Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Honda MTX 80C HD06 - Modyfikacja układu zapłonowego

02 Maj 2020 23:56 279 3
  • Poziom 12  
    Cześć!
    Od kilku/kilkunastu tygodni walczę z układem zapłonowym w Hondzie MTX 80. Dodam, że motocykl przeszedł kilka modyfikacji (malossi 115, pwk 28, króciec ssący 28 mm). Temat na forum znany, oryginalny moduł w cenach z kosmosu, a założenie nieoryginalnego modułu skutkuje absurdalnym wyprzedzeniem zapłonu. W związku z tym wpadłem na pomysł przeróbki oryginalnego zapłonu z wewnętrznym impulsatorem, na zapłon z impulsatorem zewnętrznym. Zastosowałbym w nim impulsator i moduł zapłonowy z popularnych pojazdów z silnikiem 1p39fmb - mają one stałe wyprzedzenie zapłonu (?). Czy przejście z układu zapłonowego ze zmiennym wyprzedzeniem na układ ze stałym wyprzedzeniem będzie miało negatywne skutki uboczne? Instrukcja serwisowa podaje wyprzedzenie zapłonu 19° przy 3000 obr./min. i 3° przy 9000 obr./min. Czy stałe wyprzedzenie zapłonu w granicach 8-15° "zagra", czy "olać" temat i odżałować na oryginalny moduł zapłonowy?

    Pozdrawiam, seler1500
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Żeby wyglądało to w miarę oryginalnie, to kompletny zapłon od NSR75 (NS1), który ma stator typu gwiazda, podstawkę statora z zewnętrznym impulsatorem, koło magnesowe ze znacznikiem i moduł zapłonowy z opóźnianiem zapłonu w okolicach 10000 RPM. Wadą jest niestety cena i dostępność. Poza tym moduły zapłonowe też się psuły, a ze zamiennikami też są kłopoty.
    Jeżeli nie jeździ po ulicach, to najbardziej oczywiste rozwiązanie: zapłon typu PVL/Selletra/MVT.
    Ewentualnie można jeszcze poszukać miniaturowych zapłonów MVT czy Polini które posiadają dodatkowe uzwojenie do oświetlenia. To tylko kwestia dopasowania wielkości stożka koła magnesowego, potem dorabiasz podstawkę statora do której przymocujesz zapłon.
    Fabrycznie we niemal wszystkich 80-tkach które szły na rynek niemiecki stosowano blokadę na zapłonie tak, aby następowało odcinanie mocy silnika powyżej 6000 RPM. Kąt 3° przy 9000 RPM to jest jawna blokada. Oczywiście silnik będzie bez problemów pracował przy stałym kącie wyprzedzenia ok. 15°-20°, jednak przy dobrym dyfuzorze może się okazać że będzie potrzebował zmiennego kąta, w sensie że poniżej rezonansu kąt np. 25°, a przy 10000 RPM 10° z dalszym opóźnianiem przy granicy odcięcia np. 5° przy 12000 RPM.
  • Poziom 12  
    Dyfuzor w sumie miałem zamiar wyliczyć i zrobić "od zera", więc dobrze wiedzieć, że może zajść potrzeba zmiany kąta wyprzedzenia :) W takim razie montuję zewnętrzny impulsator i cechę wyzwalającą, zdam relację z kultury pracy i osiągów motocykla. Dziękuję za szybką i wartościową pomoc.

    Pozdrawiam, seler1500

    Dodano po 1 [godziny] 55 [minuty]:

    Wygrałem z tym zapłonem, po prostu sztucznie opóźniłem zapłon, wyjmując klin koła magnesowego i obracając je w kierunku pracy o około 30 stopni. Proste a działa :D Teraz wyprzedzenie utrzymuje się w pełnym zakresie obrotów w granicach 17 stopni.

    Dodano po 2 [godziny] 38 [minuty]:

    No tak. Jakby wszystko było takie proste...
    Silnik rzeczywiście pracuje bardzo ładnie, ale... kręci się drugą stronę. Zauważyłem, że koło magnesowe z silnika 1p39fmb pasuje plug&play bez zmiany iskrownika, a dodatkowo ma cechę wyzwalającą, pozostaje zastosować impulsator i moduł zapłonowy pochodzący z tego silnika.

    Dodano po 19 [minuty]:

    A co gdyby zamienić miejscami wyprowadzenia impulsatora i użyć standardowego modułu ze skutera?

    Dodano po 11 [godziny] 10 [minuty]:

    Bawiąc się modułami dopasowałem nareszcie jeden, na którym motocykl pracuje jak marzenie, nie sprawdzałem kąta wyprzedzenia, ale po prostu czuć, że to jest to, żadnego przerywania, idzie jak przecinak, odpala dobrze i we właściwym kierunku :)
    Moduł z "nietypową" podwójną wtyczką, nie jest to złącze MTW, tylko jeszcze inne, pochodzi ze skutera Keeway Hurricane.

    Honda MTX 80C HD06 - Modyfikacja układu zapłonowego