Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Scania R420 2011r. - Olej z retardera w skrzyni biegow

pawelwoj90 01 Apr 2020 23:46 6447 10
  • #1
    pawelwoj90
    Level 13  
    Witam. Kierowca zglosil niedzialajacy retarder, okazalo sie ze malo oleju, wiec dolewka do pelnego stanu. Sytuacja powtarza sie kilkukrotnie. Brak widocznych wyciekow na zewnatrz wiec kontrola poziomu oleju w skrzyni przy kazdej dolewce do retardera i widac podwyzszony stan oleju w skrzyni. Nigdy nie mialem takiego problemu z retarderem w Scani wiec bede robil to pierwszy raz. Co wymienic zeby naprawa byla skuteczna i zeby nie pominac jakiegos uszczelnienia zeby dwa razy nie rozbierac? Ktoredy moze sie przedostawac oleju z retardera do skrzyni? Po dolaniu oleju do reatardera przez kilkaset kilometrow dziala bez zarzutu jednak z czasem coraz slabiej az przestaje z powodu zbyt niskiego stanu oleju. Zalaczam schemat i prosze o porade. Z gory dziekuje i pozdrawiam. Scania R420 2011r. - Olej z retardera w skrzyni biegow
  • Helpful post
    #2
    hubert04
    Level 24  
    Ubytek oleju może być 4 5 10 i 11 12 lub może być peknieta obudowa 8
  • #4
    kamcio_20
    Level 16  
    W autosie chyba 300 zł taki komplet naprawczy 2 uszczelniacze i tuleejka miedziana z oringem to caly problem mialem jeden przypadek złe złożonego wszczelniacza podwina sie to fabryka tak złożyła wiec trzeba uważać jak wkłada się ten główny wałek w obudowa tam bedzie potrzebny ściągacz ale to bez problemu można dorobić sobie z byle czego
  • #5
    koniol
    Level 16  
    Pytanie jaki olej lejesz do retardera. Pytam z ciekawości, bo w mojej Scanii 2006 rok podobno ma być w retarderze ATF. Miałem podobną awarię , olej przedostawał się do skrzyni, a że w skrzyni jest 80W90 a w retarderze ATF , powstała mieszanka, która się po czasie zwarzyła. Z tego co słyszałem to w nowszych Scaniach jest taki sam olej w obu układach. Ktoś może to potwierdzić??
  • #6
    kamcio_20
    Level 16  
    Ja słyszałem że można wlać olej atf i silnikowy i ma chodzić jak zle to niech mnie poprawia ja u siebie mam atf
  • #7
    koniol
    Level 16  
    Silnikowy napewno nie. Jak już to przekładniowy taki jak w skrzyni. Zadałem to pytanie, bo taki przeciek i wymieszanie dwóch różnych typów może doprowadzić do poważnej awarii skrzyni biegów, a nie wszyscy o tym wiedzą. Dodatkowo trzeba pamiętać, że oleje typu ATF mają zwiększoną odporność na zmianę objętości pod wpływem bardzo dużych temperatur i ciśnień, oraz stosunkowo niską lepkość w porównaniu z typowymi olejami przekładniowymi.
  • #9
    kakibara
    Level 33  
    Był czas ze należało wlewać olej silnikowy - i tak w minimum 300 jak nie więcej sztukach zalewalem i nigdy nie bylo problemu - teraz nastapila zmiana. A tyczy to sie nowych skrzynii scanii 12+2 czy teraz opisanych jako 14.
    Obecnie do skrzyni zalewam przekladniowy jak do mostu, a do retardera jeżeli ktoś potrzebuje mogę jutro zerknąć - robię to odruchowo i nie chciałbym kogoś wprowadZić w błąd.
    W starszych leje ATF do retardera.
    Co do wymiesAnia to czerwony z przekladniowym - współpracował przez miesiąc dolewamy w 2 serwisach do maksimum aż przyjechalo auto i trzeba było obrucic usCzelniacz bo były dwa te male założone w jedną stronę na walki.
  • #10
    michal_rybka
    Level 32  
    ogólnie rzecz biorąc olej silnikowy jest lepszy od przekładniowego i np w starszych Hondach normalnie producent pisze że do skrzyni 10W40 silnikowy, także to nie zaszkodzi, a zamiast ATFu to silnikowy olej będzie raczej za gęsty, choć jeśli producent wcześniej taki przewidywał, to znaczy że też w tym zastosowaniu będzie ok
  • #11
    patro19
    Level 10  
    @stanisławpiotr witam kolego czy mógłbyś mi podesłać cały schemat do retardera r3500 ?