Polecane używane kolumny (w tym podłogowe) od 120 zł do 1000 zł (+ wzmacniacze, odtwarzacze i estradowe)
Otwarta edycja dla każdego, kto uzna, że ma coś sensownego do dodania (150+ modeli):
https://docs.google.com/document/d/18_ZY_ABv36spnKPPfTirhkyAJXTTI5V1mUg8BSGulyQ/edit?usp=sharing
Lista:
Pozbierane z tego forum, i AS. Do 7 strony Google włącznie, z wyszukania "używane kolumny -poszukaj site:elektroda.pl", do 6 na AS.
Uprzejmie proszę o dodawanie swoich modeli. Czy to pod spodem w tym temacie, czy w zalinkowanym dokumencie.
W dalszej kolejności, proszę o dodanie brakujących, krótkich istotnych informacji o istniejących już modelach na liście (np. brzmienie), następnie uzupełnienie i/lub posortowanie wg. najczęstszych cen.
Miło by było, gdyby pocztą pantoflową choćby przez PMki temat się rozszedł, a inicjatywa się rozrosła. Na pewno wielu osobom może się potem przydać rozbudowana lista.
Jeśli moderacja uzna za stosowne - proszę o przyklenie tematu.
Otwarta edycja dla każdego, kto uzna, że ma coś sensownego do dodania (150+ modeli):
https://docs.google.com/document/d/18_ZY_ABv36spnKPPfTirhkyAJXTTI5V1mUg8BSGulyQ/edit?usp=sharing
Lista:
Spoiler:
Polecane kolumny
RFT B3010 (widziałem za 90 zł, znane też jako RFT DDR; 4 Ohm, potrzebują dobrego wzmacniacza, inaczej będzie brak basu)
SABA 30K HIFI 4 Ohm (rzadkie, 1980 “czysty dźwięk”)
Grundig BOX 6050
Radiotehnika S-90 ("Kosztują psie grosze. Bas mają SUBWOOFEROWY. Reszta pasma też ok. W porównaniu do Altusów niebo a ziemia!") ok. 120-200 zł
Tonsil ZG30C114 4 Ohm (“słyszeliśmy, że są OK (przynajmniej w porównaniu do innych Tonsil)
Tonsil Zg-30-C115 8 Ohm
Castle Richmond Acoustics (300 zł)
ARCUS AS4 (ponoć bardzo udane a'la monitory, i to z basem, ale przyda im się dobry wzmacniacz, bo pokazują na co je stać przy większych głośnościach)
ARCUS TM65 (niby wszystkie modele mają udane)
ARCUS TM66
ARCUS TS 45
ARCUS TS 100 (2013: 200-250 zł. “to jak za darmo za taki dźwięk”; BR na przodzie “tannoy m2 nie mają startu. Szybki krótki bas, stereofonia naprawdę zadziwia, szczegółowe i jasne” “Po modyfikacji zwrotnicy bez wstydu porównywalne z B&W 601, może tylko wokalami przegrywają choć zależy też od wzmacniacza”)
PILOT V100 MK3
ECOUTON Audiolabor MRL 90 (bodaj więcej basu od TS 100, zwłaszcza po Altonach 80)
MAGNAT Concept 3 (przetworniki Vifa)
Infinity Alpha 5
Heco HB 6800 (trochę brzydale)
"Jeśli chodzi o Heco, to wszystkie z serii Interior, Cantony z serii Fonum, Arcusy praktycznie każde, niezłą propozycją będą też kolumny IQ, bezpieczny wybór, to każdy Elac."
Sony SS-NX1
Pioneer CS-555
Cambridge Audio S30
Braun ls70 (“świetnie wyglądają i na pewno poprawnie zagrają”) 300 zł
Tonsil Disco 110 (ale to Tonsil)
Heco Interior 100
Mission M70 ("z małych świetnie grających")
Mission M71 ("warto dołożyć)
Mission 700
Mission 701
Radmor Lento
Dali Concept 1 ("Grają bardzo kulturalnie, żadnego buczenia" "Zdziwiłem się, że takie małe głośniczki mają tyle basu") ok. 360 zł z KW.
JPW ML 610 (200-600 zł) (“są lepsze od tannoy M1/ M2, lepiej mi się ich słucha niż altony 80”)
Wyższy budżet:
Marantz HD 600 (350-500 zł) rzadkie
B&W DM-302 (380-500 zł) (“poprawa po altusach 140 będzie kolosalna”)
B&W DM-303 (500 zł)
Monitor Audio BX2
Tannoy Mercury MX1
Acoustic Energy Aegis One
Eltax Monitor III (ładne, BR od spodu, mogą stać gdziekolwiek)
Magnat Quantum 673 (“Bas tych kolumn to mocna ich strona i jest lepszy i głębszy od podłogówek w podobnej cenie” mogą potrzebować wzmacniacza, nie jakiegoś ampli)
Tannoy M2 (popularne i często polecane)
Tannoy M2.5
Charion Syntar 100 ("kapitalne monitory z niesamowitym jak na ich gabaryty basem. ~700zl, miałem je w ponad 20m i niczego nie brakowało, do tego piękna barwa")
Mordaunt Short 906
Jamo Cornet 70II
T+A PP140
T+A PULSAR TAR 550 E
Klipsch Synergy B2
Klipsch RB 51
Klipsch F1 ("Klipsch nie zawiedzie Cię pod kątem niskim rejestrów")
Magnat Quantum 673 (też dobre zejście)
Klipsch F10 (-||-)
B&W DM-600 (rzadkie)
B&W DM-601
Celestion Ditton 15 ("wybitne")
Celestion Ditton 33 (700-1000 zł)
STX MX-140 (“Korekcja Baffle step jest w nich mocno przesadzona, przez co mają one dość dużo basu jak na rozmiar głośnika.” “ich charakter jest ok, ale jest ich trochę za mało/trochę za mało wyraziste jak na moje potrzeby” “Można przerobić na podłogówki”)
Zensor 3 (czyli kolumny za 3K które potrafią chodzić po 1K)
ew. Klipsch b2, Heco mythos 300
Podłogowe od 300 do ~1000+ zł:
Magnat Projekt 4.1
Phonar Laser 200
Magnat Quantum 605
Magnat Monitor 880 (“bas jest szybki i mocny, mógłby być lepiej kontrolowany”)
Magnat Monitor 1000
Pylon Pearl 15
Jamo E550 4 Ohm (“Niski bas, dość miękki, mocno obfity, ostra góra, dobry środek, choć średniotonowce jako takie dość słabo słychać, ale jako całość wydziela z siebie porządny środek, nie jest go za dużo, jest w sam raz by wyłapać wszelkie szczegóły, uniwersalnie. Np. do Rocka)
Tonsil Rapsodia 200
Tonsil Sonata 160 lub 200
Tonsil Scherzo 200 <400 zł (“wysokie są takie same jak w 350, ale grają wyrażniej, a to za sprawą strojenia.
Tonsil Scherzo 350 (“są jednymi z najlepszych kolumn w takim przedziale cenowym” “ "wykop", moc i bardzo dobry dźwięk (mimo, że średnie są nieco cofnięte, ale przy dobrym wzmacniaczu i przy dobrym ustawieniu pokrętła regulacji "bass" efekt jest wyśmienity”)
Infinity Reference 30 <400 zł (rzadkie)
Altus 300
Altus 350 (“grają naprawdę bardzo ładnie tylko, że są duże, nie nadają się do małych pomieszczeń, potrzebują mocnego wzmacniacza, żeby wydobyć z nich piękny dźwięk i mają lekko wycofaną średnicę (choć niektórym to odpowiada)”)
Perfect 150 <200 zł (“w 25mkw to się raczej zgubią” te poniżej nie “mała kolumna z 20 cm głośnikiem w obudowie zamkniętej.”)
Tonsil Mildton 70
Tonsil Mildton 80
Alton 80 (“70, 80, 110 prawie to samo”)
Alton 110
Tonsil Mildton 170 (“czyli to samo co Mildton 80 i Alton 80” ?gabarytowo)
New Mildton 200 (250-400 zł) (z org. przetwornikami drożej) (“Porządny niski mocny bas z dość wysoką efektywnością” “[jak] masz mały pokój, Mildton 200 odpada” “wielka trumna z głośnikiem 30 cm w obudowie otwartej”)
Space '86 (“Mildton 80 pod inną nazwą” “grają ciepło i przyjemnie, ważne, że bas nie dominuje nad całością pasma, nie zagłusza wysokich i średnich tonów”)
Tonsil Maestro II 130
Tonsil Maestro II 180 (generalnie droższe, rzadkie)
Tonsil Zeus (polecane)
Tonsil Czat 130 (“bardzo podobał mi się ich dźwięk”)
Siesta Sat
Siesta Front (“biją mocno maestro 130”)
Wharfedale Diamond 9.4 (czy też 8.x)
wharfedale Crystal 10
Diora Polaris 120, 180 (“Altusy 200 nie sprawdzą się w przy rapie i r'n'b, Polarisy 120 lub 180 zagrają o niebo lepiej od Altusów” “180 zaskoczyły mnie miękkim basem”)
Diora Polaris 200
Diora Polaris 300 (“są raczej do powyżej 30 metrów”)
Polaris 200 (“ciężko jest kupić w tej cenie w dobrym stanie, najczęściej są to podróbki ze znaczkiem D&K, lub samoróbki”) (“bardzo dobre mocne brzmienie z niskim zejściem i w ogóle ładnie grają”) <300 zł
Skart 130/100 (rzadkie, “świetny bas i bardzo fajne wysokie tony”) 300 zł
B&W DM 330
Yamaha NS-S34
Yamaha NS-200
Yamaha NS-555 (?)
Yamaha NS-7900 (? “marnej jakości” link)
Jamo S406 (? “marnej jakości”)
Jamo E430 (?)
Jamo Cornet (?)
Jamo s 506 (“podpięte pod Denon pma 560 potrafiły nieźle namieszać” dać im przestrzeń)
B&W 601 czy 602 (“będą sporo lepsza opcja niż powyższe Jamo” bas gorszy niż Alton 110, gdzie lecz zaś reszta pasma jest gorsza, B&W raczej mniej męczące)
Dual CL-720, czy ew. CL-710 ("zamknięta konstrukcja,ładne zejście. Kolumny grają na 8 i 4 Ohm i to bez ściemy jak we współczesnych konstrukcjach")
Dual CL-730 (bas - " w 18 metrach (zalecane 20-60 m.) mam pełny jego zakres (bez dudnienia i rozwlekłości) schodzi dużo głębiej od SE6 i Elar"
Mission M73
Dali 4B
Dali 450 “(bardzo udane, zwłaszcza od strony basu”)
Radmor Lento
Mission 702e
Mission 773 (ale nie będzie takiego zejścia jak w Mission 702 lub Tannoy M4, M3)
Mission M34 (poszukaj jakiegoś neutralnego wzmacniacza lub czegoś cieplejszego, np. musical fidelity, luxman)
Tannoy M3 (zwłaszcza dla większych pomieszczeń 20, a nawet 15m "ma bardziej dociążony dźwięk, Mission 773 będzie potrzebować sub")
Tannoy M4
Quadral Shogun MK IV (“piękne brzmienie, bardzo ładny design; Głęboki bass i miłe dla ucha wyższe częstotliwości”
Mordaunt Short MS 914 ("i tyle w temacie, żadne JBL, Missiony")
HECO Victa Prime 702
JPW ML-910
JPW ML-1010 (do 30 mkw lepsze będą)
GRUNDIG BOX 2000 (do 1K są 3000)
Monitor Audio S5
Taga Harmony TAV 606
2K zł, dobry bas:
Klipsch KF-28
Klipsch rp 280f
STX FX-300 (da się zbudować)
Więcej modeli:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8592224#8592224
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8592224#8592224
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16314206#16314206
Informacje:
"[ze wzmacniaczy] do Tannoy pasuje Yamaha; do Mission np. Marantz, Denon"
“Mazurek 110 - dużo lepszy mikrus od Altus 75”
"Jeśli słuchasz "ostrych" brzmień to Altusy, jeśli muzyki z dobrym basem to Mildtony albo New Mildtony np. 200"
“Co do Scherzo 200, grają one obszernym basem, odwrotnie niż w Altusach 130. Mają słabszą od Altusów górę. Nadają się dobrze do muzyki rozrywkowej.”
Czy wybrać Altusy 140 czy 200?
“140stek nie słuchałem, jednak domyślam się, że grają podobnie jak 110 z tym jednak, że one uraczą niższym basem w porównaniu ze 110. No i oczywiście prezentują sobą większą moc.”
2010: “450 zł za Altusy 140 to bardzo kiepski wybór. W tej cenie można przebierać między różnymi modelami kolumn zachodnich o niebo lepszych jakościowo.”
“czy New mildton 200 są lepsze od Altusów 140 (lub 200)”
“Mildton zagra lepiej na małej głośności, Altus zakrzyczy mimo to wszystko taki urok tych kolumn. Zależy do czego chcesz ich użyć przy domowych warunkach lepiej spiszą się Mildtony, Altus w domu trochę kłuje w uszy chyba że ktoś lubi 5x więcej wysokich niż dopuszcza norma zdrowego rozsądku. Jeśli lubisz słuchać głośno, bardzo głośno lub masz w planach jakieś małe imprezy na pewno Altus będzie głośniejszy, jeśli chcesz tego używać tylko w domu Mildton zaoferuje lepsze brzmienie.”
“Altus 200 natomiast to już nowoczesna konstrukcja. Brzmienie też. Jednakże żeby je 'rozbujać' potrzeba mocnego wzmacniacza, tak, aby nie tracił nad nimi kontroli i nie doprowadzić do przesterowań. Lecz Altus to Altus. Wyostrzona góra, wysoko strojony bas. Choć na pewno głębszy niż starsze modele.”
“Kiedyś miałem Creative P5800 i po kupnie alton 110 byłem wniebowzięty”
“Tonsil Fenix 2 mogą dorównać jakością dźwięku kolumnom z wyższej półki- posiadam te kolumny - wystarczy włożyć do nich zwrotnice głośnikowe”
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8844008#8844008
“Po czym można sprawdzić czy regeneracja odbywa się na chińskich podzespołach?”
“Poznać można po kolorze. Bury, żółty, pomarańczowy itd itp to stare i sparciałe pianki. zdrowy głośnik, pianka ma stalowo szary kolor. Takich głośników trzeba szukać, na rancie membrany mają wałek, chińczyki tego nie mają. Cała tajemnica w poznawaniu oryginalnych głośników”
“Ostatnio siostrze kruszą się pianki w 14-letnich Perfect 150. Wyglądają jak nowe, a są strasznie popękane przy samej membranie i kruche, nie aż w takim stopniu jak takie totalnie sparciałe, ale wystarczająco, by nie nadawały się do pracy.
Pierwszy raz z czymś takim się spotkałem. Ze skruszonej pianki można już coś ulepić, więc to jest kolejny znak, że zawieszenie jest zestarzałe.”
Raczej odradzam:
Tonsil Bolero 200 (podłogowe. 400 zł) https://www.audiostereo.pl/opinie_modele/?d=19&sortby=record_views&sortdirection=desc
choć dla niektórych to nawet perełka
Eltax Discovery, <200 zł ("Zachwianie proporcji między basem a średnicą" "jakby na całość ktoś położył gruby, bardzo gruby koc." " brak szczegółowości góry, dodniący, rozmyty bas i fatalny środek") https://www.audiostereo.pl/opinie_modele/discovery-r697/
Z odtwarzaczy BD z sensownym audio out na chinch - BDP-100, BDP-170.
"CD proponuję Onkyo DX 6550, niższe modele Braun Atelier np.CD3 moooże uda ci się kupić CD4.Tutaj musisz zwracać uwagę na stan laserów"
Polecane wzmacniacze
"Tak więc ogólnie wzmacniacz do 400 stówek żeby był mocny miał super bas regulowane wszystko i ładnie wyglądał?
Powinieneś pomyśleć o sprzętach z lat 80, a i tak łatwiej będzie jak dołożysz stówę. Nowsze w tej kwocie to nędza.
Onkyo Integra 8xxx - im wyższa trzecia cyfra tym lepiej. Dual CV 1460, Denon PMA 770.”
“Przy słabym i mało wydajnym wzmacniaczu jak ten to zdecydowanie lepiej, aby kolumny były łatwiejsze do napędzenia czyli bardziej 8-6 ohmowe niż 4”
“Różnice między wzmacniaczami w danym przedziale cenowym są mniej zauważalne, niż przy kolumnach, dlatego te pierwsze polecam bardziej szczegółowo odsłuchiwać z kolumnami docelowymi u siebie w domu w ramach testów. Chodzi o to, że rzetelna ocena brzmienia "na szybko" jest trudniejsza niż w przypadku kolumn.”
Dobierane do M34 z dobrym basem.
"jest to raczej typowa sygnatura dźwięku wzmaków tej marki z tamtego okresu, takiego zejścia na basie nie ma nawet flagowy nad 7080."
TA-FE530R (Dobra barwa, bas i moc naprawdę wystarczająca)
TA-F670ES
TA-FE700/710/900/910 - to właściwie bardzo podobne wzmacniacze, 710/910 ciut nowsze
Hitachi ha-6, ha-007, ha-6800
ha-5700
Braun A501 ("za 200 PLN to zaryzykowałbym w ciemno")
Arcam Alpha 5
Luxman l-210/230
ew.
Onkyo A-9155
Kenwood KA-4040R
Marantz PM68 (neutralny i uniwersalny)
Yamaha A-520 (350 zł, polecany)
500 zł
DENON PMA-860
DENON PMA-880R
DENON PMA-735r
DENON PM650 Vxi
Harman Kardon HK 6500
Coś o różnicach przy starszych ampli Yamahy:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8978812#8978812
Wybrane marki Lexman.
Kolumny estradowe:
(jak "końcówkę masz 2x400 to kolumn powinieneś szukać 2x300-350 a nie 2x600."
"końcówka moc 2x400W, może osiągnąć przy obciążeniu kolumnami o impedancji 4 om. Obciążona kolumnami o impedancji 8 om, osiągnie moc ok. 2x250W.")
budżet 600 zł-1000 zł za parę (bez szału)
Elestry 200w - ładny przekaz słowa, bas słabo
LDM P215<LDM P315 (nadal bez szału)
STX PA600 (mają sens)
Do 2K>
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3205504.html
LD Dave18 (2.1 aktywne) (“brzmienie piękne - można wręcz jazz na tym grać, estetyka super i jeśli nie liczysz, że na większej sali i imprezie na 100 osób będzie tynk ze ścian leciał to...będzie ok”)
Solton AART-SAT (2.1 aktywne)
LDM PLP-312 (“grało to nawet dobrze. Bas był średni ale i tak lepszy niż z moich Altusów 300” “u mnie w domu grały całkiem dobrze.”)
the box PA 502 A
Electro Voice ZLX-12p
Turbosound iX12
Behringer B215d
Alto TS 215
Yamaha DBR 10
Yamaha DXR 12
“trudno mi sobie wyobrazić słuchanie muzyki w domu, na sprzęcie estradowym. Głośno, hmm, jeszcze obleci, ale cicho, to już brzmieniowa kaszana.”)
RFT B3010 (widziałem za 90 zł, znane też jako RFT DDR; 4 Ohm, potrzebują dobrego wzmacniacza, inaczej będzie brak basu)
SABA 30K HIFI 4 Ohm (rzadkie, 1980 “czysty dźwięk”)
Grundig BOX 6050
Radiotehnika S-90 ("Kosztują psie grosze. Bas mają SUBWOOFEROWY. Reszta pasma też ok. W porównaniu do Altusów niebo a ziemia!") ok. 120-200 zł
Tonsil ZG30C114 4 Ohm (“słyszeliśmy, że są OK (przynajmniej w porównaniu do innych Tonsil)
Tonsil Zg-30-C115 8 Ohm
Castle Richmond Acoustics (300 zł)
ARCUS AS4 (ponoć bardzo udane a'la monitory, i to z basem, ale przyda im się dobry wzmacniacz, bo pokazują na co je stać przy większych głośnościach)
ARCUS TM65 (niby wszystkie modele mają udane)
ARCUS TM66
ARCUS TS 45
ARCUS TS 100 (2013: 200-250 zł. “to jak za darmo za taki dźwięk”; BR na przodzie “tannoy m2 nie mają startu. Szybki krótki bas, stereofonia naprawdę zadziwia, szczegółowe i jasne” “Po modyfikacji zwrotnicy bez wstydu porównywalne z B&W 601, może tylko wokalami przegrywają choć zależy też od wzmacniacza”)
PILOT V100 MK3
ECOUTON Audiolabor MRL 90 (bodaj więcej basu od TS 100, zwłaszcza po Altonach 80)
MAGNAT Concept 3 (przetworniki Vifa)
Infinity Alpha 5
Heco HB 6800 (trochę brzydale)
"Jeśli chodzi o Heco, to wszystkie z serii Interior, Cantony z serii Fonum, Arcusy praktycznie każde, niezłą propozycją będą też kolumny IQ, bezpieczny wybór, to każdy Elac."
Sony SS-NX1
Pioneer CS-555
Cambridge Audio S30
Braun ls70 (“świetnie wyglądają i na pewno poprawnie zagrają”) 300 zł
Tonsil Disco 110 (ale to Tonsil)
Heco Interior 100
Mission M70 ("z małych świetnie grających")
Mission M71 ("warto dołożyć)
Mission 700
Mission 701
Radmor Lento
Dali Concept 1 ("Grają bardzo kulturalnie, żadnego buczenia" "Zdziwiłem się, że takie małe głośniczki mają tyle basu") ok. 360 zł z KW.
JPW ML 610 (200-600 zł) (“są lepsze od tannoy M1/ M2, lepiej mi się ich słucha niż altony 80”)
Wyższy budżet:
Marantz HD 600 (350-500 zł) rzadkie
B&W DM-302 (380-500 zł) (“poprawa po altusach 140 będzie kolosalna”)
B&W DM-303 (500 zł)
Monitor Audio BX2
Tannoy Mercury MX1
Acoustic Energy Aegis One
Eltax Monitor III (ładne, BR od spodu, mogą stać gdziekolwiek)
Magnat Quantum 673 (“Bas tych kolumn to mocna ich strona i jest lepszy i głębszy od podłogówek w podobnej cenie” mogą potrzebować wzmacniacza, nie jakiegoś ampli)
Tannoy M2 (popularne i często polecane)
Tannoy M2.5
Charion Syntar 100 ("kapitalne monitory z niesamowitym jak na ich gabaryty basem. ~700zl, miałem je w ponad 20m i niczego nie brakowało, do tego piękna barwa")
Mordaunt Short 906
Jamo Cornet 70II
T+A PP140
T+A PULSAR TAR 550 E
Klipsch Synergy B2
Klipsch RB 51
Klipsch F1 ("Klipsch nie zawiedzie Cię pod kątem niskim rejestrów")
Magnat Quantum 673 (też dobre zejście)
Klipsch F10 (-||-)
B&W DM-600 (rzadkie)
B&W DM-601
Celestion Ditton 15 ("wybitne")
Celestion Ditton 33 (700-1000 zł)
STX MX-140 (“Korekcja Baffle step jest w nich mocno przesadzona, przez co mają one dość dużo basu jak na rozmiar głośnika.” “ich charakter jest ok, ale jest ich trochę za mało/trochę za mało wyraziste jak na moje potrzeby” “Można przerobić na podłogówki”)
Zensor 3 (czyli kolumny za 3K które potrafią chodzić po 1K)
ew. Klipsch b2, Heco mythos 300
Podłogowe od 300 do ~1000+ zł:
Magnat Projekt 4.1
Phonar Laser 200
Magnat Quantum 605
Magnat Monitor 880 (“bas jest szybki i mocny, mógłby być lepiej kontrolowany”)
Magnat Monitor 1000
Pylon Pearl 15
Jamo E550 4 Ohm (“Niski bas, dość miękki, mocno obfity, ostra góra, dobry środek, choć średniotonowce jako takie dość słabo słychać, ale jako całość wydziela z siebie porządny środek, nie jest go za dużo, jest w sam raz by wyłapać wszelkie szczegóły, uniwersalnie. Np. do Rocka)
Tonsil Rapsodia 200
Tonsil Sonata 160 lub 200
Tonsil Scherzo 200 <400 zł (“wysokie są takie same jak w 350, ale grają wyrażniej, a to za sprawą strojenia.
Tonsil Scherzo 350 (“są jednymi z najlepszych kolumn w takim przedziale cenowym” “ "wykop", moc i bardzo dobry dźwięk (mimo, że średnie są nieco cofnięte, ale przy dobrym wzmacniaczu i przy dobrym ustawieniu pokrętła regulacji "bass" efekt jest wyśmienity”)
Infinity Reference 30 <400 zł (rzadkie)
Altus 300
Altus 350 (“grają naprawdę bardzo ładnie tylko, że są duże, nie nadają się do małych pomieszczeń, potrzebują mocnego wzmacniacza, żeby wydobyć z nich piękny dźwięk i mają lekko wycofaną średnicę (choć niektórym to odpowiada)”)
Perfect 150 <200 zł (“w 25mkw to się raczej zgubią” te poniżej nie “mała kolumna z 20 cm głośnikiem w obudowie zamkniętej.”)
Tonsil Mildton 70
Tonsil Mildton 80
Alton 80 (“70, 80, 110 prawie to samo”)
Alton 110
Tonsil Mildton 170 (“czyli to samo co Mildton 80 i Alton 80” ?gabarytowo)
New Mildton 200 (250-400 zł) (z org. przetwornikami drożej) (“Porządny niski mocny bas z dość wysoką efektywnością” “[jak] masz mały pokój, Mildton 200 odpada” “wielka trumna z głośnikiem 30 cm w obudowie otwartej”)
Space '86 (“Mildton 80 pod inną nazwą” “grają ciepło i przyjemnie, ważne, że bas nie dominuje nad całością pasma, nie zagłusza wysokich i średnich tonów”)
Tonsil Maestro II 130
Tonsil Maestro II 180 (generalnie droższe, rzadkie)
Tonsil Zeus (polecane)
Tonsil Czat 130 (“bardzo podobał mi się ich dźwięk”)
Siesta Sat
Siesta Front (“biją mocno maestro 130”)
Wharfedale Diamond 9.4 (czy też 8.x)
wharfedale Crystal 10
Diora Polaris 120, 180 (“Altusy 200 nie sprawdzą się w przy rapie i r'n'b, Polarisy 120 lub 180 zagrają o niebo lepiej od Altusów” “180 zaskoczyły mnie miękkim basem”)
Diora Polaris 200
Diora Polaris 300 (“są raczej do powyżej 30 metrów”)
Polaris 200 (“ciężko jest kupić w tej cenie w dobrym stanie, najczęściej są to podróbki ze znaczkiem D&K, lub samoróbki”) (“bardzo dobre mocne brzmienie z niskim zejściem i w ogóle ładnie grają”) <300 zł
Skart 130/100 (rzadkie, “świetny bas i bardzo fajne wysokie tony”) 300 zł
B&W DM 330
Yamaha NS-S34
Yamaha NS-200
Yamaha NS-555 (?)
Yamaha NS-7900 (? “marnej jakości” link)
Jamo S406 (? “marnej jakości”)
Jamo E430 (?)
Jamo Cornet (?)
Jamo s 506 (“podpięte pod Denon pma 560 potrafiły nieźle namieszać” dać im przestrzeń)
B&W 601 czy 602 (“będą sporo lepsza opcja niż powyższe Jamo” bas gorszy niż Alton 110, gdzie lecz zaś reszta pasma jest gorsza, B&W raczej mniej męczące)
Dual CL-720, czy ew. CL-710 ("zamknięta konstrukcja,ładne zejście. Kolumny grają na 8 i 4 Ohm i to bez ściemy jak we współczesnych konstrukcjach")
Dual CL-730 (bas - " w 18 metrach (zalecane 20-60 m.) mam pełny jego zakres (bez dudnienia i rozwlekłości) schodzi dużo głębiej od SE6 i Elar"
Mission M73
Dali 4B
Dali 450 “(bardzo udane, zwłaszcza od strony basu”)
Radmor Lento
Mission 702e
Mission 773 (ale nie będzie takiego zejścia jak w Mission 702 lub Tannoy M4, M3)
Mission M34 (poszukaj jakiegoś neutralnego wzmacniacza lub czegoś cieplejszego, np. musical fidelity, luxman)
Tannoy M3 (zwłaszcza dla większych pomieszczeń 20, a nawet 15m "ma bardziej dociążony dźwięk, Mission 773 będzie potrzebować sub")
Tannoy M4
Quadral Shogun MK IV (“piękne brzmienie, bardzo ładny design; Głęboki bass i miłe dla ucha wyższe częstotliwości”
Mordaunt Short MS 914 ("i tyle w temacie, żadne JBL, Missiony")
HECO Victa Prime 702
JPW ML-910
JPW ML-1010 (do 30 mkw lepsze będą)
GRUNDIG BOX 2000 (do 1K są 3000)
Monitor Audio S5
Taga Harmony TAV 606
2K zł, dobry bas:
Klipsch KF-28
Klipsch rp 280f
STX FX-300 (da się zbudować)
Więcej modeli:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8592224#8592224
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8592224#8592224
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16314206#16314206
Informacje:
"[ze wzmacniaczy] do Tannoy pasuje Yamaha; do Mission np. Marantz, Denon"
“Mazurek 110 - dużo lepszy mikrus od Altus 75”
"Jeśli słuchasz "ostrych" brzmień to Altusy, jeśli muzyki z dobrym basem to Mildtony albo New Mildtony np. 200"
“Co do Scherzo 200, grają one obszernym basem, odwrotnie niż w Altusach 130. Mają słabszą od Altusów górę. Nadają się dobrze do muzyki rozrywkowej.”
Czy wybrać Altusy 140 czy 200?
“140stek nie słuchałem, jednak domyślam się, że grają podobnie jak 110 z tym jednak, że one uraczą niższym basem w porównaniu ze 110. No i oczywiście prezentują sobą większą moc.”
2010: “450 zł za Altusy 140 to bardzo kiepski wybór. W tej cenie można przebierać między różnymi modelami kolumn zachodnich o niebo lepszych jakościowo.”
“czy New mildton 200 są lepsze od Altusów 140 (lub 200)”
“Mildton zagra lepiej na małej głośności, Altus zakrzyczy mimo to wszystko taki urok tych kolumn. Zależy do czego chcesz ich użyć przy domowych warunkach lepiej spiszą się Mildtony, Altus w domu trochę kłuje w uszy chyba że ktoś lubi 5x więcej wysokich niż dopuszcza norma zdrowego rozsądku. Jeśli lubisz słuchać głośno, bardzo głośno lub masz w planach jakieś małe imprezy na pewno Altus będzie głośniejszy, jeśli chcesz tego używać tylko w domu Mildton zaoferuje lepsze brzmienie.”
“Altus 200 natomiast to już nowoczesna konstrukcja. Brzmienie też. Jednakże żeby je 'rozbujać' potrzeba mocnego wzmacniacza, tak, aby nie tracił nad nimi kontroli i nie doprowadzić do przesterowań. Lecz Altus to Altus. Wyostrzona góra, wysoko strojony bas. Choć na pewno głębszy niż starsze modele.”
“Kiedyś miałem Creative P5800 i po kupnie alton 110 byłem wniebowzięty”
“Tonsil Fenix 2 mogą dorównać jakością dźwięku kolumnom z wyższej półki- posiadam te kolumny - wystarczy włożyć do nich zwrotnice głośnikowe”
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8844008#8844008
“Po czym można sprawdzić czy regeneracja odbywa się na chińskich podzespołach?”
“Poznać można po kolorze. Bury, żółty, pomarańczowy itd itp to stare i sparciałe pianki. zdrowy głośnik, pianka ma stalowo szary kolor. Takich głośników trzeba szukać, na rancie membrany mają wałek, chińczyki tego nie mają. Cała tajemnica w poznawaniu oryginalnych głośników”
“Ostatnio siostrze kruszą się pianki w 14-letnich Perfect 150. Wyglądają jak nowe, a są strasznie popękane przy samej membranie i kruche, nie aż w takim stopniu jak takie totalnie sparciałe, ale wystarczająco, by nie nadawały się do pracy.

Raczej odradzam:
Tonsil Bolero 200 (podłogowe. 400 zł) https://www.audiostereo.pl/opinie_modele/?d=19&sortby=record_views&sortdirection=desc
choć dla niektórych to nawet perełka
Eltax Discovery, <200 zł ("Zachwianie proporcji między basem a średnicą" "jakby na całość ktoś położył gruby, bardzo gruby koc." " brak szczegółowości góry, dodniący, rozmyty bas i fatalny środek") https://www.audiostereo.pl/opinie_modele/discovery-r697/
Z odtwarzaczy BD z sensownym audio out na chinch - BDP-100, BDP-170.
"CD proponuję Onkyo DX 6550, niższe modele Braun Atelier np.CD3 moooże uda ci się kupić CD4.Tutaj musisz zwracać uwagę na stan laserów"
Polecane wzmacniacze
"Tak więc ogólnie wzmacniacz do 400 stówek żeby był mocny miał super bas regulowane wszystko i ładnie wyglądał?
Powinieneś pomyśleć o sprzętach z lat 80, a i tak łatwiej będzie jak dołożysz stówę. Nowsze w tej kwocie to nędza.
Onkyo Integra 8xxx - im wyższa trzecia cyfra tym lepiej. Dual CV 1460, Denon PMA 770.”
“Przy słabym i mało wydajnym wzmacniaczu jak ten to zdecydowanie lepiej, aby kolumny były łatwiejsze do napędzenia czyli bardziej 8-6 ohmowe niż 4”
“Różnice między wzmacniaczami w danym przedziale cenowym są mniej zauważalne, niż przy kolumnach, dlatego te pierwsze polecam bardziej szczegółowo odsłuchiwać z kolumnami docelowymi u siebie w domu w ramach testów. Chodzi o to, że rzetelna ocena brzmienia "na szybko" jest trudniejsza niż w przypadku kolumn.”
Dobierane do M34 z dobrym basem.
"jest to raczej typowa sygnatura dźwięku wzmaków tej marki z tamtego okresu, takiego zejścia na basie nie ma nawet flagowy nad 7080."
TA-FE530R (Dobra barwa, bas i moc naprawdę wystarczająca)
TA-F670ES
TA-FE700/710/900/910 - to właściwie bardzo podobne wzmacniacze, 710/910 ciut nowsze
Hitachi ha-6, ha-007, ha-6800
ha-5700
Braun A501 ("za 200 PLN to zaryzykowałbym w ciemno")
Arcam Alpha 5
Luxman l-210/230
ew.
Onkyo A-9155
Kenwood KA-4040R
Marantz PM68 (neutralny i uniwersalny)
Yamaha A-520 (350 zł, polecany)
500 zł
DENON PMA-860
DENON PMA-880R
DENON PMA-735r
DENON PM650 Vxi
Harman Kardon HK 6500
Coś o różnicach przy starszych ampli Yamahy:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8978812#8978812
Wybrane marki Lexman.
Kolumny estradowe:
(jak "końcówkę masz 2x400 to kolumn powinieneś szukać 2x300-350 a nie 2x600."
"końcówka moc 2x400W, może osiągnąć przy obciążeniu kolumnami o impedancji 4 om. Obciążona kolumnami o impedancji 8 om, osiągnie moc ok. 2x250W.")
budżet 600 zł-1000 zł za parę (bez szału)
Elestry 200w - ładny przekaz słowa, bas słabo
LDM P215<LDM P315 (nadal bez szału)
STX PA600 (mają sens)
Do 2K>
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3205504.html
LD Dave18 (2.1 aktywne) (“brzmienie piękne - można wręcz jazz na tym grać, estetyka super i jeśli nie liczysz, że na większej sali i imprezie na 100 osób będzie tynk ze ścian leciał to...będzie ok”)
Solton AART-SAT (2.1 aktywne)
LDM PLP-312 (“grało to nawet dobrze. Bas był średni ale i tak lepszy niż z moich Altusów 300” “u mnie w domu grały całkiem dobrze.”)
the box PA 502 A
Electro Voice ZLX-12p
Turbosound iX12
Behringer B215d
Alto TS 215
Yamaha DBR 10
Yamaha DXR 12
“trudno mi sobie wyobrazić słuchanie muzyki w domu, na sprzęcie estradowym. Głośno, hmm, jeszcze obleci, ale cicho, to już brzmieniowa kaszana.”)
Pozbierane z tego forum, i AS. Do 7 strony Google włącznie, z wyszukania "używane kolumny -poszukaj site:elektroda.pl", do 6 na AS.
Uprzejmie proszę o dodawanie swoich modeli. Czy to pod spodem w tym temacie, czy w zalinkowanym dokumencie.
W dalszej kolejności, proszę o dodanie brakujących, krótkich istotnych informacji o istniejących już modelach na liście (np. brzmienie), następnie uzupełnienie i/lub posortowanie wg. najczęstszych cen.
Miło by było, gdyby pocztą pantoflową choćby przez PMki temat się rozszedł, a inicjatywa się rozrosła. Na pewno wielu osobom może się potem przydać rozbudowana lista.
Jeśli moderacja uzna za stosowne - proszę o przyklenie tematu.