Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Xsara Picasso - Nie dzialaja swiatla postojowe prawe i oswietlenie rejestracji

wosiekpl 11 Oct 2020 13:58 672 7
  • #1
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam

    Posiadam Citroena Xara Picasso 1.6 HDI z 2010 roku, typ silnika to D9HX. Kilka dni temu zauważyłem , ze nie działają światła pozycyjne z prawej strony. Kilkanaście dni wcześniej wymieniłem tą żarówkę, bo się spalił żarnik od STOPU więc pomyślałem że teraz spalił się od światła pozycyjnego. Po założeniu nowej dalej światło pozycyjne się nie świeciło. Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki, bo nie wiedziałem dokładnie który zasila te żarówki i okazało się że są dobre. Później szukałem informacji w Internecie i dowiedziałem się że światłami tymi steruje BSI. Zrobiłem reset wg instrukcji jaką znalazłem na YouTube, ale nic nie pomogło. Dodatkowo dowiedziałem się że także żarówka od tablicy rejestracyjnej jest zasilana z tej samej gałęzi. Wynika ze to dość często spotykana awaria i najprostszym i tanim rozwiązaniem jest zrobienie połączenia ze stroną prawą. Bo naprawa czy przeprogramowanie BSI jest dość kosztowne.
    Dlatego też proszę o pomoc, szukam schematu instalacji elektrycznej do tego modelu samochodu.
    Dodam jeszcze ze wcześniej tryb oszczędzania załączał się po około 10-15 min zaś teraz nie dochodzi ani do 5 minut




    PS
    Schemat już mam i wynika że to 2635 i wychodzi z kostki 16V NR.
    Pytanie jakie mam to czy z BSI załączanie tych świateł sterowane jestz przekaźnika czy innego elementu np tranzystora ?


    PS
    Sprawdziłem kostkę i na pinie 15 zielony przewód mam 12 V do zasilania prawej strony zaś na pinie 14 brązowy przewód nie. Oświetlenie tablicy działa.
    Wypiąłem przewód z pinu 14 i podałem 12 V z pina 15 ale lewa strona dalej nie świeci. Także podałem bezpośrednio 12 V na ten przewód tj 14 brązowy i też nie świecą. Czyli albo pin 14 nie jest ten który zasila te żarówki albo coś jest po drodze uszkodzone




    Xsara Picasso - Nie dzialaja swiatla postojowe prawe i oswietlenie rejestracji Xsara Picasso - Nie dzialaja swiatla postojowe prawe i oswietlenie rejestracji
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    Marm
    Level 14  
    Udało Ci się "rozkminić" te piny w BSI od świateł postojowych?
    Schemat który zamieściłeś jest chyba do starej wersji gdzie przełączanie było przy kierownicy, a nie w BSI.

    Mam ten sam problem, tzn podobny - lewa strona i podświetlenie tablicy żarzy mi się gdzieś połową jasności non-stop. Gaśnie tylko jak odłączę akumulator.
    Nigdzie nie mogę znaleźć schematu wyjść BSI dla Xsary Picasso po lifcie, a chcę podłączyć przekaźnik pod sterowanie prawą stroną bo ona działa u mnie ok i załączać przekaźnikiem obie strony razem.
  • #3
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam

    Nie, nie znalazłem instrukcji do mojego samochodu. Jedynie co zrobiłem to połączyłem tylne prawe światło pozycyjne z lewym. Lewe działało dobrze więc po podłączeniu z prawym teraz świeca oba. Jedynie, co nie świeci to żarówka 5 wat w prawym reflektorze.

    Pozdrawiam
  • #4
    Marm
    Level 14  
    Dzięki za odpowiedź.
    Ja nie mogę podłączyć razem bo lewa strona trochę się świeci, z drugiej strony nie wiadomo jaka wytrzymałość prądową ma wyjście z BSI i jak się zwiększy obciążenie to dopiero można "upalić" wyjście.
    Dziwne że u Ciebie prawy przód teraz nie świeci, przednia i tylna żarówka postojowa jest w tym samym obwodzie.

    Jak uda mi się coś ustalić to napiszę który pin do czego.
  • #5
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam ponownie.

    Z przodu nie świeci bo specjalnie tak zrobiłem. Doszedłem do kostki z której jest zasilana prawa i lewa strona.
    Teraz już nie pamiętasz i schemat wyrzuciłem. Schemat nie był do końca dokładny. Bo do każdej z lamp na schemacie narysowany jest tylko jeden przewód a w rzeczywistości jest ich kilka, pozycja, stop, mgielna, tylny bieg i migacz plus wspólny minus.
    Tak więc znalazłem kostkę i pin. Albo był 14 albo 16. Piszę z głowy i teraz dokładnie już tego nie pamiętam.
    A świeci tylko pozycyjne z tyłu bo tak jak napisałem jest podłączone z pozycyjnym z drugiej, lewej strony. Przewód z kostki, do zasilania z prawej strony wypiołem ze złącza specjalnie. Bo pomyślałem że jeśli podłącze lewą stronę do prawej to podam napięcie wsteczne. Tzn zamiast tego że napięcie wychodźi to podawałbym wejściowe z lewej strony. Bałem się że może jeszcze coś więcej uszkodzę w bsi. Żarówka pozycyjne tylna to 5/21. 5 to pozycja i 21 to stop. Mówię o mocy żarówki. Pozycyjna z przodu to chyba 5 a może 2, nie pamiętam tak więc to wyjście nie będzie za bardzo przeciążone.

    Odnoszę też wrażenie że działa inaczej tryb oszczędzania energii. Wcześniej przechodził po dłuższym czasie zaś teraz to chyba nawet 5 minut nie czeka. Także nie działa w ustawieniu radia tryb ręcznego ustawiania poziomu głośności. Jak wiesz w zależności od prędkości poziom audio się zmienia. Ja chciałem, i wcześniej mogłem to robić, wyłączać ten tryb. Aby audio było jak najcichsze. Czasem wracam z pracy o 6 rano i jedzie nas czworo w samochodzie. Ja włączam radio i ustawiam poziom na 1 ale jak jadę szybko to poziom samoczynnie się podnosi a chłopakom to przeszkadza bo chcą trochę pospać.
    Teraz to już nie działa.

    Pozdrawiam
  • #6
    Marm
    Level 14  
    To co napisałeś dało mi do myślenia. I okazało się że przód i tył jest sterowany osobno, tak jak prawa i lewa strona.
    Nie wiem dlaczego wcześniej tego nie zauważyłem na schemacie - nawet do starych wersji.
    Czyli z BSI na 4 wyjściach steruje osobno każdą lampą (oświetlenie tablicy podpięte jest do tylnej lewej).
    Wyjścia są osobne, ale w środku chyba są połączone bo u mnie i przód i tył z lewej strony żarzył się cały czas i po przełączeniu tyłu na przekaźnik przód lewy dalej się żarzy. Z BSI na stałe wychodzi ok 8V - uwalone wyjście.
    Udało mi się namierzyć schemat świateł postojowych do mojego auta.
    Załączam schemat sterowania postojówkami oraz układ wyjść w BSI.

    Sterowanie tylnymi postojówkami: wyjście 16V NR - czarne, pin 15 - światło postojowe tylne lewe, pin 11 - tylne prawe
    Sterowanie przednimi postojówkami: wyjście 16V VE - zielone, pin 13 - światło postojowe przednie lewe, pin 15 - przednie prawe
    W pdf'ie BSI jest przekręcone o 90 stopni. Krawędź lewa - ta z bezpiecznikami jest w rzeczywistości dolną krawędzią i złącza 16V NR i 16V VE są pionowo obok siebie.
  • #7
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam

    Posiłkowałem się tym samym schematem. To co mi za bardzo nie pasuje to że na schemacie narysowany jest jeden przewód jaki wychodzi z BSI i taki też i he do tylnej lampy. Ale w rzeczywistości przychodzi więcej.

    Pozdrawiam
  • #8
    Marm
    Level 14  
    No tak, bo ten schemat dotyczy świateł postojowych.
    Dlatego są numerki oznaczające na którym pinie wchodzi przewód który nas interesuje.
    Jak by dali wszystkie kable które są na złączach w lampach, w BSI i w innych współpracujących tu modułach to byłby taki gąszcz połączeń wzajemnie się przecinających że nikt by się nie połapał.
    Reszta kabli w lampie jest na schematach dotyczących świateł mijania, drogowych, przeciwmgielnych, kierunkowskazów, cofania itp.
    To są osobne schematy na których jest ta część obwodów która dotyczy danego tematu.
    I tak światła postojowe są również na schemacie do świateł mijania i drogowych bo przecież się wraz z nimi włączają.
    Jeśli potrzebujesz inny schemat to mam jakieś pościągane. Wykupiłem dostęp na godzinę i conieco udało mi się pozapisywać na kompie.