Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Bufor 1000 L Galmet + grzałki

dmirek62 08 Jan 2021 00:16 11679 10
  • #1
    dmirek62
    Level 10  
    Bufor 1000 L +grzałki Np. Galmet , grzałki firmy e-grzałki
    Mam kilka pytań.
    1.Od wyłączenia grzałki ( lub od ostatniego wyłączenia ) np. o 6,00 do włączenia o 13,00 do ilu wam spada temperatura na dole bufora i ile wynosi na górze i jaka jest wasza max temp. zadana?
    2. Jaką mocą grzejecie w czasie 13-15., czy przez ten czas osiągacie temp. zadaną i jaką?
    3 Jakie macie ustawienia temp. na zaw. 3 drożnym do temp. zadanej na buforze?
    4. Jaki wychodzi wam koszt miesięczny i jaka jest temp. zadana na buforze?
    Planuję zamontowanie bufora i chciałbym dowiedzieć się jak innym użytkownikom sprawuje się przez te lata bufor. Jakie macie spostrzeżenia , jaką temp. grzejecie. Interesuję mnie też jakie macie sterowanie i jakie są zabezpieczenia. Co wydarzyło się prze te lata użytkowania.
  • #2
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    I chcesz jakieś informacje ze szklanej kuli nie podając podstawowych danych?
    Zapotrzebowanie na ciepło Twojego budynku, rodzaj ogrzewania, Twoje upodobania, moc grzałek itd to kilka podstawowych pytań z wielu.
  • #3
    TomekO1976
    Level 16  
    Zerknij sobie na kanał youtube "Domowe ewolucje". Tam użytkownik bufora opisuje co i jak. Odnośnie kosztów to nawet taryfa nocna z ceną 0,30 zł za kWh będzie spory wyższa niż gaz czy pompa ciepła. Kwestia kosztów instalacji i zapotrzebowania na energię.
  • #4
    BUCKS
    Level 39  
    dmirek62 wrote:
    Bufor 1000 L +grzałki Np. Galmet , grzałki firmy e-grzałki

    To Ty musisz dopasować bufor do swoich potrzeb.

    Przykładowo jeśli masz grzejniki, które potrzebują 40 stopni na zasilaniu by dogrzać dom to Twój bufor będzie gromadził energię dopiero powyżej 40 stopni.
    Podgrzewając wodę w buforze do np. 70 stopni masz 30 stopni różnicy, co daje ok. 34 kWh energii.
    Ale jeśli będziesz miał grzejniki, które będą potrzebowały 50 stopni do ogrzewania to bufor podgrzany do 70 stopni będzie miał już tylko 20 stopni różnicy, a to oznacza ok. 23 kWh energii.
    Z kolei mając podłogówkę, której wystarczy 30 stopni na zasilaniu to grzejąc wodę do 70 stopni masz różnicę 40 stopni, co pozwala zgromadzić w buforze ok. 46kWh energii.
    Nie uwzględniałem strat itp.

    Z tego wniosek, że lepiej mieć ogrzewanie niskotemperaturowe, bo wówczas bufor o tej samej pojemności i przy tej samej temperaturze zgromadzi więcej energii, z racji większej różnicy temperatur.

    W taryfie G12 mamy 10h w ciągu doby z tanią energią, więc w teorii możemy grzać grzałkami tylko w ciągu 8h w nocy (22-6) i w ciągu 2h popołudniu (13-15).
    W nocy moc grzałki może być mniejsza, bo mamy pełne 8h na grzanie, z kolei popołudniu moc powinna być odpowiednio większa, by w ciągu 2h wyprodukować energię na bieżące grzanie przez 2h i dodatkowo zakumulować energię na dodatkowe 7h grzania w godzinach 15-22.
    Jeśli bufor wyczerpie się przed godziną 22 to trzeba będzie dogrzewać w godzinach drogiej energii, która jest droższa o ok. 2,5 raza od nocnej, czyli inaczej mówiąc 1h grzania w dzień to finansowo odpowiednik grzania przez 2,5h w nocy.

    Także temperatura wody w buforze u każdego może być inna, bo każda instalacja jest jedyna i niepowtarzalna w swoim rodzaju.
    Każdy budynek może być też inny, a zapotrzebowanie na energię cieplną ma tu kluczowe znaczenie.
    Przykładowo przy zapotrzebowaniu na moc na poziomie średnio 3kW to w ciągu całej doby musisz zapewnić 72 kWh energii.
    Oczywiście im chłodniej tym potrzebna większa moc.
  • #5
    dmirek62
    Level 10  
    andrzej lukaszewicz wrote:
    I chcesz jakieś informacje ze szklanej kuli nie podając podstawowych danych?
    Zapotrzebowanie na ciepło Twojego budynku, rodzaj ogrzewania, Twoje upodobania, moc grzałek itd to kilka podstawowych pytań z wielu.


    Przeczytaj uważnie post, tematem jest opinia użytkowników bufora plus grzałka.
    Dom pięcioletni148m2, ocieplenie standardowe 24supr. plus 15 styrop. Strych 20-40 cm wełny na podłodze 10 cm styrop. Okna 3 szybowe, ciepłe. Ostatnie lata 50+++ i dziś przerzuciłem tonę eko groszku w woreczkach po 25 kg. W wieku 99 lat zajmie mi to kilkanaście dni jeśli w ogóle dam radę. Hehehe.
    Dlatego postanowiłem założyć bufor, nie chodzi mi żeby było tanio ale żeby było bez roboty. Jak wyjdzie w tej samej cenie to i tak będzie sukces. Dlatego chciałbym zapoznać się z opinią użytkowników bufora.[/b]

    Dodano po 27 [minuty]:

    TomekO1976 wrote:
    Zerknij sobie na kanał youtube "Domowe ewolucje". Tam użytkownik bufora opisuje co i jak. Odnośnie kosztów to nawet taryfa nocna z ceną 0,30 zł za kWh będzie spory wyższa niż gaz czy pompa ciepła. Kwestia kosztów instalacji i zapotrzebowania na energię.


    Oglądałem, co do PC to nie jest tak pięknie do samego końca, trzeba mieć tylko podłogówkę i grzać w przedziale 35st. przy 7st C na zew. wtedy mamy jeszcze wysokie COP od 3-5 w zależności jaka pompa. Gdy temp. spada poniżej zera Cop również spada i jest zależne od dostarczonej mocy 1,x>1 kw, i tylko tyle z założenia jest to zawsze więcej niż dostarczony 1 kw. tylko przy mrozach będziesz musiał podnieś temp. grzania pompą np. do 42st i wtedy Cop maleje a wzrastają koszty ogrzania.

    Koszt założenia bufora to ok.6 tyś zł.
    Koszt założenia PC to ok. 26-30 tyś. zł.
    Koszt założenia gazu i zakup dobrego pieca kondensacyjnego to też ok. 25-30 tyś zł.
    Koszty 1:5

    Jedynie co może nas wyzwolić od kosztów to instalacja PV. Koszt 10 kw to ok. 43-45 tyś zł. Tu jest pies pogrzebany. Jeśli będzie PV to po co gaz i PC.

    Dodano po 42 [minuty]:


    @BUCKS
    Jak przeliczasz wartość bufora w kwh w stosunku do temp.?
    Mam założoną podłogówkę w łazience + grzejnik drabinkowy, wiatrołapie oraz w kuchni ,przez hol idą wszystkie zasilania i powroty [ działa jak podłogówka], na rozdzielaczu jest ustawiona temp. 37 st a na powrocie 35st. Grzejniki można ująć że są przewymiarowane ; wszystkie 7grzejników to 60x1400 v22, specyfikacja grzejników to; Moc grzejnika:

    przy: 90/70/20'C: 2917 W

    przy: 75/65/20'C: 2300 W

    przy: 55/45/20'C: 1183 W.
    Po jednym grzejniku na pokój 13,15, 18 m2 i dwa na salon ok.40m2 a więc mogą działać jak grzejniki niskotemperaturowe 40/20, jeszcze może w tym mc. przerobię rozdzielacz grzejnikowy na sterowanie w każdym pokoju przez termostat bo jak świeci słonko lub gra tv to nie włączają się grzejniki bo w salonie jest ciepło.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Zrobiłem jeszcze taką tabelkę na obliczenie kosztów grzania stałą temp. 9kw. ale nie wiem czy to są właściwe wyliczenia. Ostatnie dwie pozycje każdego słupka to kosz ogrzewania dzienny i miesięczny.
    67 st 67/40/130000=128=2,09 2,09x0,35x13x30=285,28 285,28
    65st 65/40/130000=119=1,58 1,58x0,35x13x30=215,67 215,67
    ZBIORNIK 884 215,67
    TEMP ZAD 85 80 75 70 65 60
    TEMP PO 40 40
    MOC GRZ 9000
    CZAS M 309 274 240 206 171 137
    H 5,08 4,34 4 3,25 2,51 2,17
    Koszt 0,35 16 13,67 12,6 10,23 7,9 6,83
    30 Dni 480,00 410,00 378,00 306,00 237,00 205,00


    ZBIORNIK 884
    TEMP ZAD 85 80 75 70 65 60
    TEMP PO 35 35
    MOC GRZ 9000
    CZAS M 343 309 274 240 206 171
    H 5,42 5,08 4,34 4 3,25 2,51
    Koszt 0,35 17,07 16 13,67 12,06 10,23 7,9
    30 Dni 512,10 480,00 410,00 378,00 306,00 237,20


    ZBIORNIK 884
    TEMP ZAD 85 80 75 70 65 60
    TEMP PO 30 30
    MOC GRZ 9000
    CZAS M 377 343 309 274 240 206
    H 6,17 5,42 5,08 4,34 4 3,25
    Koszt 0,35 19,35 17,07 16 13,67 12,6 10,24
    30 Dni 580,50 512,19 480,00 410,00 378,00 307,13

    pierwsze dwa wiersze to czas ogrzewania max temp. Tj 13kw przez 2 godziny

    Dodano po 5 [minuty]:

    dmirek62 wrote:
    andrzej lukaszewicz wrote:
    I chcesz jakieś informacje ze szklanej kuli nie podając podstawowych danych?
    Zapotrzebowanie na ciepło Twojego budynku, rodzaj ogrzewania, Twoje upodobania, moc grzałek itd to kilka podstawowych pytań z wielu.


    Przeczytaj uważnie post, tematem jest opinia użytkowników bufora plus grzałka.
    Dom pięcioletni148m2, ocieplenie standardowe 24supr. plus 15 styrop. Strych 20-40 cm wełny na podłodze 10 cm styrop. Okna 3 szybowe, ciepłe. Ostatnie lata 50+++ i dziś przerzuciłem tonę eko groszku w woreczkach po 25 kg. W wieku 99 lat zajmie mi to kilkanaście dni jeśli w ogóle dam radę. Hehehe.
    Dlatego postanowiłem założyć bufor, nie chodzi mi żeby było tanio ale żeby było bez roboty. Jak wyjdzie w tej samej cenie to i tak będzie sukces. Dlatego chciałbym zapoznać się z opinią użytkowników bufora.[/b]

    Dodano po 27 [minuty]:

    TomekO1976 wrote:
    Zerknij sobie na kanał youtube "Domowe ewolucje". Tam użytkownik bufora opisuje co i jak. Odnośnie kosztów to nawet taryfa nocna z ceną 0,30 zł za kWh będzie spory wyższa niż gaz czy pompa ciepła. Kwestia kosztów instalacji i zapotrzebowania na energię.


    Oglądałem, co do PC to nie jest tak pięknie do samego końca, trzeba mieć tylko podłogówkę i grzać w przedziale 35st. przy 7st C na zew. wtedy mamy jeszcze wysokie COP od 3-5 w zależności jaka pompa. Gdy temp. spada poniżej zera Cop również spada i jest zależne od dostarczonej mocy 1,x>1 kw, i tylko tyle z założenia jest to zawsze więcej niż dostarczony 1 kw. tylko przy mrozach będziesz musiał podnieś temp. grzania pompą np. do 42st i wtedy Cop maleje a wzrastają koszty ogrzania.

    Koszt założenia bufora to ok.6 tyś zł.
    Koszt założenia PC to ok. 26-30 tyś. zł.
    Koszt założenia gazu i zakup dobrego pieca kondensacyjnego to też ok. 25-30 tyś zł.
    Koszty 1:5

    Jedynie co może nas wyzwolić od kosztów to instalacja PV. Koszt 10 kw to ok. 43-45 tyś zł. Tu jest pies pogrzebany. Jeśli będzie PV to po co gaz i PC.

    Dodano po 42 [minuty]:


    @BUCKS
    Jak przeliczasz wartość bufora w kwh w stosunku do temp.?
    Mam założoną podłogówkę w łazience + grzejnik drabinkowy, wiatrołapie oraz w kuchni ,przez hol idą wszystkie zasilania i powroty [ działa jak podłogówka], na rozdzielaczu jest ustawiona temp. 37 st a na powrocie 35st. Grzejniki można ująć że są przewymiarowane ; wszystkie 7grzejników to 60x1400 v22, specyfikacja grzejników to; Moc grzejnika:

    przy: 90/70/20'C: 2917 W

    przy: 75/65/20'C: 2300 W

    przy: 55/45/20'C: 1183 W.
    Po jednym grzejniku na pokój 13,15, 18 m2 i dwa na salon ok.40m2 a więc mogą działać jak grzejniki niskotemperaturowe 40/20, jeszcze może w tym mc. przerobię rozdzielacz grzejnikowy na sterowanie w każdym pokoju przez termostat bo jak świeci słonko lub gra tv to nie włączają się grzejniki bo w salonie jest ciepło.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Zrobiłem jeszcze taką tabelkę na obliczenie kosztów grzania stałą temp. 9kw. ale nie wiem czy to są właściwe wyliczenia. Ostatnie dwie pozycje każdego słupka to kosz ogrzewania dzienny i miesięczny.
    67 st 67/40/130000=128=2,09 2,09x0,35x13x30=285,28 285,28
    65st 65/40/130000=119=1,58 1,58x0,35x13x30=215,67 215,67
    ZBIORNIK 884 215,67
    TEMP ZAD 85 80 75 70 65 60
    TEMP PO 40 40
    MOC GRZ 9000
    CZAS M 309 274 240 206 171 137
    H 5,08 4,34 4 3,25 2,51 2,17
    Koszt 0,35 16 13,67 12,6 10,23 7,9 6,83
    30 Dni 480,00 410,00 378,00 306,00 237,00 205,00


    ZBIORNIK 884
    TEMP ZAD 85 80 75 70 65 60
    TEMP PO 35 35
    MOC GRZ 9000
    CZAS M 343 309 274 240 206 171
    H 5,42 5,08 4,34 4 3,25 2,51
    Koszt 0,35 17,07 16 13,67 12,06 10,23 7,9
    30 Dni 512,10 480,00 410,00 378,00 306,00 237,20


    ZBIORNIK 884
    TEMP ZAD 85 80 75 70 65 60
    TEMP PO 30 30
    MOC GRZ 9000
    CZAS M 377 343 309 274 240 206
    H 6,17 5,42 5,08 4,34 4 3,25
    Koszt 0,35 19,35 17,07 16 13,67 12,6 10,24
    30 Dni 580,50 512,19 480,00 410,00 378,00 307,13

    pierwsze dwa wiersze to czas ogrzewania max temp. Tj 13kw przez 2 godziny
  • #6
    BUCKS
    Level 39  
    dmirek62 wrote:
    Jak przeliczasz wartość bufora w kwh w stosunku do temp.?

    Podgrzanie 1 l wody o 1 stopień wymaga ok. 1,16 Wh energii.
    Czyli podgrzanie 1000 l wody o 1 stopnień wymaga 1160 Wh, inaczej 1,16 kWh.
    Idąc dalej podgrzanie 1000 l wody o 10 stopni wymaga 11,6 kWh energii.
    Czyli mając instalację c.o. zasilaną 40 stopniami to mając w buforze 50 stopni mamy skumulowane dodatkowe 11,6 kWh energii. Oczywiście bufor stygnie sam z siebie, czyli ma straty, więc faktyczna ilość energii będzie trochę mniejsza dlatego istotna jest dobra izolacja termiczna bufora.
  • #7
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    dmirek62 wrote:
    Koszt założenia PC to ok. 26-30 tyś. zł.

    Markowy monoblok 7kW kosztuje 15 tys., chińczyk dobrej jakości 10 tys zł. Podłączysz sam prąd i "wodę". Trzeba będzie zrobić lekko niezamarzającą mieszaninę z glikolem do powiedzmy -7 stopni. Do ogarnięcia jest to w cenie 15- 20 tys. z buforem, orurowaniem, fundamentem i glikolem.
    Potrzebny będzie bufor, ale malutki 100-140 l może być wiszący.
    Analizując ostatnie zimy to średnia temp. zewnętrzna w czasie sezonu grzewczego to +3,5 stopnia, ale długość sezonu znacznie się wydłużyła, co roku zimna wiosna. Myślę, że PC miała by sens ekonomiczny u Ciebie.
    Niewątpliwą zaletą układu z buforem jest prostota i niskie nakłady początkowe. Ale nadal nie mając ogrzewania powierzchniowego nie wiele da się zakumulować ciepłą w tym buforze co dobrze wyjaśnił @BUCKS
    Mam klienta, który miał kocioł elektryczny i wydawał na prąd przez cały rok ok 12 tys zł I+II taryfa. Dom parterowy. podobnej wielkości, ale gorzej zaizolowany, też ogrzewanie grzejnikowe. Zamontowane kilka wentylatorów grzejnikowych w celu poprawy dystrybucji ciepłą przy relatywnie niskich temperaturach. ( średnio w zimę 40-45*)
    Po zamontowaniu PC rachunek roczny wyszedł ok 6,5 tys. ( a były podwyżki w zeszłym roku) zakładam, że na energię bytową wydał ok. 2-2,5 tys ( dużo odbiorników itp). Do daje obniżenie kosztów na cele grzewcze i CWU ( 4 osoby)z ok 10 tys na 4 tys. wciągu roku czyli mamy realne COP 2,5 przy tylko niekorzystnych temperaturach dla PC rzędu 40-45 stopni na CO i 48* na CWU.
  • #8
    dmirek62
    Level 10  
    PC 9,5 kw można wyrwać za 12,5 tyś klasy [ podłączenie wody i prądu we własnym zakresie, pikuś] ale jak sam wspomniałeś koszt bufora to ok.6000tyś zł z osprzętem, tylko tu nic się nie popsuje, pompa też generuje swoje koszty a najlepszy współczynnik ma przy temp.7*/35/3,5 kw (do 1 włożonego), przy temperaturach poniżej 0 pc zaczyna robić koszty, przy XXX firmach PC niezbyt dobry serwis i części mogą być drogie.
    Bufor czy PC potrzebuje do szczęścia tylko PV. Dzięki różnicy pomiędzy Buforem a PC można kupić dobry Inwerter do 10 kw, pozostanie wydać jeszcze z 12 tysi na panele PV plus osprzęt i robocizna , to kolejne z 7 tysi. Mając PV po co pchać się w drogą PC, która też się psuje ipo 10 latach moze trzeba będzie kupić nową.
  • #9
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    PC ma już sens bez PV. Licz cały rok, czyli grzanie CWU też. Za grzanie grzałką wydasz na rok z 8 tys, na prąd, albo i więcej, na PC wydasz 4 tys. Przy ew. instalacji PV koszty grzania PC zbliżysz do zera, przy grzałce + grzejniki nadal będziesz sporo płacił.
    dmirek62 wrote:
    ale jak sam wspomniałeś koszt bufora to ok.6000tyś zł z osprzętem,

    Chyba trochę przesadziłeś. :crazyeyes:

    Dodano po 15 [minuty]:

    dmirek62 wrote:
    najlepszy współczynnik ma przy temp.7*/35/3,5 kw (do 1 włożonego), przy temperaturach poniżej 0 pc zaczyna robić koszty, przy XXX firmach PC niezbyt dobry serwis i części mogą być drogie.

    Przy 0 stopniach COP będziesz miał 2,7-3 a przy grzałkach nadal 1. Srednia temp sezonu jak pisałem to +3,5 stopnia, więc nie ma co przeżywać, że załączą Ci się na chwilę grzałki w duży mróz, bo ty chcesz nimi grzać cały czas !
  • #10
    dmirek62
    Level 10  
    ]
    Przy 0 stopniach COP będziesz miał 2,7-3 a przy grzałkach nadal 1. Srednia temp sezonu jak pisałem to +3,5 stopnia, więc nie ma co przeżywać, że załączą Ci się na chwilę grzałki w duży mróz, bo ty chcesz nimi grzać cały czas ![/quote]

    Do pełni szczęścia przy PC trzeba mieć jeszcze PV żeby grzać w zimę i chłodzić się w lato i nie podglądać licznika, ale te ,,scęście,, kosztuje 45 tyś zł 10 kw. Te ,,scęście,, właśnie się oddala!
    Do bufora czy pieca elektrycznego też potrzeba tego ,,scęścia,, w postaci PV tylko że ono jest znacznie bliżej.
    Mając PV niema dla ciebie już znaczenia czym ogrzewasz dom, ma być ciepło i bez obsługowo.
  • #11
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Przecież Ci napisałem ,że PC bez PV sezon grzewczy wyjdzie Ci 2x taniej niż bufor . Czyli zaoszczędzi Ci w dwa sezony na różnicę wydatków pomiędzy buforem z grzałką ,a pompą ciepłą . To chyba logiczne.