Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prince i problem z sondą lambda

Janusz_kk 29 Jun 2022 12:43 471 15
  • #1
    Janusz_kk
    Level 35  
    Witam
    Powtórzę tutaj co napisałem w wątku https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=20080382#20080382



    "Konk1 napisał:
    Czyli wychodzi na to ze białawy osad na świecach jeżdżąc na lpg nie świadczy o usterce.

    No nie byłbym taki pewny, ja już jeden silnik tak zepsułem, w drugim teraz na jednej skrajnej świecy też mi się pojawił nalot, dokręcenie śrub głowicy pomogło.
    Gaz ma wyższą temp spalania od benzyny czego efektem są luźniejsze śruby i wydmuchiwanie uszczelki, tak mi się stało w 1 silniku tak że nie opłacało się naprawiać bo silnik egzotyczny i brak części, kupiłem używkę którą po kilku dniach jeżdżenia musiałem szybko dokręcać bo zaczynała 'brać' wodę, a że już wiedziałem na co zwrócić uwagę to szybko zareagowałem. teraz po kilku latach pojawił się nalot to jeszcze trochę dokręciłem i znikł. Ale mam inny problem ale to opiszę w nowym wątku."
    Teraz mam problem z gazem taki że mi wywala błąd sondy lambda i się wyłącza gaz, co ciekawe sterownik silnika tego błędu nie widzi, jest ok. Na wykresie w programie do prince-a po włączeniu sygnał lambda jest wysoki, potem spada na średni a jak się sonda zagrzeje to spada na zero, brak falowania, pokazuje jakby mieszanka była za bogata, ale jakoś zwiększonego zużycia nie ma, komputer pokazuje takie normalne, silnik pracuje nierówno, mierzyłem kable zapłonowe, wymieniałem uszkodzony bo taki był ale nadal jest tak samo.
    Ma ktoś pomysł co to może być?
    Pacjent to łada kalina wersja eksportowa z Niemiec (nie pytajcie dlaczego )1,6l zwykły silnik 4 cylindry, gaz prince.

    Dodano po 11 [minuty]:

    na ruskim forum znalazłem że te sondy się zużywają, no ok tyle że sterownik silnika tego nie 'widzi' więc jest zużyta czy nie? czy może to jeszcze problem z przewodami? dla pewności kupiłem nowe, jak dojdą to je wymienię. Zastanawiam się co jeszcze mogę zrobić, może zamienić sondy? bo są dwie przed i za katalizatorem. Albo spróbować czyszczenie? tam na forum piszą żeby je w odrdzewiaczu fosforowym pomoczyć 20-30 minut.
  • #2
    gimak
    Level 40  
    Na początek uściślijmy, instalacja gazowa to Prince, czy Prins VSI. Prince nie znam, natomiast Prins VSI mam w corolli i coś na jej temat wiem i w tym temacie mogę się wypowiadać.
    Ja w opisywanej sytuacji sprawdziłbym, jak wygląda wykres sondy widziany przez sterownik benzynowy. W VSI ten błąd (konkretnie jaki jest kod tego błędu?), może być wynikiem tego, że sterownik gazowy, nie widział zmian wartości sondy lambda w określonym czasie. Szczegółów w tej chwili nie przytoczę, bo nie pamiętam i musiałbym poszukać, a osobiście z tym się nie spotkałem.
    Zwiększonego zużycia gazu nie nie być, bo w VSI, sterownik gazowy nie bierze pod uwagę wskazań sondy lambda, jej wskazania (jeżeli jest podłączona do sterownika, bo nie jest to wymagane), mogą być pomocne przy ustawianiu parametrów instalacji (mnożnika i poprawki na bieg jałowy), a jeżeli sterownik benzynowy otrzymuje poprawne wskazania sondy, to nie będzie zmian w spalaniu gazu i nie będzie błędu sygnalizowanego przez sterownik benzynowy.
    Może być również sytuacja z jaką spotkałem się w zagazowanej megane. Tu też nie było żadnych błędów i zauważalnych sygnałów, że coś jest nie tak, ale na przeglądzie, diagnoście nie podobała się analiza spalin. Okazało się, że powodem była sonda lambda - gazownik określił jej działanie jako "ospałe - leniwe".
  • #3
    Janusz_kk
    Level 35  
    gimak wrote:
    instalacja gazowa to Prince, czy Prins VSI. Prince nie znam, natomiast Prins VSI mam w corolli i coś na jej temat wiem i w tym temacie mogę się wypowiadać.

    Spotkałem się z obiema pisowniami, chodzi o holenderski system prins vsi.

    gimak wrote:
    Ja w opisywanej sytuacji sprawdziłbym, jak wygląda wykres sondy widziany przez sterownik benzynowy.

    Tego nie wiem, mam odbII- usb v1.5, kiedyś kupiłem u chińczyka ale nie mam programu. Muszę coś poszukać pod Xp bo tylko taki mam na starym laptopie.

    Dodano po 4 [minuty]:

    gimak wrote:
    Zwiększonego zużycia gazu nie nie być, bo w VSI, sterownik gazowy nie bierze pod uwagę wskazań sondy lambda, jej wskazania (jeżeli jest podłączona do sterownika, bo nie jest to wymagane), mogą być pomocne przy ustawianiu parametrów instalacji (mnożnika i poprawki na bieg jałowy), a jeżeli sterownik benzynowy otrzymuje poprawne wskazania sondy, to nie będzie zmian w spalaniu gazu i nie będzie błędu sygnalizowanego przez sterownik benzynowy.

    Ale teraz jeżdżę na benzynie i też nie widzę większego zużycia na komputerze auta, wygląda na to że sondy jednak działają.
    problem jest że silnik nie równo pracuje i gaśnie na wolnych obrotach, zanim będę miał przewody to teraz jeszcze przeczyszczę silnik od wolnych obrotów.
    Próbowałem się połączyć z sterownikiem gazu ale program vsi 2.5.1 stracił wszystkie nastawy i sie wiesza, być może to efekt że wczoraj uruchomiłem drugi nowszy i coś namieszał, mam ich kilka bo sprawdzałem który będzie działał, wywalam je wszystkie i jeszcze raz zainstaluję tylko 2.5.1.

    Dodano po 1 [minuty]:

    gimak wrote:
    Może być również sytuacja z jaką spotkałem się w zagazowanej megane. Tu też nie było żadnych błędów i zauważalnych sygnałów, że coś jest nie tak, ale na przeglądzie, diagnoście nie podobała się analiza spalin. Okazało się, że powodem była sonda lambda - gazownik określił jej działanie jako "ospałe - leniwe".

    Miałem badanie dosłownie miesiąc temu i badał mi skład i było wszystko ok.
  • #4
    gimak
    Level 40  
    Janusz_kk wrote:
    mam odbII- usb v1.5, kiedyś kupiłem u chińczyka ale nie mam programu. Muszę coś poszukać pod Xp bo tylko taki mam na starym laptopie.

    Niestety, ale wg mnie trzeba zacząć od sprawdzenia jak działa sonda regulacyjna, a konkretnie jak ją widzi sterownik benzynowy. Tych programów jest kilka. Ja posługuję się PCMScan, bo na nim można oglądać wykresy oraz w czasie jazdy nagrać logi i później sobie to na spokojnie obejrzeć.
    Janusz_kk wrote:
    Ale teraz jeżdżę na benzynie i też nie widzę większego zużycia na komputerze auta, wygląda na to że sondy jednak działają.

    Tym specjalnie się nie kieruj, bo to (różnica wskazań komputera pokładowego przy jeździe na benzynie i na gazie) tylko jest sygnałem, że w sterowniku gazowym poprawnie dobrany jest mnożnik (RC_inj).
    Janusz_kk wrote:
    problem jest że silnik nie równo pracuje i gaśnie na wolnych obrotach,

    Tak się dzieje przy pracy silnika na benzynie, czy na gazie? Przyczyną mogą być wypadające cykle pracy cylindrów, spowodowane brakiem iskry lub niewłaściwą mieszanką paliwową. Czy to brak iskry ja sprawdzam zmniejszając dosyć radykalnie odstęp na świecach. A tak przy okazji kiedy sprawdzałeś jakie masz luzy na zaworach?
    Janusz_kk wrote:
    Próbowałem się połączyć z sterownikiem gazu ale program vsi 2.5.1 stracił wszystkie nastawy i sie wiesza, być może to efekt że wczoraj uruchomiłem drugi nowszy i coś namieszał, mam ich kilka bo sprawdzałem który będzie działał,

    Nie wiem jak rozumieć tą utratę wszystkich nastaw. Też mam kilka programów diagnostycznych do Prinsa, ale z niczym takim się nie spotkałem. A tak z ciekawości jakie oprócz 2.5.1 masz programy do Prinsa? Podaj też jaką masz wersję oprogramowania sterownika gazowego, zwykle figuruje na nalepce na sterowniku lub można ją odczytać w programie diagnostycznym po naciśnięciu F2 (o ile dobrze pamiętam).
  • #5
    Janusz_kk
    Level 35  
    gimak wrote:
    Ja posługuję się PCMScan, bo na nim można oglądać wykresy oraz w czasie jazdy nagrać logi i później sobie to na spokojnie obejrzeć.

    Wygląda dobrze, piszą że demo, czyli czego mu brakuje?

    gimak wrote:
    Tym specjalnie się nie kieruj, bo to (różnica wskazań komputera pokładowego przy jeździe na benzynie i na gazie) tylko jest sygnałem, że w sterowniku gazowym poprawnie dobrany jest mnożnik (RC_inj).

    No tak i nie, owszem mnoznik dobry ale jak jedzie na benzynie to wtedy sterownik z gazu przecież nie ingeruje w wtryski i komputer samochodu npokazuje faktyczne zużycie.

    gimak wrote:
    Tak się dzieje przy pracy silnika na benzynie, czy na gazie?

    No obu, przyszły kable ale niestety złe, muszę czekać na inne.
    Na razie będę sprawdzał czy wszystkie cylindry palą.

    gimak wrote:
    Nie wiem jak rozumieć tą utratę wszystkich nastaw.

    Puste kontrolki od wykresów na górze, w oknie coś tam wyświetlało. Ale to już historia, przeorałem program, na razie mam złego COM-a i muszę poszukać gdzie się to zmienia.
    gimak wrote:
    A tak z ciekawości jakie oprócz 2.5.1 masz programy do Prinsa?

    było 2,5,1 i 2.8 coś i jeszcze vins diag, wszystko co znalazłem na elektrodzie w jednym z tematów o prinsie.

    gimak wrote:
    Podaj też jaką masz wersję oprogramowania sterownika gazowego, zwykle figuruje na nalepce na sterowniku lub można ją odczytać w programie diagnostycznym po naciśnięciu F2 (o ile dobrze pamiętam).

    Podam później. Na razie dzięki za rady.
  • #6
    Janusz_kk
    Level 35  
    Wczoraj nad tym popracowałem i wnioski mam na razie takie, sonda lambda pokazuje za ubogą mieszankę i dlatego prinse się wywala
    Prince i problem z sondą lambda
    co ciekawe sonda na dodanie gazu reaguje
    Prince i problem z sondą lambda
    więc nie wygląda na uszkodzoną czy zużytą, więc przyczyny ubogiej mieszanki muszą być inne np lewe powietrze, ale kolektor dolotowy wygląda dobrze, co prawda guma jest stara ale, zrobiłem próbę, na pracującym silniku wyciągałem bagnet oleju, wtedy przez miskę dostaje się powietrze, patrzyłem czy coś się zmieni w pracy silnika, nic się nie zmieniało, nadal szarpał co chwilę jak na ubogiej mieszance, pracuje tak na granicy zgaśnięcia.
    Ma ktoś pomysł co to może być?
  • #7
    gimak
    Level 40  
    Janusz_kk wrote:
    gimak wrote:
    Tak się dzieje przy pracy silnika na benzynie, czy na gazie?

    No obu,

    To wg mnie, trzeba zacząć od znalezienia przyczyny, dlaczego tak się dzieje na benzynie i jej usunięcia. Wtedy jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że na gazie też będzie ok.
    Tu niestety, wg mnie, bardzo pomocny byłby podgląd tego co widzi sterownik benzynowy, szczególnie:
    - jak pracują sondy lambda, szczególnie ta przed katem (regulacyjna),
    - jak wyglądają korekty STFT i LTFT.
    Janusz_kk wrote:
    Wczoraj nad tym popracowałem i wnioski mam na razie takie, sonda lambda pokazuje za ubogą mieszankę i dlatego prinse się wywala

    To, że wykres w diagu Prinsa tak wygląda, to jeszcze nie jest wg mnie, przesłanką do twierdzenia, że mieszanka jest uboga, bo ten wykres (kształt) zależy też od tego jaka jest ustawiona wartość par. L_type (on powinien odpowiadać typowi zamontowanej sondy lambda). Jak będzie niewłaściwy, to i wykres będzie nieoddający rzeczywistości - to raz.
    A dwa - to sterownik gazowy będzie przełączał na benzynę, wtedy gdy widziany sygnał sondy lambda, w określonym czasie nie zmieni stanu z bogatego na ubogi lub odwrotnie. I prawdopodobnie dzieje się to tylko wtedy, gdy par. L_type jest różny od zera (zero, to tak jakby sonda lambda nie była podłączona do sterownika gazowego).
    I trzy - to wg mnie, ubogą mieszankę, w pierwszej kolejności powinien zgłaszać sterownik benzynowy (zapalenie check'a z odpowiednim kodem błędu), a nic o tym nie piszesz i dlatego napisałem, że wskazany byłby podgląd tego co widzi i jak na to reaguje sterownik benzynowy.
    Co do szczelności układu dolotowego, to ja zupełnie inaczej to robiłem. Robiłem to gazem z butli turystycznej, bo jest wygodniejsza w użyciu niż obdmuchiwanie gazem z "samostartu" lub "plakiem". Przy trafieniu na nieszczelne miejsce, jest na to reakcja silnika.
    Przyczyną takiego wykresu w diagu Prinsa, może też być niewłaściwy stan połączenia sterownika gazowego z sondą lambda.
    Janusz_kk wrote:
    Ma ktoś pomysł co to może być?

    Jeden, od którego ja w takich przypadkach zaczynam, podałem - radykalne zmniejszenie odstępu na świecach. Jak jest pozytywna odpowiedź, to przyczyna leży w układzie zapłonowym, a jak negatywna to trzeba szukać dalej.
  • #8
    Janusz_kk
    Level 35  
    gimak wrote:
    radykalne zmniejszenie odstępu na świecach.

    Są małe, zresztą sprawdzałem czy wszystkie cylindry palą po kolei je odpinając i różnica była wyraźna, za każdym razem, palą wszystkie.

    gimak wrote:
    Przyczyną takiego wykresu w diagu Prinsa, może też być niewłaściwy stan połączenia sterownika gazowego z sondą lambda.

    Nic nie było robione, prins się stopniowo wyłączał, wpierw pod koniec dłuższej jazdy, po kilka dniach już zaraz po zagrzaniu silnika.

    gimak wrote:
    I trzy - to wg mnie, ubogą mieszankę, w pierwszej kolejności powinien zgłaszać sterownik benzynowy

    no właśnie że nie zgłasza.
    gimak wrote:
    A dwa - to sterownik gazowy będzie przełączał na benzynę, wtedy gdy widziany sygnał sondy lambda, w określonym czasie nie zmieni stanu z bogatego na ubogi lub odwrotnie.

    To już wiem, ale sterownik 'widzi' sygnał z sondy bo się zmienia jak dodaję gazu.

    gimak wrote:
    bo ten wykres (kształt) zależy też od tego jaka jest ustawiona wartość par. L_type

    Nic nie było zmieniane.

    gimak wrote:
    jak wyglądają korekty STFT i LTFT.

    Nie mam dostępu do tego, program do kompa auta ledwo się z nim dogaduje, ale być może te korekty mi się rozleciały bo od pewnego czasu muszę wyłączać aku na noc, jakiś komp mi szaleje i daje skoki prądu po 300mA, w zimie to wystaczyło żeby po 2 dniach nie móc odpalić silnika. A dlaczego tak to już inna historia :(
  • Helpful post
    #9
    gimak
    Level 40  
    Janusz_kk wrote:
    gimak wrote:
    jak wyglądają korekty STFT i LTFT.

    Nie mam dostępu do tego,

    Spróbuj na tym, ja na nim zaczynałem
  • #10
    Janusz_kk
    Level 35  
    Dzięki, jutro będę walczył.
  • #11
    Janusz_kk
    Level 35  
    Dobra będę zamykał temat, okazało się że jednak wąż między gaźnikiem a filtrem powietrza, miał małe pęknięcia przy gaźniku, zakleiłem na razie taśma naprawczą i pomogło, prins-gaz zaczął działać, sondy lambda były dobre, silnik nadal lekko szarpie bo jest na ubogiej mieszance, ale na to muszę znaleźć lepszy wąż niż mam. Dzięki za pomoc Gimak.
  • #12
    gimak
    Level 40  
    Janusz_kk wrote:
    silnik nadal lekko szarpie bo jest na ubogiej mieszance,

    Pytanie zasadnicze, czy tak się dzieje na benzynie i na gazie?
    Wg mnie, przy poprawnej pracy sondy lambda (tego co widzi sterownik benzynowy), mieszanka powinna być poprawna, bo o to powinien zadbać sterownik benzynowy odpowiednią poprawką (korektą STFT) czasu wtrysku gazu.
  • #13
    Janusz_kk
    Level 35  
    gimak wrote:
    Pytanie zasadnicze, czy tak się dzieje na benzynie i na gazie?

    Tak.

    gimak wrote:
    Wg mnie, przy poprawnej pracy sondy lambda (tego co widzi sterownik benzynowy),

    Wygląda na poprawną.

    gimak wrote:
    mieszanka powinna być poprawna, bo o to powinien zadbać sterownik benzynowy odpowiednią poprawką (korektą STFT) czasu wtrysku gazu.

    no właśnie nie jest, dlatego tak nierówno idzie, może być jeszcze coś z silniczkiem wolnych obrotów, wyczyszczę go jak będę miał chwile bo to trochę rozbierania jest (muszę zdjąć kolektor dolotowy) a potem jak nie pomoże to tą rurę wymienię ale wpierw muszę ją znaleźć i kupić.
    Przestałem też wyłączać akumulator żeby się te poprawki kumulowały a nie kasowały, zobaczymy.
  • #14
    gimak
    Level 40  
    Janusz_kk wrote:
    gimak wrote:
    mieszanka powinna być poprawna, bo o to powinien zadbać sterownik benzynowy odpowiednią poprawką (korektą STFT) czasu wtrysku gazu.

    no właśnie nie jest, dlatego tak nierówno idzie,

    Nie znam szczegółów i jako powiedzmy trochę ignorant w tej dziedzinie, mam co do tego wątpliwości, bo nie wiem jak rozumieć - no właśnie nie jest.
    Opiszę jak zachowywał się sterownik benzynowy w mojej corolli, gdy pękł wężyk w baku i nie było odpowiedniego ciśnienia benzyny. Kłopoty były z odpaleniem silnika na benzynie, o jeździe nie było mowy, bo od razu gasł. Jak się go udało odpalić, to korekta STFT w ciągu kilkunastu sekund osiągała +25%, po przełączeniu na gaz, korekta ta spadała w mniej więcej tym samym czasie w okolice zera, po powrocie na benzynę STFT znowu jechało na 25%. To jest górna granica jaką ta korekta może osiągnąć. Gdyby była możliwa jazda w tej sytuacji, to po bardzo krótkim czasie korekta LTFT pojechałaby w te okolice, na ile wtedy by zjechała STFT, nie wiem.
    Z opisanej sytuacji wynika, że sterownik dotąd koryguje STFT, a tym samym czas wtrysku, aż osiągnie cel. U mnie nie mógł osiągnąć optymalnej mieszanki i z korektą dojechał do górnej granicy tej korekty i nie osiągnął celu.
    Tak jak napisałeś - zobaczymy.
  • #15
    Janusz_kk
    Level 35  
    gimak wrote:
    Opiszę jak zachowywał się sterownik benzynowy w mojej corolli, gdy pękł wężyk w baku i nie było odpowiedniego ciśnienia benzyny. Kłopoty były z odpaleniem silnika na benzynie, o jeździe nie było mowy, bo od razu gasł.

    Ja sobie zrobiłem wyłączanie pompy w baku jak idzie na gazie aby jej nie zużywać i nie filtrować niepotrzebnie paliwa. U mnie jak go odpalę to bez pompy pójdzie, mimo ze nie ma drugiej pompy :) ale zapalić sie nie da. Na razie chodzi i to najważniejsze, a tak za bardzo nie mam czasu z nim walczyć więcej bo mam 10 robót równocześnie odpalonych :(
  • #16
    miszcz310
    Level 20  
    Bardzo przepraszam, że nie będzie na temat, ale może jednak troszkę będzie. Bardzo jest to fascynujące jak to wszystko działa, w związku z tym mam pytanie: Czy jest jakaś "baza wiedzy" na ten temat, jakieś książki, które możecie polecić?
    Pozdrawiam serdecznie i życzę powodzenia w dochodzeniu co dolega pacjentowi