Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes W245 - Wentylator chłodnicy - ciągła praca

20 Dec 2020 23:55 249 4
  • Level 11  
    Witam,
    Ostatnio mam taki problem, że wentylator chłodnicy zaczął chodzić cały czas, od momentu włączenia zapłonu. Wyświetla się na komputerze po nagrzaniu wiadomość o awarii wentylatora chłodnicy.
    Wskaźnik temperatury wtedy spada do 80-85 stopni. To jest trochę dziwne, po wyłączaniu silnika i włączeniu jeszcze raz zapłonu temperatura jest w porządku - 90stopni.

    Na razie tymczasowo odpiąłem kabel od chłodnicy, ze względu na generowany hałas.

    Czyli na razie sądzę, że problem jest w samym module sterowania lub kablach do niego dochodzących i przechodzi na tryb awaryjny. Gdyby jakiś czujnik powodował takie wysokie obroty wentylatora, to nie byłoby informacji, że wentylator jest niesprawny.

    Dochodzą tam dwa kable cienkie od komputera. Jeden jest na pewno PWN do sterowania obrotami, sprawdzę napięcie. A drugi w jaki sposób działa? Pewnie sprawdza czy moduł działa poprawnie. Na razie bazuję na schemacie dla innego Mercedes, ale sądzę, że tu zasada jest podobna tylko inne kolory.

    Mercedes W245 - Wentylator chłodnicy - ciągła praca

    Temat założyłem bardziej informacyjnie, żeby pokazać przyczynę i rozwiązanie. Oczywiście przyjmę jakieś uwagi :)
    [30.03.2021, webinar elektroda] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 40  
    Są dwa czujniki temperatury silnik i/lub grzałka na termostacie? Podpięcie pod komputer, pogląd parametrów to 3/4 roboty i szukania mniej.
  • Mercedes specialist
    wojtusp7 wrote:
    Temat założyłem bardziej informacyjnie, żeby pokazać przyczynę i rozwiązanie.
    To tak nie do końca się orientuję: masz problem i chcesz go rozwiązać, czy już go rozwiązałeś i nas podpuszczasz, czy chcesz sobie tylko podyskutować? Nie podajesz szczegółów auta, ale biorąc przykładowy popularny 180 CDI to przedstawiłeś zły schemat. Sygnały nie idą z modułu SAM tylko z modułu silnika, a kabel który ciebie interesuje to dodatkowe zasilanie określane jako „87” - jest to wtórne zasilanie z modułu silnika pojawiające się w momencie gdy ten zaczyna pracować.
  • Level 11  
    Nie. Problem jest nie rozwiązany. Tak 180 CDI.
    Pomierzyłem wartości napięcia na tym złączu. I na tym „87” (czerwono/zielony) pojawia się właśnie napięcie 12-14V tylko przy włączonym zapłonie.
    Na biało-czerownym jest cały czas napięcie 12-14V. Natomiast na kablu PWM (żółto-niebieski) jest napięcie 3,55V po włączeniu zapłonu.
    To oznacza, że jest wymuszane chłodzenie przez moduł silnika na 50%, bo zakres PWM to 2-5V? Ale mam wrażenie, że chodzi na 100%.
    Czyli jednak możliwe, że jakiś czujnik temperatury się uszkodził?

    Tylko czemu wyświetla się informacja o awarii układu wentylatora.
    Mercedes W245 - Wentylator chłodnicy - ciągła praca

    decybel91 wrote:
    Są dwa czujniki temperatury silnik i/lub grzałka na termostacie? Podpięcie pod komputer, pogląd parametrów to 3/4 roboty i szukania mniej.


    Najpierw próbuję rozwiązać własnymi siłami z pomocą forum, jeżeli to drobna sprawa. ELM327 nie pokazuje jakiś głupich wartości na czujnikach temperatury.
  • Mercedes specialist
    wojtusp7 wrote:
    Tylko czemu wyświetla się informacja o awarii układu wentylatora

    Nie tyle awarii, co o nieprawidłowej pracy. To może wynikać z niewłaściwego tłumaczenia lub skróconego opisu. Np. jak w W203 wysiądzie CAN, to pojawia się komunikat "faulty display". Czy to znaczy "uszkodzony wyświetlacz" tak jak to dosłownie ludzie tłumaczą? Nie - to można określić jako "nieprawidłowe wskazania" i już jest OK z rozumieniem.
    Sprawdź komputerem ciśnienie i temperaturę czynnika w klimie. Ale do tego musisz mieć coś lepszego niż ELM. Możesz jeszcze sprawdzić temperaturę powietrza w układzie ssącym silnika.