Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ustawienie Termet Gold plus 1 funkcyjny

Max_O 02 Lis 2018 19:59 210 7
  • #1 02 Lis 2018 19:59
    Max_O
    Poziom 5  

    Witam

    Zamontowałem piec Termet Gold plus 20kw 1 funkcyjny z sterownikiem open term cr11011 i czujnikiem zewnętrznym temperatury.
    Powierzchnia do ogrzania 170m2 dom 2 kondygnacyjny , 2 małe podłogówki w łazienkach łącznie 20m2 reszta grzejniki panelowe.
    Dom ocieplony 15 cm styropian. Okna 2 szybowe. Jak powinien być ustawiony piec aby osiągnąć 21 stopni w domu. Na które parametry muszę zwrócić szczególną uwagę? Chciałbym oby ogrzewania było ekonomiczne.

    Dodano po 5 [godziny] 56 [minuty]:

    Co powoduje ustawienie w open termie cr11011:
    KOMP POKOJ - ustawienie kompensacji pokojowej dla termoregulacji
    0 - brak kompensacji
    20 - maksymalna kompensacja

    0 7
  • #2 04 Lis 2018 08:46
    BUCKS
    Poziom 33  

    Max_O napisał:
    2 małe podłogówki w łazienkach łącznie 20m2 reszta grzejniki panelowe.

    Musisz pamiętać, że podłogówka z założenia lubi niskie temperatury wody grzewczej, a grzejniki wolą wyższą temperaturę. Z tego powodu stosuje się dla podłogówki odpowiednie układy mieszające.
    Jeśli nie masz tego to jeśli wodę grzewczą dopasujesz do podłogówki to grzejniki nie będą dogrzewały jeśli ustawisz temperaturę dla grzejników to z kolei źle będzie wpływało na pracę podłogówki.
    Kocioł generalnie służy tylko do podgrzewania wody krążącej w układzie, aby ona przekazywała ciepło do grzejników bądź podłogi, a że w danej chwili może podgrzać wodę tylko do jednej określonej temperatury to trzeba potem bawić się z odpowiednie zsynchronizowanie grzejników z podłogówką.

    Max_O napisał:
    Jak powinien być ustawiony piec aby osiągnąć 21 stopni w domu

    W teorii jak masz regulator to on powinien tak sterować załączaniem kotła, aby utrzymywać zadaną temperaturę w pomieszczeniu w którym jest regulator. Pozostałe pomieszczenia powinny mieć tak dopasowane grzejniki i dopasowaną instalację, aby w czasie nagrzewania tego pomieszczenia z regulatorem zdołały się nagrzać wszystkie inne pomieszczenia.

    Skoro masz czujnik temperatury zewnętrznej to Twój kocioł będzie automatycznie zmieniał temperaturę wody grzewczej w zależności od temperatury zewnętrznej. Powinieneś dopasować tzw. krzywą grzewczą do charakterystyki Twojego budynku, aby dana temperatura wody grzewczej dla określonej temperatury zewnętrznej odpowiadała mniej więcej Twoim realnym potrzebom na ciepło. Za niska temperatura może powodować niedogrzanie, a za wysoka niepotrzebne przegrzewanie pomieszczeń.
    Nie ma jednego uniwersalnego gotowca, bo każdy budynek ma swoją charakterystykę i krzywa grzewcza powinna być indywidualnie dopasowana.
    Dla mnie zawsze najlepsza jest metoda prób i błędów ;)

    0
  • #3 21 Lis 2018 17:46
    Max_O
    Poziom 5  

    Piec Gold plus 20kW 1 funkcyjny ograniczony do 32% mocy
    sterowany przez open term CR11011 + pogodówka
    pompa moduluje od 35 do 50%

    Palnik moduluje do wymaganej temperatury falując od mocy minimalnej do ograniczonej w tym przypadku do 32%.

    Czy to normalne?
    Czy nie powinno ustabilizować na "średniej wartości"

    https://filmy.elektroda.pl/40_1542817961.mp4

    0
  • #4 21 Lis 2018 18:38
    BUCKS
    Poziom 33  

    Max_O napisał:
    Palnik moduluje do wymaganej temperatury falując od mocy minimalnej do ograniczonej w tym przypadku do 32%.

    W sumie jeśli palnik moduluje w trakcie nagrzewania to dla mnie znaczy, że masz za dużą moc maksymalną do realnego, bieżącego zapotrzebowania na ciepło i instalacja nie nadąża z odbieraniem ciepła jakie produkuje kocioł przy aktualnej mocy maksymalnej.
    W takim wypadku skręć eksperymentalnie moc maksymalną do poziomu, aż wahania przy nagrzewaniu wody znikną.
    Modulacja palnika będzie normalna przy zbliżaniu się do zadanej temperatury na kotle.
    Przynajmniej ja sugeruję się swoimi prywatnymi doświadczeniami na starym atmosferyku Vaillant i zakładam, że Termet ma podobnie i nie ma tutaj zaawansowanej logiki działania.

    0
  • #5 21 Lis 2018 19:36
    Max_O
    Poziom 5  

    To falowanie nie ma nic wspólnego z nagrzewaniem, tylko z utrzymywaniem żądanej temperatury przez sterownik. Instalacja jest nagrzana i piec ma za zadanie utrzymać stała temperaturę wody zasilania.

    0
  • #6 21 Lis 2018 20:37
    BUCKS
    Poziom 33  

    Max_O napisał:
    To falowanie nie ma nic wspólnego z nagrzewaniem, tylko z utrzymywaniem żądanej temperatury przez sterownik.

    Z filmiku to ja zrozumiałem, że na kotle masz ustawione 55 stopni.
    A patrząc na aktualną temperaturę na kotle to kocioł moduluje mocą i temperatura c.o. skacze w zakresie 37-42.
    Jeśli to jest prawda to brakuje Ci jeszcze kilkanaście stopni do osiągnięcia zadanej temperatury.

    Choć jest tam jeszcze coś takiego jak wartość docelowa modulacji ustawiona na 39 stopni. Nie wiem co to znaczy ale może to ma wpływ na to, że kocioł moduluje i trzyma temperaturę w zakresie 37-42 zamiast pozwolić, aby kocioł dobił do zadanych 55.

    Poza tym pamiętaj o tym, że kocioł może szybciej osiągnąć zadaną temperaturę, choć jeszcze woda w całej instalacji nie została nagrzana, bo musi upłynąć trochę czasu zanim woda zrobi pełny obieg i nagrzeje się wystarczająco.
    W takim wypadku im większa różnica między mocą minimalną i maksymalną to tym większe będą wahania.
    Tak czy siak zmniejsz moc maksymalną jeszcze bardziej.
    Testowo zmieniaj sobie o 2-3 wartości i patrz na efekty. Nikt nie poda Ci gotowca trafnego na 100% dla Twojej sytuacji.
    Masz instrukcję do kotła i modyfikujesz ustawienia póki nie znajdziesz zadowalających Ciebie efektów, przynajmniej ja tak robię i na podstawie tzw. prób i błędów uczę się i potem wyciągam wnioski co zmieniłem, w jakim zakresie i jaki jest tego skutek w praktyce.

    0
  • #7 21 Lis 2018 21:01
    Max_O
    Poziom 5  

    Kocioł jest ustawiony w zakresie pracy od 25 do 55oC.

    Sterownik wymaga aby grzał 39oC. bo taka jest wymagana temperatura aby utrzymał temperaturę zadana w pomieszczeniu czyli 21,5oC, a on faluje w zakresie 37 do 42.

    Zmniejszenie mocy do 16% rozwiązuje połowicznie problem bo wtedy ograniczę mu moc tak bardzo ze falowanie ogranicza się do małego zakresu,

    Powstaje zaraz problem że w momencie spadku temperatury na zewnątrz sterownik ustawia temperaturę wody np na 44oC i wtedy brakuje mocy po ograniczeniu do 16% aby osiągnąć zadane np.44oC i muszę podnosić ręcznie znowu moc pieca.

    Powinno się to modulować w większym zakresie mocy i ustawiać optymalna moc palnika.

    Czy tak działa modulacja w innych modelach i innych firmach?
    Czy tylko ta sztuka ma taki problem?

    0
  • #8 21 Lis 2018 21:48
    BUCKS
    Poziom 33  

    Max_O napisał:
    Kocioł jest ustawiony w zakresie pracy od 25 do 55oC.

    OK, masz niski zakres dla podłogówki ale na filmiku Nastawa c.o. do dla mnie była temperatura zadana, czyli wartość do jakiej kocioł ma grzać wodę w danej chwili.
    Czyli wartość docelowa modulacji to jest temperatura zadana do której dąży kocioł.

    Ale jest jeszcze coś takiego jak delta t=15, a oczekiwana to 12, więc kocioł chce jeszcze podgrzać wodę.
    Nie wiem jak ale ustaw mu, aby oczekiwana delta zamiast 12 wynosiła 15 i wtedy może będzie lepiej chodził.

    Max_O napisał:
    Powstaje zaraz problem że w momencie spadku temperatury na zewnątrz sterownik ustawia temperaturę wody np na 44oC i wtedy brakuje mocy po ograniczeniu do 16% aby osiągnąć zadane np.44oC i muszę podnosić ręcznie znowu moc pieca.

    A skąd wiesz, że brakuje mu mocy. Może moc jest OK ale z racji niskiej mocy przyrost temperatury będzie powolny i temperatura może będzie rosła o 1 stopień w ciągu kilku minut. Pozwól niech kocioł popracuje i zobacz po jakim czasie temperatura wzrośnie o 1 stopień.
    Np. u mnie z kotłem o mocy minimalnej 9,5kW, gdy praca kotła się ustabilizuje i pracuje z mocą minimalną bez modulacji to podniesienie o 1 stopień trwa średnio jakieś 1,5 minuty, a różnica między zasilaniem i powrotem to ok. 12-13 stopni, choć przy tak szybkim przyroście temperatury trudno mówić o delcie, bo u mnie ponad minutę płynie woda do najdalszego grzejnika, nie mówiąc o tym, że musi ona jeszcze przepłynąć cały grzejnik i wrócić do kotła, więc w tym czasie temperatura na kotle skoczy o kolejne kilka stopni w górę.
    Jak dla mnie moc kotła będzie za niska jeśli temperatura zasilania będzie cyklicznie spadać. Ale jeśli będzie rosnąć o 1 stopień co kilka minut to jest OK.
    Temperatura na zewnątrz nie spada drastycznie, a nawet jeśli to budynek nie wychłodzi się, więc kocioł może sobie dogrzewać małymi porcjami energii.
    Ja bym pobawił się ustawieniami i ustalił jaką charakterystykę pracy ma Twój kocioł i Twój budynek, a Ty oczekujesz efektu natychmiast.
    Jak się obawiasz 16 to ustaw mu np. 18.

    Nie wiem jak Twoje docieplenie wpływa na zapotrzebowanie na ciepło ale przyjmując np. 55W/m2 to dla 170m2 mamy 9,4kW na mrozy ok. -20. Przy 0 na zewnątrz będzie to zapotrzebowanie na poziomie 4,7kW, czyli ok. 22/23% mocy maksymalnej dla 50/30 ale praktyka może być inna, więc zrób serię testów.

    Max_O napisał:
    Powinno się to modulować w większym zakresie mocy i ustawiać optymalna moc palnika.

    W moim starym atmosferyku kocioł przez pierwsze 2 minuty po odpaleniu palnika chodzi zawsze z mocą minimalną, potem przechodzi na moc pośrednią, która jest mocą maksymalną c.o. ustawianą w MENU kotła.
    Jeśli moc pośrednia czyli maks dla c.o. jest dobrze dobrany to kocioł grzeje cały czas z pełną mocą aż do osiągnięcia temperatury zasilania o 2 stopnie mniejszej od zadanej. Wtedy kocioł zaczyna modulować. Jeśli na powrocie woda jest zbyt chłodna to modulacja jest większa. Z racji, że pompa u mnie chodzi ze stałą prędkością to mam dość duże przepływy, więc muszę zadbać, aby przez grzejniki przepływała odpowiednia ilość wody. Im mniejsza moc maksymalna tym modulacja jest bardziej płynna. W zasadzie u siebie to musiałbym mieć dobrane grzejniki tak, aby działały bez głowic termostatycznych, bo wtedy mógłbym osiągnąć przepływy jakie narzuca stałą wydajność pompy obiegowej.

    TY masz trochę bardziej zaawansowany kocioł z większymi możliwościami regulacji ale podstawowy tryb pracy co do zasady jest raczej podobny do mojego kotła.
    Więc tutaj nie ma jakiejś rewolucji.
    Jak jest z innymi kotłami to nie wiem, jestem tylko amatorem, który zna swój stary kocioł, a parę innych widziałem krótko ale bez testów i zgłębiania jak one działają. Jednak jak miałem okazję zobaczyć Junkersa w akcji to po osiągnięciu zadanej temperatury palnik pracował płynnie. Może u Ciebie przepływy wody są w jakiś sposób ograniczone i one tu mieszają. Nie wiem i nie doradzę Ci co i jak zmienić.
    Prędzej pomoże Ci inny zaawansowany użytkownik tego samego kotła.

    0