masz na myśli te przyciski na konsoli od 1 do 14

    Tak. Przyciski otwierają warstwę z suwakami wysyłającymi sygnał na MIX, a ich suma domyślnie jest pod suwakami na warstwie C.
    alojzy7719 napisał:
    Mixy to inaczej wysyłki Aux.

    Nie mniej w tym mikserze używa się nomenklatury MIX, bo można ich używać również jako podgrup - tak jak opisywałem wyżej. Dla tego żeby nie mieszać niech zostaną miksami.
    dbs123 napisał:
    Tzn te mixy to są jakby nakładki łączące kanały?

    Miksy są szynami zbiorczymi takimi samymi jak suma LR, czy mono. Działają, jak wspominał Alojzy, podobnie jak w AUX w mikserach analogowych, czy jak szyny FX w tym mikserze. Sygnał na nie przesyłany jest z kanałów za pomocą suwaków dostępnych po wciśnięciu jednego z przycisków MIX1-14. W tedy zmieni się podświetlenie suwaków, kolor zależy czy jest PRE czy POST. Przy Pre sygnał nie zależy od pozycji tłumika do szyny głównej, w post zależy. I po zsumowaniu wychodzi tam gdzie go przeroutujesz, czyli może wyjść na sumę LR, albo na fizyczne wyjście, albo do innego miksu itd...
    Generalnie nie mają wpływu na to co idzie na sumę o ile nie są same skierowane na sumę. Kliknij na SEL nad tłumikiem miksu (pewnie masz na warstwie C), i po wybraniu sprawdź czy świeci się przycisk LR pod panoramą. Jeżeli tak, to sygnał z miksu idzie na sumę. W tedy jeżeli jakiś kanał idzie i na sumę i na ten miks, to podniesienie suwaka miksu zwiększy poziom jego sygnału na sumie.

    dbs123 napisał:
    przez tłumiki C: 1-9 ->i potem wszystko przez jakiś inny tłumik który będzie sumą i pozwoli mi wyciszyć wszystkie wyjścia na raz

    C:1-9 czyli tłumiki miksów? Tu musisz odejść od takiego nazywania. Klikaj sobie na fader setup i będziesz tam miał napisane od czego to tłumik, bo zamiast wyjść możesz tam dać wejście...

    Jeżeli chcesz zsumować miksy, to do tego służy matryca - MTX - masz tu 4: MTX1-4, ich suwaki leżą domyślnie na warstwie D. Zobacz sobie na stronie 37 instrukcji, masz taki mądry obrazek pokazujący jak można poprowadzić sygnał.
    W momencie kiedy na matrycę skierujesz sygnał z MIX'ów, nie dawaj ich na sumę LR, natomiast wyjście z matrycy daj na LR. Tym samym pod suwakiem matrycy będziesz miał zbiorczą regulację głośności wyjść. Czyli po przesłanie MIX1-9 na np MTX1 skieruj MTX1 na sumę. I suwak MTX1 z warstwy D zdubluj sobie na warstwie C obok MIX'ów, będziesz miał pod ręką w jednym miejscu. Albo może wygodniej będzie Ci obok suwaków 17-18 na warstwie B...

    Na matrycę można też skierować sygnał z sumy, trzeba uważać żeby nie zapętlić sygnału. Przykładowo matrycy można użyć np jako linia opóźniająca dla sygnału z sumy.
    Matrycy można używać tylko dla sygnału z kanałów wyjściowych, nie można na nie przekierować sygnału z wejść. Musi on wcześniej przejść przez któryś MIX, jak widać to na tym mądrym obrazku.

    dbs123 napisał:
    bo dostaliśmy ją skonfigurowaną i było ok, ale ostatnio się ktoś z zewnątrz się do niej dorwał i jest problem z pachingiem

    To na przyszłość, w tym mikserze masz w menu taką fajną funkcję SHOW, gdzie możesz zapisać sobie konfigurację całego miksera na wewnętrznej pamięci lub na pendrive USB. I w razie takiej akcji możesz sobie takie show z całą konfiguracją załadować. Zresztą sprawdź, w cale bym się nie zdziwił że ktoś kto wam to konfigurował nie zapisał tego, i wystarczy tylko wczytać. (A przed wczytaniem sobie zapisz to co masz).
    Dodatkowo podobnie jak w stołach świetlików masz do dyspozycji sceny, gdzie możesz sobie zapisać pozycję suwaków np dla danej piosenki, przemowy itp.
    Dodatkowo masz takie menu SECURITY, gdzie podobnie jak w systemach operacyjnych (np windows), możesz potworzyć użytkowników, i każdemu dać odpowiednie uprawnienia i zablokować im możliwość edycji niektórych parametrów. I jak masz gościa, to dajesz mu profil gościa z możliwością tylko robienia miksu, blokujesz mu możliwość zmian konfiguracji i problem z głowy.
    Co nie zmienia faktu że warto sobie show zapisać w razi co.
    Dobrze jest sobie też porobić i pozapisywać różne konfiguracje stołu. Ja u siebie mam kartę USB, przez którą mogę nagrywać i odtwarzać na wielośladzie. Ale domyślny pathing miksera tego nie uwzględnia i ręcznie trzeba przyporządkować sobie direct outy. Czy zrobić sobie konsolę do miksu dźwięku z komputera (USB) na głośniki, albo wykorzystanie miksera jako sprzętowego procefowa efektów dla komputera itp.

    Dodano po 35 [minuty]:

    dbs123 napisał:
    I apropo MIX1-14, jak nie mam klikniętego żadnego na stole to grają jedne głośniki, a jak sobie wybiorę których z tych 14 to już wyjścia jakoś inaczej są wysterowane.

    Pytanie jeszcze, do jakich wyjść podłączasz głośniki? Bo jak z wyjściami masz spięty control room, to po wciśnięciu przycisku MIX w głośnikach będziesz słyszał sygnał na tym miksie.
  • Poziom 9  
    O loadowaniu programu to wiem, dzięki temu cokolwiek działa.

    Dzięki Panowie za wszelkie podpowiedzi! już czaję podstawy podstaw. Brakowało mi połączenia pomiędzy fadderami wejść i wyjść, ale już rozumiem że to idzie przez mixy i właśnie tego połączenia mi brakowało. Trochę potrenuję i chyba już mi się to ułoży we łbie.

    Ale mam jeszcze kilka dodatkowych pytań:
    1. Na sumę RL i mono routeruję tylko za pomocą przycisków na konsoli: LR i MONO tak? I w tedy już sygnał z danego wejścia/faddera idzie na fader LR i z nim klikając SEL mogę ustawić na które wyjścia fizyczne pójdzie dalej sygnał, jo?
    2. Z tyłu wyjść MIX jest 16, a przycisków na konsoli mam 14, jak wejść do mixów 15 i 16?
    3. Fadery A1-12 są ustawione jako wejścia mono mikrofonów, dlaczego nie podświetlają się na biało?
    4. Co to jest szyna główna? mam na konsoli mix1-14, L/R, MONO/SEL, ale gdzie jest szyna główna?
    5. A19, menu->Inputs, określam nazwę MP3, type: linked, bo następny wejście to drugi kanał z mp3, parują się zaświecają się na biało dlaczego? Przecież to wejścia stereo.
    6. Mam już wejścia skonfigurowane i wysłane na mixy 1-14 jako post fade żebym mógł fadderem kontrolować moc sygnału wejściowego, faddery podpięte do tych wejść. ok. Przechodzę do warstwy C, gdzie mam kolejno C1-9 podpięte głośniki (już skonfigurowane wyjścia). I jak mam output menu: Mix name: sciana, i dalej output patch 01 LEFT: O/P01 - tzn. mix1 na na konsoli jest związany z "sciana" poprzez wyjście O/P01, tak?
    7. Jeszcze apropo wejścia MP3: A19-lewy kanał i A20-prawy kanał. Jak mam (5 głośników na sali, po 2 z lewej i z prawej i jeden centralny/subwoofer), wyjścia na głośniki C1 , C3 - lewy kanał, C2, C4 - prawy kanał. C5 - center. To wysyłam A19 na mixy C1 i C3, A20 na C2 i C4, a na C5 wysyłam z obu A19 i A20, tak?


    I chyba już tyle mi wystarczy wiedzy podstawowej.
    dzięki jeszcze raz!
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    dbs123 napisał:
    Na sumę RL i mono routeruję tylko za pomocą przycisków na konsoli: LR i MONO tak?

    Tak. Domyślnie jeżeli podświetlenie suwaka się nie świeci (mono, lub świeci na biało - stereo) to suwak kieruje sygnał na LR i mono - jak są zaznaczone.
    dbs123 napisał:
    na które wyjścia fizyczne pójdzie dalej sygnał, jo?

    Nie na które wyjścia fizycznie, tylko na które miksy. LR i Mono też są miksami, które można przyporządkować do różnych wyjść fizycznych lub cyfrowych w menu outputs.
    dbs123 napisał:
    2. Z tyłu wyjść MIX jest 16, a przycisków na konsoli mam 14, jak wejść do mixów 15 i 16?

    Wyjścia fizyczne nie są na stałe przypisane do miksów. Jak wyżej pisałem w menu outputs możesz sobie dać Mix1 na fizyczne wyjście 16.
    Miksów masz 14, plus LR i Mono. Dodatkowo ostatnie miksy (nie pamiętam ile) mogą być stereofoniczne, w tedy potrzebujesz po dwa wyjścia fizyczne na miks. Albo możesz tam wypuścić sygnał z direct out niektórych kanałów.
    To do czego są fizyczne wyjścia możesz sobie skonfigurować w konsoli. Nie jest na sztywno przypisane.
    dbs123 napisał:
    3. Fadery A1-12 są ustawione jako wejścia mono mikrofonów, dlaczego nie podświetlają się na biało?

    Niepodświetlone są wejścia mono. Na biało podświetlone są zlinkowane kanały. Zlinkować może wciskając sel na nieparzystym knale i wchodząc w menu inputs.
    Trzeba je odróżnić od kanałów stereo, które są na jednym suwaku, i świecą chyba na purpurowo.
    dbs123 napisał:
    4. Co to jest szyna główna? mam na konsoli mix1-14, L/R, MONO/SEL, ale gdzie jest szyna główna?

    Szyna główna to właśnie L/R. Domyślnie do niej jest kierowany sygnał z wejść.
    dbs123 napisał:
    5. A19, menu->Inputs, określam nazwę MP3, type: linked, bo następny wejście to drugi kanał z mp3, parują się zaświecają się na biało dlaczego? Przecież to wejścia stereo.

    Kanały zlinkowane nie są kanałami stereo. Dalej możesz mieć na nich inny gain, phantom, korekcję panoramę itp. Zlinkowane są tylko tłumiki.
    Na biało świecą się kanały zlinkowane.
    dbs123 napisał:
    I jak mam output menu: Mix name: sciana, i dalej output patch 01 LEFT: O/P01 - tzn. mix1 na na konsoli jest związany z "sciana" poprzez wyjście O/P01, tak?

    Tak. A jak potrzebujesz to możesz ten sam sygnał dać na dwa wyjścia fizyczne.

    dbs123 napisał:
    7. Jeszcze apropo wejścia MP3: A19-lewy kanał i A20-prawy kanał. Jak mam (5 głośników na sali, po 2 z lewej i z prawej i jeden centralny/subwoofer), wyjścia na głośniki C1 , C3 - lewy kanał, C2, C4 - prawy kanał. C5 - center. To wysyłam A19 na mixy C1 i C3, A20 na C2 i C4, a na C5 wysyłam z obu A19 i A20, tak?

    Można i tak, ale chyba za bardzo komplikujesz sobie życie. Sygnał przypuszczam zawsze idzie w stereo, ja bym to zrobił przez matrycę. Chyba że faktycznie czasami potrzebujesz czegoś nie puszczać na jakieś głośniki.
    Czyli wszystko idzie na L/R (fronty) plus Mono na centralny, dodatkowo z matryc MTX wziąć sygnał z sumy na głośniki boczne. Dodatkowo możesz dać na nie linię opóźniającą żeby zmniejszyć interferencje.
    Zobacz też, bo ostatnie miksy mogą być stereofoniczne (domyślnie są mono). Tak je możesz sobie skonfigurować, w tedy automatycznie jednym suwakiem wysyłasz na nie sygnał z kanału, i z uwzględnieniem pokrętła panoramy. Tylko po przełaczeniu na stereo nie zapomnij przypisać im fizycznych wyjść dla prawego kanału. Wszystko w menu outputs.

    W filozofii tego stołu musisz uciec od myślenia konfiguracją stołu analogowego. Tutaj nie ma fizycznego połączenia pomiędzy portem wejścia a kanałem wejścia czy mixu To wszystko można sobie pozmieniać wedle własnych potrzeb.
    Na stronie soundcrafta masz offline editor. można sobie konfigurować stół na komputerze z zgrać ustawienia na pendrive. Zawsze możesz podrzucić plik swojej konfiguracji i powiedzieć co chcesz zrobić, coś się wymyśli.
  • Poziom 9  
    Analogowy mikser to w sumie widziałem tylko z daleka, a ten musiałem ogarnąć w pracy bo nikt inny nie umi. Na co dzień zajmuję się zupełnie czymś innym:)

    Także już mam co potrzebowałem. Dzięki jeszcze raz za rozjaśnienie sytuacji :)
    Pozdrawiam!