Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 1 faza - dobór kondensatora rozruchowego.

Awerss 12 Gru 2017 13:16 1908 20
  • #1 12 Gru 2017 13:16
    Awerss
    Poziom 9  

    Mam silnik 1 fazowy.
    Moc: 2,2 kW
    Kondensator pracy: 35 [uF], 450 [V]
    Kondensator rozruchu: 160 [uF], 320 [V]
    Tabliczka znamionowa:
    Silnik 1 faza - dobór kondensatora rozruchowego.

    Silnik ma bardzo słaby start. Do tej pory miałem go w małej, maszynie stolarskiej (DYMA). Przy takim zastosowani jego słaby start nie przeszkadzał, bo startował bez obciążenia.

    Chciałem zamontować ten silnik do dużej betoniarki. Jak miałem go w maszynie stolarskiej, jak go lekko obciążyłem przy rozruchu widziałem jak bardzo jest słaby na starcie. Na podstawie tego doświadczenia wiem, że przy tak słabym starcie nie ma szans na rozruch załadowanej betoniarki. Pustą pewnie by wystartował, ale często jest potrzeba zatrzymania załadowanej betoniarki i ponowne jej uruchomienie i z tym na pewno sobie nie poradzi.

    Chciałem więc zmienić na mocniejszy lub dołożyć kondensator rozruchu.

    W związku z tym chciałem zapytać:
    (1) jaki największy kondensator rozruchy mogę zastosować do takiego silnika ?

    (2) Czy można dołożyć kondensator do już zamontowanego ? Czy można w ogóle łączyć równolegle kondensatory ? jeżeli tak to czy muszą być identyczne ? i o jakiej mocy ewentualnie dołożyć ?

    (3) Jeżeli trzeba zastąpić istniejący kondensator, to czy może to być np.:

    a) Kondensator rozruchowy silnika 350uF 320V NePower (6934779366)
    .................................................
    - Marka NEPOWER
    - Typ: polipropylenowy
    - Pojemność: 350uF
    - Tolerancja: +15% / -5%
    - Napięcie robocze: max 320V AC 50Hz/60Hz
    - Zakres temperatur: -10°C do +65°C
    - Temperatura optymalna: 21°C
    - Kategoria klimatyczna: -10/65/21
    - Duża stabilność pojemnościowa
    - Wysoka rezystancji izolacji
    - Budowa: walec w plastiku trudnopalnym pokryty osłoną termokurczliwą
    - Wyprowadzenia elektryczne: 2 przewody w podwójnej izolacji 300VAC
    - Długość przewodów: ok. 20cm
    - Polaryzacja napięcia: nie wymagana
    - Średnica: 50,5mm
    - Długość całkowita: 107mm (bez przewodów)
    - Certyfikaty: CE

    lub

    b) Kondensator rozruchowy silnika 300uF 320V NePower (6928531162)
    ............................................................
    - Marka NEPOWER
    - Typ: polipropylenowy
    - Pojemność: 300uF
    - Tolerancja: +15% / -5%
    - Napięcie robocze: max 320V AC 50Hz/60Hz
    - Zakres temperatur: -10°C do +65°C
    - Temperatura optymalna: 21°C
    - Kategoria klimatyczna: -10/65/21
    - Duża stabilność pojemnościowa
    - Wysoka rezystancji izolacji
    - Budowa: walec w plastiku trudnopalnym pokryty osłoną termokurczliwą
    - Wyprowadzenia elektryczne: 2 przewody w podwójnej izolacji 300VAC
    - Długość przewodów: ok. 20cm
    - Polaryzacja napięcia: nie wymagana
    - Średnica: 50,5mm
    - Długość całkowita: 117mm (bez przewodów)
    - Certyfikaty: CE

    3.1.18. Publikowania informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).
    Moderator Krzysztof Reszka

    0 20
  • #2 12 Gru 2017 13:36
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Projektant, a później producent zastosował takie a nie inne kondensatory i nie ma sensu nic zmieniać. Jeśli ten słaby start, nie jest od początku (momentu zamontowania silnika), tylko nastąpił później to winny jest kondensator. Jeśli tak jest od początku, nic nie zmienisz.
    Silnik ten ma wysokie obroty- 2800 i do betoniarki raczej się nie nadaje. tam najczęściej stosuje się silniki 1400 obr/min.i jeszcze dużą przekładnię.

    0
  • #3 12 Gru 2017 13:44
    Awerss
    Poziom 9  

    stanislaw1954 napisał:
    Jeśli ten słaby start, nie jest od początku (momentu zamontowania silnika), tylko nastąpił później to winny jest kondensator. Jeśli tak jest od początku, nic nie zmienisz.

    Od początku ma słaby start.
    stanislaw1954 napisał:
    Silnik ten ma wysokie obroty- 2800 i do betoniarki raczej się nie nadaje. tam najczęściej stosuje się silniki 1400 obr/min.i jeszcze dużą przekładnię.

    Z dużymi obrotami i przekładnią w tej betoniarce problemu nie będzie, bo kiedyś miałem w niej silnik 2800 obrotów i było dobrze tylko, że był 3 fazowy i problemów ze startem nie było.

    Czyli pozostaje mi tylko sprzedać ten silnik i kupić 1400 obr./min. z mocnym kondensatorem rozruchowym ?
    Projektant, a później producent na pewno zastosowali możliwie najlepsze rozwiązanie żeby start był maksymalnie mocny ? Silnik ma ponad 20 lat, może wtedy nie było innych kondensatorów i włożyli co było tanie i dostępne ? Silnik jest z 1995 r. Wziąłem wtedy silnik 2800 obrotów, bo taki akurat był. Takie były czasy.

    1
  • Pomocny post
    #4 12 Gru 2017 14:05
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Awerss napisał:

    Czyli pozostaje mi tylko sprzedać ten silnik i kupić 1400 obr./min. z mocnym kondensatorem rozruchowym ?
    To nie "mocny" kondensator rozruchowy decyduje o lepszym, czy gorszym starcie, ale całość, czyli moc silnika i jego obroty(tak ogólnie można powiedzieć).
    Awerss napisał:
    Projektant, a później producent na pewno zastosowali możliwie najlepsze rozwiązanie żeby start był maksymalnie mocny ? Silnik ma ponad 20 lat, może wtedy nie było innych kondensatorów i włożyli co było tanie i dostępne ?
    Trudno mi się do tego odnieść jak tylko w ten sposób, że projektant, a później próby i wchodzi do produkcji. Zastosowano takie kondensatory jakie wtedy produkowano, ale ich wielkość -w µF była na pewno obliczona i testowana.
    A może warto przejrzeć silnik, pod kątem sprawności uzwojeń, kondensatorów, wyłącznika itd. i się okaże, że coś tam jest nie tak.

    0
  • #5 12 Gru 2017 16:44
    Berend
    Poziom 15  

    Masz czym zmierzyć pojemność kondensatorów pracy i rozruchowego?

    1
  • #6 12 Gru 2017 17:02
    Awerss
    Poziom 9  

    Myślisz, że kondensatory mogą niedomagać ?
    Nie mam miernika i nie będę specjalnie do tego kupował, ale mogę podjechać do zakładu gdzie mi zmierzą pojemności. Tylko nie wiem czy ma to sens. Silnik jest stary, ale bardzo mało używany. W sumie może kilkaset godzin. Silnik nie ma tego szarpnięcia na samym początku. Później jakoś się zbiera.

    Kondensator rozruchu pracuje tylko przez pierwszych kilka sekund. Coś by się mogło zepsuć jak bym dał większy kondensator rozruchu ?

    0
  • #7 12 Gru 2017 17:46
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Jaki masz przy tym silniku wyłącznik, na 1 raz, czy na dwa razy? O-1, czy 0 -rozruch-praca?

    0
  • #8 12 Gru 2017 17:52
    2834736
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 12 Gru 2017 19:05
    Awerss
    Poziom 9  

    stanislaw1954 napisał:
    Jaki masz przy tym silniku wyłącznik, na 1 raz, czy na dwa razy? O-1, czy 0 -rozruch-praca?

    Zwykły On-Off, na 1 raz, 0-1.
    Masz na myśli włącznik trójkąt - gwiazda ? Myślałem, że takie są tylko do 3 faz. Da się takie zamontować przy 1 fazie ?

    Tak przeglądam jakie pojemności mają kondensatory rozruchu w silnikach współcześnie produkowanych i np.:
    Silnik 2,2 kW typ ML 90L-2, 2810 obr./min ma 250 µF.
    Silnik 2,2 kW typ ML 100L1-4, 1430 obr./min ma 300 µF,
    a mój ma tylko 160 µF, ale nie znam się, może konstrukcji mojego silnika wymaga tylko 160 µF i tak ma być.

    Kurtka na wacia napisał:
    Betoniarka na bębnie ma może z 30 obrotów na minutę. Silnik ma 2880, co powoduje potrzebę dużego przełożenia. W tej sytuacji silnik ma bardzo lekki rozruch.

    Betoniarka ma duże przełożenie. Na silniku malutkie koło pasowe o średnicy wewnętrznej nie wiele większej od wałka i koło pasowe betoniarki ma z metr średnicy. Betoniarka jest duża (samoróbka). Jak się kręci to dużej siły może nie potrzeba, ale jak się już zatrzyma załadowaną betonem (woda, cement, piach i KRUSZYWO - "kamienie") i wszystko spłynie na dół bębna, to żeby to ruszyć potrzebna jest spora siła. Czasami aż się pasek na kole ślizga, pomimo, że luźny nie jest. Ja piszę o betoniarce do betonu, a nie o mieszalniku do zapraw. Zaprawy są lekkie, w nich nie ma kruszywa, które samo w sobie jest ciężkie, a dodatkowo przed zarobieniem go z pozostałymi składnikami nasącza się je wodą.
    Dodano po 4 [minuty]:
    Jak się nic nie będzie dało zwiększyć siły rozruchu w moim silniku to i tak go zamontuję. Najwyżej będę pomagał mu wystartować. Myślałem, ze bez problemu da się zwiększyć siłę rozruchu, ale jeśli się nie da to trudno. Jak będą jakieś duże problemy to dopiero kupię drugi na 1400 obr./min. Widzę, że z 500 zł będzie mnie to kosztować.

    0
  • #10 12 Gru 2017 19:31
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Awerss napisał:
    Masz na myśli włącznik trójkąt - gwiazda ? Myślałem, że takie są tylko do 3 faz. Da się takie zamontować przy 1 fazie ?
    Nie mam na myśli przełącznika trójkąt-gwiazda, bo te sa do silników 3-fazowych. Niektóre silniki 1-no fazowe miały rozruch zrealizowany poprzez przełącznik 0-1(rozruch)-2(praca). W twoim powinien być wyłącznik odśrodkowy, który też czasem szwankuje.
    Awerss napisał:

    Tak przeglądam jakie pojemności mają kondensatory rozruchu w silnikach współcześnie produkowanych i np.:
    Tu nie ma co porównywać. Jeśli masz samochód z kołami 14 " to założysz sobie koła 15"? Mniejsze np. 13" były by ewentualnie możliwe do założenia.

    0
  • #11 12 Gru 2017 19:43
    Awerss
    Poziom 9  

    stanislaw1954 napisał:
    W twoim powinien być wyłącznik odśrodkowy, który też czasem szwankuje.

    Po wyłączeniu silnika jak spadają obroty słychać prztyknięcie, więc chyba działa.

    0
  • #12 12 Gru 2017 19:52
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Awerss napisał:
    Po wyłączeniu silnika jak spadają obroty słychać prztyknięcie, więc chyba działa.
    Pewnie tak, ale można by sprawdzić czy np. styk nie jest przypalony.

    0
  • Pomocny post
    #13 12 Gru 2017 20:28
    Jacdiag
    Poziom 11  

    Awerss napisał:
    Najwyżej będę pomagał mu wystartować.


    Zanim dokonasz wymiany silnika na mocniejszy, możesz wypróbować taki sposób:
    przed wyłączeniem załadowanej betoniarki ustawić bęben pionowo, w osi obrotu.
    Silnik 1 faza - dobór kondensatora rozruchowego.
    Potem przy starcie silnik nie musi "dźwigać" materiału tylko ma start jak przy pustym

    0
  • #14 12 Gru 2017 21:44
    Awerss
    Poziom 9  

    Jacdiag napisał:
    przed wyłączeniem załadowanej betoniarki ustawić bęben pionowo

    To jest skuteczny sposób, ale wymaga dodatkowych czynności. Najpierw trzeba doprowadzić bęben do pionu, później z powrotem pochylać i przy dużej betoniarce załadowanej betonem nie są to czynności lekkie. Nie ma to jak podejść włączyć, wyłączyć. Sądziłem, że wymiana kondensatora załatwi sprawę, 50 zł i po problemie, ale jak się tak nie da to trudno. Zamontuje silnik jaki mam i w praktyce zobaczę jak będzie.
    Dodano po 17 [minuty]:
    Dodam jeszcze, że jak miałem zamontowany ten silnik w maszynie stolarskiej (oprócz słabego rozruchu), robiąc coś bardziej przycisnąłem tak, że spadły obroty to robił się bardzo słaby. Żeby z powrotem wszedł na swoje 2800 obr./min musiałem mu całkowicie odpuszczać, całkowicie odejmować obciążenie. Może rzeczywiście coś jest z nim nie tak. Mam chińską przecinarkę stołową do glazury z silnikiem około 1 kW i on się lepiej zbiera od tego 2,2 kW, tylko tam tarcza jest bezpośrednio na wirniku, nie ma żadnych pasków, przełożeń i jak włączę to w sekundę osiąga obroty nominalne. Krótko mówiąc rusza z kopyta, ma to szarpnięcie jak przy silnikach 3 fazowych, a ten 2,2 startuje delikatnie, płynnie i trwa to chwilę. Dlatego słabo go widzę w betoniarce. Może był skonstruowany pod jakieś specjalne przeznaczenie.

    0
  • #15 12 Gru 2017 21:49
    2834736
    Użytkownik usunął konto  
  • #16 12 Gru 2017 21:58
    Awerss
    Poziom 9  

    Pod wpływem czego kondensatory mogą tracić swoje parametry ? Przez kilka lat maszyna z tym silnikiem stała na zewnątrz, czyli latem w + 30 st. C, zimą nawet w -30 st. C. Zresztą teraz stoi w pomieszczeniu nieogrzewanym i ma podobne warunki temperaturowe i tak przez ponad 20 lat. To mogło spowodować zmniejszenie pojemności kondensatorów ? Wezmę ten silnik i zajadę przy okazji do warsztatu. Jak nie będę dużo chcieli to dam im do sprawdzenia.

    0
  • #17 13 Gru 2017 17:56
    Berend
    Poziom 15  

    Kondensatory propylenowe tracą swoje właściwości pod wpływem "czasu" i warunków atmosferycznych.

    Najpierw trzeba je sprawdzić, jeśli są takie jak ich dane na tabliczce znamionowej będziemy szukać przyczyny w samym silniku lub błędnym doborze kondensatorów.

    0
  • #18 16 Gru 2017 15:03
    Awerss
    Poziom 9  

    Mam multimetr z jedynie kilkoma funkcjami. Przymierzam się do zakupu innego.
    Czy miernikiem MASTECH MS8221C zmierzę pojemności tych kondensatorów ?
    Według danych technicznych tego miernika mierzy on pojemność [F]: 20n/200n/2u/20u/200u/2000uF ±(4%+3)
    https://sklep.avt.pl/miernik-cyfrowy-ms8221c.html
    czyli kondensatory z mojego silnika mieszczą się w jego zakresie. Czy taki miernik był by wystarczający ?
    Jego cena 131 zł + przesyłka jest dla mnie do zaakceptowania.

    0
  • #19 16 Gru 2017 15:09
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Awerss napisał:
    Czy miernikiem MASTECH MS8221C zmierzę pojemności tych kondensatorów ?
    Może to wygląda na ironię, ale po co Ci taki miernik, jeśli w szeregu zakresów pomiarowych tego miernika, nie potrafisz usytuować swoich kondensatorów?
    Awerss napisał:
    20n/200n/2u/20u/200u/2000uF

    0
  • #20 16 Gru 2017 15:50
    Awerss
    Poziom 9  

    Awerss napisał:
    czyli kondensatory z mojego silnika mieszczą się w jego zakresie.

    stanislaw1954 napisał:
    Może to wygląda na ironię, ale po co Ci taki miernik, jeśli w szeregu zakresów pomiarowych tego miernika, nie potrafisz usytuować swoich kondensatorów?

    To, jak widać, chyba potrafię.
    Pytam, bo w tej dziedzinie jestem amatorem i czasami wydaje mi się, że coś wiem, a okazuje się inaczej.
    Nie wiem np. czy napięcie kondensatorów mierzonych takim miernikiem ma znaczenie.
    Czy z takim miernikami za ok. 150 zł nie jest tak jak np. z alkomatami, w które dmucha jedna osoba w zbliżonym czasie, a każdy pokazuje kilkukrotne różniące się wyniki.
    Widziałem miernik pojemności, który mierzy tylko pojemności i on np. miał jakieś pokrętło do kalibracji.
    Takie są uroku robienia czegoś amatorsko, hobbystycznie na czym się nie zna.
    @stanislaw1954, jeżeli się na tym znasz, to jest to dla Ciebie oczywiste, a pytania nielogiczne i śmieszne, ale gdybyś analogicznie jak ja zainteresował się i próbował coś zrobić w temacie, w którym jesteś zielony, był byś widziany w czyichś oczach tak jak Ty teraz widzisz mnie. Znam to z autopsji :)
    Zadawanie przeze mnie takich pytań wynika z pokory do dziedziny, z której inżynierem nie jestem.

    Dodano po 10 [minuty]:

    W prywatnej wiadomości (nie wiem dlaczego nie tu, w temacie) jeden z użytkowników forum zwrócił uwagę jeszcze na przekrój i długość kabli jakie stosowałem do tego silnika.
    Faktycznie jest to chyba istotne, bo przy zbyt cienkich i długich kablach napięcie może spadać na tyle istotnie, że może powodować słaby rozruch.
    Kable przy samym silniku mam raczej wystarczające bo 2,5mm2, ale faktycznie często używałem chińskiego 20 metrowego przedłużacza, którego przekrojem nigdy się nie interesowałem. Poza tym przedłużacz ten podłączałem do gniazdka domowego i kabel doprowadzający do niego prąd również może nie mieć wystarczającego przekroju i nie wiadomo jaką długość. Z instalacją zamierzam w najbliższym czasie zrobić porządek od podstaw i być może to poprawi start silnika.

    0
  • #21 16 Gru 2017 15:52
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    Awerss napisał:
    Zadawanie przeze mnie takich pytań wynika z pokory do dziedziny, z której inżynierem nie jestem.
    I nie musisz być inżynierem, ale logicznie myśleć, chyba potrafisz, a na tym polega dobranie zakresu miernika. Przy użyciu miernika elektrycznego (czy to będzie amperomierz, woltomierz, czy choćby miernik pojemności kondensatora), nastawia się miernik na wartość większą niż się spodziewamy, a gdy pomiar jest bardzo niedokładny, zmniejszamy zakres pomiarowy miernika. Przy wielu pomiarach ma też znaczenie czy jest to pomiar związany z prądem stałym, czy przemiennym(np. pomiar prądu, napięcia).

    0