Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

FOTOWOLTAIKA licznik APATOR SMART EMU 3

06 Oct 2020 11:44 3201 32
  • Level 3  
    Witam, temat ciekawy
    Od października 2019 roku posiadam instalację fotowoltaiczna o mocy 5kWh
    do 31.12.2019 dopłaciłem do rachunku 140 zł
    no i przyszedł lipiec 2020 i nowe rozliczenie a na nim 1340 do dopłaty dodam że za półrocze 2019 bez fotowoltaiki zapłaciłem 1240 zł
    Zgłosiłem do PGE problem z rozliczeniem bo wg. ich rozliczenia i mojej produkcji pobierałem prawie dwukrotnie więcej energii niż w roku poprzednim (2019)
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    3900 kWh z energia pobrana rachunek PGE 
    1926 kWh z energia oddana do rachunek PGE (2408 pomniejszona o 20%)
    falownik wyprodukował za pół roku 3579 kWh
    FOTOWOLTAIKA licznik APATOR SMART EMU 3


    ***************3900 -1926 + (3579- 1926) = 3145 kwh / 180 dni = 17,47 kwh   średniodobowe przez 180 dni !!!******************
    to jest blednę wyliczenie

    użytkownik theo33 podał poprawne wyliczenie
    3900+(3579-2408) = 5071 czyli średniodobowo 28,17 kWh czyli jest jeszcze gorzej niż mi się wydawało

    (gdzie średnia za półrocze 2019 bez fotowoltaiki wychodziła (z rachunków) 13 kWh

    a nic nie zainstalowałem (ani kuchenki elektrycznej ani klimatyzatora) jest jak było, dodam że hydroforu też nie posiadam (to była sugestia serwisantów przy wymianie licznika, że może upławy prądu na hydroforze spowodował tak zużycie)



    Oczywiście licznik poszedł do ekspertyzy do specjalistów, oczywiście wynik z góry wiadomy
    po pierwsze badano
    ilość energii pobieranej 29,7 kWh
    ilość energii oddawanej 0,5 kWh
    wynik pomiaru prawidłowy na wyświetlaczu licznika jest komunikat F.F.0 00000800 (błąd ustroju pomiarowego) - bez wyjaśnień ze firmy realizującej ekspertyzę

    na końcu protokołu opinia :
    licznik spełnia wymagania aktualnie obowiązujących przepisów metrologicznych

    dla zainteresowanych mogę udostępnić protokół

    na koniec wisienka na torcie
    znalazłem jeszcze 2 osoby ( a nie starałem się za bardzo) które w 2018-2019 zamontowały fotowoltaikę jedna 5 kWh druga 6,7 kWh
    i ........... obydwaj zapłacili rachunki za i półrocze 2020 jeden 1200 drugi 2700

    no w porządku ktoś powie jak zużyli więcej ni wyprodukowali to niech płacą, ale .....

    obydwaj Panowie posiadają identyczne liczniki jak mój czyli APATOR SMART EMU 3

    wnioski:
    szukam osób które mimo posiadanej fotowoltaiki - posiadają licznik SMART EMU 3 i zapłaciły rachunki za pobór prądu.


    teraz mam zamontowany licznik APATORA OTUS 3 (od 28.07.2020) i wyliczenia za 2 miesiące na 30.09.2020 wyglądają następująco
    1.8.0 - 588 kWh
    2.8.0 - 1221 kWh
    falownik wyprodukował 1634 kWh
    588 + (1634 -1221) = 16,68 kWh dobowo



    ZNALAZŁEM 4 OSOBY które posiadają ww licznik SMART EMU 3 i wszyscy dopłacili do wyprodukowanej energii od 1200 do 2700 za I półrocze 2020


    właśnie minął rok od uruchomienia instalacji wygenerowano 6790 kWh instalacja o mocy 5,5 kWh
    Trendy 2021 w branży Internetu rzeczy [Webinar 02.07.2021, g.12.00]. Zarejestruj się za darmo
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 35  
    Kolega pracuje w ZE i mieli sporą akcję na wymianę tych liczników. Nie wiem co było nie tak, ale mówił, że po max 2-3 latach wymieniali je nagminnie. U mnie jest 1rok - cały czas co miesiąc spisuje stany pozycji 180 i 280.
  • Helpful post
    Level 27  
    Liczenie prawidłowe wypada jeszcze gorzej, jeżeli dobrze rozumiem to:
    180 to 3900
    280 to 2408
    i produkcja z falownika to 3579
    zużycie to 3900+(3579-2408) i wynosi 5071
  • Level 35  
    180 - to zużyta
    280 - oddana do sieci
    No to bardzo coś jest dziwnego i nie tak, jeżeli zużycie wzrosło a nic dodatkowo nie doszło z odbiorników.
  • Level 3  
    theo33 wrote:
    Liczenie prawidłowe wypada jeszcze gorzej, jeżeli dobrze rozumiem to:
    180 to 3900
    280 to 2408
    i produkcja z falownika to 3579
    zużycie to 3900+(3579-2408) i wynosi 5071



    faktycznie ja oparłem się na rachunkach z PGE i 2 razy odjąłem energię oddaną twoje wyliczenie jest prawidłowe
    i wychodzi jeszcze gorzej bo średniodobowe zużycie energii wynosi 28,17 kWh !!!!!
  • Level 29  
    Wyłącz w czasie produkcji wszystkie obciążenia przykładowo na godz. i porównaj wzrost 2.8.0 z produkcją falownika, powinno być tyle samo, albo też doinstalować jakiś dodatkowy licznik do kontroli
  • Level 3  
    3301 wrote:
    Wyłącz w czasie produkcji wszystkie obciążenia przykładowo na godz. i porównaj wzrost 2.8.0 z produkcją falownika, powinno być tyle samo, albo też doinstalować jakiś dodatkowy licznik do kontroli


    właśnie zakupiłem licznik trójfazowy energii VCX SDM72 BI (MID) który zamontuje (17.10.2020 wówczas mija rok od uruchomienia instalacji PV) pomiędzy falownikiem a przyłączem do instalacji (tylko tam znajdę miejsce)

    tak naprawdę wszyscy powinni montować licznik z certyfikatem MID za licznikiem zakładu energetycznego najlepiej od razu w momencie wymiany licznika przy uruchomieniu instalacji PV
    bo wówczas jest jakaś podstawa do reklamacji wskazań układu pomiarowego dostarczanego przez zakład energetyczny
  • Level 34  
    To wygląda, może trochę groteskowo, ale na fizycznie odwrotnie podłączony licznik dwukierunkowy, zgłoś do PGE o sprawdzenie w Twojej obecności.

    Pozdr
  • Level 20  
    k.grzebien wrote:
    który zamontuje ... pomiędzy falownikiem a przyłączem do instalacji (tylko tam znajdę miejsce)


    Jak go zamontujesz w tym miejscu to będziesz mógł jedynie potwierdzić ogólną ilość energii wyprodukowaną przez falownik, którą już przecież znasz bo możesz ją odczytać z falownika.
    Dużo więcej dałaby Ci informacja o zużyciu całego domu więc licznik musiałbyś założyć przed wyjściem na obwody w całym domu.
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 3  
    dprzyb wrote:
    k.grzebien wrote:
    który zamontuje ... pomiędzy falownikiem a przyłączem do instalacji (tylko tam znajdę miejsce)


    Jak go zamontujesz w tym miejscu to będziesz mógł jedynie potwierdzić ogólną ilość energii wyprodukowaną przez falownik, którą już przecież znasz bo możesz ją odczytać z falownika.
    Dużo więcej dałaby Ci informacja o zużyciu całego domu więc licznik musiałbyś założyć przed wyjściem na obwody w całym domu.


    Zgadza się ale na razie nie mam możliwości technicznych na zamontowanie go w odpowiednim miejscu, a montując za falownikiem zyskam informację ile prądu tak naprawdę pobiera (z sieci ) sam falownik gdy nie ma dużego nasłoniecznienia a falownik już pracuje ?
  • Level 15  
    k.grzebien wrote:
    a montując za falownikiem zyskam informację ile prądu tak naprawdę pobiera (z sieci ) sam falownik gdy nie ma dużego nasłoniecznienia a falownik już pracuje ?


    Witam kolegów.
    Nie ma sensu montować. Zrobiłem ten błąd i zaraz zmieniłem. U mnie po całej nocy Fronius 10kW nie poruszył w ogóle cyferki licznika, gdyż pobiera około1-2W mimo włączonego modułu wi-fi.... nawet w instrukcji piszą cyt: Pobór energii w nocy 1W.
    Ja osobiście mam zamontowane na sam dom (prawy) licznik oraz między domem a licznikiem (lewy), dodatkowo wyłącznik samego domu do podłączenia agregatu.
    Pozdrawiam.
    FOTOWOLTAIKA licznik APATOR SMART EMU 3
  • Level 29  
    k.grzebien wrote:


    Zgadza się ale na razie nie mam możliwości technicznych na zamontowanie go w odpowiednim miejscu, a montując za falownikiem zyskam informację ile prądu tak naprawdę pobiera (z sieci ) sam falownik gdy nie ma dużego nasłoniecznienia a falownik już pracuje ?

    Może masz możliwość zwrotu? za niewiele więcej nabędziesz mew-01 z przekładnikami które zawsze wciśniesz tam gdzie potrzeba bo pomiar falownika jak piszą wyżej niewiele da
  • Level 18  
    k.grzebien wrote:
    1.8.0 - 588 kWh
    2.8.0 - 1221 kWh
    falownik wyprodukował 1634 kWh
    588 + (1634 -1221) = 16,68 kWh dobowo


    to wygląda sensownie, ale mając instalacje 5,5kWp nigdy nie zaspokoisz w pełni zużycia na poziomie średnim 16,7kWh.
    to w roku daje ponad 6000kWh, a ta instalacja wyprodukuje w okolicach 5000kWh w całym roku. i z tych 5000kWh jeszcze 20% ucieka.

    dodatkowy licznik na pewno pomoże.
  • Level 34  
    gaspaccio wrote:
    i z tych 5000kWh jeszcze 20% ucieka.

    Nie do końca prawda, 20% liczone od tego, co jest wysłane do sieci, a nie cała energia wyprodukowana przez PV idzie do sieci bo jest w danej chwili częściowo (lub w całości) zużywana na bieżąco.

    Pozdr
  • Level 18  
    Slawek K. wrote:

    Nie do końca prawda, 20% liczone od tego, co jest wysłane do sieci, a nie cała energia wyprodukowana przez PV


    Masz rację, ale ja to podałem w uproszczeniu bo nie mogę znaleźć wiarygodnyh danych ile wynosi statystycznie autokonsumpcja,

    niektórzy podają że 30%:
    "Gospodarstwom domowym nie sprzyja też niski
    współczynnik autokonsumpcji energii z własnej instalacji, średnio nie przekraczający 30%. W okresach
    największej produkcji energii prosumentów zazwyczaj nie ma w domu i poza opustami dodatkowa,
    niezbilansowania rocznym popytem, porcja energii trafia za darmo do spółek energetycznych."

    jeśli temu wierzyć
    Wniosek z tego ze na każde wyprodukowane 1000kWh zużywamy od razu 300kWh

    pozostałe 700kWh idzie w siec i od nich tracimy 20%, co daje: 560kWh które realnie są do naszej dyspozycji. Wracając do początku na każde 1000kWh mamy dla nas 860kWh,

    w uproszczeniu dostawca zabiera nam zawsze 14%. Jak widać 20% jest bliższe temu 14% niż złudzenie, że wykorzystamy wszystko co się produkuje, (gdzie dostawca zabierze niby 0%)
  • Level 34  
    Nigdzie nie napisałem, że % jest bliski 0, napisałem, że nie jest prawdą, że całość produkcji jest wysyłana do sieci i obarczona w całości opustem.
    Na marginesie, większość ludzi "płacze" że wredny dostawca energii pobiera 20% opłaty, proponuje spróbować zmagazynować samemu tą całą nadwyżkę energii i wtedy każdy się przekona ile to może kosztować. Gwarantuje, że wtedy koszt kWh będzie znacznie wyższy niż standardowo zakupiony od dostawcy w taryfie G11.

    Pozdr
  • Level 3  
    Slawek K. wrote:
    Nigdzie nie napisałem, że % jest bliski 0, napisałem, że nie jest prawdą, że całość produkcji jest wysyłana do sieci i obarczona w całości opustem.
    Na marginesie, większość ludzi "płacze" że wredny dostawca energii pobiera 20% opłaty, proponuje spróbować zmagazynować samemu tą całą nadwyżkę energii i wtedy każdy się przekona ile to może kosztować. Gwarantuje, że wtedy koszt kWh będzie znacznie wyższy niż standardowo zakupiony od dostawcy w taryfie G11.

    Pozdr


    Tak przy okazji tematu taryf czy dla prokonsumentów nie lepszym rozwianiem była by np taryfa G12W, bo i tak to co pobieramy z sieci odbywa się popołudniu i wieczorem oczywiście dla osób które pracują w ciągu dnia ???
  • Level 17  
    k.grzebien wrote:
    Tak przy okazji tematu taryf czy dla prokonsumentów nie lepszym rozwianiem była by np taryfa G12W, bo i tak to co pobieramy z sieci odbywa się popołudniu i wieczorem oczywiście dla osób które pracują w ciągu dnia ???


    Taryfa dzienna czyli droższa obowiązuje od godziny 15 do 22 więc jeśli wtedy się zużywa najwięcej energii to marny będzie z tego interes. Co prawda jeszcze weekendy dochodzą w tańszej taryfie ale trzeba to przekalkulować według swojego zużycia. I jeszcze kolejna kwestia czyli opłaty stałe które są nieco większe w przypadku G12w. Najlepiej byłoby oczywiście jakby fotowoltaika zapewniła 100% zużywanej energii, wtedy G11 będzie najlepsza
  • Level 20  
    slawo12311 wrote:
    Taryfa dzienna czyli droższa obowiązuje od godziny 15 do 22 więc jeśli wtedy się zużywa najwięcej energii to marny będzie z tego interes.


    Mam G12W w ENEA i droższa taryfa zaczyna się o 6:00 i trwa do 21:00.
    Nie wiem jak będą to dokładnie rozliczać ale większość nadprodukcji powstanie właśnie w droższej taryfie więc jeśli w pierwszej kolejności rozliczą nadprodukcję ze zużyciem w droższej taryfie to jeśli zostanie jakieś nierozliczone zużycie to będzie właśnie z taryfy nocnej/tańszej.
  • Level 14  
    slawo12311 wrote:
    k.grzebien wrote:
    Tak przy okazji tematu taryf czy dla prokonsumentów nie lepszym rozwianiem była by np taryfa G12W, bo i tak to co pobieramy z sieci odbywa się popołudniu i wieczorem oczywiście dla osób które pracują w ciągu dnia ???


    Taryfa dzienna czyli droższa obowiązuje od godziny 15 do 22 więc jeśli wtedy się zużywa najwięcej energii to marny będzie z tego interes. Co prawda jeszcze weekendy dochodzą w tańszej taryfie ale trzeba to przekalkulować według swojego zużycia. I jeszcze kolejna kwestia czyli opłaty stałe które są nieco większe w przypadku G12w. Najlepiej byłoby oczywiście jakby fotowoltaika zapewniła 100% zużywanej energii, wtedy G11 będzie najlepsza

    Jeżeli pokrycie PV w stosunku do zużycia jest nie duże to G12w, pokryje wtedy T1. Jeżeli pokrycie jest duże lecz nie całkowite to G12, są niższe ceny i pokryje T1 i część T2. A jeżeli pokrycie całkowite to tylko G11, mniejsze opłaty stałe.
  • Level 10  
    gaspaccio wrote:
    k.grzebien wrote:
    1.8.0 - 588 kWh
    2.8.0 - 1221 kWh
    falownik wyprodukował 1634 kWh
    588 + (1634 -1221) = 16,68 kWh dobowo


    to wygląda sensownie, ale mając instalacje 5,5kWp nigdy nie zaspokoisz w pełni zużycia na poziomie średnim 16,7kWh.
    to w roku daje ponad 6000kWh, a ta instalacja wyprodukuje w okolicach 5000kWh w całym roku. i z tych 5000kWh jeszcze 20% ucieka.

    dodatkowy licznik na pewno pomoże.


    eee tam... mi 5.4kWp już teraz wygenerowało 5.6MWh
  • Level 3  
    kot_79 wrote:
    gaspaccio wrote:
    k.grzebien wrote:
    1.8.0 - 588 kWh
    2.8.0 - 1221 kWh
    falownik wyprodukował 1634 kWh
    588 + (1634 -1221) = 16,68 kWh dobowo


    to wygląda sensownie, ale mając instalacje 5,5kWp nigdy nie zaspokoisz w pełni zużycia na poziomie średnim 16,7kWh.
    to w roku daje ponad 6000kWh, a ta instalacja wyprodukuje w okolicach 5000kWh w całym roku. i z tych 5000kWh jeszcze 20% ucieka.

    dodatkowy licznik na pewno pomoże.


    eee tam... mi 5.4kWp już teraz wygenerowało 5.6MWh


    po roku 6790 kWh FOTOWOLTAIKA licznik APATOR SMART EMU 3

    dodatkowo teraz licznik za falownikiem
    FOTOWOLTAIKA licznik APATOR SMART EMU 3

    czyli jeśli bym oddał całą energię do PGE 6790 kWh to do odbioru miałbym 5432 kWh (za darmo) a wg. wskazań liczydła (smart emu 3 ) jeszcze pobrałem 9800 kWh czyli ile dobowo wyszło ok 27kWh !!! a znalazłem już 4 klienta z wspaniałym liczkiem SMART EMU 3 który za półrocze 2020 też dopłacił (to co dalej przypadek) ?
  • Level 10  
    Ja się odnośiłem do tego co napisał Gaspaccio:
    "to wygląda sensownie, ale mając instalacje 5,5kWp nigdy nie zaspokoisz w pełni zużycia na poziomie średnim 16,7kWh.
    to w roku daje ponad 6000kWh, a ta instalacja wyprodukuje w okolicach 5000kWh w całym roku. i z tych 5000kWh jeszcze 20% ucieka. "

    instalacja 5.5kWp wyprodukuję minimum te 5.5MWh jak jest centralnie na południe i nie ma zacienień.
  • Level 9  
    k.grzebien wrote:
    kot_79 wrote:
    gaspaccio wrote:
    k.grzebien wrote:
    1.8.0 - 588 kWh
    2.8.0 - 1221 kWh
    falownik wyprodukował 1634 kWh
    588 + (1634 -1221) = 16,68 kWh dobowo


    to wygląda sensownie, ale mając instalacje 5,5kWp nigdy nie zaspokoisz w pełni zużycia na poziomie średnim 16,7kWh.
    to w roku daje ponad 6000kWh, a ta instalacja wyprodukuje w okolicach 5000kWh w całym roku. i z tych 5000kWh jeszcze 20% ucieka.

    dodatkowy licznik na pewno pomoże.


    eee tam... mi 5.4kWp już teraz wygenerowało 5.6MWh


    po roku 6790 kWh FOTOWOLTAIKA licznik APATOR SMART EMU 3

    dodatkowo teraz licznik za falownikiem
    FOTOWOLTAIKA licznik APATOR SMART EMU 3

    czyli jeśli bym oddał całą energię do PGE 6790 kWh to do odbioru miałbym 5432 kWh (za darmo) a wg. wskazań liczydła (smart emu 3 ) jeszcze pobrałem 9800 kWh czyli ile dobowo wyszło ok 27kWh !!! a znalazłem już 4 klienta z wspaniałym liczkiem SMART EMU 3 który za półrocze 2020 też dopłacił (to co dalej przypadek) ?


    Czy rozwiązałeś swój problem z licznikiem? Ja mam identyczny model w domu i u mnie działa prawidłowo.
  • Level 2  
    Po zainstalowaniu PV zakład energetyczny zamontował mi licznik Smart emu 3 i w 2020 r mimo braku dodatkowych urządzeń w stosunku do roku 2019 gdy nie miałem PV zużycie wzrosło z poziomu 2300 kWh/ rok (2019r) do 3643 kWh/ rok (2020r).
    Myślę że te liczniki głupieja przy mocy biernej i naliczają znacznie większe zużycie niż to faktyczne jeśli w obwodzie pojawiają się znaczne moce bierne (zarówno pojemnościowa jak i indukcyjna) trzeba by jakoś próbować skompensować moc bierna i zobaczyć jak to wpływa na odczyty licznika.
  • Level 32  
    Ale skąd ta znaczna moc bierna w typowym domu? Bo chyba nie z fotowoltaiki, inwertery od lat mają kopensację mocy biernej, chyba nawet jest to wymagane przepisami prawa; jak ktoś nie zamontował kilkunastoletniego dziadka z wystawki albo jakiegoś produktu z aliexpresu który normy europejskie ma w głebokim poważaniu to fotowoltaika mocy biernej nie wyprodukuje.

    FOTOWOLTAIKA licznik APATOR SMART EMU 3
  • Level 2  
    Znaczna wartość to pojęcie względne.
    U mnie po roku poz. z licznika 7.8 to chyba indukcyjna wynosi 120 a pozycja 6.8 pojemnościowa wynosi 277.
    Czy to dużo czy mało nie wiem.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Znaczna wartość to pojęcie względne.
    U mnie po roku poz. z licznika 7.8 to chyba indukcyjna wynosi 120 a pozycja 6.8 pojemnościowa wynosi 277.
    Czy to dużo czy mało nie wiem.
    Falownik mam froniusa sumo 3-03 m
  • Level 27  
    strucel wrote:
    Ale skąd ta znaczna moc bierna w typowym domu? Bo chyba nie z fotowoltaiki, inwertery od lat mają kopensację mocy biernej, chyba nawet jest to wymagane przepisami prawa; jak ktoś nie zamontował kilkunastoletniego dziadka z wystawki albo jakiegoś produktu z aliexpresu który normy europejskie ma w głebokim poważaniu to fotowoltaika mocy biernej nie wyprodukuje.

    FOTOWOLTAIKA licznik APATOR SMART EMU 3

    Ten wykres to chyba z falownika i jeżeli tak to co ma do tego instalacja domowa
  • Level 20  
    Tak, to wykres z falownika. Obstawiam Huawei'a
  • Level 2  
    Mam ten sam licznik , instalacja 9,92 kWp , rachunek za półrocze 2250PLN