Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

kontrola ruchu w 2 osiach

behemoth 27 Sep 2005 19:56 2133 5
SterControl
  • #1
    behemoth
    Level 11  
    Witam
    Potrzebuję układu, który umożliwiałby automatyczne sterowanie 2 osiami w płaszczyźnie XY w celu uzyskania odpowiedniego kształtu.
    Innymi słowy mam kształt z konkretnymi wymiarami, a układ musi to powtórzyć w rzeczywistości, przy czym oporu ruchu będą małe(trzeba ruszać dyszą, która waży około 150g).
    Precyzja w granicy 0,5-1mm w każdej osi z osobna.Kształty składałby się z odcinków prostych i łuków. Pole sterowania na początek załóżmy,że 15cmx15cm. Prędkość ruchu nie jest problemem. Najlepiej gdyby całość sterowana była z komputera i to starego, a software żeby działał pod DOS-em. Dobrze byłoby gdyby układ miał możliwość wysterowania 1 wyjścia cyfrowego. (np.zaczynam odtwarzać kształt-wyjście cyfrowe stan wysoki, koniec ruchu-stan niski)
    Cena max. do rozważenia to kilka tysięcy złotych.
    Proszę o podanie namiarów na producenta takiego ustrojstwa,lub jakiś sugestii względnie propozycji.
    Można zbudować coś takiego samemu,ale ponieważ ponieważ spodziewam
    że po drodze napotkam wiele niespodzianek to poddaję sie bez bicia,bo nie mam aż tyle czasu.
    Liczę na sugestie
    Pozdrawiam
  • SterControl
  • #2
    Tommy82
    Level 41  
    mOzna by sterowac 2 ma silnikami krokowymi ktore obracaly by srobami ktore posowaly by wozki bedace na jakis szynach (jeden wozek na x ktory poruszal by szyna po ktorekj glowica poruszal by drugi) cos na nute zasady dzialania tokarki (nalezalo by obliczyc skok gwintu dla zadanej precyzji i jednostkowego skoku silnika krokowego do tego dochodzi jeszcze kwestja mocy siliczka) sterowanie mogloby sie odbywac pzez port LPT dzialalo by tio w zasadzie na niemal dowolnie starym kompie. Zrobienie ukladu do tego (w zasadzie jeden scalak o ile dobrze pamientam uln2803) i oprogramowanie LPT do tego nie stanowi wiekszych problemow szczegoklnie w dosie.
    Problem bedzie z odczytem polozenia elemetu ktorym bedziesz wodzic po wzorze.
    Ale wydaje mi sie ze zeby sie zbytnio nie pier.... mozna by do tego wykozystac zasadze dzialania myszki (lub wrecz wziasc z niej bebechy na bezczelnego) zrobic uklad podobnych wozkow z tym ze wozki za pomoca paskow krecily by rokam myszki lub czyms podobnym co stymulowalo by elektronike myszki do wspolptracy z pc
    Odzyczytanie polozenia mychy tez pod dosem nie bylo by chyba wielkim problemem
    a precyzje tego uzadzonka mozna bylo by dobrac regulujac odpowiednio strednice rolki
    bebechy do tego mozna by wyciagnac z jakiejs drukary (napend glowicy i mocowanie glowicy) Np jakiejs starej iglowy najlepiej A3 a co sie masz rozdrabniac
    Jesli chodzi o sterowanie (ON/OFF)to mozna by do tego wykozystac drogi port com
    albo jeszcze prosciej podpiac sie pod diode np num lock z klawaitury i ja soetwarowo (w progranie) zapalac i gasic i juz nasz stan wysoki lub niski kiedy chcesz
    Jesli by sie uprzec To jako czytnik mozna by wykozystac jakis tablet (ale t juz nie musi przejsc bedzie slabo lub wcale dzialal jak cos na nim polozysz, oraz wydaje mi sie zemoze byc problem z oprogramowaniem tego)

    NIgdy takiego uzadzonka nie robilem ale moija chora poniekad wyobraznia podpowiada mi takie wlasnie rozwiazanie
    wydaje mi sie ze koszt czegos takiego powinien sie z duza rezerwa zamknac w 2 tys (przy zalozeniu ze program sam napiszesz ).
    zastosowanie kompa ma jeszcze jedna zalete mozesz "nagrac" jakoms droge wodzika do pliku a nastepnie ja wielokrotnie oddtwazac (ale to juz potem jest kwestja zabawy w pisanie programu do obslugi )
  • SterControl
  • #3
    pukury
    Level 35  
    witam !! polecam Ci stronę http:\\www.cnc.info.pl znajdziesz tam wiele interesujących informacji na ten temat . mam nadzieję że nie zostanie to potraktowane jako reklamowanie innych , konkurencyjnych ( ? ) płaszczyzn wymiany informacji ! :D:D:D pozdrawiam !!
  • Helpful post
    #4
    grigor1
    Level 15  
    Witam,
    Urządzenie którego szukasz nazywa sie sterownikiem numerycznym - CNC. W zależności od wykonania i zastosowanej technologi mozna podzielić je na sterowniki do silników krokowych i serwonapędów. W profesjonalnych obrabiarkach (choć nie zawsze) wykorzystywane są właśnie sterowniki współpracujące z serwomotorami. Sterownik taki mówi o ile w danej osi ma się przesunąć frez lub palnik a serwo wykonuje ten ruch, sterownik na bieżąca kontroluje położenie narzędzia dzięki odczytom z enkoderów lecz sterowanie takie jest dość drogie ( sterowniki firmowe np.SINUMERIK siemensa + koszt serwonapędów). Tańszym rozwiązaniem jest sterowanie silników krokowych przez PC z poziomu portu LPT. Budujesz (albo kupujesz) gotowy, tani sterownik do obsługi krokowców a całą robotę obliczeniową odwala PC. Krokowce mają jeden feler - przy dużych obciążeniach potrafią zgubić krok a sterownik tego nie wykryje niestety. Wnioskując jednak z twojego postu chyba potrzebne ci to do wypalarki lub noża wodnego więc krokowce wystarczą (nawet dla niewielkich grawerek, ploterów czy frezarek).
    W obu przypadkach program pracy (czyli kształt linii cięcia) opisywany jest za pomocą tzw. G-code (najczęściej), jest to uniwersalny język programowania maszyn CNC.
    Dla sterowników silników krokowych jest dość spora ilość softu w necie darmowego lub za niewielkie pieniądze (KCam, MachMill) który nie ma wielkich wymagań (w95,98 a nawet DOS).
    Jeśli chcesz więcej informacji to wal na PRIV.
    Pozdrawiam.

    P.S. Mam sterownik dla krokowców "na zbyciu", sprawdzony i gotowy do pracy :D
  • #5
    behemoth
    Level 11  
    Dziękuję bardzo za wszystkie odpowiedzi.
    troszkę sie dzięki wam rozejrzałem i już wiem,że nie ma co kupować i na moje potrzeby właściwie wszystko mogę sam zrobić,ewentualnie zastosować prefabrykaty.
    dzięki
  • #6
    grzegorz dob.
    Level 20  
    Pracuje przy urządzeniach które mają sie ustawić z dokładnością do jednego milsa (tj,jedna tysięczna cala),sprzęt jest stary pracuje pod DOS , ale umożliwia przesuw osi w trzech płaszczyznach, Jest regulacja prędkości osi. reasumując jeżeli będziesz miał problem z tym urządzeniem, napisz wiadomość a coś na pewno poradzę. Jestem w stanie zorganizować skale , enkodery,i pozostała cześć automatyki,soft.
    Pozdrowienia.