Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Vectra C Z18XE - Błąd P1481, nie działa wentylator i termostat

stonefree 13 Sep 2022 06:02 435 10
Relpol
  • #1
    stonefree
    Level 27  
    Cześć,
    W Vectrze C 1,8 benzyna z 2004 roku strzelił wąż z płynem do parownika. Zacząłem grzebać w aucie i znalazłem nie włączający się wentylator. Nie uruchamia się po nagraniu silnika, przy wlaczonej klimie ani z testu w sterownik silnika w op comie. Na krótko wentylator chodzi , bezpieczniki 35 i 36 pod maską dobre.
    Obstawiłem, że to moduł wentylatora jest uwalony. Ale jest kilka ale.
    Gdzieś na forach pisał ktoś, że na pin 1 modułu ma być podawana masa po włączeniu klimy, ale między plusem aku i pinem pierwszym od wiązki we wtyce modułu cały czas jest 12V.
    A termostat (który zresztą cały czas jest otwarty, bo chyba silnik się gotował i ktoś go wywalił zamiast naprawić wentylator) ma 1 czujnik, a na zdjeciach w sklepach internetowych sa takie z dwoma czujnikami temperatury.
    Wskaźnik temperatury na desce działa, w opcomie w silniku też pokazuje temperaturę dobrze.

    Czy nie włączanie się wentylatora może być to wina termostatu, w sensie że ma jeden czujnik ? Ale z opcoma chyba by się włączył? Czy da się rozebrać I sprawdzić ten moduł zalany klejem? Opel Vectra C Z18XE - Błąd P1481, nie działa wentylator i termostat Opel Vectra C Z18XE - Błąd P1481, nie działa wentylator i termostat Opel Vectra C Z18XE - Błąd P1481, nie działa wentylator i termostat
  • Relpol
  • #2
    piotrekwoj1
    Level 40  
    Skoro w parametrach wszystkie temperatury się zgadzają to jest ok, gdyby brakowało czujnika byłoby -40.
    Do wentylatora ile idzie przewodów? Te grube od tego modułu idą do wentylatora czy w stronę wiązki silnika?
  • Relpol
  • #3
    darko13124
    Level 12  
    Bardzo często występują zimne luty w module wentylatora, jeśli jest zalany miękkim klejem, możesz go wydłubać i sprawdzić, miałem taki sam błąd i taka operacja pomogła:)
    Na pinie 5- zasilanie, piny 1,4,7 to poszczególne prędkości sterowane masą z ECU, i 2-masa.
    Jeśli między plusem aku a pinem 1 jest 12V to znaczy że pierwszy stopień prędkości jest załączony:)
  • #4
    stonefree
    Level 27  
    piotrekwoj1 wrote:
    Do wentylatora ile idzie przewodów? Te grube od tego modułu idą do wentylatora
    2, dokładnie te na zdjęciu, czerwony i czarny.

    darko13124 wrote:
    możesz go wydłubać i sprawdzić,
    A co tam jest? Tranzystory mocy?

    darko13124 wrote:
    Na pinie 5- zasilanie, piny 1,4,7 to poszczególne prędkości sterowane masą z ECU, i 2-masa.


    czyli przy testowaniu opcomem na piny 1,4,7 ma podawać kolejno masy ze sterownika silnika?
  • #5
    piotrekwoj1
    Level 40  
    Masz zasilanie na grubym przewodzie dochodzącym do modułu?
  • #7
    piotrekwoj1
    Level 40  
    darko13124 wrote:
    Ze schematu wynika że to zwykły moduł przekaźnikowy.

    To w takim razie jak jest realizowana 3 stopniowa regulacja prędkości?
  • #8
    darko13124
    Level 12  
    Opel Vectra C Z18XE - Błąd P1481, nie działa wentylator i termostat
    piotrekwoj1 wrote:
    darko13124 wrote:
    Ze schematu wynika że to zwykły moduł przekaźnikowy.

    To w takim razie jak jest realizowana 3 stopniowa regulacja prędkości?

    Poprzez te widoczne rezystory oporowe
  • #9
    koleś kit
    Level 39  
    To sterownik wystawia 3 masy w takim razie. Możesz podłożyć na próbę zwykły przekaźnik albo żarówkę 5W na jeden z trzech stopni. Sprawdzisz wtedy czy błąd zginie,można też zrobić test jak masz program. W sumie jest klika opcji,uszkodzony ECM, uszkodzony kabel,brak zasilania,uszkodzony moduł went.
  • #10
    stonefree
    Level 27  
    koleś kit wrote:
    uszkodzony ECM, uszkodzony kabel, brak zasilania, uszkodzony moduł went
    Albo najprościej - brak masy. Ok, schemat mi bardzo pomógł. Będę szukać. A ten bezpiecznik termiczny, który jest od spodu przy rezystorach powinien być zwarty, jeśli działa, zgadza się?
  • #11
    darko13124
    Level 12  
    stonefree wrote:
    koleś kit wrote:
    uszkodzony ECM, uszkodzony kabel, brak zasilania, uszkodzony moduł went
    Albo najprościej - brak masy. Ok, schemat mi bardzo pomógł. Będę szukać. A ten bezpiecznik termiczny, który jest od spodu przy rezystorach powinien być zwarty, jeśli działa, zgadza się?

    Tak jest :D