Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

automatyczne sterowanie obrotami silnika( czujnik temperatury)

mirek 1 13 Sep 2020 08:34 273 5
  • #1
    mirek 1
    Level 11  
    Witam mam wentylator z okapu ma on 3 prędkości sterowane przyciskami , chciałbym go zastosować do chłodzenia migmatytu ,jakiś czujnik na transformator mig matu by sterował obrotami w zależności od temperatury transformatora .Jak to zrobić w tani sposób.
    Między przełączeniami 1 jest aktywna to po przełaczeniu na 2 , 1 sie wyławiacza i tak dalej
  • #2
    bumble
    User under supervision
    Najprościej zastosować trzy termostaty mechaniczne zamiast przycisków nastawione na wymagane temperatury.
  • #3
    jarek_lnx
    Level 43  
    W miarę proste rozwiązanie to trzy bimetaliczne termostaty na różne temperatury i układ przekaźnikowy który zapewni że tylko jeden odczep silnika dostanie napięcie (to ważne, inaczej spalisz silnik).

    Elektroniczne rozwiązania wymagają budowania układu elektronicznego, czujnik wzmacniacz, komparatory, kilka tranzystorów przekaźniki, albo zbudowanie tego na mikrokontrolerze - trochę mniej elementów ale trzeba napisać program, wszystko to są rozwiązania dożo bardziej skomplikowane niż "jakiś czujnik na transformator".
  • #4
    _jta_
    Electronics specialist
    Przypuszczam, że ten silnik jest zasilany z sieci, więc pewnie łatwiej będzie użyć przekaźników, niż np. optotriaków (+ triaków, jeśli prąd może przekraczać około 100mA) - do tego przekaźniki mogą mieć wiele styków, i można to wykorzystać - gdyby się użyło optotriaków, to do każdego połączenia, które ma się zmieniać, byłby potrzebny osobny optotriak (i ewentualnie triak).

    Są możliwe 4 stany silnika: wyłączony, I bieg, II bieg, III bieg. Powinny wystarczyć 2 przekaźniki, i kolejnym stanom silnika by odpowiadały stany przekaźników: (-,-) = oba wyłączone, (+,-), (+,+), (-,+) - istotne jest to, że przy przejściu między kolejnymi stanami silnika tylko jeden przekaźnik ma zmienić swój stan. Ale teraz trzeba wiedzieć, jakie są podłączenia tego silnika na który bieg, żeby zaplanować, jakie styki muszą mieć przekaźniki.

    Osobna sprawa, to jak tym sterować. Z drugim przekaźnikiem sprawa jest prosta: ma być włączony, gdy temperatura przekracza T2. Z pierwszym jest trudniej: ma być włączony, gdy temperatura przekracza T1, ale jest mniejsza od T3 (T1 < T2 < T3 są temperaturami, przy których mają się włączać kolejne biegi silnika) - czyli np. 2 szeregowo połączone czujniki, pierwszy włącza się powyżej T1, drugi wyłącza się powyżej T3.
  • #5
    bumble
    User under supervision
    Wystarcza trzy termostaty bimetalowe coś jak np pokojowe ze stykami przelacznymi połączone szeregowo. Te jednak są do 40 st. Nie wiem jakie temperatury chce autor nastawiać ale dla mnie używanie wszystkich trzech prędkości to za dużo. Można dać jeden termostat. Mig chyba ma wbudowany tez wentylator. Zdarza się wyłączenie w czasie spawania ?
  • #6
    _jta_
    Electronics specialist
    Kiedyś w żelazkach stosowano termostaty bimetaliczne, i miały spory zakres regulacji - do tego zastosowania chyba nawet zdecydowanie za duży. Ale nie były przełączne.

    Można oczywiście zrobić układ elektroniczny - kwestia, czy raczej użyć trzech komparatorów (prostszy układ przetworzenia ich sygnałów na włączenie/wyłączenie przekaźnika), czy dwóch (wtedy byłoby potrzebne przełączanie oporników po stronie analogowej); czujnik temperatury jeden, jakiś LM335 (sygnał analogowy 10mV/K), albo LM334 (sygnał prądowy).