logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Zdalne sterowanie RC z Praktycznego Elektronika 1996 r czy powinno działać

domel1 18 Cze 2025 08:13 5394 131
  • #1 21582532
    domel1
    Poziom 13  
    Ocena: 6
    Witam, mam pytanie dla modelarzy. W Praktycznym Elektroniku w roku 1996 zamieszczono schemat 7-kanałowego zdalnego sterownia https://archive.org/details/PraktycznyElektronik_PL/PE_1996-01%20%28rowdy%29/page/n1/mode/2up
    Pytanie czy ktoś to robił kiedyś? Czy to powinno działać? Wykonałem szyfrator -deszyfrator. Chciałem sprawdzić czy to w ogóle zadziała po kablu a nie po radiu. Moje wnioski są takie: To nie ma prawa działać.
    1. W deszyfratorze jest CD4017 i to nie jest demultiplexer tylko licznik dekoder dziesiętny. Nie znam się tak dobrze ale sterowanie serwem modelarskim jest przebiegiem prostokątnym o częstotliwości 50 Hz i zmiennym okresie 1,5-2,5 ms. Podając ten niby przebieg z rysunków z PE na wejście deszyfratora, to nie ma prawa działać. Podajemy je na wejście zegarowe nóżka 14 ten przebieg, to przecież na kolejnych nóżkach licznika będą całkiem inne częstotliwości zgodnie z notą aplikacyjną: 50 Hz, 5 Hz, 0,5 Hz itd.. Jak to niby ma działać?

2.Te wszystkie układy na stykówkach sprawdzane niby działają. CD4051 sterowany z arduino działa multipleksuje, CD4018 tez niby działa, choć on jest bardzo trudny. Tam na wejścia inhibit musi być chyba podawany stan wysoki, CD1017 tez działa na stykówce. Ale nawet jak próbowałem dać dwa CD4051 bo do jest multiplexer/demultiplexer i na wejścia multiplexera dawać ten sygnał pwm i też działa ale sygnału pwm dla serwa nie przenosi. CD4017 po podaniu na wejście zegarowe nóżka 14 tegoż sygnału a nóżka reset chyba do masy zwarta tez nie działa. Tak że nie wiem czy to powinno działać czy nie ale w mojej ocenie chyba nie. Będę wdzięczny za wszelkie informacje.