Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Briggs&Stratton 11 hp - Porysowany cylinder.

mikulasz 11 Feb 2019 23:19 3027 9
  • #1
    mikulasz
    Level 8  
    Witam!
    Zabrałem się za naprawę Silnika Briggs & Stratton OHV (chyba 11 hp)
    Model 217707
    Typ 0391 E1
    Trim 0409 5ZA
    Dobrze odpalał i chodził całkiem nieźle ale po rozgrzaniu strasznie kopcił z tłumnika oraz z odmy przy gaźniku.
    Mając nadzieję że to tylko uszczelka pod głowicą lub zurzyte pierścienie zabrałem się do roboty ;-)
    Niestety po ściągnięciu głowicy znalazłem dosyć znaczące rysy na cylindrze (w 3 miejscach), być może pochodzące z popękanych pierścieni.
    Czy ten silnik jest z żeliwną tuleją? Można to określić z danych silnika? Nie widzę tego wyraźnie od strony głowicy.
    Czy ktoś wie gdzie ewentualnie zrobić szlif lub wstawić tuleję i mniej więcej jaki to koszt?
    Byłbym wdzięczny za jakąkolwiek pomoc.
  • Helpful post
    #2
    Czyżycki
    Level 21  
    Jeżeli silnik ma oznaczenie I/C, to na pewno ma tuleję żeliwną. Od strony głowicy, po jej demontażu, tuleję można odróżnić po kolorze (ciemny okrąg szerokości kilku milimetrów). Reszta cylindra ma kolor aluminium. Trochę lepiej widać tuleję od strony misy olejowej.
    Szlifowanie lub tulejowanie wykonują specjalistyczne szlifiernie. Trzeba poszukać takiej szlifierni w Twojej okolicy. Będziesz musiał zanieść tam cylinder i wtedy szlifierz po głębokości rys oceni, czy szlifować, czy tulejować. Potrzebny będzie nowy tłok. Tutaj Link masz katalog części Twojego silnika. Według niego dobierzesz potrzebne części (trzeba tylko zwracać uwagę na użycie części w zależności od kodu silnika). Części zamówisz oczywiście w najbliższym serwisie ogrodniczym, gdyż większość z nich ma autoryzację Briggsa.

    Cen usług ani części niestety nie znam. Ostatnie tulejowanie, które zlecałem ok. 10 lat temu do Briggsa Quantuma, kosztowało bodajże 120 zł.
  • #3
    mikulasz
    Level 8  
    Dzięki za odpowiedź.
    Przyjrzałem się wnikliwiej i okazuje się że jest to silnik bez tuleji. Wychodzi więc na to że będzie to tulejowanie w zakładzie szlifierskim. Zakładam że wystarczy stary tłok i nowe pierścienie. Dzisiaj mam zamar rozebrać silnik i przyjrzeć się pierścienią.
    Pozdrawiam.
  • #4
    mikulasz
    Level 8  
    Dzisiaj udało mi się rozebrać silnik. Okazało się że popękane są pierścienie. Jak na razie mam zamiar włożyć nowe i zobaczyć jak będzie chodził.
    Problem w tym że nie mogę znaleść zamienników do tego silnika (Model 217707 )
    Wysłałem zapytanie do kilku składów z częściami, czekam na odpowiedź.
    Jednen z dystrybutorów proponuje tylko orginały za 300 zł.
    W międzyczasie doszukałem się że według parametrów średnica cylindra to 87.31 mm.
    Oczywiście są dostępne pierścienie o średnicy - 87,30 mm lecz według sprzedającego:PASUJE DO SILNIKÓW SPALINOWYCH BRIGGS & STRATTON 10-18 HP, PIONOWY I POZIOMY WAŁ MODELE: 220000 / 251000 / 252000 / 253000 I INNE (TRAKTORKI OGRODOWE).
    Wśród tych modeli nie jest wyszczególniony model 21000.
    Czy ktoś miał podobny problem i jakoś go rozwiązał?
  • Helpful post
    #5
    vodo1
    Level 7  
    Załóż nowe pierścienie i zobacz czy silnik odpala (czy w ogóle odpala). Ja bym się nie pchał w szlifowanie cylindra - koszt pewnie duży, do tego trzeba specjalistyczny zakład znaleźć. Jak z odmy wyrzuca olej to nie wpinaj tego wężyka (bo pewnie tak jest połączony) do filtra lub gaźnika, tylko puść go luzem to przestanie kopcić. Wiem działanie doraźne, ale czasem może jeszcze silnik poturlać się jeszcze sezon lub dużo więcej.
  • Helpful post
    #6
    Czyżycki
    Level 21  
    Cylinder silnika serii 21---- ma w instrukcjach średnicę określoną jako 87,31 mm. Tak przeliczono oryginalny wymiar calowy, czyli 3-7/16 " (trzy i siedem szesnastych cala). Podawanie przez sprzedawców średnicy 87,30 mm jest zapewne jakimś uproszczeniem i tym bym się nie przejmował (zresztą różnica 0,01 mm na średnicy ok. 90 mm jest wartością pomijalną). Również np. silniki serii 28---- mają tę samą średnicę cylindra.

    Według katalogu Link, właściwy numer pierścieni nominalnych do silnika o podanym przez Ciebie kodzie to 698375 (used before code date 08090200).

    Co zatem można zrobić?

    1/ szukać pierścieni po numerze 698375,
    2/ szukać pierścieni o średnicy 87,30 mm lub 87,31 mm o grubości takiej, jaką masz Ty (musisz zmierzyć grubość (wysokość) swoich pierścieni i porównać ją z oferowanymi np. tutaj Link

    Nie zetknąłem się z tabelami zamienników, ani tabelami podającymi wymiary części. Cały system oznaczeń Briggsa oparty jest o numerację części. Czasem warto też osobiście porozmawiać z doświadczonym serwisantem, którego wiedza lub (i) notatki mogą być bezcenne.
  • #7
    mikulasz
    Level 8  
    Dziękuję za przydatne informacje Panie Czyżycki, szkoda że nie poczekałem ;-(
    Troszkę się pośpieszyłem i zamówiłem oryginalny zestaw pierścieni nominalnych. Skład części oferował je po 300 zł i 5 dni oczekiwania ale w końcu znalazłem je za 240 zł i dostawa na następny dzień. Przed złożeniem porównałem szczelinę ocalałego pierścienia ze szczeliną nowych i okazała się znacząco mniejsza (były już wytarte). Musiałem również poprawić rowki w tłoku gdzie kawałki złamanego pierścienia spowodowały zawężenie tak aby swobodnie się przesówał. Poskładałem silnik i po wypaleniu resztek oleju z tłumnika chodzi jak należy. Pomimo porysowanego cylindra nie kopci z tłumika ani odmy jak wcześniej. Jedyny mankament to wydaje mi się że nieco stukają pierścienie (pewnie to zwężenie w górnej części cylindra). Nie jest to jakieś natrętne i tak już zostanie.
    Mam pytanie odnośnie dopasowywania tych pierścieni. Jeżeli grubość (wysokość) pierścieni by pasowała to czy ma znaczenie to że mój silnik nie ma tuleji żeliwnej (jest aluminiowy)?
    Czy stosuje się inny rodzaj pierścienie do silników z tulejami i bez? Wystarczy dopasować średnicę i grubość?

    Ostatnie pytanie. Rozebrałem skrzynię z tego traktorka bo nie było 4 i 5 biegu.
    Peerless Model/Spec: H MST-205-544C
    D.O.M. 4317B-0221
    Część którą potrzebuję to: 792180 Shift Key (1 szt.) Na schemacie pod nr 8. Jednen z nich jest złamany.
    Gdzie mogę dostać części do tych skrzyń?
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #8
    Czyżycki
    Level 21  
    O pierścieniach:
    Kiedyś obiegowa opinia głosiła, że żeliwne pierścienie, przeznaczone do współpracy z żeliwną tuleją, są twardsze od żeliwnych pierścieni, stosowanych do cylindrów aluminiowych. Nie znam nikogo, kto by to sprawdzał np. jakimś twardościomierzem.
    Z własnego doświadczenia wiem, że po tulejowaniu silnika Quantum (seria 12----), w mojej ocenie standardowe pierścienie (czyli przeznaczone do pracy w cylindrze aluminiowym) ulegały szybszemu zużyciu. Do tego silnika nie można było dobrać pierścieni chromowanych. Właśnie pierścienie żeliwne chromowane były stosowane jako alternatywne rozwiązanie w niektórych modelach silników z tuleją żeliwną. Nie znam jednak zasad, które rządziły tymi zastosowaniami. Pewnie więcej informacji na ten temat można uzyskać u przedstawiciela Briggsa, czyli tutaj Link.

    O skrzyni:
    Do niedawna podobno liderem w naprawach i sprzedaży części do skrzyń różnych typów była jedna z wielkopolskich firm Link.
  • #9
    mikulasz
    Level 8  
    Utworzyłem nowy post z problemem skrzyni biegów.
    Temat porysowanego cylindra uważam za rozwiązany
    Dziękuję za pomoc i cenne rady.
  • #10
    mikulasz
    Level 8  
    Utworzyłem nowy post z problemem skrzyni biegów.
    Temat porysowanego cylindra uważam za rozwiązany
    Dziękuję za pomoc i cenne rady.

    Dodano po 13 [godziny] 50 [minuty]:

    W tym przypadku wystarczyło wymienić pierścienie na nowe ( zakupiłem oryginalny zestaw o wymiarze nominalnym ).
    Silnik ładnie pracuje i nie dymi jak wcześniej.