Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Man tga 380 rok 2003 - Działanie Wysprzeglika

piotrek_brt 18 Gru 2018 10:06 348 18
  • #1 18 Gru 2018 10:06
    piotrek_brt
    Poziom 3  

    Mam pytanie na jakiej zasadzie działa wysprzeglik w manie tga automat skrzynia zf potrzebuje się wpiac w niego żeby na postoju włączyć sprzęgło dodatkowym przyciskiem czy jest w ogóle taka opcja

    0 18
  • Relpol
  • #2 18 Gru 2018 14:33
    dare23
    Poziom 18  

    Witam, Siłownik sprzęgła sterowany jest przez sterownik skrzyni biegów. W jakim celu chcesz rozłączyć sprzęgło na postoju? Sprzęgło masz otwarte gdy wrzucisz pozycję jazdy na przełączniku "DNR"

    0
  • #3 18 Gru 2018 16:34
    piotrek_brt
    Poziom 3  

    Aby załączyć przystawkę

    0
  • #4 18 Gru 2018 17:33
    svavecone
    Poziom 25  

    Najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiazaniem jest zamowienie takiej opcji w serwisie , tam zmienia ci funkcje w oprogramowaniu astronica aby dostepna byla funkcja PTO .
    "Na krotko" ....jezeli nawet by sie dalo ...to nie polecam . W wysprzegliku sa dwa zawory ktore sa sterowane przez ECU skrzyni sygnalami PWM , przy jednoczesnym uwzglednieniu sygnalu ruchu/polozenia sprzegla .

    0
  • #5 18 Gru 2018 19:47
    darfur5
    Poziom 30  

    Mój kolega w MAN-nie załącza przystawkę przestawiając pokrętło zmiany biegów na D, po jej załączeniu wraca na N i przystawka pracuje. Nie wiem czy to dobrze ale jak na razie skuteczne.Hyba zbyt chaotycznie napisałem :D . Więc ; przełącza pokrętło zmiany biegów na D , włącza przystawkę i wraca pokrętłem na N. Tak miało być :D

    0
  • Relpol
  • #6 18 Gru 2018 20:48
    piotrek_brt
    Poziom 3  

    No tak właśnie robię teraz wlanczasz bieg włącza się sprzęgło,zalanczasz przystawkę wracasz z powrotem na luz i chodzi przystawka a mi chodzi żeby z tyłu samochodu dołożyć przycisk do za łączenia sprzęgła i przystawki bez wyłączenia biegu na D

    0
  • #7 18 Gru 2018 20:52
    darfur5
    Poziom 30  

    A co to jest za zabudowa , betoniarka?

    0
  • #8 18 Gru 2018 21:50
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    piotrek_brt napisał:
    No tak właśnie robię teraz wlanczasz bieg włącza się sprzęgło,zalanczasz przystawkę wracasz z powrotem na luz i chodzi przystawka a mi chodzi żeby z tyłu samochodu dołożyć przycisk do za łączenia sprzęgła i przystawki bez wyłączenia biegu na D


    I tak ma być. Tak właśnie załącza się przystawkę w autach bez sterownika KSM.
    Aby móc sterować funkcjami o których piszesz to potrzeba do tego moduł KSM. Sam KSM ma sporo wyjść i funkcji programowalnych dzięki którym można ustawić przeróżne funkcje zabudowy. Ale czy da się zaprogramować załączanie PTO z tyłu pojazdu tego nie wiem. Swoją drogą to nie spotkałem się jeszcze z przypadkiem aby ktoś chciał załączać PTO z tyłu pojazdu.

    0
  • #9 18 Gru 2018 22:32
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    saron22 napisał:
    I tak ma być. Tak właśnie załącza się przystawkę w autach bez sterownika KSM.
    Odpowiednim załączaniem PTO zajmuje się "oprogramowanie" to ono po aktywacji sygnału z przełącznika do PTM-u uaktywnia procedurę po której jest informacja zwrotna załączenia PTO... pojawia się ikona na wyświetlaczu ... PTM w zależności od konfiguracji ustawi obroty silnika dla pracy PTO oraz min/max to też ustawia się ZDRami dla róznych opcji.
    KSM to moduł zabudowy i z PTO ma niewiele wspólnego, KSM umożliwia sterowaniem obrotów, ograniczeniem momentu obrotowego,kilkoma programowanymi wyjściami (bieg wsteczny, hamulec postojowy, bieg neutralny N) KSM jest potrzebny ale tylko dla przystawki NMV.
    Zamiast tak cudować lepiej i bezpieczniej jak wspomniał "svavecone" wgrać oprogramowanie a wtedy załączanie PTO z "tyłu" to żaden problem i krótka piłka w wykonaniu.

    1
  • #10 18 Gru 2018 22:34
    dare23
    Poziom 18  

    Sterownik KSM nie jest potrzebny do sterowania przystawką a użytkowanie przystawki zamontowanej "na dziko" grozi uszkodzeniem skrzyni biegów. Polecam udać się do ASO i zrobić to tak jak należy bo skrzyni szkoda. Wtedy będzie można włączać przystawkę nawet i z dachu ;)

    0
  • #11 19 Gru 2018 07:04
    piotrek_brt
    Poziom 3  

    Jest to szambiarka przystawka jest na powietrze

    0
  • #12 19 Gru 2018 09:13
    kakibara
    Poziom 28  

    Można to zrobić tak jak wyżej napisali koledzy tylko za pomocą komputera aby było bezpiecznie dla skrzyni - ale podejrzewam, że i tak bedziesz potrzebował pilota - musi działać to na zasadzie auto zgaszone odalasz z pilota automatycznie załącza się PTO i podbija obroty - bo jak kolega to sobie wyobraża na zapalonym aucie idziesz do tyłu wciskasz przycisk i hoop coś zgrzytnie załączy się przystawka? Nie ma takiej opciji - pilot jak do sterowania HDS-em odpalanie zdalne, gaszenie , podnoszenie obrotów.
    Najważniejsze pytanie po co chcesz to zrobić? Nie przeglądałem i nie jeździłem takim wozem ale wedlug mnie przyjeżdżasz na posesje ustawiasz się podlanczasz rury i odpalasz PTO - i jeżeli oczyszczasz zbiornik to w czym problem? Rozlancza ci pto i musisz wchodzić do kabiny brudny? Przepływ chyba kranem możesz regulować.
    Bo jeżeli rozlancza CI przystawkę możesz mieć problem z którymś z czujników zamontowanym na dodatkowej instalacji.

    0
  • #13 19 Gru 2018 11:48
    piotrek_brt
    Poziom 3  

    Mam już zrobione tak na dwóch samochodach jest przycisk co wraca z powrotem na sprzęgło i jest drugi przekręcany do pompy wciskasz przycisk Wyciska się sprzęgło przekręcasz przycisk włącza się pompa. Tylko chodzi mi jak zrobić żeby wycisnąć sprzęgło właśnie w automacie

    0
  • #14 19 Gru 2018 15:05
    svavecone
    Poziom 25  

    Ma to sens.... automat na luzie , wlaczasz na bieg "D" aby sprzeglo odlaczylo skrzynie, wlaczasz wtedy przystawke PTO i luzujesz skrzynie z biegu "D" na "N" ....wtedy przystawka dziala jak nalezy , lecz tylko na neutralnym biegu . Tylko czy zasprzeglenie na "luz" nie bedzie wtedy zbyt gwaltowne dla przystawki ....

    0
  • #15 19 Gru 2018 15:16
    hubert04
    Poziom 21  

    W tych dwuch jak mniemam masz manualną skrzynie i z tz. Comfort shiftem przycisk na galce zmiany biegów to jest to samo jak byś wcisna sprzęgło nogą. W Astronic_u tego nie zrobisz bo jest wysprzeglik sterowany z ECU skrzyni jak koledzy wyżej napisali. Oprogramowanie do PTO jest potrzebne oraz zrobienie instalacji. Wtedy po włączeniu przycisku Od PTO zostaje załączone sprzęgło odpowiedni bieg czyli pulowka lub cały i po załączeniu PTO zostają podniesione lub nie obroty wyższe lub takie jakie były zaprogramowane

    Dodano po 4 [minuty]:

    svavecone napisał:
    Ma to sens.... automat na luzie , wlaczasz na bieg "D" aby sprzeglo odlaczylo skrzynie, wlaczasz wtedy przystawke PTO i luzujesz skrzynie z biegu "D" na "N" ....wtedy przystawka dziala jak nalezy , lecz tylko na neutralnym biegu . Tylko czy zasprzeglenie na "luz" nie bedzie wtedy zbyt gwaltowne dla przystawki ....
    To jest też dobry sposób nie będzie gwałtowne ponieważ wysprzeglik powraca raczej powoli można to przecież sprawdzić cztery śruby od dołu odkręcić i jeden będzie włącza N_D_N a drugi patrzy na dole

    0
  • #16 19 Gru 2018 15:50
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    svavecone napisał:
    Ma to sens.... automat na luzie , wlaczasz na bieg "D" aby sprzeglo odlaczylo skrzynie, wlaczasz wtedy przystawke PTO i luzujesz skrzynie z biegu "D" na "N" ....wtedy przystawka dziala jak nalezy , lecz tylko na neutralnym biegu . Tylko czy zasprzeglenie na "luz" nie bedzie wtedy zbyt gwaltowne dla przystawki ....


    Tak działające załączanie PTO ma wiekszość MANow z AsTronikiem ktore przewinely sie przez moje ręce. Tak po prostu zabudowcy to zakładali. Być moze jest mozliwość zmiany tego za pomocą softu do FFR/PTM tak jak opisał to kolega wyżej ale takie kożliwości ma tylko ASO.

    0
  • #17 19 Gru 2018 16:16
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    [quote="hubert04"]W tych dwuch jak mniemam masz manualną skrzynie i z tz. Comfort shiftem przycisk na galce zmiany biegów to jest to samo jak byś wcisna sprzęgło nogą. W Astronic_u tego nie zrobisz bo jest wysprzeglik sterowany z ECU skrzyni jak koledzy wyżej napisali.]

    Nawet w manualu z comfort shiftem tego nie zrobi,bo comfort shift działa po przekroczeniu zadanej prędkości pojazdu, a dwa podanie sygnału od drugiej j strony na elektrozawór tym samym ffr spowoduje usterke gdyż zostanie aktywowany bez żądania z przełącznika na drążku... a samo syerowanie z przelacznika comfort shift to sygnaly zmienne.

    0
  • #18 20 Gru 2018 14:14
    piotrek_brt
    Poziom 3  

    W tym drugim miałem podłączony pod elektrozawór sprzęgła i wszystko było ok

    0
  • #19 21 Gru 2018 09:40
    piotrek_brt
    Poziom 3  

    W tym drugim miałem podłączony pod elektrozawór sprzęgła i wszystko było ok

    Dodano po 19 [godziny] 25 [minuty]:

    To zostawię tak jak było Nie będę już kombinować żeby czegoś nie popieprzyć w skrzyni

    0