Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

FORD FOCUS 1,6 VCT - P030092 - Wypadanie zapłonów

21 Sie 2017 19:23 4923 16
  • Poziom 17  
    Witam,
    był tutaj podobny temat, ale założyłem nowy, ponieważ tamten został rozwiązany i były trochę inne objawy usterki.
    Walczę z Focusem z 2015 roku z silnikiem 1,6 duratec z przebiegiem 45tys km. Samochód po odpaleniu pracuje poprawnie przez 1-2 min, po czym zaczyna nierówno chodzić. W wartościach rzeczywistych widać, że zapłon wypada na 2 i 3 cylindrze, najprawdopodobniej dlatego, że sterownik silnika zubaża mieszankę, zmniejszając czas wtrysku na 2 i 3 wtrysku. (zapłony wypadają jak czasy wtrysku wyglądają następująco: 1.cyl: ok 5ms ; 2.cyl: ok 3ms ; 3.cyl: ok 3ms ; 4.cyl: ok 5ms. Podczas jazdy większość czasu jest dobrze, ma moc, nie szarpie, czasami tylko potrafi na chwilę przymulić (wtedy wypadają zapłony na 2 i 3 cyl) ale nie czuć charakterystycznego wypadania zapłonu, jak przy przebijaniu iskry.
    Co zrobiłem/sprawdziłem:
    - zmieniłem świece na irydowe DENSO wg katalogu - były zamontowane niklowane
    - sprężanie po 14atm
    - wtryski zamieniane miejscami, cewka podmieniona, przewody nie przebijają
    - odpięcie przepływomierza i sond nic nie zmienia - zapłony dalej wypadają na 2 i 3 cyl
    - wykręcenie sondy przed katalizatorem też nic nie daje, czyli katalizator drożny
    - odpięcie nastawników zmiennej fazy rozrządu, też nic nie zmienia
    - dolot szczelny
    - ciśnienie paliwa OK
    - przepustnica oczyszczona, potencjometry ok
    - wiązka też jest OK
    Przed eliminowaniem powyższych podzespołów, za każdym razem resetowałem wartości adaptacyjne G-SCANem2
    Nie jestem w stanie zrozumieć, dlaczego sterownik silnika zmniejsza czas wtrysku na 2 i 3, skoro konsekwencją tego jest wypadanie zapłonów.
    Liczę ma burzę mózgów ;)
  • Poziom 6  
    Mam taki sam problem. Czy udało się usunąć usterkę?
  • Poziom 17  
    W 14min ciężko uporać się z usterką;)
  • Poziom 6  
    Faktycznie, dopiero teraz zwróciłem uwagę.

    Jak z temperaturami? U mnie czujnik temp. silnika dłuższy czas pracował na 100 st. i nie włączał się II stopień wentylatora. Poza tym w momencie zapisania błędu komputer rejestruje że następuje to przy temp. -27 stopni....
  • Poziom 41  
    Tam jest ręczna regulacja zaworów? Jeśli tak to może sprawdź?
  • Poziom 6  
    Niby są do regulacji, silnik w starej technologii, nie to co ecoBoost
    Luz zaworowy
    Zimny
    Wlot 0.17 - 0.23 (mm)
    Wylot 0.31 - 0.37 (mm)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Na razie zrobiłem adaptację podstawową sterownika i się poprawiło. Potestuję jeszcze jutro i dam znać ale sterownik mógł się zagubić - ciężkie czasy mamy...
  • Poziom 17  
    mc2_ napisał:
    Na razie zrobiłem adaptację podstawową sterownika i się poprawiło. Potestuję jeszcze jutro i dam znać ale sterownik mógł się zagubić - ciężkie czasy mamy...


    u mnie przy pierwszym resecie też było dobrze przez 10min i to na świecach niklowych. Reset robiłem na ciepłym silniku. Tobie też zapłony wypadają na 2 i 3 cyl i też zubaża Ci dawkę na nich?
  • Poziom 19  
    Witam. Regulację zaworów w tym silniku przeprowadza się prawdopodobnie tak jak w starszej wersji Ti-VCT wymieniając popychacze (lub jak kto woli szklanki) na inne o odpowiedniej grubości by ustalić w ten sposób odpowiednie luzy. Czasochłonna to robota gdyż należy demontować przy tym wałki rozrządu...

    A jak wyglądają STFT i LTFT dla bank1 i bank2 po dłuższej jeździe? Jakie są wartości na biegu jałowym a jakie na wyższych obrotach podczas jazdy? Może to nam coś podpowie?
    Cewka zapłonowa jest podwójna mimo że ma 4 wyjścia i może problem występuje w wiązce silnika (zwarcia, przerwanie) na jednym z dwóch przewodów inicjujących zapłon? W takim przypadku wypadały będą właśnie zapłony na 2 cylindrach. Pary cylindrów na których występuje iskra jednocześnie to 1,4 oraz 2,3.
    To są tylko domysły ale może coś podpowiedzą?
  • Poziom 17  
    Dzięki za zainteresowanie. Wejścia do cewki sprawdzałem oscyloskopem, cały czas jest taki sam sygnał, nie przerwa, nie ma zakłóceń, nie zwiera się do masy. Nawet złącze rozebralem i poprawilem piny. Jak gdzieś znajdę takie same, to wymienię je.
    Podczas jazdy sonda przed katalizatorem caly czas ładnie pracuje od 0,1 do 0,9, a za katalizatorem jest taki sam wykres, wręcz się pokrywają (czyli w tym samym czasie i jedna sonda i druga ma ekstremum), ale oczywiście zmniejszą amplituda. Trochę mała częstotliwość. Jutro zrobię zdjecia i wyśle.
    Natomiast na wolnych obrotach miałem tak,że sonda ledwo zaczynała zmieniać napięcie, a juz zaplony wypadaly. Przyjrze się jutro temu dokładniej.
    Dodano po 12 [godziny] 9 [minuty]:
    Drugi załącznik to praca sond na wolnych obrotach w momencie kiedy wypadają zapłony, pierwsza natomiast to praca sonda na wysokich obrotach, wówczas zapłony nie wypadają, ale czas wtrysku na 2 i 3 cyl jest mniejszy.
    Na wykresie nie ma czasu, czas jaki mieści się na wykresie to 8s
  • Poziom 6  
    U mnie reset nie przyniósł trwałego efektu. Usterka wróciła. Straciłem koncepcję - podobnie jak w drugim przypadku to jest prawie nowe auto...
  • Poziom 19  
    A jak wyglądają korekcje krótko i długoterminowe dawki paliwa? (STFT LTFT)
    Sonda za katalizatorem przy obrotach biegu jałowego lub przy stałym obciążeniu powinna mieć sygnał na poziomie ok 0,6-0,8 V i nie powinna oscylować tak jak pierwsza. (oczywiście przy rozgrzanym katalizatorze)
    I jeszcze jedno pytanie: jaki jest katalizator? Podwójny czy pojedynczy? W układzie podwójnym występują 4 sondy lambda.
  • Poziom 17  
    dare23 napisał:
    A jak wyglądają korekcje krótko i długoterminowe dawki paliwa? (STFT LTFT)
    Sonda za katalizatorem przy obrotach biegu jałowego lub przy stałym obciążeniu powinna mieć sygnał na poziomie ok 0,6-0,8 V i nie powinna oscylować tak jak pierwsza. (oczywiście przy rozgrzanym katalizatorze)
    I jeszcze jedno pytanie: jaki jest katalizator? Podwójny czy pojedynczy? W układzie podwójnym występują 4 sondy lambda.


    w pierwszym przypadku katalizator nie był rozgrzany , stąd nieprawidłowa amplituda.
    Krótkoterminowa z tego co pamiętam miała 13%, długoterminowa nie wiem, ale po 5min od uruchomienia samochód praktycznie chodzi już tylko na dwóch cylindrach, więc ciężko o wiarygodny wynik.
    niestety jest pojedynczy.
    Jak odepnę wszystko odpowiedzialne za mieszankę, zmienną geometrię, zostawiając jedynie przepustnicę, czujnik położenia wału i czujniki położenia wałka, to zapłony nadal wypadają na 2 i 3 cyl. Aha, kąt wtrysku jest cały czas taki sam, na wszystkich cylindrach, czyli spalanie stukowe chyba można wykluczyć. Choć wydaje mi się, że tam nie ma nawet czujnika spalania stukowego.
    Może czujnik położenia wału widzi zbyt duże przyspieszenie kątowe i dlatego zubaża dawkę? Może tam stać się coś z koronką? skrzywić się, poluzować, pęknąć? Co o tym myślicie?
  • Poziom 19  
    Dziwny przypadek i równocześnie bardzo ciekawy.W pęknięte koło impulsowe wału jakoś mi się wierzyć nie chce Zastanawiam się czy czas wtrysku wynoszący 5ms nie jest zbyt długi bo zazwyczaj powinien oscylować w okolicy 3 ms. Ale gdy zwrócimy uwagę na kolejność zapłonu (3421) to może on wynikać z korekt po zagubionych zapłonach na 2 i 3 cylindrze. Możliwe że cylinder 4 koryguje obroty po zagubionym zapłonie na cylindrze trzecim itd. i może stąd zwiększony czas wtrysku więc może nie należy się skupiać na zmniejszonej dawce paliwa na cylindrach 2 i 3 tylko szukać przyczyn w innym miejscu. A po wypięciu "wszystkiego" odpowiedzialnego za skład mieszanki zostały skasowane wartości adaptacyjne? Ciekawi mnie też korekta długoterminowa bo jeśli też jest mocno na plusie to oznacza że sterownik stara się wzbogacić mieszankę ze względu na wykrytą dużą ilość dostarczonego tlenu aby uzyskać skład stechiometryczny.
    Usterka wystąpiła nagle czy objawiała się stopniowo? Silnik "bierze" olej? Przewody WN też bym dla pewności podmienił na próbę.
  • Poziom 17  
    Podobno przewody podmieniał mechanik, który naprawial samochód przede mną. Przeowdy sprawdzałem na stole pod kątem przebicia, ale teraz dopiero pomyślałem, żeby oporność ich zmierzyć. Mechanik podmieniał, ale na pewno nie kasował wartości adaptacyjnych.
    Tak, odpiąłem "wszystko" i skasowalem wartości adaptacyjne. To samo robiłem na wykresonej pierwszej sondzie, chcąc wyeliminować katalizator. (Na rosyjskim forum znalazłem info, że ktoś mial taki przypadek i pomogła wymiana katalizatora)
    Wartości na pewno poprawnie się resetują, bo na początku czasy wtrysku są dokładnie takie same na każdym cylidrze.
    Jeśli wartości nie skasuję, od razu po odpaleniu, czasy są różne.
    Klient mówił, że oleju nie dolewa. A czy usterka wystąpiła nagle, to ciężko powiedzieć ze względu, że auto jeździ w wypożyczelni.
  • Poziom 6  
    Czy udało się rozwiązać problem? Bo u mnie nie i samochód odjechał a jestem ciekawy...
  • Poziom 17  
    Po wymianie oleju klient nie wrócił, więc raczej jest dobrze. Albo kto inny ma zmartwienie;)