Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

1.6hdi 90KM - Drażniący dym podczas odpalania - niespalone ropa?

25 Wrz 2017 06:07 8298 25
  • Poziom 15  
    Witam,

    Mam pewien problem który nie raz poruszany był na forum i każdy inaczej proponuje aby go rozwiązać.

    U mnie objawia się tym ze podczas nocnego postoju i rannym odpaleniu auta z rury wydobywa się przez chwile dym drażniący jak się go powącha - wydaje się koloru niebieskiego ale do końca nie jestem przekonany.

    Auto odpala bez problemu czy ciepłe czy zimne. Zawsze jak to mówią od strzała.
    Płynu chlodzacego nie zauwazylem aby ubywało.
    Stan oleju taki sam jak 8tys temu.
    Olej 5w30.

    Dodam ze po pierwszym odpaleniu jak pojeżdżę i zostawię auto aby silnik ostygł to przy odpaleniu nie widać dymu ale czuć ta sama drażniąca woń.

    Diagnostyka pp lub diagnox nie ukazuje żadnych błędów. Temperatury na czujnikach rano są takie jak otoczenia. Błędu świec żarowych nie ma.

    Zastanawiam się czy jest to ropa czy olej.

    Jak sprawdzić czy turbina nie przecieka olejem i to ona nie powoduje tego dymu?

    Niektórzy piszą o uszczelnienia zaworu.

    Wtryski nie są oblepione ropa.

    Jedyna rzecz jaka zauwazylem to było cykanie jednego wtrysku przy rozrządzie bodajże numer 4. Po dokreceniu efekt przestał występować.

    Sam już nie wiem co może być przyczyna i gdzie szukać rozwiązania.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 38  
    Ugięty korbowód i taki sam efekt.
  • Poziom 15  
    leonov napisał:
    emswisnia napisał:
    drażniący jak się go powącha - wydaje się koloru niebieskiego
    Ja tak miałem przy uszkodzonym EGR w C-Max 2.0 CDTI, urwał się w nim "grzybek" i był otwarty na max cały czas, własnie taki dym był, tylko auto tylko na wolnych chodziło.


    U mnie podczas jazdy nie ma żadnego dymu. Moc auta jest w normie jak na 90KM.
    Jeśli byłby to EGR to czy podczas diagnostyki nie wykryło ze jest z nim coś nie tak? Tym bardziej diagnox pokazuje stopień otwarcia zaworu.
  • Poziom 20  
    leonov napisał:
    emswisnia napisał:
    Jeśli byłby to EGR to czy podczas diagnostyki nie wykryło ze jest z nim coś nie tak?
    Program powinien wykryć błędy. Trzeba szukać dalej, ciśnienie sprężania, kąt wtrysku itp.


    Kąt wtrysku w CR chcesz w jakim celu sprawdzić? Chyba nie w celu regulacji? Ja bym świece sprawdził, bo z racji dostępu i tego, ze nietrudno je urwać mogą być winowajcą.
  • Poziom 25  
    Miałem taki przypadek, powodem były nadpalone tłoki. Poleciał drugi słupek.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 15  
    sly_1978 napisał:
    leonov napisał:
    emswisnia napisał:
    Jeśli byłby to EGR to czy podczas diagnostyki nie wykryło ze jest z nim coś nie tak?
    Program powinien wykryć błędy. Trzeba szukać dalej, ciśnienie sprężania, kąt wtrysku itp.


    Kąt wtrysku w CR chcesz w jakim celu sprawdzić? Chyba nie w celu regulacji? Ja bym świece sprawdził, bo z racji dostępu i tego, ze nietrudno je urwać mogą być winowajcą.


    Sądzę że świece również by PP lub diagbox od razu wykrył że coś z nimi jest nie tak.

    Możliwe jest że turbo przepuszcza od strony ciepłej olej i podczas odpalania go spala?

    Czy winowajcą może być wtrysk?
    Jest dużo osób które mają ten sam problem i większość obstawia że trzeba powymieniać uszczelniacze zaworowe lub uszczelnienia wtrysków.
  • Poziom 43  
    Po pierwsze sprawdź czy paliwo czy ojej. Zapach jest różny, ale ktoś to musi rozpoznać.
  • Poziom 38  
    Drażniący dym to od ropki jest.
  • Poziom 25  
    Ja bym radził sprawdzić na początek czy auto ma katalizator, bo różne cuda po handlarzach pomysłowych się zdarzają. Druga rzecz, to świece żarowe, czy są sprawne i dostają napięcie. To , że nie ma błędów o niczym nie świadczy, bo ,,pomysłowi'' tną tablicę błędów. Wiadomo ,że wymiana świec w 1,6 HDI jest ryzykowna...
  • Poziom 31  
    daras41 napisał:
    Druga rzecz, to świece żarowe, czy są sprawne i dostają napięcie. To , że nie ma błędów o niczym nie świadczy


    To samo chciałem napisać. Miałem identyczny problem w focusie mk2 1,6 tdci 90KM, którego silnik jest kopią francuskiego 1,6hdi. Też był gryzący smród nieprzepalonej ropy tylko tuż po rozruchu zimnego silnika. U mnie były spalone trzy świece żarowe (brak przejścia). Po wymianie gryzący dym po rozruchu zredukowany prawie do zera. Przebieg 200 tyś km, mam go od nowości.

    Silnik 1,6 tdci (i prawdopodbnie 1,6 hdi) nie sygnalizuje błędu przepalonych świec żarowych na desce. Niestety albo stety odpala bez problemu nawet z spalonymi wszystkimi świecami również w niskich temperaturach. Jedynym objawem są drgania i nierówna praca silnika przez pierwsze parę sekund po odpaleniu i ten gryzący dym niespalonej ropy. Żeby uniknąć kłopotliwej wymiany świec w ciemno proponuję najpierw zmierzyć ich oporność. Dostęp jest bardzo trudny, ja zmierzyłem swoje od strony przekażnika świec, do którego jest znacznie łatwiejsze dojście. Trzeba tylko wiedzieć na których pinach wtyczki przekaznika trzeba sprawdzić przejście do masy.

    Silnik 1,6 tdci (i prawdopodbnie 1,6 hdi) grzeje świece żarowe jeszcze do trzech minut po rozruchu zimnego silnika (np. po nocy "pod chmurką") i to nawet w okresie letnim. To w celu ustabilizowania pracy zimnego silnika i zmniejszenia emisji szkodliwych związków w spalinach. Niestety wpływa to negatywnie na trwałość świec.

    A i jeszcze jedno, przed wymianą świec sprawdziłem spaliny na stacji diagnostycznej analizatorem stopnia zadymienia w róznym zakresie obrotów i obciązenia silnika. Po to, żeby wyeliminować potencjalny problem z wtryskiwaczami. Dymienie było w normie. Moja wersja focusa jest jeszcze bez DPF'a.
  • Poziom 15  
    Sprawdzałeś te świece pod komputerem? Wykazywał jakieś błędy związane z nimi?
    Nie wiem czy jestem w błędzie ale jeśli chodzi o diagnostykę to grupa PSA dobrze radzi sobie z opisem usterek - w drugim aucie z silnikiem 1.6HDI ale 110KM jest jedna świeca uszkodzona i błąd wyskakuje..

    U mnie po nocnym staniu i odpaleniu przez chwilę szarpnie silnikiem i puści dym z rury gryzący.
    Kolejne odpalanie do czasu nie zagrzania silnika objawiają się tylko gryzącym zapachem z rury już bez drgania silnika.
    Jak silnik jest ciepły to nie ma żadnego gryzącego zapachu.

    Dodam tylko że jak silnik ciepły to powyżej 3500obr puści na postoju czarny dym tak że zostawia ślad na kostce.

    Dodatkowo dzisiaj podczas diagnostyki pokazało dwa błędy: P1471 i P0122.

    Tak przedstawia się praca wtrysków od startu silnika:
    1.6hdi 90KM - Drażniący dym podczas odpalania - niespalone ropa?
  • Poziom 31  
    emswisnia napisał:
    Sprawdzałeś te świece pod komputerem? Wykazywał jakieś błędy związane z nimi?


    Nie, nie robiłem diagnostyki komputerem, zmierzyłem tylko przejście na świecach w sposób jaki opisałem.

    emswisnia napisał:

    U mnie po nocnym staniu i odpaleniu przez chwilę szarpnie silnikiem i puści dym z rury gryzący.

    U mnie było dokładnie to samo, nawet latem po nocnym postoju. Po wymianie świec problem ustąpił, teraz silnik po odpaleniu rano pracuje od razu równo i nie puszcza tyle gryzącego dymu. Czuć spaliny bardzo delikatnie, bardzo krótko i tylko w pobliżu samej rury wydechowej. Wcześniej to musiałem wyłączać nawiew i zamykać szyby w momencie odpalania bo było intensywnie czuć spaliny w kabinie. Teraz tego nie ma.
    emswisnia napisał:

    Jak silnik jest ciepły to nie ma żadnego gryzącego zapachu.

    Dokładnie tak samo jak w moim przypadku. Nie było też żadnego spadku mocy, zwiększonego zużycia paliwa, brania oleju, dymienia czy czegokolwiek.
    emswisnia napisał:

    Dodam tylko że jak silnik ciepły to powyżej 3500obr puści na postoju czarny dym tak że zostawia ślad na kostce.

    W przypadku diesla bez DPF'a (FAP'a) to jest normalne, jak gwałtownie depniesz na postoju (lub w czasie jazdy) to przez chwilę ma prawo zadymić. Pytanie czy masz DPF (FAP) ?

    Dla świętego spokoju jedź na stację diagnostyczną, która ma dobry analizator zadymienia spalin i sprawdź, ja tak zrobiłem. Diagnosta potwierdził mi tylko, że dokładnie te silniki mają niestety po paru latach problem z wtryskiwaczami co objawia się właśnie nadmiernym dymieniem. Od pewnego czasu rutynowo więc przy przeglądzie sprawdzają wszystkie starsze tdci i hdi na analizatorze spalin. U mnie nie było żadnego problemu z dymieniem nawet przed wymianą świec.
  • Poziom 15  
    Może sprawdze te świece chociaż dostęp jest koszmarny.
    PP2000 nie informuje że coś z nimi jest nie tak.

    Po nagrzaniu silnika nie ma efektu smrodu tak jak przy porannym odpalaniu.

    Rano silnik przez chwilę może 2-3sek chodzi nierówno i poźniej jest już ok.
    Kolejne odpalanie do czasu gdy silnik się nie zagrzeje daje efekt tylko drażniącego zapachu z rury.
    Natomiast gdy silnik się zagrzeje nei ma dymienia ani drażniącego smrodu.

    Z tym zapachem w kabinie to jest coś na rzeczy bo często jest tak że gdy odpalam czuć spaliny nawet i w kabinie.
    Możesz mi podpowiedzieć na podstawie tego schemaut jak sprawdzić świece?
    1.6hdi 90KM - Drażniący dym podczas odpalania - niespalone ropa?
  • Poziom 20  
    Z tyłu silnika za rurką EGR jest wtyczka łącząca instalację z wiązką świec. Ja sprawdzałem podając plusa kolejno na każdy pin.
  • Poziom 31  
    emswisnia napisał:
    Może sprawdze te świece chociaż dostęp jest koszmarny.


    To fakt, konstruktorom tego silnika ktoś powinien urwać już nie powiem co. Tam nawet dojście z multimetrem żeby zmierzyć przejście i napięcie na świecach jest wręcz niemożliwe a o wymianie świec już nie wspomnę.
    Dlatego ja sprawdziłem od strony przekaźnika do którego akurat w focusie jest łatwiejsze dojście, jest od spodu silnika, z przodu, przyczepiony do lewej podłużnicy. Samochód jednak musiałem podnieść, bez tego też kiepsko, ale to i tak lepsze niż wymiana świec w ciemno z ryzykiem ukręcenia ich.

    Musisz w swoim francuzie też odszukać ten przekażnik, może jest w tym samym miejscu skoro to prawie identyczny silnik. Na Twoim schemacie to jest element A.9. Najpierw odłączasz akumulator, żeby nie zrobić jakiegoś przypadkowego zwarcia. Potem wypinasz wtyczkę od przekażnika z której kable idą w kierunku świec. Musisz zidentyfikowac piny w wtyczce, które odpowiadają poszczególnym świecom, na schemacie masz to opisane jako 2, 7, 1, 6. Pomiędzy tymi pinami a masą sprawdzasz oporność, jak jest bliska zeru to jest ok, jak nieskończoność to świeca jest przepalona.

    Nie wymieniaj świec dopóki nie upewnisz się że są przepalone, a to ze względu na ten tragiczny dostęp i ryzyko ukręcenia. Chociaż po objawach, a w szczególności po tych kilku sekundach nierównej pracy po rozruchu prawie na pewno stawiam na świece. U mnie na szczęście żadna się nie ukręciła przy wymianie.
    Żaden warsztat a nawet ASO niestety nie bierze odpowiedzialności w przypadku ukręcenia świec, potencjalne koszty ściągnia głowicy przerzucają na klienta. :cry: Co gorsza niektóre warsztaty twierdzą, że bez wykręcenia świec nie są w stanie stwierdzić, że świece są przepalone.
    Ja za wymianę świec zapłaciłem 170zł (2h roboty) co przy tak koszmarnym dostępie uważam, że jest ok.
  • Poziom 15  
    Odchylenie w pracy wtryskiwaczy 1.8mg na plus lub minus oznacza coś złego w pracy wtrysku?
    Czy suma mg z wtryskow musi równać się 0?
  • Poziom 20  
    emswisnia napisał:
    Odchylenie w pracy wtryskiwaczy 1.8mg na plus lub minus oznacza coś złego w pracy wtrysku?
    Czy suma mg z wtryskow musi równać się 0?


    Może ci to coś pomoże.
    1.6hdi 90KM - Drażniący dym podczas odpalania - niespalone ropa?
  • Poziom 15  
    sly_1978 napisał:
    emswisnia napisał:
    Odchylenie w pracy wtryskiwaczy 1.8mg na plus lub minus oznacza coś złego w pracy wtrysku?
    Czy suma mg z wtryskow musi równać się 0?


    Może ci to coś pomoże.
    http://ifotos.pl/z/sxsehrr/
    http://ifotos.pl/z/sewhxnn/


    Wszystko fajnie tyle ze u mmie po odpaleniu auta na biegu jałowym nie ma 850obr tym bardziej jak się zagrzeje silnik nawet. Na ciepłym jak się nie myle jest 750obr
  • Poziom 20  
    emswisnia napisał:
    sly_1978 napisał:
    emswisnia napisał:
    Odchylenie w pracy wtryskiwaczy 1.8mg na plus lub minus oznacza coś złego w pracy wtrysku?
    Czy suma mg z wtryskow musi równać się 0?


    Może ci to coś pomoże.
    http://ifotos.pl/z/sxsehrr/
    http://ifotos.pl/z/sewhxnn/


    Wszystko fajnie tyle ze u mmie po odpaleniu auta na biegu jałowym nie ma 850obr tym bardziej jak się zagrzeje silnik nawet. Na ciepłym jak się nie myle jest 750obr


    Do tego to przykładałbym akurat najmniej uwagi.
  • Poziom 30  
    W 1.6 hdi EDC16c34 świece są diagnozowane przez sterownik i uszkodzenie 1 szt jest już sygnalizowane . Korekcja -1.3 to już lejący wtrysk i słychać jak silnik stuka nawet bez podnoszenia maski , rób coś z tym.
  • Poziom 15  
    To który wtrysk mam wymienić?
    Mam akurat jeden sprawny po weryfikacji to mógłbym podmienić.

    Nie byłem do końca pewien jak to jest z diagnostyka świec ale wydawało mi się że jednak komputer powinien poinformować gdy coś z nimi jest nie tak.
    W drugim aucie jest świeca która działa a raz nie działa i lexia (Citroen) wykrywa problem ze świecą.

    Odpalanie:

    Link


    Cykanie wtrysku/wtrysków:

    Link


    Po dokręceniu wtysków:

    Link
  • Poziom 30  
    Wymień ten z największą ujemną korekcją .
  • Poziom 15  
    Jak myślicie zastosowanie liqui moly diesel spülung może coś poprawić czy raczej można rzucić to w bajki?
    Jeśli to coś da to jak zastosować?
  • Poziom 15  
    Zostały zamienione wszystkie wtryski o takim samym oznaczeniu oraz wymieniony filtr paliwa.
    Problem został rozwiązany. Przyczyną prawdopodobnie był któryś wtrysk.