Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dla początkujących i nie tylko

03 Gru 2005 22:18 8556 13
  • Poziom 10  
    Ma pare podstawowych pytań, a mianowice:
    1. Czy ze zwykłego starego komputera, który z powodu małej usterki już nie działa(płyta główna) może się przydać do zrobienia jakiegoś robota
    2. Jak zrobić ramie robota tak aby płynnie się poruszał i ręka nie opadała po przeprowadzonej czynności (podniesienie jakiegoś przedmiotu)
    3. Z jakich części najlepiej robić roboty (silniki i podstawy, szkielet)

    Przepraszam z góry wszystkich, którzy mogę te pytania uznać za bardzo banalne, ale ja naprawdę od niedawna zaczołem powżnie się tym zajmować, sukcesy narazie małe, ale myślę, że z waszą pomocą będę lepsze
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Simsons napisał:

    2. Jak zrobić ramie robota tak aby płynnie się poruszał i ręka nie opadała po przeprowadzonej czynności (podniesienie jakiegoś przedmiotu)
    3. Z jakich części najlepiej robić roboty (silniki i podstawy, szkielet)

    Płynnie poruszające się ramię robota to jest bardzo trudne zagadnienie. Aby płynnie poruszać trzeba znać wszystkie masy, bezwładności, momenty silników, wyznaczyć Jakobiany, zadanie proste i odwrotne kinematyki itd...
    No chyba, że mówimy o najprostszym manipulatorku, to wtedy sprawa powinna sie znacznie uprościć.
    O co chodzi z tym "aby ręka nie opadała po przeprowadzonej czynności"?

    A części na robota, to na sam początek bardzo fajne jest LEGO ze względu na możliwość bardzo łatwej i szybkiej modyfikacji (no i niezła przy tym frajda ;-) ). Małe silniczki, jak można się doszukać tu na forum często są wyjmowane z CD-Romów (te od wysuwania szufladki)...
    Odpowiedzi na Twoje pytania znajdziesz tu na forum, poświęć tylko pare dni na zagłębienie się w temat.
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Najprostszym sposobem na "opadanie" jest stosowanie w silnikach napedzajacych ramie przekladni slimakowych. Po wylaczeniu zasilania silnika obrocenie osi za przekladnia jest niemozliwe (no chyba ze sie ja polamie).
  • Poziom 10  
    CeDRON napisał:
    Najprostszym sposobem na "opadanie" jest stosowanie w silnikach napedzajacych ramie przekladni slimakowych. (no chyba ze sie ja polamie).

    Mam z wiązku z tym pytanie, a mianowicie: gdzie można spotkać taki silnik, i jak najłątwiej go wymontować- w samochodzi, np.: silnik od wycieraczek?
  • Poziom 14  
    Simsons napisał:
    Mam z wiązku z tym pytanie, a mianowicie: gdzie można spotkać taki silnik, i jak najłątwiej go wymontować- w samochodzi, np.: silnik od wycieraczek?


    Tak, większość silników od wycieraczek samochodowych ma taką przekładnię. Np. silnik wycieraczek od Poloneza/FSO1500, na złomie dostaniesz go za kilkanaście złotych.
  • Poziom 19  
    Silnik do wycieraczek to fajna sprawa bo ma juz przekladnie (coprawda nie slimakowa chyba). Wielkosc i moc zaleza od typu samochodu oczywiscie, fajne sa takie z malucha bo niezbyt duze. Kumpel zbudowal na tym prosty manipulator i nawet pomidora nim przenosil :>>>. Generalnie silnik od wycieraczek jest chyba najprostszym do zdobycia silnikiem z przekladnia (mozna sie poczaic na allegro i dostac taki za pare(nascie) zlotych).
  • Poziom 14  
    _Matik_ napisał:
    Silnik do wycieraczek to fajna sprawa bo ma juz przekladnie (coprawda nie slimakowa chyba)


    Większość silników wycieraczek ma samohamowną przekładnie ślimakową. Na pewno jest ona w napędach wycieraczek Fiat 125p, Polonez, Fiat 126p (sprawdzałem).
    Trzeba tylko uważać z silnikami nowszych samochodów, bo niektóre mają wbudowany mechanizm zmiany kierunku obrotów (co w niektórych przypadkach może być zaletą). Po podłączeniu napięcia zasilania oś wychodząca z przekładni kręci się to w lewo to w prawo. Nie dotyczy to jednak wspomnianych wyżej silników polskiej produkcji.
  • Poziom 16  
    a jak wykonac chwytak??? z silnikow krokowych czy DC???
    sterowanie ramieniem i mechanika nie jest, za tak trudna.
    dopiero powstaje problem z "łapą".
  • Poziom 22  
    Dosyc precyzyjne sterowanie do najlatwiejszych jednak nie nalezy mimo wszystko, zwlaszcza, jesli masz wiecej niz 2-3 stopnie swobody. A "lapka" to zupelnie co innego [co nie znaczy latwego :-)].
    Ja bym sie moze pokusil o jakies miniserwa, latwiejsze w sterowaniu i moment ma odpowiedni do niewielkich zastosowan...
  • Poziom 16  
    valarian a masz moze jakies schematy lapy???
  • Poziom 22  
    Schematy mechaniczne, czy czysto elektroniczne [podlaczenie serw do uC]?
  • Poziom 16  
    mechaniczne, bo mam z tym najwieksze problemy:(
  • Poziom 12  
    Zobacz sobie ten temat :
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic469611.html oto własnie ramie robota wykonane na silnikach od wycieraczek . Fajna sprawa nawet już cos takiego mam tylko teraz mam problem z zasilaniem i sterowaniem . Czym zasilić 3 silnik od wycieraczek potrzebuje schemat zasilacza który to pociągnie :?::?::?::?:
  • Poziom 12  
    ok mam silnik od wycieraczek od poloneza starego typu on ma 6 pinow na wyjsciu - gdzie podlaczyc napiecie aby miala najwiecej mocy....


    pozdrawiam
    Rafal