logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Układ zabezpieczający akumulator przed rozładowaniem

ksygzywygzy 26 Lip 2019 16:21 1557 7
REKLAMA
  • #1 18081735
    ksygzywygzy
    Poziom 9  
    Ocena: 19
    Witam,
    Zaprojektowałem prosty uklad, który zabezpiecza akumulator przed nadmiernym rozładowaniem. Jeżeli napięcie akumulatora spadnie poniżej 11.5V, tranzystor się zatka i obciążenie zostanie odłączone od akumulatora. Do budowy układu, wykorzystałem: 3 rezystory, jedną diodę LED, jeden kondensator oraz tranzystor unipolarny BUZ11. Tak prezentuje się schemat:
    R1: 1,5 kOhm
    R2: 510 Ohm
    R3: 510 Ohm
    T1(zapomniałem dorysować na obrazku, przepraszam): BUZ11
    C1: 470uF
    D1: zielona dioda LED

Chciałbym zapytać, czy układ ma prawo działać?

Jestem początkujący i jest to mój drugi układ, jeżeli narysowałem schemat błędnie, proszę abyście mnie poinformowali.

Pozdrawiam.
  • REKLAMA
  • #2 18081858
    Konto nie istnieje
    Poziom 1  
  • REKLAMA
  • #3 18081916
    ksygzywygzy
    Poziom 9  
    Koderr napisał:
    Gdybyś to jeszcze wstawił tak, żeby dało się powiększyć i zobaczyć coś tam wymodził...
    Ale się nie da ;-)

Oh, wybacz.
  • REKLAMA
  • #4 18081937
    jarek_lnx
    Poziom 43  
    Ocena: 6134
    Tak na jednym tranzystorze to się nie da, nawet gdybyś go sensownie podłączył, tranzystor BUZ11 zacznie sie otwierać przy 3V na bramce a do pełnego otwarcia będzie potrzebował ponad 6V, z dzielnikiem ten zakres będzie jeszcze szerszy, są tranzystory o większym nachyleniu charakterystyki ale nawet takie. nie zapewnią natychmiastowej zmiany stanu, pomiędzy całkowicie załączony, a całkowicie wyłączony. Do tego potrzeba conajmniej dwóch tranzystorów w układzie z histerezą, albo TL431, sposobów jest wiele, ale żaden nie jest taki prosty jak twój niedziałający układ.