Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

DAF LF 45.180 - Zgrzytający wsteczny

Michal-Daf 24 Apr 2019 14:50 1452 18
  • #1
    Michal-Daf
    Level 8  
    Witam!
    Mam problem z biegami w DAFie LF 45.180 z 2006 roku z 6 biegową skrzynią. Na zimnym silniku np.: zaraz po uruchomieniu auta bieg wsteczny wchodzi bez większego problemu, jednak gdy silnik jest rozgrzany niemal za każdym razem zgrzyta i trzeba użyć trochę siły żeby go wrzucić. Dzisiaj zauważyłem, że dodatkowo drugi bieg również nie zawsze wchodzi płynnie. Pozostałe biegi wchodzą gładko i bez żadnych problemów.
    Jakiś czas temu wymieniłem uszczelki w siłowniku sprzęgła, ponieważ przy wciskaniu pedału było słychać uchodzące powietrze.
    Na zgaszonym silniku, po wyciśnięciu sprzęgła "dwójka" oraz pozostałe biegi wchodzą gładko.
    Co może być przyczyną? Sprzęgło do wymiany, nie do końca odpowietrzony układ po wyjęciu siłownika, synchronizatory?
    Pozdrawiam!
  • #2
    darfur5
    Level 34  
    A ile autko ma przejechane kilometrów czy sprzęgło było wymieniane.Sprzęgło odpowietrzam zwykłą olejarką pchając płyn od siłownika do góry.
  • #3
    Michal-Daf
    Level 8  
    Ja sprzęgła nie wymieniłem i z tego co się orientuję poprzedni właściciel też nie. Auto obecnie ma przejechane 505000 km z czego ja zrobiłem 130000 km.
  • #4
    darfur5
    Level 34  
    Bieg wsteczny nie jest synchronizowany więc żeby " wszedł " w marę gładko wałki skrzyni muszą mieć zredukowaną prędkość obrotów aż do zatrzymania ich. Moim zdaniem to sprzęgło powinno być już wymienione .
  • #5
    qruq03
    Level 16  
    Jeżeli to wina sprzęgła, to musi nie "rozprzęglać" wystarczająco. Natomiast na ogół zużycie sprzęgła objawia się zużyciem tarczy ciernej i ślizganiem sprzęgła podczas obciążeniu/przyspieszeniu pojazdu. Szukałbym w odpowietrzaniu siłownika, może uszkodzenie pompki?
  • #6
    Michal-Daf
    Level 8  
    Auto rusza gładko już od samego dołu puszczanego sprzęgła. Nie czuć żeby się ślizgało, nie śmierdzi spalonym sprzęgłem. Postaram się jeszcze raz odpowietrzyć. Nie pamiętam dokładnej budowy siłownika sprzęgła, ale jeżeli wystający z niego sworzeń/cięgno jest regulowane, to może warto je podkręcić, aby zwiększyć zakres jego pracy. Może nie działa w takim zakresie jak powinno?
  • #7
    qruq03
    Level 16  
    A masz tak od dłuższego czasu, czy nagle się stało? Coś wymieniałeś? I dziwi mnie, że przy zimnych sprzęcie wszystko pracuje ładnie..
  • #8
    darfur5
    Level 34  
    Jak odpowietrzasz sprzęgło ? Metodą " pompuj / trzymaj' czy pompujesz płyn od siłownika do pompki.
  • #9
    Michal-Daf
    Level 8  
    Pompuj - trzymaj.
    Jeszcze jakiś czas temu raz wsteczny wchodził gładko, a raz zgrzytajac (mówię o rozgrzanym silniku), a teraz za każdym razem zgrzyt.
    Kupilem i wymieniłem zestaw naprawczy siłownika sprzęgła, bo czasami wciskając sprzeglo uciekalo powietrze.
  • #10
    qruq03
    Level 16  
    Ja zacząłbym od porządnego odpowietrzenia. My odpowietrzamy siłownikiem - ciągłe podawanie płynu bez dostępu powietrza. Jeżeli nie przyniesie efektów - dopiero rozbiórka. Bywa i tak, że tarcza się rozwarstwia i docisk nie jest w stanie się na tyle "odciągnąć".
  • #12
    qruq03
    Level 16  
    A u Ciebie problem pojawił się nagle, czy po jakichś naprawach? Może błąd leży w samej skrzyni? Choć nie mam pojęcia, co mogło by to powodować... Też masz problem z R i 2?
  • #14
    qruq03
    Level 16  
    Moi starsi koledzy zawsze sugerują sprzęgło w przypadku, gdy wsteczny nie wchodzi należycie, ponieważ jak już wspomniano jest niesynchronizowany, a przez to najbardziej odczuwalny. Jedyne, co mi jeszcze przychodzi na myśl, to (o ile to możliwe w DAFie) podejrzenie prędkości obrotowej wałka skrzyni podczas wciśniętego i puszczonego pedału. Ewentualnie z kanału "próba breszką"?
  • #15
    darfur5
    Level 34  
    Autor tematu naprawiał wysprzęglik wymieniając w nim elementy uszczelniające w części pneumatycznej. Nie wiemy czy hydraulika też była naprawiana co może skutkować nieprawidłową pracą siłownika np. przedostawaniu się powietrza z części pneumatycznej do hydrauliki ale w tym wypadku po paru pompnięciach pedał wpadł by w podłogę. Kiedyś naprawiałem siłowniki i pompki sprzęgła ale z czasem zestawy naprawcze stały się tak tandetne ,że szkoda było czasu i nerwów, więc wymieniam na nowy lub używany z pewnego źródła.W kwestii odpowietrzania układu robię tak, opróżniam układ pneumatyczny auta do zera,podpinam pompkę z płynem do odpowietrznika w siłowniku i pcham płyn do zbiorniczka.Wypełniam zbiorniczek w 3/4 jego pojemności i sprawdzam pedał, jeśli jest twardy to na pewno jest dobrze odpowietrzony. Całą operację odpowietrzania staram się zrobić za pierwszym razem. Warto też sprawdzić działanie pompki pod pedałem i stan pręta . Raczej sprzęgło do wymiany jeśli pozostałe podzespoły są sprawne.
  • #16
    mariusz.sensej
    Level 12  
    Spusc olej ze skrzyni i zobacz co poleci
  • #17
    1991keda
    Level 14  
    Podnieś auto z tylu włącz sprzęgło i pierwszy bieg. Jak koła się zatrzymają to nie szukaj problemu w sprzegle
  • #18
    Michal-Daf
    Level 8  
    Zestaw naprawczy siłownika sprzęgła składa się z kilku (2-3) oringów i sitka wymienianych na zewnątrz wysprzęglika, bez ingerencji w jego wnętrze i dotyczy tylko części pneumatycznej. Część hydrauliczna nie była ruszana. Na ramieniu wysprzęglika nie ma żadnej regulacji zakresu jego pracy i wydaje się, że cały siłownik działa poprawnie, więc problem raczej leży w sprzęgle lub gdzieś po drodze wewnątrz skrzyni. Dzisiaj sprawdzę jak się zachowuje z podniesioną tylną osią.
  • #19
    Michal-Daf
    Level 8  
    Winowajaca okazalo się łożysko sprzegla, które podobno przekrecilo się na widelkach w których było osadzone. Docisk sprzęgła ok, tarcza zuzyta, ale jeszcze by pochodziła, więc nie była ona bezpośrednia przyczyną. Wymiana kompletu sprzęgła, wymiana widełek dostępnych od ręki tylko w serwisie Dafa+ jakieś drobiazgi, rachunek 5500 zł netto i auto lata jak nowe.