Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Migomat Magnum MIG 205L-spawa-strzela-spawa

mateusz33 10 Sty 2018 16:22 2130 19
  • #1 10 Sty 2018 16:22
    mateusz33
    Poziom 13  

    Cześć.
    Mam taki oto problem z migomatem, podczas spawania przez parę sekund jest dobrze, później zaczyna strzelać, tak jak by brakowało mu gazu, postrzela tak jakiś czas i znów jest dobrze na jakiś czas,
    Czy to wina gazu czy może coś sie uszkodziło?
    Przy naciśnięciu przycisku na poczatku słychać powietrze, lecz pozniej tak jak by słabiej leciało.
    butle mam świeżo napełniona, reduktor nowy.

    0 19
  • Pomocny post
    #2 10 Sty 2018 16:55
    Lisek64
    Poziom 22  

    A jak masz ustawiony przepływ gazu na wyjściu z reduktora ?

    0
  • Pomocny post
    #3 10 Sty 2018 17:18
    mariusz999
    Poziom 17  

    mateusz33 napisał:
    Przy naciśnięciu przycisku na poczatku słychać powietrze, lecz pozniej tak jak by słabiej leciało.

    W tej sytuacji ustawiony wypływ nie ma najmniejszego znaczenia. Tak zachowują się najczęściej spotykane reduktory. Efektu tego nie ma tylko w reduktorach dwustopniowych lub po zastosowaniu tzw. optymaga lub optymizera. Nazwy występują zamiennie.
    mateusz33 napisał:
    podczas spawania przez parę sekund jest dobrze, później zaczyna strzelać

    Ten objaw wskazuje na niestabilną pracę łuku spawalniczego. Może to być spowodowane złą regulacją urządzenia (ustawieniem prędkości podawania drutu do napięcia zadanego).
    Możliwe jest także blokowanie drutu w wkładzie spiralnym, lub przypchana końcówka prądowa. W jednym i drugim przypadku wystąpi wymieniony objaw. Sprawdź drożność wkładu spiralnego wraz z końcówką prądową. Upewnij się także czy zastosowana końcówka odpowiada średnicy drutu jaki używasz.
    Możliwym jest także blokowanie drutu na skutek złego nawinięcia na szpulę. Jest on wówczas pozaplatany co jakiś czas (jeden zwój wchodzi pod drugi, tyczy się to najtańszych drutów).
    Kolejną rzeczą jaką należy sprawdzić to czy czasem rolki prowadzące nie są za mocno dociśnięte. Wówczas może i dochodzi do spłaszczania drutu który przez okrągłą końcówkę tak łatwo nie wyjdzie.

    Co do ilości a w zasadzie do ustawiania wydatku gazu, to oblicza się to następująco.
    Średnica drutu pomnożona przez 10. Otrzymujemy właśnie potrzebną ilość gazu w litrach na minutę, zapewniającą prawidłową ochronę jeziorka spawalniczego. Jeśli konieczne jest spawanie w większej odległości niż to jest przyjęte ( odległość końcówki prądowej od materiału spawanego) można dodać 2 litry gazu więcej.

    0
  • #4 10 Sty 2018 17:20
    mateusz33
    Poziom 13  

    30 bar,
    ustawiałem też na maximum i to samo było

    0
  • Pomocny post
    #5 10 Sty 2018 17:27
    mariusz999
    Poziom 17  

    Kolego normalnie nastawione jest 10 Bar. Wydatek gazu dla średnic drutów ma wynosić:
    0,8 mm- 8 do 10 l/min;
    1 mm- 10 do 12 l/min.;
    1,2 mm- 12 do 14 l/min.
    Tyle i tylko tyle gazu, nic więcej. Nadmierny wypływ będzie powodować zaciąganie powietrza do strefy gdzie jest jeziorko spawalnicze a to spowoduje porowanie spoiny (taka jak przez korniki zjedzona).
    W takich wartościach zapewnisz ochronę miejsca spawania i nie zbankrutujesz.
    Reduktor dwu zegarowy, prawy zegar wyskalowany w l/min:
    Migomat Magnum MIG 205L-spawa-strzela-spawa

    Reduktor z rotametrem słupkowym (najdokładniejsze ustawienia) Wraz z wspomnianym elementem optymizującym:
    Migomat Magnum MIG 205L-spawa-strzela-spawa
    Jaki typ urządzenia masz ( spawarka)?

    0
  • #6 10 Sty 2018 17:51
    mateusz33
    Poziom 13  

    Faktycznie, bo jak ostatnio spawałem to robiły mi sie dziurki w srodku spawu, takie własnie jak by korniki.
    Reduktor mam najzwyklejszy, najtańszyMigomat Magnum MIG 205L-spawa-strzela-spawa

    0
  • Pomocny post
    #7 10 Sty 2018 20:51
    mariusz999
    Poziom 17  

    Do drobnych prac nada się. Niestety jego jakość nie należy do najlepszych ( często nie trzyma nastawionego ciśnienia). Zegary też są jednymi z nie za ciekawych :( . Nastaw na nim taki wydatek jaki wyjdzie Ci z wyliczeń jakie wcześniej podałem.
    Możesz też zaopatrzyć się w taki rotametr:
    Migomat Magnum MIG 205L-spawa-strzela-spawa
    W sumie to najlepsze rozwiązanie jeśli chodzi o ustawianie ilości gazu. Odpinasz rolki, tak by drut się nie wydostawał. Zakładasz rotametr na końcówkę palnika ( dysza gazowa) i naciskasz przycisk w uchwycie. Wówczas regulujesz reduktor tak by kulka w tym rotametrze wskazała odpowiednią wartość gazu.

    0
  • #8 11 Sty 2018 14:01
    stasiekb100
    Poziom 23  

    Migomat i bez gazu powinien mieć stabilny łuk. Miałem problem z migomatem tatra (taki niemarkowy chińczyk). Problem był taki że przy małym prądzie spawania łuk się cofał w stronę dyszy prądowej. Problem nie rozwiązany. Płytka starująca była na 96% podobna do tej z magnuma.

    0
  • #9 11 Sty 2018 15:14
    mateusz33
    Poziom 13  

    Zakupiłem ten rotametr i zobaczymy co pokaże.

    W tym modelu 205L jest też możliwość spawania MMA, i na elektrodzie normalnie spawa na każdym prądzie, wiec chyba z elektroniką jest wszystko ok,

    Jutro postaram nagrać sie film jak to wygląda.
    A jeśli nic z tym nie uda mi sie poradzić to dam go do serwisu, albo znaleźć zawodowego spawacza i niech oceni bo może problem tkwi w ustawieniu.

    0
  • #10 11 Sty 2018 15:27
    mariusz999
    Poziom 17  

    stasiekb100 napisał:
    Problem był taki że przy małym prądzie spawania łuk się cofał w stronę dyszy prądowej.

    To jest tylko możliwe przy problemie z swobodnym wysuwem drutu bądź z źle dobranymi parametrami. W urządzeniach typu mag ustawia się napięcie spawania i prędkość podawania drutu. Prąd jest wypadkową tych dwóch wartości. Najprostszym sposobem ustawienia jest spawanie na kawałku odpadu i wówczas korygowanie prędkości drutu.
    @stasiekb100 sprawdź siłę nacisku rolek i drożność wkładu spiralnego. Zakładam że uchwyt jest prowadzony ze stałą prędkością ( bez zbędnego przyspieszania, tzw. zrywania łuku ).
    mateusz33 napisał:
    W tym modelu 205L jest też możliwość spawania MMA, i na elektrodzie normalnie spawa na każdym prądzie,

    Kolego i tak i nie. Związane jest to z charakterystyką łuku spawalniczego a dokładniej charakterystyką napięciową źródła prądu.
    W spawaniu elektrodą otuloną źródło ma miękką charakterystykę, zaś w metodzie MAG ta charakterystyka jest sztywna( napięcie tak bardzo nie spada pod wpływem płynącego prądu.
    Dopiero dojrzałem jeszcze jedną rzecz w tej spawarce. Masz tam możliwość regulowania indukcyjności obwodu spawalniczego. Dobierz równiez tą wartość (doświadczalnie). Poprzez tą zmianę możesz otrzymać tzw. łuk twardy bądź miękki.
    Łuk twardy stosujesz podczas spawania w pozycjach wymuszonych ( pion, ściana, sufit i okap). Niestety tu jest dużo odprysków.
    Łuk miękki stosujesz przy dużych wartościach prądu spawania. Masz wówczas szerokie lico spoiny i mniej odprysków.

    0
  • #11 11 Sty 2018 15:56
    stasiekb100
    Poziom 23  

    mariusz999 napisał:
    stasiekb100 napisał:
    Problem był taki że przy małym prądzie spawania łuk się cofał w stronę dyszy prądowej.

    To jest tylko możliwe przy problemie z swobodnym wysuwem drutu bądź z źle dobranymi parametrami. W urządzeniach typu mag ustawia się napięcie spawania i prędkość podawania drutu. Prąd jest wypadkową tych dwóch wartości. Najprostszym sposobem ustawienia jest spawanie na kawałku odpadu i wówczas korygowanie prędkości drutu.
    @stasiekb100 sprawdź siłę nacisku rolek i drożność wkładu spiralnego. Zakładam że uchwyt jest prowadzony ze stałą prędkością ( bez zbędnego przyspieszania, tzw. zrywania łuku ).
    Owszem kolego masz rację. Tylko że ja ten migomat podłączyłem pod podajnik dwusilnikowy esaba z prądnicą tachometryczną i dalej było to samo. Zasilanie podajnika było niezależne. Po prostu za słabo się za niego zawzięłem.

    0
  • #12 11 Sty 2018 19:42
    mariusz999
    Poziom 17  

    stasiekb100 napisał:
    Zasilanie podajnika było niezależne.

    To właśnie potwierdza moje stwierdzenie co do przyczyny wystąpienia efektu cofania łuku. Właśnie podając niezależne zasilanie sprawdzam na szybko czy wbudowane sterowanie działa czy jest uszkodzone. To z lenistwa tak robię, szybciej mi podpiąć zasilanie i sprawdzić jak spawa maszyna. Inaczej sprawa wygląda jak nie ma możliwości ustawienia odpowiedniej prędkości do nastawionego napięcia ( zdarzają się takie przypadki i to nie rzadko).
    Najczęściej w urządzeniach synergicznych.

    0
  • #13 13 Sty 2018 21:58
    mateusz33
    Poziom 13  

    Czołem.
    Dziś nagrałem jak to wszystko wygląda,
    Na początku rotametr na końcówkę i oto co pokazało
    https://www.youtube.com/watch?v=gRgdSV_waFg

    Następnie wziąłem się za spawanie, z pewnością oberwie mi się za całokształt spawania,lecz to robiłem na szybko, pod koniec widać jak to sie dzieje, predkość regulowałem i nadal było to samo.
    https://www.youtube.com/watch?v=8oroQ-1uliM

    No i nagrałem podajnik drutu, coś tam strzela lecz na moje płynnie podaje
    https://www.youtube.com/watch?v=6NnFPD0UpHk

    No i na koniec, zauważyłem że obraca mi się ta zakrzywiona końcówka która wychodzi z rekojeści, czy to może mieć związek z tym?

    0
  • #14 14 Sty 2018 12:08
    mariusz999
    Poziom 17  

    mateusz33 napisał:
    No i nagrałem podajnik drutu, coś tam strzela lecz na moje płynnie podaje

    Mamy winowajcę. Właśnie na tym filmiku widać jak drut jest nierówno nawinięty. To bardzo utrudnia spawanie. Zwłaszcza dla podajników dwu rolkowych. Cztero rolkowe jeszcze dadzą radę z takim nawojem. Nie może swobodnie się rozwijać, tylko co chwilkę widać jak jest pod kolejnym zwojem uwięziony. Kup szpulę drutu zwracając uwagę by na opakowaniu była informacja " Nawój precyzyjny".

    Co do samego spawania zmień kierunek. Nie ciągnij uchwytu tylko pchaj. Głowa z lewej strony zwrócona w stronę uchwytu zaś sam uchwyt pochylony w prawo. Odwrotna sytuacja wystąpi dla osób leworęcznych.
    Migomat Magnum MIG 205L-spawa-strzela-spawa
    Spoina będzie płaska to po pierwsze a po drugie będziesz dobrze widzieć miejsce gdzie spawasz.
    Efekt podbicia gazu we wstępnej fazie jest typowy dla prostych reduktorów. Właśnie przez ten efekt zużycie gazu jest duże. Wówczas będziesz mieć jednakowy wypływ gazu i oszczędności.
    Te 15 l/min to masz dla średnicy 1,2 mm rozumiem. Dla drutu 1 mm zmniejsz do około 10-12 l/min. Jak zauważyłeś wskazanie rotametru jest inne niż na zegarze reduktora. To są wszystkie nieszczelności w układzie i z tego powodu należy ustawiać wydatek gazu na uchwycie a nie na reduktorze.
    Taka drobnostka a ma znaczenie.
    Jak wspomniałem można zastosować dodatkowe urządzenie zwane optymizerem bądź optymagiem.
    Na przykład takie coś:
    Migomat Magnum MIG 205L-spawa-strzela-spawa
    Ktoś powie iż to zbędny wydatek, przecież można spawać bez tego. Owszem można i bardzo duża grupa ludzi tak spawa. Pytanie tylko czy warto zastanowić się i przeliczyć jakie oszczędności uzyska się stosując to rozwiązanie. Za gaz to Ty płacisz więc może wydatek wart przemyślenia.
    Bardzo szybko widać to przy spawaniu w TIG-u. Gdzie koszty gazów są nie małe.

    0
  • #15 14 Sty 2018 13:39
    mateusz33
    Poziom 13  

    @mariusz999 dzięki za odpowiedz i wskazówki.
    Wymienię drut i zobaczę co się będzie dziać, tak samo zastosuje twoja instrukcje dotyczącą prowadzenia końcówki.
    Teraz stoję przed wyborem drutu, jakiej firmy polecacie?
    Dużo nie spawam, ten drut który jest teraz założony, jest od nowości, 3 lata, a z 1/3 nie została go wyspawana,
    Znalazłem z firmy ESAB "ESAB OK Autrod 12.51 0,8 mm 5 kg" nada sie?

    0
  • #16 14 Sty 2018 14:05
    mariusz999
    Poziom 17  

    @Mateusz wszystko zależy od materiału jaki spawasz. Na podstawie rodzaju materiału dobierasz spoiwo ( drut ).
    Najogólniej stosowanym i do tzw. zwykłej blachy wystarczającym jest drut o oznaczeniu: G4Si1 ( dawniej SG3). Wystarczy że podasz to oznaczenie sprzedawcy.
    Wymieniony przez ciebie drut ESAB-a jest również dobrym spoiwem. Generalnie w handlu podawane są różne nazwy. Do doboru stosuje się oznaczenia spoiw zgodnie z normami.
    W przypadku spoiw ESAB-a nie ma takiego problemu, spawalnicy znają dość dobrze ich wyroby i można by rzec że znają je na pamięć.
    Ja osobiście korzystam ze spoiw firm: Metalweld i Oerlikon.
    Dla technologii opracowanych w mojej firmie użyłem spoiw z tych firm, dlaczego tych to dużo tłumaczenia. W skrócie chodzi o wyniki badań złącz wykonanych do uznania technologii.
    To przekłada się na późniejsze kontrakty. Firma posiadająca dopuszczenia i technologie kwalifikowane ma większe zlecenia i zaufanie na rynku. Oczywiście nie tyczy się to przetargów gdzie decyduje cena lecz to inny temat.

    Może się przyda ten katalog spoiw Bohler-a:

    0
  • #17 14 Sty 2018 17:25
    mateusz33
    Poziom 13  

    Dużo nie spawam, a jak już to tylko zwykłe blachy, profile zamknięte, kątowniki, taka zwykła czarna stal.
    Mógłbyś polecić konkretny drut ?

    0
  • #18 14 Sty 2018 17:38
    mariusz999
    Poziom 17  

    Jednym z lepiej układających spoinę jest Carbifil 1a firmy Oerlikon. To drut o naprawdę dobrych parametrach.
    Cen niestety nie pamiętam. Raczej łatwo dostępny w większości sklepów z materiałami spawalniczymi. Odradzam tylko wszelkiego rodzaju "chińczyki". Jeśli gdzieś spotkasz drut nie miedziowany tzn. nie pokryty miedzią lecz emalią to takim spawa się o niebo lepiej. Co prawda cena też troszkę wyższa.
    Miedź poprawia trochę przewodzenie i nic po za tym. Można usłyszeć o jej wpływie na ochronę antykorozyjną co jest bzdurą. Po obejrzeniu w dużym powiększeniu drutu miedziowanego w przekroju, pięknie widać warstwę korozji pomiędzy drutem a miedzią. Często występuje to właśnie w drutach importowanych z Chin.
    Co do ESAB-a, cóż producent = cena. Wiele renomowanych firm ma podobnie.
    Czy u ciebie jest możliwość zakładania szpul 15 kg. ?
    Jeszcze jedno. Pod pojęciem "zwykła czarna stal" można wiele gatunków wsadzić. Rozumiem że mowa o najpopularniejszej stali S235 ( dawna St3s).
    Pamiętaj iż jako tzw. czarna stal może być wysoko gatunkowy materiał. Wówczas mogą być problemy w postaci np. pękania spoin.

    0
  • #19 14 Sty 2018 21:40
    mateusz33
    Poziom 13  

    Carbofil 1a znalazłem tylko 16 kg, mniejszych niestety nie mogę znaleźć
    Nie mam pojęcia czy można, choć z drugiej strony nie warto mi kłaść tak dużej bo prędzej migomat padnie niż ja zużyje 1/3 tego.
    Co do stali to... jadę na skup, kupuje profile czy kątownik i tyle, nie mowie jakiej jakości ma być,
    Nie spawam zarobkowo lecz tylko i wyłącznie dla siebie,także nie zwracam uwagi na jakość, domyślasz sie pewnie o co mi chodzi :)
    Kupie tego esaba i powinno być ok, 5 kg koszt ok 100 zł, także nie jest jakoś dużo, a firma jedna z lepszych, chyba że w tej cenie i w małych szpulach znajdzie sie coś lepszego

    0
  • #20 14 Sty 2018 21:56
    mariusz999
    Poziom 17  

    Ja używam tylko dużych szpul. Jak ma tobie leżeć długo drut na spawarce to faktycznie nie ma co sobie nimi zawracać głowy. Jak będziesz miał dłuższy okres przerwy w spawaniu to zdejmij drut i wsadź go w worek foliowy. Razem z drutem wrzuć kilka saszetek pochłaniających wilgoć (takich jakie np. w opakowaniach z butami). Nie będzie dostępu wilgoci to drut dłużej nie będzie korodować.
    Przypilnuj tylko by był precyzyjnie nawijany i będzie oki :)
    Jeszcze jedno bo nie widać za dokładnie. Jaka jest odległość dyszy gazowej ( tzw. łuski) od materiału? Powinno być nie więcej niż 15 mm. Inaczej będzie porować spoina ( te ala korniki).

    0
  Szukaj w 5mln produktów