Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automat. wył. pompy paliwowej do LPG

grzegorzdr 17 Sie 2005 15:49 5102 18
  • #1
    grzegorzdr
    Poziom 11  
    Czy znacie sposób jak można zrobić automatycznie wyłączanie elektrycznej pompy paliwowej przy zasilaniu silnika gazem. Gdy automat przełącza mi zasilanie na LPG to niepotrzebnie pompa paliwowa pracuje. Przy malej ilości paliwa w baku może ona sie przegrzać. Czy znacie prosty sposób jak zrobić automaczne wyłączanie pompy po przejściu na gaz i włączeniu jej po wyłączeniu zasilania na gaz?
  • #2
    mcclaud
    Poziom 15  
    Nie wydaje mi sie,zeby pompka przegrzala sie z powodu malej ilosci paliwa.A co to ona jest chlodzona benzyna,czy jak?Smieszne...
    Najprosciej jest zastosowac stycznik.Cewke stycznika zasilasz z elektrozaworu odcinajacego paliwo.Pytanie tylko, czy przy zdjetym napieciu zawor ma przejscie,czy dopiero podanie napiecia go otwiera...?
    Sprawdz to.
    Elektrozawory do gazu i benzyny sa takie same.
    Jesli podanie napiecia otwiera zawor,to mozesz podlaczyc sie do elektrozaworu gazu,a pompke paliwa podlaczyc do wyjsciowych stykow normalnie zwartych (NC) stycznika, lub podlaczasz pod elektrozawor benzyny i wtedy pompke benzyny podlaczasz pod styki normalnie otwarte (NO) stycznika.
    Jesli jest onaczej,tzn. jesli podanie napiecia zamuka zawor, robisz wszystko odwrotnie.
    Nie moze niezadzialac.
    Powodzenia
  • #3
    grzegorzdr
    Poziom 11  
    Pompa jest zanurzona w baku w paliwie.
  • #4
    mcclaud
    Poziom 15  
    Czlowieku,mowilem juz: POMKA NIE JEST CHLODZONA BENZYNA!!
    To,ze jest zanurzona w baku wynika pewnie z jej konstrukcji i tyle.
    Nawet jesli pompka znajduje sie wewnatrz baku,to musi byc jakos zasilana.Odszukaj zasilanie pompk i postepuj tak jak napisalem wyzej i bedzie dobrze.
  • #5
    marek234
    Poziom 14  
    Kolega grzegorzdr ma rację pisząc, że pompa paliwa jest chłodzona benzyną w baku. Za mało paliwa doprowadzi do przegrzania pompy, przy odpowiednio długiej jeździe.
    Pozdrawiam.
  • #6
    grzegorzdr
    Poziom 11  
    Dlatego staram sie miec conajmniej polowe baku zatankowanego. Ale skoro pompa podczas jazdy na gazie nie jest potrzebna to pomyslalem o jej wyłączaniu - niepotrzebnie sie zużywa i nagrzewa. Spróbuje zrobić zrobić taki układzik na przekażniku, który by ją wyłączał. Dzieki za rady.
  • #7
    mcclaud
    Poziom 15  
    Czy przez przegrzanie sie pompki rozumiecie zwiekszenie sie jej temperatury o 2-3 stopnie powyzej temperatury otoczenia?
    Jesli lilnik elektryczny ulega przegrzaniu,to napewno nie w temperaturze pokojowej!!
    Przegrzanie silnika oznacza uszkodzenie lakieru elektroizolacyjnego na drucie nawojowym. Podczas produkcji lakier wypala sie w temp. 250-470 stopni celcjusza,w zaleznosci od grubosci drutu, zastosowanego lakieru i ilosci warstw lakieru. Lakier moze sie jednak uszkodzic gdy jest dlugotrwale wystawiony na podwyzszona temperature (np. 150 stopni C).
    Wiesz jaka jest temperatura zaplonu oparow benzyny?
    Jak wiec chcesz bezpiecznie chlodzic benzyna silnik elektryczny?
    A poza tym pompki najczesciej (jesli nie zawsze) montowane sa w oddzielnej komorze.Poczytaj sobie troszke instrukcje samochodowe...
  • #8
    pejot
    Poziom 12  
    no to troszkę z życia:

    samochód - citroen ax z instalacją gazową( najprostrzą)

    fakty- po ok 2 miesiącach od założenia instalacji brak możliwości odpalenia auta na bęzynie.

    powód- pompa paliwa, która po przełączeniu na zasilanie gazowe nadal pracowała a zawór odcinający paliwo powodował większe obciażenie silniczka pompy. ponieważ w normalnych warunkach nadmiar paliwa wraca spowrotem do baku i pompa ma zapewnioną tzw. cyrkulację paliwa, co nie jest bez wpływu na jej temp.

    efekt - nie wiem jak wygladały uzwojenia silniczka pompy, ale obudowa ( z tworzywa) była zdeformowana i odbarwiona jakby ktoś ja potraktował opalarką . oczywiście wczesniej poleciał bezpiecznik a wymiana bezpiecznika nic nie dała wiec silniczek też dostał popalić

    aby zabezpieczyć sie przed kolejnymi wydatkami został zamontowany przekaznik ( odcinający pompę paliwa w momencie przełączenia na zasilanie gazowe) zasilony równolegle z zaworem gazowym i wykożystanym stykiem biernym (NC) w obwodzie zasilania pompy

    od ponad 2 lat działa bez zarzutu
  • #9
    xcustom
    Poziom 11  
    Ja proponuje postąpić tak jak mówi MCLaud.
    Pozatym lepiej jak bedzie wyłączona bo moze sie zatrzeć jak zapomnisz zalać paliwka. Ja tak miałem w passku i 3 razy wymeniałem eheh a nowa (800zł).
  • #10
    grzegorzdr
    Poziom 11  
    Moim zdaniem zawsze mozesz zatrzec pompę przy odpalaniu samochodu, jesli nie ma paliwa w baku niezaleznie czy jest ona wylaczana podczas jazdy na gazie czy nie.
    Staram sie miec pół baku paliwa, zeby uniknac klopotow z pompą paliwa.
  • #11
    lopr_pol
    Poziom 23  
    Tylko po co wozic niepotrzebny balast w zbiorniku, za darmo go nie wozisz :)
  • #12
    grzegorzdr
    Poziom 11  
    dlatego zaczalem zastanawiac sie nad ukladem wylaczajacym automatycznie pompe paliwowa gdy nie jest uzywana. Nie bedzie tez potrzeby wozenia tyle paliwa w baku.
  • #13
    mcclaud
    Poziom 15  
    Widze,ze temat sie rozwinal...
    Nie wiem czy przed napisaniem zwoich postow czytacie wszystkie,czy tylko ten ostatni...
    Na poczatku rozchodzilo sie o wylaczanie pompki,bo moze sie spalic,gdy w baku jest malo paliwa.Teraz posty dotycza tego,ze pompka moze sie spalic,gdy w ogole w baku jest paliwo...
    Mysle,ze co do chlodzenia pompki paliwem mozemy sie zgodzic.Jeden z ostatnich postow,ten z relacjami z ogledzin spalonej pompki,chyba wyjasnia dlaczego paliwo nie chlodzi pompki...
    Zgodze sie,ze odciecie odplywu paliwa zncznie obciaza pompke.Ja jestem szczesliwym posiadaczem pompki paliwowej z "zaworem bezpieczenstwa" odprowadzajacym nadmiar paliwa spowrotem do baku.
    Wiekszosc silnikow gaznikowych miala ten problem z glowy,bo zastosowane w nich pompki membranowe na ogol mialy 3 wyprowadzenia (wejscie,wyjscie i powrot do baku).
    W przypdku elektrycznych pompek odsrodkowych spotkalem sie z 2 rozwiazaniami:albo zasilanie pompki odcinane jest przez centralke LPG,albo zastosowany jest 3-drozny elektrozawor paliwa.
    Aha,staram sie zrozumiec co mial na mysli kolega grzegorzdr.Zabrzmialo to tak,jakby pompka byla smarowana benzyna i bieg "jalowy",kiedy uklad paliwowy jest pusty, byl najgorszym z przypadkow...
    I jeszcze jedno.Jesli mowie zle,prosze o poprawienie mnie,ale czy nie ma w ukladzie paliwowym czegos na wzor zaworu zwrotnego zapobiegajacemu cofaniu sie paliwa?Wydaje mi sie,ze jest...
  • #14
    Krop
    Poziom 16  
    Więc tak, we wszystkich znanych mi autach pompa paliwa chłodzona jest właśnie paliwem i nim jest też smarowana. Przy odciętym paliwie może dojść do jej przegrzania i uszkodzenia pompa mieli paliwo zamiast je tłoczyć. Powinno sie unikać jazdy z niskim poziomem paliwa, może nie koniecznie musi być pół baku ale pełną rezerwę bym zalecał choćby z tego względu że gaz też może się skończyć :)
    Pompe można poprostu wyłączyć, od strony elektrycznej nie powinno to stanowić kłopotu można przerwać obwód przekaźnikiem w okolicy bezpiecznika pompy. Jednak w niektórych autach pojawi się inny problem komputer wykryje za niskie ciśnienie paliwa a właściwie brak tego ciśnienia i wyłączy zapłon. Trzeba znaleźć czujnik ciśnienia paliwa i oszukać komputer zwierając czujnik najczęściej do masy np drugim stykiem zamontowanego przekaźnika. Z tym że zależy to od konkretnych rozwiązań zastosowanych w danym aucie a eksperymenty na chybił trafił mogą skończyc się uszkodzeniem komputera. Proponuje przeanalizować schemat instalacji elektrycznej samochodu.
  • #15
    faziczek_r
    Poziom 19  
    a po co chłodzić pompę paliwa jak nie chodzi jak nie chodzi to co ma się grzać?A twój automat to przekażnik zwierno rozwierny podłączony pod zasilanie gazowe.
  • #16
    grzegorzdr
    Poziom 11  
    Dzieki za pomoc. Wsadzilem przekaznik i pompa paliwa automatycznie jest wyłączana gdy jeźdze na LPG. Koszt przeróbki to niecałe 10zł.
  • #17
    zorro18
    Poziom 12  
    Jesli masz swój samochód na wtrysku paliwa to niestety nie możesz rozcinać pąpki paliwowej z tego powodu iż cały czas pompuje ona benzynę do listwy wtryskiwaczy lub pojedyńczego wtrysku po to aby samochód mógł pracować to oczywiste ale również jak i na benzynie i lpg benzyna chłodzi wtryski lub pojedyńczy wtrysk aby się nie zapiekł ( jazda na lpg + wysoka temperatura silnika + odcięta pompka = odparowanie benzyny we wtryskiwaczu i listwie wtryskowej + po dłuższej jeździe zapieczenie wtryskiwaczy lub wtrysku ==>> wymiana wtrysków) a pompka chłodzi się benzyną w czasie jazdy na lpg. ( chyba zamiast rozciąć wtryski lub wtrysk to odcieli tobie przewód doprowadzający tak ja zrozumiałem) Z regóły benzyny nie powinno być mniej niż do momentu zapalenia rezerwy benzyny. Jeśli jest to gaźnik z mechaniczną pompką to rozcina się przewód doprowadzający paliwo do gaźnika przed gaźnikiem a za powrotem paliwa do baku
  • #18
    grzegorzdr
    Poziom 11  
    Z tego co wiem, te mechanicy rozcieli mi kabel zasilajacy popme paliwową. Zrobilem, ze podczas jazdy na LPG pompa jest odlaczona, po powrocie na zasilanie benzyną jest wlaczana i jade na benzynie. Czyli zwieram lub rozwieram kabel zasilajacy pompe paliwową.
  • #19
    grzegorzdr
    Poziom 11  
    Jak myslicie jakie jest mniejsze zło: zapieczone wtryski czy mozliwosc uszkodzenie pompy paliwowej?
    Ktorej z nich moze szybciej nastapic? Co jest bardziej grożne?