Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes W 124 200D 92r. Regulacja ogrzewania

10 Wrz 2005 20:39 14640 20
  • Poziom 11  
    Witam
    Od jakiegoś czasu mam w swoim samochodzie problem z regulacją zaworów nagrzewnicy. Miałem przepalony bezpiecznik odpowiedzialny za "waser ventile", wtedy grzał na max'a. Denerwuje mnie to szczególnie latem kiedy po uruchomieniu silnika, mimo ustawienia regulatorów na minimum, otwierają się zawory i ukrop jak w saunie:-( Poza tym zimą auto mści się w drugą stronę nie włączając mi ogrzewania po stronie kierowcy (najczęściej) zdarzają się również przypadki, że prawa strona też nie grzeje. Ostanio zauważyłem, że po włączeniu prawej strony automatycznie otwiera się również lewa dają nie dając się nawet regulować.
    Słyszałem kiedyś od wszystkowiedzących taksówkarzy, że trzeba wymienić zawory pod maską (śniedzieją) oraz dobrze oczyścić pola ich styków, najlepiej jeszcze po tym zakonserwować jakimś "psikadłem". Trochę wątpię w taką jednoznaczną diagnozę, ponieważ jaki wpływ miałaby mieć praca jednego zaśniedziałego zaworu na drugi... może gdzieś w elektryce jest haczyk, który decyduje o niewłaściwej pracy ogrzewania?
    Proszę o pomoc, zanim coś sam bardziej popsuję.
    Z góry dziękuję i pozdrawiam.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 23  
    klopot lezy w panelu sterowania robia sie zimne luty na potencjometrach od regulacji temperatury trzeba wyciagnac panel iprzelutowac potencjometry jak by co to sluze podpowiedzia
  • Poziom 11  
    Dzięki za szybką reakcję:-)
    Jakiś czas temu wymieniałem żarówki pod pokrętłami do regulacji, nie przyglądałem się temu zbyt uważnie, ale nie zauważyłem nic podejżanego. Myślę że mam wyczulone oko na takie rzeczy, ponieważ od prawie 18-tu lat pzajmuję się zawodowo elektroniką RTV. Mimo niedzieli, jutro rozbiorę panel w mak i popatrzę, Robiłem wcześniej wskaźnik temperatury w liczniku, który wariował i wskazywał najczęściej max. temp. Na nim też nie było widać przerw ale po podgrzaniu lutownicą okazało się, że cyna trzyma się wszystkiego tylko nie punktów lutowniczych:-)
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Spec od samochodów
    Pierwsza sprawa to sprawdzić cewki w zaworach, nastepnie sprawdzić czy do jednego i drugiego zaworu dochodzi regulacja z modułu sterujacego.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 23  
    tak jak pisalem trzeba caly panel wyciagnac rozebrac i przelutowac potencjometry na 99% to glowne przyczyny takich wariacji troche tego juz zrobilem szczegolnie taksiarzom
  • Poziom 11  
    Panel na pewno przelutuję, przypomniałem sobie teraz jak pewnego dnia jadąc w ukropie, wściekłem się, otworzyłem maskę i "delikatnie" ostukałem te zawory, trochę pomogło, być może przyczyna jest również i tam... a może zbieg okoliczności. Jutro napiszę czy coś znalazłem.
    Dzięki Panowie!!!

    Dodano po 2 [godziny] 55 [minuty]:

    Ze względu na zaplanowany wyjazd w dniu jutrzejszym, o którym dowiedziałem się jak zwykle ostatni, musiałem "operację" przeprowadzić już dzisiaj w nocy. Rozebrałem cały panel. Nie było tam przerw co prawda ale i tak przelutowałem potencjometry i tranzystory MOSFET. Przypuszczałem wcześniej, że nie byłem tam jako pierwszy, ktoś wcześniej rozłożył pokrętła i nie potrafił poskładać tego do kupy łamiąc ośkę jednego z kół zębatych lewego mechanizmu, która kręciła potencjometrem. Tak więc grzanie po stronie kierowcy miałem na okrągło, wyłączane przez czujnik temperatury wewnątrz auta po osiągnięciu jakiejś zadanej i ustalonej na sztywno temperatury. Wtopiłem w zębatkę kawałek oszlifowanej śrubki, ustawiłem jak trzeba kólka i kręci się teraz jak należy. Może problem regulacji lewej strony zniknie ale nie wierzę jeszcze, że to koniec przygody, zastanawiam się po co "Helmut" tam łapy wkładał, samo by się na pewno nie złamało, coś musiało wcześniej wariować z temperaturą. Dodam jeszcze, że samochód jest z 1992roku a panel 1988... tak dla zabawy nikt nie zamieniałby sobie części. Sprawdzę jutro i napiszę czy działa.
    Być może jeszcze bedę potrzebował pomocy.
    Jeszcze raz dziękuję.
  • Poziom 11  
    Jestem po jeździe próbnej. Sprawa wygląda następująco:
    *Prawa strona działa jak powinna, reguluje w całym zakresie, wyłącza ogrzewanie, słowem nie ma problemu.
    *Lewa natomiast, nie podgrzewa mnie już, po włączeniu silnika mam cały czas zimne powietrze i nie ma tego co poprzednio, że po włączeniu prawej strony grzało i z tej drugiej. Wszystko byłoby pięknie, gdyby dało się zimą włączyć ogrzewanie. Nie otwiera teraz zaworu i po ustawieniu np. 26 stopni czekałem kilka minut i nic, nawet na ustawieniu MAX leci zimne powietrze. Będę musiał zajrzeć pod maskę z miernikiem, pomierzyć czy na obu zaworach dochodzą jednakowe napięcia, ograniczyć uszkodzenie określić czy winny jest panel czy może sam zawór a może jak pisał kolega Sigi, cewka ma przerwę. Jeśli ktoś ma jeszcze jakiś pomysł lub kawałek schematu elektrycznego tej części instalacji. Proszę o pomoc, wtedy na pewno zaoszczędzę wiele czasu.
    Pozdrawiam[/b]
  • Poziom 13  
    kawalek schematu by sie przydalo , mam ten sam problem , tyle ze z prawej zimnica a z lewej ukrop
  • Spec od Mercedesów
    Najpierw zdejm wtyczkę z elektrozaworów, i zobacz co się będzie działo; obie strony powinny grzać na max. Zamelduj.
  • Poziom 10  
    Ja poradziłem sobie inaczej - zmostkowałem elektrozawory, minus że nie mam grzania strefowego, ale nie ma problemów z ogrzewaniem. Choć oba potencjometry trzeba ustawiać na tą samą wysokość.
  • Spec od Mercedesów
    Nie zawsze to się udaje: niektóre wersje sterowników mają zabezpieczenie przeciwzwarciowe i przy takim spadku oporności układ się wyłącza.
  • Poziom 16  
    Jak sprawdzić czy układ steruje elektrozaworami? U mnie ciągle grzeje a nie chce wymieniać zaworów jeśli są sprawne.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    W miejsce zaworów wstawić kontrolkę z żarówki lub szeregowo do zaworów podłączyć woltomierz.
  • Spec od Mercedesów
    Pawel wawa napisał:
    W miejsce zaworów wstawić kontrolkę z żarówki lub szeregowo do zaworów podłączyć woltomierz.

    Jeżeli regulatory ogrzewania ustawimy poza pozycjami skrajnymi ("min" i "max") to w stanie ustalonym zawory będą zasilane w sposób cykliczny w odstępach kilkusekundowych.
    Stan ustalony: po włączeniu silnika zawory będą cały czas otwarte (żeby jak najszybciej nagrzać powietrze w kabinie) a po osiągnięciu temperatury ustawionej na regulatorach zaczynają działać w cyklu "włącz-wyłącz". Zawory nie mają pozycji pośrednich otwarcia! Mogą być tylko w pozycji zamkniętej lub otwartej i poprzez ich cykliczne otwieranie i zamykanie jest osiągana pożądana temperatura!
  • Poziom 16  
    A gdzie jest czujnik odpowiedzialny za pomiar temperatury? Zawory są zasilane napięciem 12V?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Dokładnie tak jak napisał Gerri, zasilanie 12V a czujnik w lampce oświetlenia wnętrza.
  • Poziom 16  
    Świecą ci światła cofania, jak nie to sprawdź bezpiecznik, bo to wisi na jednym.
  • Poziom 16  
    Światła cofania świecą. Wyciągnąłem dziś wtyczkę przy zaworach i ani przy maksymalnej temperaturze ani przy minimalnej nie było napięcia (a powinno byc chyba przy minimalnej?).
  • Poziom 10  
    Ja mam podobny problem. Tylko że jeśli włączę klimę a potencjometry mam ustawione na maxa to wali gorącym jak szalony, wystarczy tylko troszkę przesunąć w dół i leci zimne. Po wyłączeniu klimy wcale nie grzeje nawet przy potencjometrach na maxa.
    Rozkręciłem elektrozawór ale wydaj się być ok. Prawie jak nowy.
    Mercedes W 124 200D 92r. Regulacja ogrzewania
    Mercedes W 124 200D 92r. Regulacja ogrzewania

    Więc rozkręciłem panel sterowania. W środku był czysty i tak samo prawie jak nowy. Widać że nie rozbierany nigdy.

    Mercedes W 124 200D 92r. Regulacja ogrzewania

    Kupiłem inny na allegro. Wizualnie nawet był w gorszym stanie niż mój.
    Mercedes W 124 200D 92r. Regulacja ogrzewania
    Wymieniłem i nic. Dalej ten samo problem. Pozostało mi tylko sprawdzić czujnik temperatury. Nie dałem rady wyciągnąć lampki z sufitu bo bałem się żeby nić nie uszkodzić więc jedyne co zrobiłem to odkurzaczem wyciąłem cały syf który mógł się tam znajdować. No ale dalej nie działa. Przez najgorsze mrozy jeździłem ze zdjętą wtyczka od zasilania elektrozaworów

    Mercedes W 124 200D 92r. Regulacja ogrzewania

    Ale teraz jest już troszkę cieplej i nie da się wytrzymać w tym gorącu a boję się pstrykać tak cały czas klimą żeby jej nie uszkodzić. Ma ktoś jakiś pomysł co tu można jeszcze zrobić albo co może być nie tak? Bezpiecznik sprawdziłem i nawet zmieniałem na inny ale wydaję się być ok.
  • Poziom 10  
    A wpadło mi jeszcze do głowy. Czy ten problem może być spowodowany uszkodzonym przekaźnikiem klimatyzacji? Ma ktoś jakieś idee na ten temat?
  • Poziom 1  
    Witam, ja miałem taki problem jak rozbierałem ten panel u siebie w aucie(w202) chciałem zmienic oswietlenie i perzy lutowaniu przegrzałem potencjometr. Gdy jest zepsuty to objawy sa takie jezeli bedzie zlutowany to grzeje gdy zas go rozlutujemy bedzie chłodził:P mam nadzieje ze pomogłem