Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Piece oporowe potrzebne informacje

fala111 30 Sie 2005 21:39 11727 25
  • #1 30 Sie 2005 21:39
    fala111
    Poziom 2  

    Witam bardzo bym potrzebował informacje odnośnie spiral do piecy hartowniczych PEK-1 PEK-2 itp (najlepiej jakby ktoś był w posiadaniu rys technicznego) chodzi mi konkretnie o srednice drutu z jakiego byla spirala nawinięta i o średnice spirali jak i o jej dlugość oporność po prostu wszystkie informację jak powinna wygladać spirala po nawinięciu. Probowalem dzwonić do kilku firm ale tam to moge tylko zamówić gotowe spirale a chciałbym je samemu nawinąć bo tak jest taniej !!!

    Jeśli ktoś może mi pomóc to z góry dziekuje

    Czekam na odpowiedzi !!!!

    0 25
  • #2 30 Sie 2005 21:50
    Orochimaru
    Poziom 31  

    Można wiedzieć skąd masz drut?
    O ile się orientuję to używa się do tego chromonikieliny, a grzałka jest w postaci pręta, więc trzeba by taką spiralę czymś zalać, jaką ceramiką.
    Sam chętnie zrobiłbym taki piec, bo gotowy nie na moją kiesę, a cegły szamotowe można kupić na każdym składzie budowlanym.

    0
  • #3 31 Sie 2005 16:32
    fala111
    Poziom 2  

    drut oporowy mam swój i to w kilku gatunkach jest to Kanthal
    A potrzebne mi parametry spiral bo chce wyremontowac stary piec niestety w nim nie ma spiral zeby podpatrzeć jak były nawinięte. Jest tylko obudowa i szamot :(

    0
  • #4 31 Sie 2005 20:44
    Tuning Marek
    Poziom 20  

    Cześć pracowałem na hartowni jako elektryk naprawiałem je wymieniając spirale bo w pierwszych wersjach sterowanie było proste . Piece np; pek,pok,peg tylko ważne jest o jaką ci moc chodzi bo to były piece przemysłowe o mocach np 20 kwi większych a jeśli chodzi ci o druty oporowe to można zamówić gotowe spirale daj znać o co konkretnie ci chodzi w nowszych piecach sterowanie było już modułem tyrystorowym a w starszych to był regulator stycznik pośredniczący i stycznik mocy np : sc 200 i termopara nicr

    0
  • #5 12 Sty 2006 12:21
    ScOOti
    Poziom 10  

    Witam;

    Mam problem jeden.Posiadam piec do suszenia elementow wykonanych z gipsow. teraz pojawil mi sie problem czym to ogrzac? Potrzebuje uzyskac temp. 60-65 stopni. Wymiary pieca długość 6m dług. 3m wys 3m. W firmach specjalizujących się w grzałkach zaśpiewali mi po 15 tys zł za ogrzenie tego pieca.

    Wlasnei patrze na druty oporowe. Czy ogrzeje ten piec drutami oporowymi grub. 0.65 opor. 4.219 Ohm/m wychodzi co 15m takiej spirali. Moc spirali: 800 W, zrobie takich 10 spirali czyli 8kw.

    Drut nawijalbym na takie wklady ceramiczne:
    Piece oporowe potrzebne informacje
    Czy w taki sposob uzyskam zamierzony efekt?

    Koszt kw aktualny mam 30 gr netto.
    Prosze o rady!

    0
  • #6 12 Sty 2006 18:25
    Orochimaru
    Poziom 31  

    Wg mnie może być ciężko. Musiałbyś zrobić dobrą izolację z wełny mineralnej.
    Napisz jak jest ocieplony ten piec, czy stoi w jakimś pomieszczeniu, czy sam jest pomieszczeniem i ile czasu ma się to suszyć.

    0
  • #7 12 Sty 2006 19:01
    trebuch1
    Poziom 24  

    Fachowa odpowież na pytanie jak ogrzać taki piec jest niemozliwa.
    Praktycznie wiemy tylko ze jest "duzy" i ma mieć 60 stopni.
    Poza bilansem cieplnym, jaki jest dopuszczalny czas nagrzewania pieca.
    Z jakiego materiału jest zbudowany i jakiej grubości są ściany aby obliczyc straty cieplne. Czy konieczna jest wentylacja.
    I pytanie koronne: jakie przyłacze zapewni Zakład Energeryczny.
    Teoterycznie temp. 60 stopni mozna osiagniąć mocą 2kW, ale to nie jest
    odpowiedż na pytanie. Z szacunku wynika że trzeba zainstalować
    trójfazowe grzałki o łącznej mocy 12-15kW z układem stycznikowym
    (lepiej tytystorowym) i oczywiście konieczny jest czujnik temperatury.
    Czy nagrzewnica gazowa nie byłaby tańsza?

    0
  • #8 12 Sty 2006 19:41
    numerek12
    Poziom 21  

    jak pisali przedmówcy -strasznie mało danych
    jesli piec nieduzy to mozna pokusic się o grzałki elektryczne ale jesli o kubaturze powuzej 1 m3 to juz elektryczny jest niecelowy
    proponowałbym zakupić na allegro jakis palnik olefjowy i wlozyc go do komory zbudowanej z kształtowników do tego zwykły termostat przylgowy i to w zasadzie wsio

    to by chyba było najtaniej


    PS
    ScOOti skąd masz takie kształtki ceramiczne ?
    czyzbys upolowal w necie ? daj jakis namiar szukam takich okrąglych z wieloma otworami

    0
  • #9 12 Sty 2006 20:36
    and61
    Poziom 26  

    jeśli chodzi o sterowanie grzaniem tego pieca to proponuje podzielić piec na 3 strefy grzania ,zainstalować w równych odstępach 3 czujniki typu PT 100 z 3 regulatorami temperatury ,sterowanie grzałek na 3-fazowych przekaźnikach elektronicznych (SSR).w firmie w której pracuje mamy taki piec do spiekania proszków .tylko sterowanie jest na czujnikach typu "S"
    co do producenta grzałek to moge podać jutro .

    0
  • #10 16 Sty 2006 17:44
    Tuning Marek
    Poziom 20  

    Witam hm... przede wszystkim piszcie panowie , że w suszarkach czy piecach musi byc wymuszony obieg ogrzanego powietrza czyli mieszarka tzw atmosfery i zgadzam się z tym , że te 10 grzalek wystarczy po 0,8 kw tylko szczelne drzwi i izolacja i jeszcze jedno nie ma potrzeby stosowania trzech regulatorów i czujników czy termopar poniewaz to przedraża koszta to nie dokladne detale ktore pracuja np , w silnikach lotniczych prosty regulator czujnik prowadzacy i zabezpieczający przed przegrzaniem i buczek tym zawiadamiający i zaznaczam ,, nie zapomnijcie o mieszarce w środku powoduje ona równomierny rozkład temperatury ,, a moc tych grzalek możemy sobie zmieniać lącząc w trójkąt lub w gwiazdę dziękuje

    1
  • #11 16 Sty 2006 18:13
    and61
    Poziom 26  

    nie jestem przekonany czy montaż wentylatora będzie tańszy od zastosowania trójstrefowego układu grzania.długi piec ( rozumiem że omawiane urządzenie jest typem pieca taśmowego)z 1 czujnikiem nawet przy zastosowaniu wentylatora nie zapewni rónomiernego rozkładu temperatur.Tym bardzej że są to temperatury do 100st.C . jako regulator moge polecić http://www.introl.pl/katalog/wskazniki_regula.../regulatory_new/mikroprocesorowe/trol_91.html
    a czujniki z firmy http://www.limatherm.pl/limatherm.html

    0
  • #12 16 Sty 2006 19:37
    Tuning Marek
    Poziom 20  

    Witam , nie chcialem się zbytnio rozpisywać ale napiszę , że musi byc mieszarka jesli chcemy zrobić urzadzenie profesjonalnie mam do czynienia z suszarkami , piecami oporowymi - próżniowymi , komorowymi, wgłębnymi , ze stolem obrotowym, z komorą grzejna - i przedsionkiem malych i duzych mocy także mieszarka jest potrzebna dla dodładnego rozrzutu temperatury wiem , że komorowe nie maja mieszarki ale grzanie tam jest prymitywne na spodzie i po bokach elementy grzejne ja nikogo nie zmuszam do stosowania mieszarki ale tymbardziej jesli ma być duza komora grzania powinna byc prosze sobie wyobrazić gdy robimy rozrzut temperaturu w urzadzeniu nie załączonej mieszarki - to prosze napisać jak duże będą różnice między poszczególnymi miejscami w komorze jeśli chodzi o regulatory to jak najprostsze bo i tak nie wykorzystamy calego menu skomplikowanych regulatorów a jesli chodzi o niższe temperatury rzędu od 50-np;200 stopni Celcjusza to tymbardziej opcjonuje za wentylatorem rozprowadzającym atmosferę w piecu - bedzie poprostu wszędzie równa dziekuje

    0
  • #13 16 Sty 2006 22:03
    trebuch1
    Poziom 24  

    Przedstawiam do pieca swoje wyliczenia strat ciepła.
    - Do opisanej budowli zastosowałem współczynnik 0.29W/m2K.
    Prawdopodobnie izolacja będzie lepsza ale to i lepiej.
    - Pow. ścian pieca: 6x3= 18 m2 - 4 szt
    3x3= 9 m2 - 2 szt
    .............................
    łącznie = 90m2
    - Róznica temperatur: wewn - zewn = 70 - 20 = 50 st. C
    - Moc promieniowana przez ściany:
    P strat pow. = 90 x 50 x 0.29 = 1305W ≈ 1.3kW
    - Wcześniej była mowa o zastosowaniu osuszacza powietrza:
    http://allegro.pl/show_item.php?item=81220038
    Taki czy inny, musi być aby wyprowadzić wodę z pieca na zewnatrz.
    wskazany model osusza chłodząc z wydajnością ok 2.36kW
    pobierając moc elektryczna 1350VA

    Łaczne straty ciepła wynoszą 1.3 + 2.36 = 3.65kW
    a więc zastosowanie mocy grzałek powyżej 4kW pozwoli osiągać
    wzrost temperatury. Pozostaje pytanie jak szybko.

    - Na wzrost tempetratury w czasie decyduje moc grzania i pojemnośc
    cieplna całego pieca ze wsadem łacznie (tego parametru nie znam).
    W przyblizeniu mozna założyć że będzie to masa gipsowa z ciepłem
    właściwym jak dla wody 4.18 J/g*deg. Tak jak szacowałem we
    wcześniejszym poście, zainstalowałbym moc grzałek = 15kW.

    Ważną rzeczą której nie wolno zaniedbać to pojemnośc cieplna ukladu grzejącego. Mianowicie po wyłaczeniu grzania, skumulowane w grzałkach ciepło będzie podnośić jeszcze temperaturę. Jeśli te przerosty będa akceptowalne, można zastosować prosty termoregulator dwupunktowy.
    W przeciwnym wypadku musi to byc uklad podobny do PID. Uprymitywnieniem tej regulacji może być wyłaczanie grzania na zaniżonej temperaturze w porównaniu z temperatura docelową. Nie sądzę że konieczny jest reżim w zakresie węższym jak +/- 5 stopni.

    Kolejna sprawa to mieszcz powietrza. Powinien być aczkolwiek jego wydajnośc zalezy od konstrukcji ukladu grzejnego. Ja zastosowałbym więcej grzałek równomierniej rozłozonych ale nie grzejących "na czerwono".
    Ostatnia i bardzo ważna rzecz: BEZPIECZEŃSTWO!!!
    - wszystkie instalacje muszą mieć wyłaczniki różnicowopradowe,
    - zalanie rosą grzałki nie moze doprowadzić do porazenia!
    - otwarcie drzwi powinno automatycznie odłaczyc zasilanie grzania.

    0
  • #14 17 Sty 2006 17:51
    and61
    Poziom 26  

    koledzy widze że bierzemy się za budowe nowego pieca z nowym układem regulacji grzania,a kolega ScOOti napisał ze taki piec posiada tylko bez grzałek.podejrzewam że konstruktorzy tego pieca zabezpieczyli go w jakiś układ regulacji(być może przestarzały zbudowany na regulatorach typu RIT ,lata 70) lub jego szczątki.pozdrawiam i koledze Tuning Marek proponuje wymiane doświadczeń.konserwuje piece głębinowe f-my SOLO(SZWAJCARIA)próżniowy f-my Seco/Warwick(spółka(PL-USA) komorowe z uszczelnioną komorą dawnej f-my BIRLEC (obecnie WELLMAN , Wielka Brytania) i typu PEH i PEK

    0
  • #15 18 Sty 2006 13:55
    ScOOti
    Poziom 10  

    Wiec moze sprstuje swoja wypowiedz. Posiadam aktualnie wybudowany piec (bez zadnych doatków gołe ściany i sufit ocieplony oraz dzwi)

    Elektronike oraz wszystkie dodatki gromadze aby to wszystko poustawiać w sensowny sposób.

    Tez myslalem ostatnio aby zrobic cos w stylu nagrzewnicy:

    Piece oporowe potrzebne informacje

    Parametry siatki:

    230 V
    1000 W
    grub drutu: 0,75mm
    opór 3.0558 Ohm/m
    opór siatki: 52.9 Ohm
    Długość drutu: 17.31 m
    Obciążenie powierzchniowe: 2.45 W/cm2

    Dane producenta drutu:
    Zalecane średnie obciążenie powierzchniowe drutu Resistohm 135 w zależności od temperatury (W/cm2).

    900 stopni C - 2.0 - 2.5 W/cm2
    1000 stopni C - 1.5 - 1.8 W/cm2
    1100 stopni C - 1.0 - 1.3 W/cm2
    1200 stopni C - 0.5 - 0.8 W/cm2



    A wiec takich 15 grzełek zakładając, że jedna osiagnie temp. ~900 stopni. To na końcu tej nagrzewnicy jaką przypuszczalnie temp osiagne?

    Poustawiałbym tak aby każda ta grzełka nie świeciła się a grzała. A po drugie po osiągnięciu tej temp pracowało by 5 takich siatek.

    Co do cyrkulacje powietrza to także sądze iż powinna być.
    Pozdrawiam
    Tomek

    0
  • #16 18 Sty 2006 17:54
    Tuning Marek
    Poziom 20  

    Witam dziękuję koledze and61
    za chęć współpracy może uda nam się pomóc wszystkim zainteresowanym odnośnie elektrotermi dziękuję

    0
  • #17 18 Sty 2006 20:11
    and61
    Poziom 26  

    witam.patrząc na rysunek rozumie że ten sam otwór służy do załadunku i wyładunku wsadu.tak zamontowany wentylator teoretycznie powinien zapewnić reżim utrzymania temperatury,choć montaż w suficie pieca moim zdaniem byłby bardziej odpowiedni. co do zapewnienia temperatury to należy pamiętać że zanim zostanie ona osiągnięta to musi zostać wygrzana cegła szamotowa.zwłaszcza przy tak niskich temperaturach.wydaje mi się że należałoby się wzorować na budowie suszarni SEL11. widze że kolega ScOOti jest z wawy ,ja pracuje w jednej z firm warszawskich,jeśli mi się uda załatwić pozwolenie na wejście na teren f-my ,to zaprosze do siebie na obejrzenie piecyków

    0
  • #18 19 Sty 2006 18:07
    trebuch1
    Poziom 24  

    [quote="ScOOti"]
    "Sciany wykonane z Suporexu 30 cm. Dach blacha falista a naniej 20 cm welny mineralnej. Dzwi wykonane ze stali i ocieplone 10 styropianem." - To jest faktyczny opis budowlany pieca.

    And61. Jaki rysunek z otworem? Jaka cegła szamotowa? Pomyliły Ci się
    różne piece. Dla ścisłości to nie jest piec a pomieszczenie do suszenia form gipsowych. Jeśli chcesz zabierać głos to pisz merytorycznie o technicznych rozwiązaniach i na temat.

    0
  • #19 20 Sty 2006 09:15
    ScOOti
    Poziom 10  

    to co narysowalem na tym obrazku przedstawialo koncepcje zmontowania takiej nagrzewnicy ktora miaalaby byc wstawiona do srodka aby grzala to pomieszczenie.

    0
  • #20 20 Sty 2006 17:42
    trebuch1
    Poziom 24  

    Sc00ti,
    Wg mnie podałeś b. dobrą koncepcję nagrzewnicy
    znaną przecież z tzw "Farelków" . Liczy się przecież prostota
    i skuteczność.
    Zalety rozwiązania:
    - mieszanie powietrza a zarazem studzenie spiral oraz mozna
    regulowac temperaturę powietrza wylotowego, zresztą nie musi byc
    ono (jak piszesz) b. gorace. Może być chłodniejsze np. ok.
    200 stopni, ale za to z wiekszą cyrkulacją; liczy się przeciaż
    dostarczona energia.
    - kompaktowa konstrukcja, co umożliwa ew. zmianę usytuowania
    - w razie niedogrzewania pomieszczenia "na czas", możliwość
    domontowania kolejnych siatek.
    - stosunkowo mała pojemność cieplna nagrzewania, co znacznie ulatwi
    sterowanie temperarturą.

    Należy jeszcze sprawdzić, a właściwie obliczyć czy 15kW to odpowiednia moc.

    0
  • #21 21 Sty 2006 03:07
    ScOOti
    Poziom 10  

    mi sie wydaje ze 15kw to za duzo jak na ten piec. Bylbym sklonny na poczatek dac 10kw. Ale z drugiej strony jak 15kw nagrzewnica dogrzeje do tych 65 stopni termostat ja wytlaczy to gdzies po 30 min zalaczy sie ponownie na 5-10 min abydogrzac. Bedzie zaleta to ze dopedzenie do temp bedzie szybkie a tymi 10kw moze dlugo dochodzic.


    I jeszcze jedno pytanie czy taka siatka jaka narysowalem w tym pseudo projekcie moze byc to drut napiety? Czy lepiej jak bedzie w spirale skrecony?

    Czy musi miec jakas oslone?

    Czy potrzebuje na to jakis zezwolen na korzystanie w tym piecu?

    Czy jesli zastosuje wylacznik dzwiowy, ze pzy otwarciu piec wylacza sie i blokade dzwi przy temp powyzej 30 stopni.

    0
  • #22 21 Sty 2006 13:16
    trebuch1
    Poziom 24  

    Większa moc nagrzewnicy nie zaszkodzi. Wazniejsze jest mieszanie powietrza aby nie wystepowały lokalne przegrzania np. ścian lub wsadu.
    Spirala czy drut prosty - wg mnie powinna być spirala ale z wiekszym skokiem. Chodzi o to aby całą pow. drutu swobodnie "opłukiwało" powietrze. Inaczej dojdzie do silnych przegrzań w nagrzewnicy a w konsekwencji do awarii. To jest zadanie praktyczne - jak bezpiecznie upakować spirale dla jak najwięcej "mocy". Należy pamiętać że metal rozgrzany jest miękki co w przypadku spirali wymaga dobrania punktów jej mocowania. Wg mnie jeśli drut (spirala) będzie w ciemności świecić na czerwono będzie idealnie. Barwę świecenia można ustawić tylko wydajnością wentylatora. Można się też wesprzeć lokalnym termostatem
    w nagrzewnicy wyłaczającym moc na grzałki bez wyłaczania wentylatora
    ale dla prostoty lepiej tego uniknąć.
    Wiadomo że jest zabronione udostepnienie dla ludzi (np. pracowników) wszelkich urzadzeń nie spełniających norm bezpieczeństwa w dodatku bez instrukcji stanowiskowej. Wymagania trzeba znać i je przestrzegać. Jesli komukolwiek coś się stanie z powodów zaniedbania bezpieczeństwa wiadomo jak to się konczy.
    Zezwolenia i prawa do korzystania to zupełnie odrębny temat na który nie zabieram głosu. To jest forum techniczne a nie prawne.

    0
  • #23 22 Sty 2006 11:11
    Tuning Marek
    Poziom 20  

    Witam z tego co pamiętam jak mialem styczność grzanie było zabezpieczone poprzez mieszarkę czyli nie załączymy grzania jeśli nie właczymy mieszarki,, styki pomocnicze stycznika mieszarki,, ale pamietam , że były regulatory kilku stawne ze od niskiej temperatury grzal na max. a gdy dochodził do żądanej temperatury np: 10 stopni przed wyłaczało i sobie tylko cykało ale przecież możemy się bawić jak chcemy albo ,, gwiazda- trójkąt, lub dodatkowe grzałki pełnej mocy lub najnowsze płynna regulacja ale kosztowna no i oczywiście buczek przed przekroczeniem temperatury dzięki

    0
  • #24 22 Sty 2006 17:19
    and61
    Poziom 26  

    odezwę się chociaż ,miałem zamiar porzucenie tego tematu po zbesztaniu mnie przez kolege trebuch1który jak widze nie miał racji co do moich pytań.
    1)regulator który włącza sie i wyłącza przy dochodzeniu do zadanej temp. to po prostu regulator posiadający regulacje PID lub Fuzzy Logic.wcześniej podałem link do takiego reg.
    2)wentylator powinien być załączany równocześnie z grzałkami,a grzałki bez niego nie powinny pracować.zapobiegnie to przepalaniu się grzałek i zabezpieczy równomierne rozłozenie temp.
    3)a rozwiązanie podane przez Tuning Marek co do załączania grzania poprzez styki pomocnicze stycznika od wentylatora jest jak najbardziej do przyjęcia

    0
  • #25 28 Sty 2006 13:59
    Tuning Marek
    Poziom 20  

    Witam Panie trebuch1 nie ladnie szkalowac kolegi przecież my tu jesteśmy by radzić nie każdy ma taki spory park maszynowy by móc cwiczyc i praktykować my tu spieramy się o proste urządzenie jak suszarnia by pan przyjechał do mojej firmy to by pan zobaczył na jakim poziomie stoi automatyka tęgie głowy maja co myśleć ale to inny temat takze nie ma co się chwalić wiem , że każdy ma troszke racji apropo nie myślmy że tak precyzyjne obliczenia są prawdziwe co do konstrukcji suszarni przecież wiemy , że nie tylko obliczenia sie przydają ale także praktyka i intelekt dziękuje

    0
  • #26 27 Cze 2006 23:37
    Arnold_S.
    Poziom 26  

    Remontuję stary piec z cegieł szamotowych, w obudowie stalowej(rama i blachy, które trzeba odmalować, bo są skorodowane).
    Czym malować, aby obudowa jak najmniej promieniowała?

    Są farby "termoodporne", ale taka nazwa niczego nie wyjaśnia(czy poza "odpornością" na temperaturę, izolują/wpływają na ilość ciepła oddawanego z pomalowanej nimi powierzchni).


    P.S.
    Nikt nie jest w stanie pomóc? :?:

    0