logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
REKLAMA
REKLAMA
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Konstrukcja magnetostrykcyjnego generatora ultradźwięków: pytania o prąd, rdzeń i częstotliwość

Scyzoryk1 14 Lis 2023 17:48 453 6
REKLAMA
  • #1 20815050
    Scyzoryk1
    Poziom 2  
    Dzień dobry,
    jestem uczniem liceum i jako ciekawy miniprojekt naukowy chciałem skonstruować magnetostrykcyjny generator ultradźwięków. Widziałem już jeden powielający się na wielu stronach internetowych schemat (zamieszczam przykładowy w załączniku), jednak nie jestem pewien, czy takowy obwód będzie działał i spełniał moje oczekiwania (generowanie ultradźwięków o stosunkowo niskiej częstotliwości). Mam także kilka pytań:
    - do jakiego prądu muszę podpiąć obwód (stały czy zmienny)? A jeśli do obydwu można, to jak wpłynie to na emisję dźwięku?
    - czy jako ferromagnetycznego rdzenia można użyć po prostu zwykłej stali? Jakie częstotliwości osiągnęłaby stal?
    - jak przymocować pręt, by wykonywał drgania?
    - w jakim zakresie częstotliwości będzie taki oscylator pracował i od czego ona zależy?
    Wiem, że muszę do skonstruowania obwodu użyć kondensatora (najlepiej zmiennego) i tranzystora bipolarnego npn, jednakże nie jestem pewien jakie parametry muszą te urządzenia spełniać (np. pojemność kondensatora itp.). Jestem początkujący w zakresie elektroniki i pewnie nie znam wielu tajników, także wskazane jest podsuwanie mi również innych rozwiązań (o ile są pewne).
    Dziękuję z góry za pomoc,
    Scyzoryk1 Schemat obwodu generatora ultradźwięków z magnetostrykcją z ferromagnetycznym rdzeniem.
  • REKLAMA
  • Pomocny post
    #2 20815110
    jarek_lnx
    Poziom 43  
    Ocena: 6080
    Zależy ci na generatorze ultradźwięków, czy na demonstracji magnetostrykcji, wybierz jedno.